Gå til innhold

6 uker gammel baby, sover ikke på dagtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har en gutt på 6 uker som de siste 3 ukene sover kortere og kortere lurer. De første ukene sov han over 20 timer i døgnet, ofte flere timer i strekk. Nå sover han kun 20 -40min om gangen (dagtid). Jeg ammer eller bysser han i søvn igjen, og da våkner han etter 2-40 min, eller i det jeg legger han ned. Dette skjer uansett om jeg legger han ned i det han sovner eller er i dyp søvn. Har prøvd å legge han i babynest og i vogn, men sover kort uansett, også om han ligger i armene mine. Eneste gangene han sover lenger er i bæresele. Hvis jeg går tur med vogn sovner han, men våkner i det jeg slutter å trille. 

Tror det var i forbindelse med smerter og hyppig amming at han begynte å sove kortere lurer, da han har de siste 2-3 ukene hatt grønn avføring og magevondt. Har kuttet kumelk og selvom han fremdeles har grønn avføring har han ikke lenger magevondt. Håpet han skulle begynne å sove lengre økter igjen når magen ble bedre, men det har ikke skjedd.  

Noen som har lignende erfaring/tips?

Eldstemann sov kun tre lurer om dagen på 30-40 min det første året. Redd det skal bli slik denne gangen også. 🙈 

Anonymkode: 08f7f...983

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente sov 4x30 min på dagtid de første 5 månedene, de første 4 kun i bæresele. Om han sover lengre i bæresele ville jeg bare brukt det. For min del tenker jeg bare det bare er min datters søvn mønster, og hun har hele veien vært blid og glad. 

Anonymkode: 57488...1e8

• Liker 1
Skrevet

misforstod jeg at du ga han kumelk? 🙈

Anonymkode: 31cd9...66e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Barnet har tydeligvis melkeproteinallergi, så vi kan vel heller ta opp følgende:

Ammer du? Eller gir du MME?

Det tar opptil 5 uker før det er ute av systemet hos barnet. Dersom du gir MME må du få prøve flere typer MME og det kan være at barnet bare tåler den aminosyrebaserte og ikke de andre melkefrie-MME-ene.

Dersom du ammer må du kutte ut: 
Melk, ost, smør, yoghurt osv osv. Sjekk ALLE innholdsfortegnelser etter melk (det kan være i pølse, pålegg, leverpostei osv.).
Ikke begynn på soyaprodukter som erstatning, da soyaprotein har lik oppbygging som melkeprotein og kan gjøre samme skade.

Refluks og melkeproteinallergi henger ofte sammen - så vær obs på dette også, stille refluks f.eks. Så vent 30 minutter før du legger ned barnet etter amming.

Endret av Mnjah
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva er så galt med kumelk? 

Anonymkode: 77bd2...c42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man skal ikke gi spedbarn under ett år kumelk. De tåler det ofte veldig dårlig.

Anonymkode: 75b6d...e81

• Liker 2
Skrevet

Det er fryktelig slitsomt når det står på, men mine to barn var som følger: 

- Barn 1: sov utelukkende i vogn i bevegelse. Stoppet jeg, våknet ham. Jeg trillet 10+ km for dagen i perioder. 

- Barn 2: sov utelukkende liggende på meg eller i bæretøy de første 4 mnd. Ble mye knebøy. La jeg henne ned, våknet hun. 

Jeg ville gjort det som trengtes for at mini skal sove, og prøve innimellom om du kan stoppe vognen eller legge ned. Men bruk de virkemidlene som funker. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Regner med hun mener at hun har kuttet sitt eget inntak av kumelk. 

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar. Jeg fullammer og han har ikke fått kumelk. Er jeg som har kuttet kumelk fra kosten. 😊 

Har ikke tenkt at det kan være refluks, men det kan absolutt stemme. Takk for tips. Hadde vært kjekt å finne årsaken. 
viste heller ikke at det tok så lang til før full bedring med melkeproteinallergi. Har kuttet all melk i kosten og bør da fortsette med det. Takk for svar😊

• Liker 1
Skrevet
Bokdamen skrev (1 minutt siden):

Det er fryktelig slitsomt når det står på, men mine to barn var som følger: 

- Barn 1: sov utelukkende i vogn i bevegelse. Stoppet jeg, våknet ham. Jeg trillet 10+ km for dagen i perioder. 

- Barn 2: sov utelukkende liggende på meg eller i bæretøy de første 4 mnd. Ble mye knebøy. La jeg henne ned, våknet hun. 

Jeg ville gjort det som trengtes for at mini skal sove, og prøve innimellom om du kan stoppe vognen eller legge ned. Men bruk de virkemidlene som funker. 

Regner med hun mener at hun har kuttet sitt eget inntak av kumelk. 

Takk for svar. Har kuttet melk fra min kost, så helt riktig😊

Helt enig. Tenker jeg må gjorde det som skal til for at han får sove. Jeg måtte gjøre deg samme som deg med storebror. Godt å høre andre sine erfaringer. Hvordan ble dagsovingen med nr to etter de 4 månedene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Tenker jeg må gjorde det som skal til for at han får sove. Jeg måtte gjøre deg samme som deg med storebror. Godt å høre andre sine erfaringer. Hvordan ble dagsovingen med nr to etter de 4 månedene? 

Da begynte jeg å kunne legge henne ned  og så sov hun videre. Noen ganger sovnet hun også selv i vuggen. Så kom Corona og stengte barnehagen og alt ble rot når storebror kom hjem 🤪 Men hun har blitt helt motsatt sin bror og sover kun i vogn som står i ro, den koden tok det litt lang tid å knekke 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men her ble også dagsovingen mye bedre fra 4 måneder. Da var plutselig vogn ok (fra en dag til en annen nesten). Jeg tror det har noe med det de kaller fjerde trimester, at de har mye nærhets behov de første tre månedene. Jeg synes det gir god mening ihvertfall:)

Anonymkode: 57488...1e8

Skrevet

Hvis han sover godt i bæresele kan du legge opp til at han tar lurene i sele. Prøv gjerne vevd sjal også, det er sååå behagelig. 

Min første sov aldri mer enn 30-40 minutter om gangen, uansett hva. Var ikke noe galt med han, ingen allergier eller plaget, men han trengte altså bare hurtiglading. Slitsomt men normalt! 

Nestemann hadde mye større søvnbehov, men hun sov KUN i sjal/sele. Ingenting annet. Så jeg bar og bar. Hadde henne i et godt sjal, og satt mye på gymball, eller i sofa med god støtte av puter, tre timer om gangen mens hun sov. Koste meg med tv, bok, strikking, tur eller husarbeid. Syns det fungerte helt fint jeg, når jeg bare ikke stressa med at hun måtte sove andre steder. Gradvis fra 5 mnd ble hun mer glad i vogn, og plutselig sov hun kun i vogn og aldri i sjal/sele. 😅

Skrevet

I sjal kan jeg forresten anbefale knyttingen FWCC Anne's finish, da får de god støtte i nakken og du slipper ubehagelig knute på ryggen, slik at du kan sitte i en sofa (med rett rygg, ikke tilbakelent). 

Skrevet

Det var helt vanlig å gi kumelk før MME kom. Moren min hadde ikke nok melk, jeg ble derfor ikke ammet, men fikk kumelk istedet.

Anonymkode: 6cc8a...cab

Skrevet
Albbas skrev (8 minutter siden):

I sjal kan jeg forresten anbefale knyttingen FWCC Anne's finish, da får de god støtte i nakken og du slipper ubehagelig knute på ryggen, slik at du kan sitte i en sofa (med rett rygg, ikke tilbakelent). 

Ja! Jeg brukte alt for lang tid før jeg fant alternativt til knuten bakpå ryggen, kunne spart meg selv for noen litt ubehagelige timer der ja 😅

Skrevet (endret)

Min sønn sov også bare korte lurer på dagtid i hele babyperioden. Det var ikke uvanlig med bare 20-30 minutter på øyet før han våknet.

Hadde jeg han i vogn, så sov han kun i vogn i bevegelse. Så hvis han hadde en dårlig dag og jeg ville at han skulle få en ordentlig dupp, måtte jeg ut og gå langtur med vogn for at at han skulle sove lenge nok. Stoppet jeg vognen, gikk det maks et par-tre minutter før det hørtes vræling fra vognen.... Han sov til gjengjeld flere ganger i løpet av en dag, da. Ikke bare et par ganger.

Det er bare sånn det er med enkelte unger. De sover kortere.

Får legge til at min sønn sov aldri 11-12 timer om natten heller, sånn som jeg leser mange unger gjør. Han sov kun 10 timer på natten, hele småbarnsperioden og babyperioden. Det var sånn han var, rett og slett.

PS!

En pussig ting.... da han var 1½ år og begynte i barnehage, så sov han i vogn der, som sto stille. Merkelig nok. Det skjedde aldri hjemme! Kanskje han ble mere sliten, trøtt og søvnig i barnehagen da så han sov uansett?

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er for kalver? 

Anonymkode: b0dda...733

• Liker 1
Skrevet

Min var også sånn. Først etter 4-5 mnd begynte han å sove litt forutsigbart i vogn, men sjelden lenger enn 45 min. Da han vippet 7-8 mnd kunne han slå til med enkeltlurer over 1 time av og til. Han var/er bare sånn. De verste dagene i permisjonen var de hvor jeg stresset med det og prøvde å trykke han inn i et "riktig" søvnmønster. Mye bedre å innse at han er sin egen person med sin egen rytme :)

Anonymkode: 79553...7f0

Skrevet

Jeg gikk og gikk med vogn og hadde bæresjal/sele på meg halve dagen de første 4-5 mnd. Hun sov bare på meg eller i vogn i bevegelse. Våknet til og med på kiwi, for det var for jevnt underlag. 

Det er en fase. En lang og tung fase, men det går over. 

Anonymkode: 61900...be6

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er for kalver? 

Anonymkode: b0dda...733

Mitt barn tålte ikke morsmelk eller mme. Legene anbefalte kumelkblanding for at ungen skulle få i sg mat. Alternativet var at et 6 uker gammelt barn hadde dødd av mangel på næring.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...