AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Hei Jeg er litt frustrert og har vært det i over noen år nå. Så håper jeg kan få noen gode konstruktive råd fra en kvinnes perspektiv. For jeg som mann vet ikke helt hva eller hvordan jeg skal få tatt opp ting med samboer uten å skape noen konflikter som bare blir surt. Eller om vi rett og slett kommer lengre og lengre fra hverandre.... frustrert og ønsker bare å få orden på alt og livet sammen blir bedre etter 13 års samboere med ett barn også. Situasjonen som jeg ser dette som mann er sikkert feil eller skrudd, men derfor jeg trenger gode råd. Slik er det: 1: samboeren i de siste årene har blitt mer og mer mobilavhengig eller hva det nå er, hun sitter konstant med mobilen og jeg føler hun ikke er tilstede lengre hjemme eller om vi er på ferier osv. Dette har blitt en frustrasjon for min del, blitt lite kommunikasjon. Har tatt dette opp litt forsiktig flere ganger, men det går ikke inn, føler det blir mer angrep og litt "angrep er det beste forsvar" så fort dette kommer opp eller jeg kommenterer dette. 2: for ett par år siden, var jeg sykmeldt i 1 år pga jeg fikk leddgikt, men etter behandling og trening er livet som før og kanskje enda bedre i helsa for min del :-) så det er bra. men under den perioden hadde vi det veldig hardt pga økonomi og det satte ned interessen litt av meg for min samboer. Hvorfor jeg skriver dette er fordi under det året ble det seksuelle satt veldig ned og vi hadde ikke sex på flere mnd. Lysten min var det samme som alltid, men hennes dalte ned. Tok dette opp og fikk svar at det er hardt for henne også, men hard økonomi og jeg ikke var like sprek osv, så kom en kommentar jeg ikke klarer helt å glemme, den var litt sårende. Hun sa jeg ikke var så spennende lengre, vi hadde jo tross alt vært sammen i den gang 10 år, så er jo bare naturlig at jeg ikke er like pirrende og spennende lengre.... jeg svarte da at det er jo noe du kanskje velger selv, jeg har samme nivå som da vi traff hverandre, gjør alt for at vi skal ha det bra, gaver, blomster, ferieturer på SPA osv osv, men uten noe interesse og vilje faller jo det av seg selv, så det er kanskje ikke meg men deg.... dumt svart... helvete løs... og fikk bare egentlig ut av det at jeg må bare finne meg i det... hva kan man gjøre for å få opp stemning og ikke lage en diskusjon men en god samtale om eller rundt dette... Nå er jeg tilbake i fullt arbeid, åpnet eget firma og gjøre det bra med flere mill i inntekt i året, så økonomien er strålende, men samlivet er og blir det samme selv om økonomien er drastisk forbedret og jeg har ikke noen plager med leddgikt, og har fått masser av energi og glede med hva jeg har klart å få til på få mnd og år. Men hun ligger på samme nivå og ikke ønsker sex, og som over, graver seg fortsatt nede i tlf og ønsker ikke å prate om noe. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre når den gang unnskyldninger pga livssituasjonen vår ikke lengre er der som det var før. Føler jeg bare prøver og prøver og prøver. Gir henne alt av oppmerksomhet og små gleder i hverdagen. Nå som jeg tjener bra og hun klaget over at hun var sliten hele tiden, så spurte jeg henne hvis hun ville å gå ned i stillingsprosent fra 100 tl feks 60%, så er ikke det ett prblem, så for du slappe av og kanskje få mer energi... det gjorde hun, men det ble ikke bedre av den grunn, da ble klaging på at hun følte hun måtte rydde og gjøre så mye mer i hjemmet, noe som stemte dårlig, siden det er jeg som rydder, vasker, lager mat nå som før. så hun har ikke fått mer. Så de siste mnd har jeg leid inn hushjelp/vaskehjelp i 3 timer i uken, så det er strøkent hele tiden, kjempe flink dame som kommer. Men uansett så har heller ikke dette hjulpet på oss som kjærester og alt rundt dette. Så jeg er ganske frustrert over hva jeg kan gjøre for å få henne til å få interessen for oss som par igjen og dele på alle gleder livet kan tilby, føler selv jeg gjør alt jeg kan for at alt ligger til rette. Jeg maser ikke overhode på noe, men sier selv hva jeg kanskje ønsker mer av, feks at vi har mer kjærste tid og koser oss mer sammen når vi kan det. Datterne vår er innimellom hos besteforeldre, så vi har tid til hverandre og ellers små gleder i hverdagen, men det hjelper ikke, blir aldri noe av selv om jeg legger tilrette for alt og en fantastisk helg på feks spahotell og med full pakke av behandlinger for henne. Men når vi da sitter sammen og kan virkelig nyte dag og kveld er nesen inni tlf og jeg føler bare jeg forstyrrer henne hvis jeg ønsker å bare prate om løst og fast (kall det gjerne pisspreik om alt og ingenting eller om jeg spør om hva som hun leser om...) så blir feil uansett føler jeg. Så hva pokker skal jeg gjøre ? jeg er helt satt ut og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Noen jenter/damer der ute som kan hjelpe meg ? PS: jeg ønsker jo ikke å gå fra henne, men ser snart ikke noen utvei for meg selv, siden jeg nå ikke trives i dette og har ikke gjort det i ett par år nå. Anonymkode: cfb74...5a0 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Hei du. Det høres tøft ut, du gjør jo virkelig så godt du kan. Om hun ikke er interessert i å gjøre en innsats så er det jo vanskelig å få noe endring når du må dra lasset alene. Har du foreslått parterapi? Kunne det vært noe? Anonymkode: 0a196...797 4
Trolltunge Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 Du har beskrevet alt veldig utførlig og ærlig her, og dersom du synes det er vanskelig å ta dette opp med henne synes jeg rett og slett at du skal omformulre dette til å være et brev til henne. Ikke ta bort noe eller bli feigere i hvor tydelig du er. Det er mest å få inn en personlig innledning og avslutning som da er nødvendig. Og selvfølgelig å endre hun til du. Noen ganger er det bedre å formulere seg skriftlig for å klare å være ærlig, og ikke feige ut. 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 Det hørtes tøft ut. Hun virker litt tafatt ut for å være ærlig, men det kan være ett hav av grunner til at hun gjør som hun gjør. Jeg kunne sikkert spyttet ut ett tyvetalls teorier om hvorfor hun oppfører seg slik, men det spiller ingen rolle hva noen av oss andre "mener", det er kun hun som vet/ kan finne ut av fasit. Hvis du ikke får noe svar fra hun, så er det ikke sikkert hun vet. Hun har kanskje litt lav EQ? Det kan eventuelt være noe å jobbe med. Men i det store og det hele tenker jeg at du gjør det for "lett" for henne. Hun må også jobbe for forholdet. Det høres ut som om du gjør en fantastisk innsats for å vekke hennes interesse, men hun må også vekke din. Det høres kanskje litt skarpt ut, men vi trenger alle å være nyttig / fylle en rolle for andre. Hun har gått ned 40 % i stilling, rydder ikke hjemme lengre og får romantikken servert på ett sølvfat... Hun trenger jo ikke gjøre noe, og jeg tror hun kjenner på det. Det er en hårfin balanse å gi tilbakemeldinger i ett forhold. 1. Vi trenger tilbakemeldinger, men 2. det gjør vondt. Jeg hadde blitt lei meg og skammet meg litt om jeg fikk (NÅR jeg får) beskjed fra typen om at jeg henger for mye på mobilen. Mitt beste råd til det, er å snakke om det når hun ikke henger på mobilen. Hvis dere har en hyggelig middag (eller sitter i en badstue uten telefoner) ta det opp da. Snakk litt rundt det, spør henne hvordan hun opplever det om du henger på mobilen. På den måten får du opp dialogen, uten konteksten av at hun har begått en feil (samtale dreper). Mitt andre råd er å få opp en samtale om hva deres drømmer er /hvor vil dere. Hun kunne hatt godt av ett mål/prosjekt eller noe (som vi alle har). Det høres ut som om mye tid blir brukt på å procrastinere forran mobilen, og på en eller annen måte må hun skjønne at hun procrastinerer vekk forholdet... Håper det hjalp. Masse lykke til! Anonymkode: 29db2...e36 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Dette med at hun er så sykelig opptatt av mobilen får det dessverre til å dukke opp et stort, rødt flagg, slik jeg ser det. Dette er ofte et illevarslende tegn, og KAN betyr at partneren snakker med andre eller har noe på gang med en annen. Flørter med andre på nett, får oppmerksomhet og spenning fra en eller flere andre, kanskje et forhold på si.... Jeg mener ikke å skremme deg, men det er det første som slår ned i meg når jeg hører om folk som ikke klarer å legge vekk mobilen i det hele tatt og i tillegg blir forbannet eller sinte når de blir bedt om å legge den vekk. Da føler de seg angrepet med en gang (dårlig samvittighet for bedrageriet?) og svarer med sinne. Spør henne rett ut, om hun har et forhold på gang eller er utro med noen, flørter med andre. Hva er det verste som kan skje? At hun blir sur og sint? Det virker hun jo å være fra før av, så... Anonymkode: 17e96...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 Enig i at hun fremstår litt tafatt. Og jeg synes det er en uting å gi negative tilbakemeldinger til partner som de ikke har sjanse til å gjøre noe med. Det å si at partneren ikke er så spennende lenger er ikke så veldig fruktbart. Vi vet jo alle at man ikke bare kan komme hjem med en ny frisyre for å endre det. Hun høres jo ut som hun har det ganske komfortabelt, og det er kanskje en del av det. Hun har ingenting å tape på å være en dårlig kone/samboer - du bare anstrenger deg litt til. Har du snakket med henne om hva hun ønsker? Er det slik at hun vil ut av forholdet, men ikke vil være den som tar steget? Eller kan hun med hånden på hjertet si at hun er fornøyd med slik ting er nå? Anonymkode: 7956a...be1 1
PM75 Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 Det høres ut som en vanskelig livssituasjon! Hva med å ikke gi henne så mye oppmerksomhet og la henne ta initiativet? Begge parter må bidra i et forhold for at det skal blomstre. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Skrevet 22. februar 2021 Parterapi ☺️ Anonymkode: b890e...596 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #9 Skrevet 22. februar 2021 Vent: Du foreslår parterapi, men ikke fordi hun trenger det. Du forteller henne at du trenger hjelp til å sette ordene på plass, og derfor tenkte du at parterapi var fint for dere. Da blir det lettere for deg å holde orden på tankene. Dette skriver jeg som kvinne. Og jeg skriver det fordi min mann er littsom din kone. (En smule nærtagen, men det er vi alle sammen. Så ikke bruk dette mot henne.) Anonymkode: b890e...596 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): PS: jeg ønsker jo ikke å gå fra henne, men ser snart ikke noen utvei for meg selv, siden jeg nå ikke trives i dette og har ikke gjort det i ett par år nå. Der har nok hun vært i mer enn et par år. Jeg vil påstå hun er ferdig med deg. Send henne en melding, og spør om dere skal avslutte. M52 Anonymkode: 54f3c...6e7 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 22. februar 2021 #11 Skrevet 22. februar 2021 Som mann ringer til en parterapeut, bestiller time - og sier ifra til henne når timen blir og at du ønsker å snakke med en tredjepart. Hun er åpenbart ikke fornøyd, og uvillig til å være ærlig/ta et tak. Du virker ikke så god selv på å ta en ordentlig ærlig diskusjon og opprydding - så jeg tror du og har godt av en runde der. Enten starter dere på en plan om å friske opp forholdet, eller så blir det starten på å tenke på brudd.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #12 Skrevet 22. februar 2021 Uff nei er ikke lett dette for deg skjønner jeg. Dere må kommunisere sammen så kanskje parrådgivning hadde vært noe?Hvis ikke hun vil gjøre noe, og gi av seg selv og så er ingenting vits. Hjelper ikke at bare en står på mens den andre er passiv. Dette vet jeg alt om fra tidligere forhold. Jeg håper du finner ut av det og får hjelp til enten å fortsette å få et bedre forhold eller være alene rett og slett. Men hun må virkelig gi noe hun og for at det skal gå mener jeg. Kvinne 41 Anonymkode: b156f...ace 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå