AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Del Skrevet 22. februar 2021 Har søkt barnehageplass og vil så utrolig gjerne ha barnet inn i denne barnehagen. Vi har kun søkt 2, og krysser alt for å komme inn i en av de to. Leser og hører folk si at det gjelder å være litt "på", gjerne besøke barnehagen (noe som utgår nå pga Korona) og ringe. Hva i alle dager skal jeg si når jeg ringer? Trenger noen gode innspill. Anonymkode: bf82c...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Del Skrevet 22. februar 2021 Hjelper ikke å mase. Dere havner i kø som alle andre. Anonymkode: 0140a...f35 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Del Skrevet 22. februar 2021 Det er vel ikke barnehagen som bestemmer hvilke unger som kommer inn? Eller i alle fall hvis det er en kommunal barnehage, da selvfølgelig. Er det privateid og drevet barnehage er det vel annerledes. Min sønn gikk i kommunale barnehager (to) og der er det barnehagekontoret sentralt i kommunen som bestemmer hvem som får plass, og hvor. Anonymkode: 2942f...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelper ikke å mase. Dere havner i kø som alle andre. Anonymkode: 0140a...f35 Det stemmer ikke. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke barnehagen som bestemmer hvilke unger som kommer inn? Eller i alle fall hvis det er en kommunal barnehage, da selvfølgelig. Er det privateid og drevet barnehage er det vel annerledes. Min sønn gikk i kommunale barnehager (to) og der er det barnehagekontoret sentralt i kommunen som bestemmer hvem som får plass, og hvor. Anonymkode: 2942f...880 Jo, det er barnehagene selv som velger. Anonymkode: bf82c...637 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Del Skrevet 22. februar 2021 Det hjelper ikke. Det er en egen liste etter alder, beligghent osv. Ka skje noen private som driver sånn, men ikke den jeg jobber i. Vi har opptak som alle andre uavhengig om noen er på eller ikke. Anonymkode: 14b6b...776 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg forstår meg ikke på dette systemet. Her vi bor hadde vi hatt 100 meter ti barnehagen, men fikk avslag. Så må vi kjøre 2 kilometer til der vi fikk plass. Andre jeg kjenner som har barn i barnehagen her bor langt unna. Noen til og med i annen kommune. Skulle så gjerne fått plass på nærmeste, det hadde gjort livet utrolig mye enklere!! Anonymkode: 4f2ba...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Del Skrevet 22. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det hjelper ikke. Det er en egen liste etter alder, beligghent osv. Ka skje noen private som driver sånn, men ikke den jeg jobber i. Vi har opptak som alle andre uavhengig om noen er på eller ikke. Anonymkode: 14b6b...776 Kan du forklare denne listen litt? Hva går den ut på? Anonymkode: 4f2ba...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hjelper ikke. Det er en egen liste etter alder, beligghent osv. Ka skje noen private som driver sånn, men ikke den jeg jobber i. Vi har opptak som alle andre uavhengig om noen er på eller ikke. Anonymkode: 14b6b...776 Ok, mulig det jeg har fått høre ikke stemmer 🤷♀️ Svigermor jobber i barnehage og mener at det absolutt lønner seg å være "på", men hun har jo ingenting med søknader å gjøre. Ikke jobber hun i samme kommune heller. Men hører om flere som har fått plass etter de har ringt. Håper virkelig at det ikke er slik, hater slike telefoner. Vi bor like i nærheten av begge barnehagene vi har søkt (200 meter unna), og ungen fyller ett år nå i mars. Har søkt barnehageplass fra august. Anonymkode: bf82c...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #9 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du forklare denne listen litt? Hva går den ut på? Anonymkode: 4f2ba...fd0 Nei, jeg har ikke så mye innsikt i den, det er styrer som i hovedsak har denne oppgaven. Men vi har hatt foreldre som har vært på besøk og virkelig elsket barnehagen og spurt om det er noe de kan gjøre for å få plass. Svaret er det samme hver gang, at de må søke som alle andre å vente på tur. Anonymkode: 14b6b...776 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har ikke så mye innsikt i den, det er styrer som i hovedsak har denne oppgaven. Men vi har hatt foreldre som har vært på besøk og virkelig elsket barnehagen og spurt om det er noe de kan gjøre for å få plass. Svaret er det samme hver gang, at de må søke som alle andre å vente på tur. Anonymkode: 14b6b...776 Meg her igjen, vi har tidligere ansatte og bekjente av de ansatte som søker, men det hjelper ikke med kontakter på denne måten. De stiller likt som hvem som helst andre. Om det er vanlig praksis i alle private barnehager vet jeg ikke, men det er sånn vi gjør det. Syns forsåvidt det er riktig også. At man ikke skal måtte kjenne folk og ringe å mase for å få plass. Anonymkode: 14b6b...776 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #11 Del Skrevet 22. februar 2021 Er det noen som kjenner til hva denne listen går ut på? Vi bor som tidligere nevnt 100 meter unna (to hus mellom oss og bhg) og fikk ikke plass da vi søkte (sønnen var da 2 år, tenker dette hadde mye å si, men vi flyttet ikke hit før dessverre). Stusser sånn over at andre som både bor lengre unna og i andre kommuner får plass her... Anonymkode: 4f2ba...fd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #12 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det noen som kjenner til hva denne listen går ut på? Vi bor som tidligere nevnt 100 meter unna (to hus mellom oss og bhg) og fikk ikke plass da vi søkte (sønnen var da 2 år, tenker dette hadde mye å si, men vi flyttet ikke hit før dessverre). Stusser sånn over at andre som både bor lengre unna og i andre kommuner får plass her... Anonymkode: 4f2ba...fd0 Alle kommuner har gitte prioriteringer på hvem som får rett til plass først, og noen kommuner krever at de private følger noen av disse. I Oslo må alle private også gi plass til de i gruppe 1: nedsatt funksjonsevne og barn med vedtak fra barnevern først. Mange private velger også å gi høyere prioritering til de i gruppe 2. I Oslo er det ingen automatikk i høyere prioritering om du bor nærmere. Ellers står private barnehager relativt fritt til å tilby plass til de som de ønsker av den potten med barn som har rett til barnehageplass. Disse må få plass før de kan fylle opp med søkere som ikke har rett til plass enda. Du må sjekke den barnehagen du ønsker å se hva slags prioritering de har hos seg. Så jo, det kan hjelpe å ringe og dra på besøk. Så vet inntaksansvarlig i barnehagen hvem du er. I disse tider må man vel bare ringe eller sende mail... Vi både mailet, ringte og var på besøk, men fikk ikke plass før 5 måneder etter ønsket oppstart. Frem til da hadde de fylt opp med barn som hadde søskenprioritet i denne private barnehagen. Anonymkode: ba30e...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #13 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer ikke. Jo, det er barnehagene selv som velger. Anonymkode: bf82c...637 I private er det det, ikke kommunale. I vår private barnehage hjelper det i alle fall å smiske, kjenne noen, si at man er veldig opptatt av idrett (idrettsbarnehage) etc. de bestemmer selv hvem de tar inn. Anonymkode: 328ea...822 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår meg ikke på dette systemet. Her vi bor hadde vi hatt 100 meter ti barnehagen, men fikk avslag. Så må vi kjøre 2 kilometer til der vi fikk plass. Andre jeg kjenner som har barn i barnehagen her bor langt unna. Noen til og med i annen kommune. Skulle så gjerne fått plass på nærmeste, det hadde gjort livet utrolig mye enklere!! Anonymkode: 4f2ba...fd0 Det handler ikke om avstand til bmde forskjellige barnehagene, men en viss radius. Om det er ca 5 km, så har du i teorien lik avstand til alle og settes i kø deretter. Så som nevnt over er det enkelte grupper som har rett til å bli prioritert og så videre. Det er flere kriterier enn bare avstand. Anonymkode: 5f231...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 22. februar 2021 #15 Del Skrevet 22. februar 2021 I Bergen kommune går listen på alder. Barn med nedsatt funksjonsevne, barn av ansatte og de med søskenprioritet velges først, deretter gjelder alder blant de som har søkt på barnehagen. Si de har 9 plasser og 9 søkere blandt barna født januar - mai, da er det ikke plasser igjen til barn født etter mai. Alle private og kommunale barnehager følger listen og så er det noen individuelle tilpasninger (vet feks en privat barnehage der de som bor i borettslaget har prioritet). Får du ikke plass i en av de du har søkt om får du plass i en som har færre søkere enn plasser. I Bergen er det nok plasser tiø at alle får i egen bydel, men bydelene er store, så det kan være langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Del Skrevet 22. februar 2021 Bokdamen skrev (13 minutter siden): I Bergen kommune går listen på alder. Barn med nedsatt funksjonsevne, barn av ansatte og de med søskenprioritet velges først, deretter gjelder alder blant de som har søkt på barnehagen. Si de har 9 plasser og 9 søkere blandt barna født januar - mai, da er det ikke plasser igjen til barn født etter mai. Alle private og kommunale barnehager følger listen og så er det noen individuelle tilpasninger (vet feks en privat barnehage der de som bor i borettslaget har prioritet). Får du ikke plass i en av de du har søkt om får du plass i en som har færre søkere enn plasser. I Bergen er det nok plasser tiø at alle får i egen bydel, men bydelene er store, så det kan være langt unna. Takk for svar. Får vi ikke plass i en av de to, blir det nok ikke barnehage med det første. Så håper virkelig vi kommer inn. Anonymkode: bf82c...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Får vi ikke plass i en av de to, blir det nok ikke barnehage med det første. Så håper virkelig vi kommer inn. Anonymkode: bf82c...637 Du kan forresten gå inn på din kommune sin barbehageportal også. Pleier å stå all info der 😊 Her i min kommune prioriteres barn med nedsatt funksjonsevne osv først, deretter søsken, og geografisk tilhørighet. Anonymkode: 3bc63...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 22. februar 2021 #18 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Får vi ikke plass i en av de to, blir det nok ikke barnehage med det første. Så håper virkelig vi kommer inn. Anonymkode: bf82c...637 Der du eventuelt kan gjøre er å ringe de to barnehagene og høre hvor mange barn de tar inne. Her kan de også se hvor på listen ditt barn ligger. Med barn født i mars bør dere ha greie sjanser med mindre barnehagene er veldig små og/eller tar inn få barn. Hos oss var de fleste plassene «tatt» av søskenprioritet i fjor da der var veldig mange småsøsknene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #19 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg har også samme erfaring som ts. Har flere i omgangskretsen min som jobber i barnehage. Blant annet som ped.leder. Der fikk vi nettopp tips om å være oppsøkende i barnehagen. Så det tenker vi at vi skal gjøre da vi ønsker barnehage fra august. Anonymkode: 015fa...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #20 Del Skrevet 22. februar 2021 I kommunal barnehage er det prioriteringslister det er riktig. Barn med syke foreldre, barn fra familier hvor bv.er inne i bildet, barn av flyktninger og barn med nedsatt funksjonsevne prioriteres først. Etter det kommer søskenprioritetering, skolekretsprioritering og videre er det vanlig opptak etter alder. Har du f.eks et barn i bhg. allerede og søker inn lillesøster havner du bak i kø om en flyktningfamile trenger plass til sine barn. Anonymkode: be618...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå