AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Vurderer å se på muligheten for å endre samværsavtalen til meg og bf. Nå har vi delt 50/50. Problemet et bare at stemoren er den eneste grunnen til at barnet gleder seg til samværene. Hun vil altså ikke til far, men stemoren. Slik jeg ser det er det bf som skal stå for samværet, og ikke henne. I tillegg legger stemor ut veldig mye av barnet på sosiale medier, noe jeg ikke liker (gjør det ikke selv). Vurderer nå å endre samværet til annenhver helg. Hva synes dere? Anonymkode: 89846...b9d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Så du skal straffe barnet fordi hun er glad i stemoren sin? Du har virkelig ingen gode grunner for å gi datteren deres mindre tid hos far og stemor! At stemor legger ut ting på nettet må du ta opp, men det er ingen god grunn for å minske samværet! Anonymkode: ee97a...196 14
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så du skal straffe barnet fordi hun er glad i stemoren sin? Du har virkelig ingen gode grunner for å gi datteren deres mindre tid hos far og stemor! At stemor legger ut ting på nettet må du ta opp, men det er ingen god grunn for å minske samværet! Anonymkode: ee97a...196 Det er ingen straff slik jeg ser det. Vi vet jo ikke om stemor er permanent (de kan separeres). Og så er det jo faren barnet skal ha samværet med, ikke stemor. Forstår ikke hvordan dette er straff? Angående sosiale medier så skal jeg få tatt dette muntlig med henne. Anonymkode: 89846...b9d
Kenelz Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 Høres ut som du heller er ute etter stemor, men ok.. Ingenting er permanent og unnskylde det med at de kan «separeres når som helst» er ingen god nok grunn i seg selv. Har barnet selv sagt at han ikke vil til far, men til stemor? Hvordan vet du at barnet kun gleder seg til å møte stemor? Kan det vær at han bare har blitt super glad i henne og synes det er veldig spennende å ha en «ny» person i livet? Du straffer ikke bare barnefar, men barnet også. Skulle de separere seg og barnet ikke vil til far så kan du ta opp det med fordelingen av samværet. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Det er helt innafor å ta opp dette med sosiale medier, men når det kommer til å redusere samvær på bakgrunn av det du beskriver synes jeg du reflektere litt rundt situasjonen. Her har du et barn som er glad i stemor, kanskje tilfører hun aktiviteter eller elementer i hverdagen som barnefar ikke har innført selv. Barnets gode forhold til stemor vil sannsynligvis komme alle til gode, kanskje får de tre en hyggeligere samværstid sammen. Jeg var selv i et forhold hvor stebarnet ble fort glad i meg, og kun ville til papaen om jeg var der. Dette ronet seg gradvis ned, men jeg tror det skyldtes at jeg gjorde andre aktiviteter med stebarnet enn faren, og hjalp til med å skape gode rutiner i hverdagen. Så ikke tenk ta samværet skal reduseres. På sikt, dersom du opplever at barnet aldri har egentid med pappen, kan du oppfordre barnefar til å prioritere en slik egentid med barnet. Anonymkode: 16e65...c1e 7
Whistler Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurderer å se på muligheten for å endre samværsavtalen til meg og bf. ............Vurderer nå å endre samværet til annenhver helg. Hva synes dere? Anonymkode: 89846...b9d Dere har en avtale, og du vil ensidig endre denne fordi du er drevet av sjalusi. (Det er det det heter). Du kan jo ikke endre samværet uten at dere lager en ny avtale, og da bør du ha en annen grunn enn at barnet trives med bfs samboer. Glade barn ender ofte opp med å bli velfungerende voksne. 8
Sylveon Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurderer å se på muligheten for å endre samværsavtalen til meg og bf. Nå har vi delt 50/50. Problemet et bare at stemoren er den eneste grunnen til at barnet gleder seg til samværene. Hun vil altså ikke til far, men stemoren. Slik jeg ser det er det bf som skal stå for samværet, og ikke henne. I tillegg legger stemor ut veldig mye av barnet på sosiale medier, noe jeg ikke liker (gjør det ikke selv). Vurderer nå å endre samværet til annenhver helg. Hva synes dere? Anonymkode: 89846...b9d Jeg tenker at det kommer litt an på ting. Hvor gammelt er barnet? Er barnet jente eller gutt? Er far engasjert og støttende, bare at kanskje barnet ser stemor som nærmere? Min erfaring er at jenter ofte kommer bedre overens med stemor. Det er noe med av samme kjønn og at man ofte liker samme ting, type at det er enklere å snakke med kvinner om tamponger, bind, sminke, at kvinner er enklere å shoppe med og vet gjerne hvilke pudder som er bra, kan gi tips om klær. Menn dytter gjerne sånne "praktiske" ting over på kvinner. Nå høres jeg veldig generaliserende ut. Jeg tenker om far er støttende, tilstede, og på generell basis en god far så hadde jeg ikke gjort dette ut til noen stor sak. Det er viktig at man pleier forholdet til den andre foreldre, selv om barnet ser på stemor som kulere enn far. Men dersom jeg fant det med sosiale medier ubehagelig, så hadde jeg nevnt det. Jeg hadde tatt det opp med far for å høre om det var noe støtte der eller ei. Det er jo sånn at så lenge hun har far sitt samtykke så får du ikke gjort noe, så du er avhengig av at far er enig med deg i denne saken. Endret 22. februar 2021 av Sylveon
Live88 Skrevet 22. februar 2021 #8 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen straff slik jeg ser det. Vi vet jo ikke om stemor er permanent (de kan separeres). Og så er det jo faren barnet skal ha samværet med, ikke stemor. Forstår ikke hvordan dette er straff? Angående sosiale medier så skal jeg få tatt dette muntlig med henne. Anonymkode: 89846...b9d Ingenting er permanent... så det at det finnes en marginal mulighet for skilsmisse er ikke en god nok grunn for å minske samværet! Sett heller pris på at datteren deres faktisk har en stemor som bryr seg om henne! 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #9 Skrevet 22. februar 2021 At barnet har det fint med stemor er ikke hverken et argument eller god nok grunn til å redusere samværet. Du kan ikke kreve at far skal være så og så mye sammen med barnet i hans uker. Om det så er tanter/onkler/besteforeldre eller stemor som barnet koser seg sammen med. Det er fars ansvar i hans uker, og ikke noe du har noe med eller kan detaljstyre. Så lenge barnet har det fint, blir ivaretatt og får omsorg har du ingenting du skal ha sagt. Du har ikke lengre rett til å styre og bestemme over fars liv. Dette må du rett og slett finne deg i. Anonymkode: c6b82...03d 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Skrevet 22. februar 2021 Men min bekymring er jo at barnet knytter et sterkere bånd til stemor enn til far. Far har ikke uttrykt frustrasjon, men jeg synes det er trist at når barnet kommer hjem så fortelles det kun om hva stemor gjorde og fikset for barnet. misforstå meg rett, jeg er takknemlig for at noen er der, men jeg synes det blir i overkant mye med stemor + denne delingen på instagram og lignende (som jeg nå har tatt tak i). men det er kanskje ikke grunnlag nok for å endre samværet? Anonymkode: 89846...b9d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #11 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vurderer å se på muligheten for å endre samværsavtalen til meg og bf. Nå har vi delt 50/50. Problemet et bare at stemoren er den eneste grunnen til at barnet gleder seg til samværene. Hun vil altså ikke til far, men stemoren. Slik jeg ser det er det bf som skal stå for samværet, og ikke henne. I tillegg legger stemor ut veldig mye av barnet på sosiale medier, noe jeg ikke liker (gjør det ikke selv). Vurderer nå å endre samværet til annenhver helg. Hva synes dere? Anonymkode: 89846...b9d Ta opp med stemor det soiale. Men ikke straff barnet.Det er godt å se at det fins gode stemødre der ute som vil barnets beste.En del fedre er desverre litt fraværende i rollen.Må jo være godt å være med stemor da.Sjalu?Snakk sammen.Det ordner seg nok. Kan jo være far sier det er greit. Snakk sammen! Anonymkode: 4e852...c2f
Live88 Skrevet 22. februar 2021 #12 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men min bekymring er jo at barnet knytter et sterkere bånd til stemor enn til far. Far har ikke uttrykt frustrasjon, men jeg synes det er trist at når barnet kommer hjem så fortelles det kun om hva stemor gjorde og fikset for barnet. misforstå meg rett, jeg er takknemlig for at noen er der, men jeg synes det blir i overkant mye med stemor + denne delingen på instagram og lignende (som jeg nå har tatt tak i). men det er kanskje ikke grunnlag nok for å endre samværet? Anonymkode: 89846...b9d Men vet du med sikkerhet at far ikke er med på ting/gjør ting med henne?
Kenelz Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men min bekymring er jo at barnet knytter et sterkere bånd til stemor enn til far. Far har ikke uttrykt frustrasjon, men jeg synes det er trist at når barnet kommer hjem så fortelles det kun om hva stemor gjorde og fikset for barnet. misforstå meg rett, jeg er takknemlig for at noen er der, men jeg synes det blir i overkant mye med stemor + denne delingen på instagram og lignende (som jeg nå har tatt tak i). men det er kanskje ikke grunnlag nok for å endre samværet? Anonymkode: 89846...b9d Og hva så om barnet knytter sterkere bånd med stemor? Hvorfor skal du da straffe barnet med å minske samværet? Barnet kan da ha utrolig godt forhold og være tilknyttet til far, men relatere/kjenne seg mer igjen med stemor som gjør at barnet snakker oftere om henne enn den andre? Minsker du samværet så er sjansen større for at barnet blir å savne far og stemor, og det blir du i hvert fall høre om. Også blir barnet sikkert å lure på hvorfor samværet har forandret seg og en dag finne ut hvorfor ting ble som det ble. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Skrevet 22. februar 2021 Hvordan mener du overhodet at å minske samværet med far og stemor skal komme noen til gode? Ja, om du minsker samvær på grunnlag av at din datter forteller deg om ting stemor har gjort, så straffer du dermed barnet. Du straffer henne for å fortelle deg om hva hun har gjort i uka hos far. Det er ikke greit. I tillegg må du tenke på at far er "kjedelig" og "neikopp". Han tvinger henne til å spise grove brødskiver, dytter henne til senga, sender henne ut døra til skolen og vekker henne tidlig om morgenen. Klart det er mye morsommere med stemor, som tar henne med ut på masse kule ting, og diskuterer gutter med henne, og spiser god mat med henne! Synes dermed ikke at du bør prøve å minske samværet fordi du er sjalu på datter og stemors gode forhold Det er helt greit og naturlig å være sjalu, det er ikke noe "nytt" i samlivsverdenen at man føler seg oppgitt over en ny person i livet til poden. Man får tross alt mye å gjøre med denne personen. Men du kan ikke bare gå i mellom og ta fra barnet tid med sin forelder fordi du mener hun bruker denne tiden for mye på stemor. Da risikerer du bare at hun bruker enda mer av den enda mindre tiden sin på stemor! Anonymkode: 75ce5...77e 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 Det viktige er ikke hva vi synes men hva far synes, du kan ikke endre alene. Anonymkode: 510a3...61e
regine Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 og jeg skal gå helt imot det «alle» her mener - fordi det faktisk er FAR barnet skal ha samvær med, ikke stemor. Det er nemlig det som er poenget med samvær, eller som her, at ungen er delt mellom foreldrene - fordi barnet skal være like mye hos begge foreldrene. Det er vel ikke valgt en 50/50 løsning for at barnet IKKE skal være mest med mor? På en del svar her inne så høres det nærmest sånn ut, altså at det viktigste er ikke at barnet er sammen med far, men at barnet IKKE er sammen med mor. Nå er det litt lite info til å få skikkelig inntrykk av hva som er problemet - men hvis det faktisk er sånn at når barnet er hos far, så er det i realiteten hos stemor, så er det definitivt noe å ta tak i. Vil ikke barnet være hos far hvis stemor ikke er der? Er det i realiteten stemor som både er tilstede og oppdrar barnet når ungen er der, mens far bare har meldt seg ut? Alt dette er noe å ta tak i. Og nei, det er ikke noe straff for barnet å evt endre samværsordningen slik at far makter å følge opp ansvaret sitt, det er jo barnets kontakt med og forhold til far som er viktig her, hvis ikke er vi tilbake på spørsmålet om det viktigste er at barnet ikke er hos mor...... Utfordringen er uansett at om en avtale du og far har blitt enige om skal endres, så må jo igjen begge være enige. Du kan ikke bare si at «nå vil jeg .....» uten noe som helst dialog. Så framt ikke samværet er skadelig for barnet, da må du selvsagt handle. Og når det først er inngått en 50/50 løsning, så er det svært vanskelig å endre, du vil - dersom du ber om møte på FVK, feks - raskt oppdage at denne løsningen er den eneste saliggjørende, for det er jo så viktig at barnet er hos far..... Men først og fremst bør du jo finne ut litt mer om situasjonen og hva barnet faktisk mener.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vurderer å se på muligheten for å endre samværsavtalen til meg og bf. Nå har vi delt 50/50. Problemet et bare at stemoren er den eneste grunnen til at barnet gleder seg til samværene. Hun vil altså ikke til far, men stemoren. Slik jeg ser det er det bf som skal stå for samværet, og ikke henne. I tillegg legger stemor ut veldig mye av barnet på sosiale medier, noe jeg ikke liker (gjør det ikke selv). Vurderer nå å endre samværet til annenhver helg. Hva synes dere? Anonymkode: 89846...b9d Du kan ikke endre samværet uten fars samtykke. Har dere 50/50 Så har han like mye han skulle sagt som deg Anonymkode: 10a43...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå