Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å lufte litt tanker, da jeg er litt lei meg nå.

Kjæresten og jeg bor ikke sammen, men «nesten» - har hver vår leilighet ganske nære hverandre og er mye hos ham. Vi har det stort sett veldig bra, selv om vi kjenner på det når som korona har drøyd ut. Vi gjør til vanlig ganske mye sammen – reiser, spiser ute, går i teater og kino, så overgangen under korona har vært ganske brå. 

Den siste tiden merker jeg at det har vært tyngre. Været er dårlig, og selv om vi forsøker å skape noen hyggelige kvelder med god mat, rødvin og en god film, så blir det bare altfor mange av dem. Han sliter nok litt mer med situasjonen enn meg og blir rastløs og oppgitt.

Han er en veldig utadvendt type som prater mye, fleiper mye og er stort sett lett til sinns. Samtidig er det også det som kan gjøre meg sliten, og han har flere ganger plumpet ut med ting som har gjort meg sint eller lei meg. Når det skjer er det fordi han har snakket før han har tenkt, eller sagt noe på en måte som har landet feil. Han er utrolig snill, så jeg tror ikke han ønsker å såre.

Nå under korona er det blitt mye mer av dette. Han sier selv at det er fordi han kjeder seg, og ønsker å holde motet oppe. Han skal spøke med alt og småerte. Det er vel også sånn han er vant til å holde på med kamerater. I det siste er jeg blitt kraftig lei. Han kan si ting som at jeg «spiser opp all maten hans» eller «her kommer du og roter og drar igjen». Jeg spør om det er en sarkatisk spøk, iom. at jeg rydder mye, handler inn mat og lager mange gode middager til ham. Så sier han «jeg spøker jo bare!». Jeg prøver å stille han til veggs og spør hva punchlinen egentlig er i den spøken, for det høres jo ut som klaging uten at han har noe å klage på. Da sier han at det ikke er noe punchline, han bare kjeder seg, og jeg skal ikke ta det alvorlig.

I går kom det en kommentar som imidlertid gjorde meg lei meg. Etter en diskusjon om noe jobbrelatert der jeg syntes han skulle være litt strengere enn han var, repliserte han så «du er så hard, ikke rart du ikke har noen venner». Jeg sa ikke noe da, men etter jeg la meg ble jeg lei meg. Han er noen år eldre enn meg og har flere venner han har hyppig kontakt med over telefon. Jeg har noen gode venninner fra skolen, men har etterhvert mistet mer og mer kontakt med dem, og under korona har det vært få anledninger til å treffe de jeg har. Jeg er veldig nær søsteren min, men hun «teller» vel ikke. Jeg følte meg veldig liten da han kom med den kommentaren.

Jeg er ikke sikker på om jeg er hårsår eller om det er legitimt at jeg sier fra om sånt. I mine øyne så har jo alle kommentarer en rot av sannhet, selv om de er sagt spøkefullt. Det er så lett å si at andre ikke tåler en spøk når de reagerer, men man skal vel ikke akseptere alt?

Noen andre her med slike menn?

Anonymkode: 6dc00...d98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE greit å si sånne ting til kjæresten sin! Han eier jo ikke sosiale antenner om han går å sier sånne ting til folk 😳 

hadde svart «drit å dra» og reist hjem. Sånn skal man ikke finne seg i! 

Anonymkode: c3281...ad3

• Liker 13
Skrevet

Hadde han slengt sånn med leppa til alle hadde han i hvert fall ikke hatt mange venner! Så hvorfor tenker han at det er greit å snakke sånn til deg? 

• Liker 8
Skrevet

Du er ikke hårsår, det er han som er dårlig på å vitse og erte. Det er ikke greit å tulle med såre ting! Jeg erter min kjære for sangstemmen hans ettersom han er meget dårlig til å synge. Det gjør jeg selvfølgelig kun fordi han selv tuller med det. Hadde det vært et ømt punkt så hadde jeg aldri gjort det. 

Anonymkode: 3eb17...abb

• Liker 4
Skrevet

Du er IKKE hårsår. Eksen min pleide å "spøke" om ting som jeg ble lei meg av, uansett hvor mange ganger jeg sa ifra. Er så unødvendig. 

Prøv å snakke med ham om det? At han faktisk sårer deg dypt når han spøker om slike ting, og be ham om å slutte. Synes han det er artig at du blir lei deg liksom? 

Og hvorfor er det mer OK å si at man skal tåle en spøk om slike ting, enn å si at vedkommende skal slutte å spøke om sånt?

Anonymkode: 95cda...b0d

• Liker 3
Skrevet

Samboeren min kan være litt sånn, På tull! «Gå på kjøkkenet der du hører hjemme». «Ja her står jeg å rydder å ordner middag mens du ligger å drar deg som en feit hval» osv. Men sjargongen mellom oss gjør at begge forstår at dette bare er VAS og fjås. Slik kjæresten din holder på høres ugreit ut å hadde gjort meg usikker.

Anonymkode: 43161...b4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Samboeren min kan være litt sånn, På tull! «Gå på kjøkkenet der du hører hjemme». «Ja her står jeg å rydder å ordner middag mens du ligger å drar deg som en feit hval» osv. Men sjargongen mellom oss gjør at begge forstår at dette bare er VAS og fjås. Slik kjæresten din holder på høres ugreit ut å hadde gjort meg usikker.

Anonymkode: 43161...b4d

Ja, det er nok litt slik han tenker at vår sjargong er. Noen ting er jo helt åpenbart vas, og jeg er ikke slik at jeg blir lei meg hvis han sammenlikner meg med en hval på TV. Jeg er slank, og når noe er en åpenbar motsetning, så ligger det i det minste litt komedie i det. 

Noen ting blir jeg bare lei av, slik som kommentarer som kommer igjen og igjen. Når de hverken er morsomme eller åpenbart sarkastiske, så kan jeg begynne å tenke at det er noe han sier fordi han egentlig mener det. Ting som at "du har jo ingen venner" gjorde meg oppriktig lei meg. 

TS

Skrevet

Minner meg om da jeg var mye yngre og hadde en venninne som ofte kalte meg dum og jævla fitte for gøy🙄 altså typ: «Hei, jævla fitte! Skal vi gå og ta lunsj?» Hun er ikke venninna mi i dag. Mannen din virker ikke så ille, men litt i samme gate. Hvorfor er noen slik? Det er jo virkelig ikke morsomt eller koselig å høre i det hele tatt.

Anonymkode: 2f0a3...d4f

• Liker 2
Skrevet

Skjønner godt du blir lei deg, det hadde også jeg blitt!

Det der synes jeg ikke er greit. Du bør ta deg en skikkelig prat med han. Det er ikke okay at kjæresten drar deg ned, det er faktisk uhørt. Det er greit å spøke og tulle, men da må begge være med på leken. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han kan si ting som at jeg «spiser opp all maten hans» eller «her kommer du og roter og drar igjen». Jeg spør om det er en sarkatisk spøk, iom. at jeg rydder mye, handler inn mat og lager mange gode middager til ham.

Neste gang svarer du: "Ja, beklager. Jeg får begynne å spise før jeg kommer til deg".

Han vil nok synes det er hysterisk morsomt å handle og lage maten sin selv heretter!

Anonymkode: 3bbbe...e24

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror at han viser deg sitt sanne jeg. Grunnen til at han sier at "du spiser opp maten min" er fordi han tenker det. Og så sier han det. Han har ikke filter, og du kan jo fundere på hvorfor. Sjekk litt hvordan han ligger an empati messig.

Anonymkode: 048b5...921

• Liker 3
Skrevet

Det rare her er jo at han har venner slik han oppfører seg. Eller kan det være at han har mer respekt for vennene?

Jeg foreslår at neste gang han sier noe sånt så sier du bare "Dette gidder jeg ikke." Og så reiser du deg og går. Ikke vær sår eller sint, det er han som ikke er bra nok når han driver på på dette viset og det er i bunn og grunn hans problem. Og finn på noe hyggelig når du har gått.

• Liker 4
Skrevet

Så stygg han er. 

Anonymkode: 832c2...c85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er IKKE greit å si sånne ting til kjæresten sin! Han eier jo ikke sosiale antenner om han går å sier sånne ting til folk 😳 

hadde svart «drit å dra» og reist hjem. Sånn skal man ikke finne seg i! 

Anonymkode: c3281...ad3

Takk for svar, det er fint å vite at jeg ikke er på viddene. 

Jeg sendte ham melding idag og sa at jeg kom til å sove hjemme hos meg selv i kveld. Og at jeg ble lei meg av det han sa i går, og generelt det jeg oppfattet som "hakking" nå og da.

Han ble veldig lei seg da jeg sa det, og visste ikke helt hva han kunne gjøre for å gjøre det godt. Han tenker ikke over det han sier så nøye, og vet selv at han har vært irritabel og gått rundt og vært småkranglete i det siste, uten at det har noe med meg å gjøre. Han sa han skal skjerpe seg, men jeg tenker noe av dette er hans personlighet, og det er grenser for hvor mye en endrer en voksen mann.

Det viktigste for meg var å si fra. Bra vi ennå har mulighet til å trekke oss tilbake, så jeg får en pause, og han får tid til å tenke seg litt om.

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...