Gå til innhold

I varme leiligheter - Dyne eller bare dynetrekk og teppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en bitteliten leilighet hvor innetemperatur er ca 20 grader året rundt. I mange år hadde jeg en dundyne, og frøs fordi dunet samlet seg i hjørnene på de sydde kvadratene. Riktignok en tynn sommerdyne, men allikevel. Tilslutt fikk jeg nok og kasta dyna og brukte heller bare dynetrekket med et luftig bommullspledd oppå der igjen. Og nå er jeg varm hele tiden og kjenner ingen kuldedrag slik jeg kunne oppleve med dundyna.

I tillegg er det enklere å vaske alt av sengetøy, og slippe å vaske/lufte en dundyne.

Noen andre her som også har kvitta seg med dyna og nå kun bruker dynetrekk og pledd?

Anonymkode: 188c6...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har under 10C på soverommet for tiden, og har to tynne sommerdyner så jeg kan brette vekk den ene når det blir for varmt. Når det er sommer og over 16C i rommet sover jeg bare med et tomt dynetrekk. Min egen kroppsvarme i kombinasjon med et lett stoff er da mer enn nok.

Anonymkode: 8003b...ae6

Skrevet

Morsomt, jeg sover med ederdunsdyne hele året. På soverommet vårt kan hele veggen åpnes opp mot fjorden. Nå på det kaldeste var det kun 2°C på soverommet, og da delte vi på en ekstra, king size, gåsedunsdyne oppå de individuelle dunene våre. Kunne aldri tenke meg å sove med kun trekket. Norge er vel aldri helt på spansk sommertemperatur?

Anonymkode: bfba9...d07

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Morsomt, jeg sover med ederdunsdyne hele året. På soverommet vårt kan hele veggen åpnes opp mot fjorden. Nå på det kaldeste var det kun 2°C på soverommet, og da delte vi på en ekstra, king size, gåsedunsdyne oppå de individuelle dunene våre. Kunne aldri tenke meg å sove med kun trekket. Norge er vel aldri helt på spansk sommertemperatur?

Anonymkode: bfba9...d07

Jeg hadde spklart brukt tykk dundyne om jeg bodde slik som deg. Men nå gjør jeg ikke det siden det er en ettroms der det er umulig å få kald sovesone.

I England bruker de laken og tepper oppå hele året vistnok. Det opplevde jeg selv på flere hoteller rundtom, og de har temperaturer ned mot null.

Anonymkode: 188c6...c4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg sover med tykk dobbel dyne hver natt fordi jeg fryser så lett om natta.🙂

Skrevet

Har to dundyner og sover som regel midt i mellom. På sommeren holder det med et laken, men liker å ha en dyne for å støtte knærne når jeg ligger på siden. Tidligere brukte jeg et russisk teppe fra Ural (silke) og et laken, det holdt godt på varmen, frøs aldri, men foretrekker dyner, mest fordi jeg liker den støtten dyna kan gi for armer og bein. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bruker dundyne året rundt (Sommerdundyne om sommeren da). Dynen klarer å reguleres etter min temperatur, så blir ikke for kald om vinteren og ikke for varm om sommeren. Har aldri opplevd at det klumper seg, så det skjønner jeg var irriterende. Kanskje du får investere i en som er sydd i mindre "firkanter", det gjør så ikke alt fyllet samler seg i en ende 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover med laken og teppe i sommerhalvåret.

Men foretrekker virkelig kuldegrader ute, vinduene på vidt gap, og tykk dundyne med pledd oppå. 

Har vurdert varmepumpe (aircon), men blir ikke det samme. 

Anonymkode: d9e89...7c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover med et dynetrekk over meg i sommerhalvåret og sommerdundyne om vinteren. Har vinduet åpent på soverommet året rundt.

Anonymkode: 3696a...761

Skrevet

Nei, jeg har ikke kvittet meg helt med dynen. Men jeg har kjøpt den tynneste termodynen jeg kunne finne, og har dynetrekk på den. Den bruker jeg hele året. Føler meg verken for varm eller for kald, så den er perfekt for meg.

Pga spetakkel utenfor vinduet til tider, sover jeg med vinduet lukket for å ikke bli vekket, men det står oppe fra morgen til kveld, og så lukker jeg det i det jeg kommer inn på soverommet for å legge meg. Rommet oppleves da kjølig og godt å sove i. Radiatoren står på 1 (hvor 5 er høyest) eller er helt avslått.

For mange ville nok min dyne bare se ut som en tynn fille, sammenlignet med de voldsomt tjukke dundynene jeg ser enkelte har, men den passer meg altså helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg flyttet fra eldre enebolig til  brl leilighet så hadde jeg ikke bruk for tykke thermodyner mer. Nå bruker jeg kun tynn sommer-dundyne året rundt. Sover med vinduet oppe året rundt, på de kaldeste nettene tar jeg kanskje et bomullsplett på toppen av dyna. Det holder lenge, jeg liker ikke varmt og klamt, jeg liker det svalt under dyna. 

Anonymkode: 5c4e7...a5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...