AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Jeg har nylig begynt å jobbe i hjemmetjenesten. Har tidl. jobbet med yngre brukere m/nedsatt funksjonsevne, så å jobbe med eldre, er litt nytt for meg. Og jeg lurer på noen ting.. Hva skal til for at en eldre bruker skal havne på sykehjem? Og hvem tar initiativet til det? Pårørende eller hj.tj? Det er én bruker jeg mener at burde hatt døgnbemanning og trenger mye mer hjelp enn vi kan tilby gjennom et par besøk om dagen. Jeg er jo ny, så hva vet vel jeg, men.. Vi skriver jo rapporter etter besøk, og jeg er den eneste som hittil har påpekt de dårlige hygieniske forholdene både når det gjelder bruker og hjemmet, og brukeren trenger mye mer tilsyn enn vi gir. Det er snakk om en intens urinlukt i leil, avføring på ulike steder, nekter å dusje, frakter tlf/fj.kontroll i bleie. Dette er først og fremst ikke verdig for brukeren, men jeg som ansatt føler også for å bruke fullt verneutstyr når jeg skal inn dit.. Det er sikkert mer vi også kunne gjort der, men tiden strekker ikke til. Nå føler jeg at det har gått så langt når det gjelder mangel på renhold og pers. hygiene, at jeg vet ikke hvor vi skulle startet. Hvor tar man dette videre? Anonymkode: 29e7b...773
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Det skal myyye til. Så lenge brukeren får tilbud om hjelp til hygiene via hjemmetjenesten (enten hjelpen blir tatt imot eller ikke), men ellers klarer seg greit til daglig, har han eller hun ikke noe krav på sykehjemsplass, heller ingen plikt til å ta imot hjelp til renhold. Anonymkode: d16fa...2c0
Knoot Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har nylig begynt å jobbe i hjemmetjenesten. Har tidl. jobbet med yngre brukere m/nedsatt funksjonsevne, så å jobbe med eldre, er litt nytt for meg. Og jeg lurer på noen ting.. Hva skal til for at en eldre bruker skal havne på sykehjem? Og hvem tar initiativet til det? Pårørende eller hj.tj? Det er én bruker jeg mener at burde hatt døgnbemanning og trenger mye mer hjelp enn vi kan tilby gjennom et par besøk om dagen. Jeg er jo ny, så hva vet vel jeg, men.. Vi skriver jo rapporter etter besøk, og jeg er den eneste som hittil har påpekt de dårlige hygieniske forholdene både når det gjelder bruker og hjemmet, og brukeren trenger mye mer tilsyn enn vi gir. Det er snakk om en intens urinlukt i leil, avføring på ulike steder, nekter å dusje, frakter tlf/fj.kontroll i bleie. Dette er først og fremst ikke verdig for brukeren, men jeg som ansatt føler også for å bruke fullt verneutstyr når jeg skal inn dit.. Det er sikkert mer vi også kunne gjort der, men tiden strekker ikke til. Nå føler jeg at det har gått så langt når det gjelder mangel på renhold og pers. hygiene, at jeg vet ikke hvor vi skulle startet. Hvor tar man dette videre? Anonymkode: 29e7b...773 Har dere hatt kartlegging av brukeren? Har dere gjort IPLOS vurdering av brukeren?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 Det kommer nok litt på fra kommune til kommune, kapasitet osv. Det viktigaste du kan gjøre er og dokumentere godt, og ta det opp med leder . De kan og komme med lege evt på tilsyns besøk. Anonymkode: 9f4ff...ab4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Hva er grunnen til at du ikke tar dette opp med sjefen din? Anonymkode: a9368...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 Da har da både kolleger og leder å drøfte med? Det finnes ingen regel, men skjønnsmessige avveininger (og det kan du ikke få hjelp til på kg). Anonymkode: e02c0...a21
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er grunnen til at du ikke tar dette opp med sjefen din? Anonymkode: a9368...ac8 Jeg er ny, så vet faktisk ikke prosedyren på sånt. Også kan det jo hende at jeg over-reagerer, fordi jeg ikke har nok erfaring. De andre ansatte er jo der daglig, og ingen av de reagerer eller sier noe🤷♀️ Men ut av de 40 brukerne jeg har besøkt, så er det bare denne ene brukeren jeg har bitt meg merke i. Her er det så mye å ta tak i, at bruker burde ikke bodd alene hjemme. Kanskje jeg trenger mer erfaring, for å forstå hva hj.tj egentlig bistår med. Men fra jeg var hos denne brukeren, til jeg kom tilbake 14 dager senere, var det like ille. Hvis jeg var denne brukeren, så ville jeg ønsket at noen fikk meg på sykehjem, så jeg slapp å leve under disse omstendighetene.. TS Anonymkode: 29e7b...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå