Gå til innhold

Gravid igjen, men gruer meg til å fortelle. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg fikk en datter for 9 måneder siden og er igjen gravide (ikke planlagt). Vi skal beholde, og har kommet frem til at det blir koselig med to tette. 

Men jeg gruer meg så forferdelig til å fortelle alle dette. Jeg vet så klart at det ikke er naturlig å dele gleden på samme måte som med første, særlig da det ikke er lenge siden jeg var gravid. Men samtidig er jeg så hormonell og sliten, så jeg skulle ønske jeg kunne forvente støtte, gode ord og glede. 

Jeg har fortalt det til EN venninne og hun foreslo abort - uten at jeg hadde sagt noe om det selv. Hadde det vært henne hadde hun "dødd" og hadde tatt abort på flekken - null støtte der. Jeg har selvfølgelig en veldig lykkelig og støttende samboer, men jeg ser for meg at det er den type "støtte" venninnen min viste oss, vi får av andre. 

Jeg vil egentlig vente med å fortelle familie og venner til ungen er ute, men samboer er ikke med på den 😅 

Noen som har vært i samme båt? Og hvordan klare å legge ifra seg eventuelle negative kommentarer? 

Anonymkode: 6270e...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo bortimot 18 mnd mellom de.  Det er velig fin aldersforskjell.  Idiotisk venninne som foreslår abort. Det kunne hun spart seg.

Det blir nok  slitsomt for deg i svangerskapet med en aktiv 1 åring, men det klarer du fint med god hjelp av samboer og sannsynligvis barnehage for den eldste.  Ønsker deg lykke til !

• Liker 7
Skrevet

Uff, for en teit ting å si av din venninne! Jeg har selv en bitteliten slektning på snart et år, dersom foreldrene hadde fortalt meg at en liten skapning til var på vei ville jeg jublet!! ❤️

• Liker 4
Skrevet
Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Det blir jo bortimot 18 mnd mellom de.  Det er velig fin aldersforskjell.  Idiotisk venninne som foreslår abort. Det kunne hun spart seg.

Det blir nok  slitsomt for deg i svangerskapet med en aktiv 1 åring, men det klarer du fint med god hjelp av samboer og sannsynligvis barnehage for den eldste.  Ønsker deg lykke til !

Ja, var selv sjokket over positiv graviditetstest - i og med vi har brukt prevensjon, så måtte fortelle det til en eller annen. Men ble sjokket og veldig lei meg over reaksjonen hennes. Har og ei meget spesiell mor som reagerte med "javel..." da jeg var gravid med første. Null gratulasjoner. Hadde skjønt det om jeg var 19 år og ingenting på stell i livet - men vi er over 30 og har det kjekt liv 😊

Jeg er så klart klar over at det blir tungt med ei lita propell og graviditet i tillegg, men alt går 😊 

Takk for fine ord ❤️

Ts

• Liker 5
Skrevet
Pås skrev (4 minutter siden):

Uff, for en teit ting å si av din venninne! Jeg har selv en bitteliten slektning på snart et år, dersom foreldrene hadde fortalt meg at en liten skapning til var på vei ville jeg jublet!! ❤️

Så koselig å høre 🥰 jeg har slitt med å bli gravid av forskjellige grunner og fikk beskjed for et par år siden at vi mest sannsynlig trengte hjelp til det. Så hadde i teorien trodd at det ble med det ene barnet - så at en av mine bestevenninner, når hun vet alt dette, snakker om abort og heller ikke lar seg høre fra seg i ettertid sårer. Og har nok gjort sånn at jeg gruer meg til andres reaksjon 😳 

Takk til deg og for fine ord❤️

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner litt hvordan du har det. Jeg er selv en person som sikkert hadde gruet meg litt til å de dele det og vært redd for at folk skulle tenke "er du gravid igjen allerede" og ikke gledet seg noe særlig over det. Men når alt kommer til alt så er det ditt og samboer sitt valg og det er dere som skal leve med det. Hvis dere er glad, lykkelig og gleder dere til enda en baby kommer så bare prøv og nyt det. Alle andre har jo egentlig ingenting med det :)

Utrolig unødvendig kommentar fra venninnen din. Hun høres ikke ut som noe du vil samle på. Og dette er ikke en normal reaksjon. Så tror ikke nødvendigvis andre kommer til å reagere sånn. Det blir 1.5 år mellom barna dine. Det er jo veldig innenfor og koselig. Uansett, gratulerer så mye og ikke tenk på alle andre ❤️ 

Anonymkode: c198e...93a

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer så mye!! Fint med to tett i alder 💞

Anonymkode: abd31...1e4

• Liker 1
Skrevet

Kan det hjelpe at du sier noe som forteller at dere er glade for det når du forteller? Som. "vi er så heldige at...." "vi gleder oss veldig til xx mnd, for da...." el.? Ikke at det egentlig skulle være nødvendig. Men jeg skjønner litt av hva du kjenner på.

Jeg ble gravid med nr. to da den første var 11 mnd. og var overlykkelig, for vi visste ikke om vi kunne få flere. En av de første jeg sa det til kommenterte noe ala "var nå det så lurt da, dere har en liten som trenger full oppmerksomhet ei stund til". Ingen andre har sagt noe sånt, og de fleste tenker ikke slik heller. Men hormonell som jeg var, klarte jeg å lese litt for mange meninger om tette barn på nettforum, og ble skikkelig lei meg. Og etter det grudde jeg meg også til å fortelle.  

Det hører med til historien at det foreløpig er veldig fint med de litt tette barna her. Og jeg har ei god venninne med 15 mnd. mellom sine som også opplever at det går fint. Den yngste her er litt over året nå. Masse lykke til framover :) 

Anonymkode: e438b...894

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så koselig å høre 🥰 jeg har slitt med å bli gravid av forskjellige grunner og fikk beskjed for et par år siden at vi mest sannsynlig trengte hjelp til det. Så hadde i teorien trodd at det ble med det ene barnet - så at en av mine bestevenninner, når hun vet alt dette, snakker om abort og heller ikke lar seg høre fra seg i ettertid sårer. Og har nok gjort sånn at jeg gruer meg til andres reaksjon 😳 

Takk til deg og for fine ord❤️

Ts

Gratulerer!! For en gave💖 Jeg nekter å tro at det vil være mottakelsen du får overalt. Viser hun like lite innsikt og empati i andre sammenhenger? Veldig spesielt 😳

Anonymkode: 8566c...fbc

• Liker 2
Skrevet

For eit grusomt teit svar frå veninna di, ts :( Eg vil no tru at folk ser på kroppsspråket ditt at du er glad for hendinga, og då bør jo reaksjonen vere deretter?

Gratulere så mykje, ts! Dine små vil setje stor pris på å vere så tette når dei blir litt eldre! ❤

• Liker 1
Skrevet

Dette vil du oppleve med nummer to, uansett. 

Det er for kort tid, for lang tid, det er feil kjønn, dere bor ikke stort nok, og mye mer.. 

Den første er enklere. Med mindre man har vært i forholdet for kort, er for ung, er for gammel, ikke eier ikke egen bolig, eller noe annet. Da får man jo høre det. 

Det er livet, og mennesker. Det beste man kan gjøre er å heve seg over slike kommentarer, og stå støtt i egne valg. 

Anonymkode: 024a9...833

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 12.58):

Samboer og jeg fikk en datter for 9 måneder siden og er igjen gravide (ikke planlagt). Vi skal beholde, og har kommet frem til at det blir koselig med to tette. 

Men jeg gruer meg så forferdelig til å fortelle alle dette. Jeg vet så klart at det ikke er naturlig å dele gleden på samme måte som med første, særlig da det ikke er lenge siden jeg var gravid. Men samtidig er jeg så hormonell og sliten, så jeg skulle ønske jeg kunne forvente støtte, gode ord og glede. 

Jeg har fortalt det til EN venninne og hun foreslo abort - uten at jeg hadde sagt noe om det selv. Hadde det vært henne hadde hun "dødd" og hadde tatt abort på flekken - null støtte der. Jeg har selvfølgelig en veldig lykkelig og støttende samboer, men jeg ser for meg at det er den type "støtte" venninnen min viste oss, vi får av andre. 

Jeg vil egentlig vente med å fortelle familie og venner til ungen er ute, men samboer er ikke med på den 😅 

Noen som har vært i samme båt? Og hvordan klare å legge ifra seg eventuelle negative kommentarer? 

Gratulerer så masse!! 🎈👶❤️

Jeg har under tre uker til termin, og nummer én har ikke rukket å bli 16 mnd. engang. For oss var det planlagt, men ikke forventet at det skulle gå så fort. Vi tenkte at med litt få og slappe svømmere hos samboeren, og at vi begge er rundt 40, så var det best å ikke vente så lenge etter nummer én før vi begynte å prøve på nummer to. Når man bruker så lang tid på å finne hverandre, så får man sette opp tempo med babyproduksjonen i hvert fall. 🙃

Vi har bare fått positiv respons til nyheten vår. Noen har også lagt til noe i retning av «Det var kjapt» eller «Oj, da blir under halvannet år mellom dem da.»

Jeg tenker at det eneste som betyr noe, er hva du og samboeren din føler om det å få to tette. Hva andre syns, kan såre der og da, men betyr ingenting i det store og hele. Jeg forstår veldig godt at det føles skummelt å fortelle og at det er utrolig kjipt når ei god venninne reagerer som venninna di gjorde. Prøv likevel å kjenne aller mest på gleden over å være gravide og at dere får et barn til. Det kommer selvfølgelig til å bli slitsomt, men det vil også bli fantastisk både for dere og de to søsknene. 🥰

Skrevet

Rar reaksjon fra mor og venninne, jeg tenker det naturlige er vel å gratulerer etablerte folk som blir gravide? Eller i det minste spørre om de er glade for det før man sier noe annet? Dere får iallfall vinkle det når dere forteller det som at det er en positiv nyhet, så det ikke er noen tvil. Ikke si sånn "herregud vet du hva som har skjedd jeg tror jeg er gravid:o" som virker som du er redd/negativt overrasket.. Bare si det som en positivt ting så tenker jeg alle reagerer positivt tilbake, for det ER jo positivt når dere er glade for det :)

Anonymkode: 90f2f...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...