Gå til innhold

NAV - Brudd om personvern! Hva må jeg gjøre ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding fra nav idag der det står: 

NAV har gjort CV-en din tilgjengelig for arbeidsgivere på arbeidsplassen.no, uten at vi har hatt lov til det.

noe tips på hva jeg må tenke på eller kan gjøre? Kan jeg anmelde de ? Hva om det var det motsatte? 

Anonymkode: 9504e...6bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du arbeidssøkende skal de legge ut CV`en din. Det er de også forpliktet til. Er du arbeidssøkende har du også godtatt dette da du mottar penger fra NAV. Les deg opp på vilkår for mottak av stønad før du roper ulv

Anonymkode: 3b58d...466

• Liker 6
Skrevet

Det gjorde hos meg også, etter at jeg uttrykkelig hadde sagt nei. Skulle ønske for din del at du tar det videre til personvernombudet. Nav kan ikke bare fortsette slik uten at det får konsekvenser. Retten til personvern står veldig sterkt. 

Anonymkode: 94706...f60

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det gjorde hos meg også, etter at jeg uttrykkelig hadde sagt nei. Skulle ønske for din del at du tar det videre til personvernombudet. Nav kan ikke bare fortsette slik uten at det får konsekvenser. Retten til personvern står veldig sterkt. 

Du kan ikke nekte dette. Du mottat stønad fra NAV, da må du faktisk godta dette. Sånn er "systemet" Liker man det ikke? Da får man ikke motta stønad og heller skaffe jobb selv

• Liker 6
Skrevet

Det skal ikke stå opplysninger i CV'en som ikke kan vises til "alle". Hvis du er arbeidssøker vi NAV skal de selvfølgelig kunne dele din CV med potensielle arbeidsgivere, det sier seg selv...

• Liker 3
Skrevet

Om du ikke vil at CV skal ligge på arbeidsplassen.no, så får du slette innhold og "slippe" å motta dagpenger etc.. Værre er det vel ikke? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er så mange her på KG som er oversensitive når det kommer til personvern.

Anonymkode: c7415...a05

• Liker 6
Skrevet

Din CV er ikke personsensitiv (med mindre du har vært så dum og skrevet sensitive opplysninger i den som rase, seksuell legning etc)

Anmelde NAV, haha morsomt!

Anonymkode: deb95...e53

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke nekte dette. Du mottat stønad fra NAV, da må du faktisk godta dette. Sånn er "systemet" Liker man det ikke? Da får man ikke motta stønad og heller skaffe jobb selv

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du arbeidssøkende skal de legge ut CV`en din. Det er de også forpliktet til. Er du arbeidssøkende har du også godtatt dette da du mottar penger fra NAV. Les deg opp på vilkår for mottak av stønad før du roper ulv

Kanskje DU skal lese deg opp litt? https://www.nav.no/no/person/innhold-til-person-forside/nyheter/stenger-arbeidsgiveres-tilgang-til-cv-er-pa-arbeidsplassen.no

Anonymkode: a7ab0...937

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Teatrica skrev (6 minutter siden):

Det skal ikke stå opplysninger i CV'en som ikke kan vises til "alle". Hvis du er arbeidssøker vi NAV skal de selvfølgelig kunne dele din CV med potensielle arbeidsgivere, det sier seg selv...

AlocasiaAmazonica skrev (4 minutter siden):

Om du ikke vil at CV skal ligge på arbeidsplassen.no, så får du slette innhold og "slippe" å motta dagpenger etc.. Værre er det vel ikke? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er så mange her på KG som er oversensitive når det kommer til personvern.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din CV er ikke personsensitiv (med mindre du har vært så dum og skrevet sensitive opplysninger i den som rase, seksuell legning etc)

TS har rett i å nekte dette, det har til og med NAV innrømmet - se innlegg lenger oppe med lenke.

NAV har gjort tilgjengelig CV'er uten lovhjemmel og dette har de selv innsett er i strid med personvernlovgivningen. DA kan vi vel slå fast at TS ikke er en arbeidssky trygdemisbruker, men en som er opptatt av at myndighetene ikke misbruker makten sin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Teatrica skrev (9 minutter siden):

AlocasiaAmazonica skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fint at andre enn KG'ere vurderer lovlighet, og det er faktisk en grunn til at NAV selv sender melding om at det har skjedd en personvernglipp. 

Meget mulig at de opplyser om at man kan risikere å ikke få dagpenger hvis man velger å ikke godta publisering av CV for alle arbeidsgivere i jobbportal, men poenget er at man skal ha et valg. Når man ikke har gitt samtykke, så har ikke NAV lovlig hjemme til å publisere dette. 

Anonymkode: 6b4d1...0b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo det er det. Kanskje man har huller i CV’en, eller har brukt lengre tid enn normalt på fullføring av utdanning for eksempel av ulike grunner. Da er det ikke så kult at «alle» kan se dette. Verden er også liten, og folk sladrer. 

Anonymkode: 2523a...37f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er fint at andre enn KG'ere vurderer lovlighet, og det er faktisk en grunn til at NAV selv sender melding om at det har skjedd en personvernglipp. 

Meget mulig at de opplyser om at man kan risikere å ikke få dagpenger hvis man velger å ikke godta publisering av CV for alle arbeidsgivere i jobbportal, men poenget er at man skal ha et valg. Når man ikke har gitt samtykke, så har ikke NAV lovlig hjemme til å publisere dette. 

Nå var det vel egentlig det som var poenget mitt da - at hvis man forventer å få støtte fra NAV så må man godta publisering av CV....

Skrevet
Teatrica skrev (3 minutter siden):

Nå var det vel egentlig det som var poenget mitt da - at hvis man forventer å få støtte fra NAV så må man godta publisering av CV....

Du skrev at de selvfølgelig kunne dele CV'en med potensielle arbeidsgivere, men det er jo det som ikke er en selvfølge fordi det skal være et informert samtykke avgitt på forhånd. 

Skrevet
Blondie65 skrev (16 minutter siden):

TS har rett i å nekte dette, det har til og med NAV innrømmet - se innlegg lenger oppe med lenke.

NAV har gjort tilgjengelig CV'er uten lovhjemmel og dette har de selv innsett er i strid med personvernlovgivningen. DA kan vi vel slå fast at TS ikke er en arbeidssky trygdemisbruker, men en som er opptatt av at myndighetene ikke misbruker makten sin?

Digger deg, Blondie!

Anonymkode: 222b6...917

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (5 timer siden):

Nei man må ikke det

Anonymkode: 8c27d...d85

• Liker 2
Skrevet

FIkk også den samme mailen. NAV sier klart å tydelig at dette er brudd på loven. Personopplysninger er jo strengt tatt noe av det strengeste loven vi har i Norge. Dette er en stor svikt av nav/Arbeidsplassen.no. Her har arbeidsgivere automatisk fått opp alle opplysninger om personer som har lagt igjen CV osv på siden deres. 

Anonymkode: 9d6d8...23c

Skrevet

En anmeldelse kommer du nok ikke langt med. Men du kan klage til Datatilsynet. Regner med at NAV allerede har sendt dem en avviksmelding. 

Anonymkode: 30ffc...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...