Gå til innhold

Hvordan gå fram (oppussing)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt mitt første ordentlig hjem, og her tenker jeg å bli i lang tid. Tidligere når jeg har pusset opp, har jeg bare gjort enkle ting som jeg ikke har hatt behov for hjelp med, som maling og legging av gulv. Nå må derimot badet pusses opp, og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Dette er nok veldig grunnleggende spørsmål, ikke le. Hvilken rekkefølge gjør man alt i, og hva gjør man? Legger ut på mittanbud/kontakter anerkjente firmaer, har de på befaring, og så? Når kjøper man materialer? Når bestemmer man seg for innredning? Bør alt være klart før man kontakter firma for å få tilbud? Eller bør man vente til man vet hvem man skal bruke, og så ser om de har rabatter noe sted? Er det noen ting de helst bør kjøpe inn selv, eller bør jeg stå for alt? Det er ikke sikkert jeg vet alle småting som skal brukes i arbeidet... Noen som kan guide meg litt?

Anonymkode: d962a...40d

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Våtrom (kjøkken og bad) må gjøres av fagfolk. Alt annet av oppussing kan du gjøre selv, bortsett fra det elektriske da. 

Hadde jeg vært deg ville jeg satt opp en liste over hva du vil gjøre over alt slik at du lettere kan prioritere etter hva som haster. 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Jeg har totalrenovert to bad. Det ene gjorde jeg selv, det andre for et år siden kjøpte jeg tjenesten av Bademiljø. Jeg forstår at du lurer på mye, det er helt normalt og det absolutt ingen grunn for at noen skal le av deg fordi du ikke vet hva du skal gjøre. Dette kommer til å gå kjempebra!

Det er noen ting du skal unngå. Unngå de aktørene som lover deg billige priser, nytt bad på 2-3 uker osv. (Firma som 1-2-3 bad i Bergen må du ikke innbefatte deg med.) Ikke gjør noe svart, velg en rørleggerkjede som har godt rykte og er kjent.

Du starter med å ringe litt rundt og be om befaring. Velg 2-3 store og kjente aktører. Som feks bademiljø eller andre. De kommer hjem til deg, måler, tar bilder og snakker med deg hva du ser for deg. Så sender de deg pristilbud og tegninger som vil vise deg hvordan badet ditt ser ut. Du kan vurdere tilbudene opp mot hverandre. Du får tilbud fra total leverandør, dvs at de skaffer absolutt alt av fagfolk, utstyr og materialer, som bygger badet ditt - du skal ikke gjøre noen ting. Dere avtaler en ferdig dato. Når badet er ferdig skal du sammen med prosjektleder gå gjennom badet og skrive under på feil og mangler.Du betaler siste a konto på badet ditt når du har fått all nødvendig dokumentasjon i hende. 

Alt er beskrevet i kontrakt med start og slutt dato og hva badet skal inneholde. Få hjelp av noen du kjenner til å se på tilbudene og kontrakten samme med deg. 

Du skal vite at du får det du betaler for. Du trenger et bad som er lovlig bygget og hvor alt dokumenteres. 

Dette er sånn jeg tenker og har opplevd. Spør meg gjerne her i tråden eller på melding om du lurer på noe mer. 

Skrevet

Ikke jeg som er ts, men jeg er i nøyaktig samme situasjon! Mener ikke å kuppe tråden din ts, håper det er greit at jeg også slenger inn noen spørsmål her :) Vi har fått ett tilbud så langt, dette var som beskrevet av den nakne gartner over hvor absolutt alt ble ordnet...det kom på 400 000,-! Hjelp! Vi har ikke så mye penger! Jeg forstår at det må fagfolk inn, men hva kan vi gjøre selv? Billigere materialer? Ett eller annet? Noen med erfaring her? Badet er 3x3 meter, skal ikke ha badekar. Tips til dusjløsninger? 

Anonymkode: a0dc3...323

Skrevet

Om du kan ta rivejobben selv, så sparer du penger. Microsement blir kanskje billigere enn fliser. Kan kombinere det med fliser i dusjsonen. En kan kjøpe utstillingsvarer, som toalett, servant med skap, dusj og dusjdører. 
Dette kan du avtale med firmaet som du gir jobben til.

Anonymkode: c9e00...fbb

• Liker 1
Skrevet

Når du tar kontakt med firma så sjekk referanser! Sørg for å ha en solid kontrakt.

Anonymkode: 4fcd2...6d7

• Liker 2
Skrevet

Det er stort sett ikke materialene som gjør det så j.. dyrt, men arbeidet. Vi pusset opp badet selv - og det kostet ca. 40 000 inkl. alt (fliser, innredning, rør, el-opplegg og dusjkabinett. Kjøpte vegghengt toalett på finn, ellers alt nytt. De færreste kan gjøre det selv, naturligvis, men bare for å illustrere. Gjør gjerne rivejobben selv, som nevnt over. Og sjekk referanser før du inngår en avtale - du bør ha en god kontrakt og dagbøter dersom de ikke blir ferdige til datoen. Ellers er det ikke dere som blir prioritert;) 

Anonymkode: 6d228...29b

• Liker 1
Skrevet

*dusjvegger, ikke dusjkabinett😅

Anonymkode: 6d228...29b

Skrevet
padawan skrev (38 minutter siden):

Våtrom (kjøkken og bad) må gjøres av fagfolk.

Må ikke.

Hvis en har ikke peiling så ja ,enig med deg ellers må ikke.

Anonymkode: 8e182...5b5

• Liker 1
Skrevet

Vi la ut på mitt anbud . Fikk forskjellige tilbud/løsninger  og fikk også avklart hva vi evt kunne gjøre selv for å kutte kostnader. Sånn gjorde vi det i forhold til alle ting i huset som vi måtte gjøre noe med. Litt for å få oversikt over hvor mye penger det kom til å gå, hvilke løsninger vi ønsket å ha pluss hvor det var mulig å spare litt ved egeninnsats. Vi endte med å selge huset da 🙈å kjøpe oss et større pga behovet plutslig endret seg🤣

Gjest padawan
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må ikke.

Hvis en har ikke peiling så ja ,enig med deg ellers må ikke.

Anonymkode: 8e182...5b5

Hvis man får lekkasje på badet og det ikke er utført av fagfolk så kan en fort få problemer med .

edit: Pusse opp badet - hva kan jeg gjøre selv? (vb.no)utbetaling.

Endret av padawan
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (1 time siden):

Jeg har totalrenovert to bad. Det ene gjorde jeg selv, det andre for et år siden kjøpte jeg tjenesten av Bademiljø. Jeg forstår at du lurer på mye, det er helt normalt og det absolutt ingen grunn for at noen skal le av deg fordi du ikke vet hva du skal gjøre. Dette kommer til å gå kjempebra!

Det er noen ting du skal unngå. Unngå de aktørene som lover deg billige priser, nytt bad på 2-3 uker osv. (Firma som 1-2-3 bad i Bergen må du ikke innbefatte deg med.) Ikke gjør noe svart, velg en rørleggerkjede som har godt rykte og er kjent.

Du starter med å ringe litt rundt og be om befaring. Velg 2-3 store og kjente aktører. Som feks bademiljø eller andre. De kommer hjem til deg, måler, tar bilder og snakker med deg hva du ser for deg. Så sender de deg pristilbud og tegninger som vil vise deg hvordan badet ditt ser ut. Du kan vurdere tilbudene opp mot hverandre. Du får tilbud fra total leverandør, dvs at de skaffer absolutt alt av fagfolk, utstyr og materialer, som bygger badet ditt - du skal ikke gjøre noen ting. Dere avtaler en ferdig dato. Når badet er ferdig skal du sammen med prosjektleder gå gjennom badet og skrive under på feil og mangler.Du betaler siste a konto på badet ditt når du har fått all nødvendig dokumentasjon i hende. 

Alt er beskrevet i kontrakt med start og slutt dato og hva badet skal inneholde. Få hjelp av noen du kjenner til å se på tilbudene og kontrakten samme med deg. 

Du skal vite at du får det du betaler for. Du trenger et bad som er lovlig bygget og hvor alt dokumenteres. 

Dette er sånn jeg tenker og har opplevd. Spør meg gjerne her i tråden eller på melding om du lurer på noe mer. 

Tusen takk for grundig svar! Kan du anbefale Bademiljø? Vil du si hvor mye det hele kom på? Leverer de kun baderomsmøbler de selv fører eller har de også andre samarbeidspartnere? Hva med flis og sånt?

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe som helst selv av arbeid. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke jeg som er ts, men jeg er i nøyaktig samme situasjon! Mener ikke å kuppe tråden din ts, håper det er greit at jeg også slenger inn noen spørsmål her :) Vi har fått ett tilbud så langt, dette var som beskrevet av den nakne gartner over hvor absolutt alt ble ordnet...det kom på 400 000,-! Hjelp! Vi har ikke så mye penger! Jeg forstår at det må fagfolk inn, men hva kan vi gjøre selv? Billigere materialer? Ett eller annet? Noen med erfaring her? Badet er 3x3 meter, skal ikke ha badekar. Tips til dusjløsninger? 

3x3 m til 400’??😱må de rive gulv og rør??

Anonymkode: 1e703...11a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

3x3 m til 400’??😱må de rive gulv og rør??

Anonymkode: 1e703...11a

Jeg som var AB: Dette var med riving og legging av varmekabler, alt av materialer og all jobb gjort. Noe røromlegging ved toalettet, men ikke mye. Vi hadde satt av rundt 200 000,- og fikk litt hakeslepp ja. Tror vi skal få det til for halv pris om vi gjør det vi kan gjøre selv og kun bruker de proffe til det som er nødvendig.  

Skrevet

Veldig enig med @DEN NAKNE GARTNER. Vi har bodd i huset vårt i 10+ år og har pusset opp det aller meste. Mye ymse erfaringer her, med "selvgjort er velgjort" øverst.

Bad er egentlig vanskeligst. Velg noen som er avhengig av å gjøre en god jobb. Første gangen valgte vi et norsk firma 40 minutter unna - det var en katastrofe. Masse, masse tull og dårlig utført håndverk av både elektriker og rørlegger. Andre gangen valgte vi et lite, lokalt, litauisk firma. De er svært opptatt av ryktet sitt, og herregud så nøye - og likevel raske - de var. Norsk elektriker var fortsatt megasløv, treg, og gjorde en del tabber. Rørleggeren hadde vi flaks med. Også med andre håndverkstjenester har vi lagt merke til at nordmenn er giddesløse og gjør slett arbeid - all den tid de står og drikker cola og snakker endeløst i telefonen. Så referanser, det er tingen!

Når det gjelder rekkefølgen på rom, ta de viktigste først - hvis du vet hva du vil ha. Så er presset litt mindre på de andre, mindre viktige rom. Og siden tenk på hele pakken: Trelagsvinduer i plast, produsert i Tyskland, topper det meste. Rette vegger og tak gjør livet så mye enklere, og du kan sjekke isolasjon (som også kan legges i utenfra) og tilstanden på lekterverket osv da. 

Sist, men ikke minst, ha realistiske ambisjoner. Alt etter hvor stort huset er, må du ikke tro at ting går fort. Det er så sabla mye arbeid å pusse opp. Skal du virkelig bo der lenge, husk å leve litt innimellom også. :)

Anonymkode: a91cd...c29

• Liker 2
Skrevet

Jeg setter ut alt, ofte også interørarkitekt, evt byggarkitekt, i forkant, da jeg ønsker å være fornøyd med løsningene i mange år fremover. 

Starter med å høre med venner og kollegaer jeg vet har gjort tilsvarende jobb. Sjekker så referanser mot nett, at de ser soilde ut, tar til og med en titt på regnskapet da jeg ikke gidder å havne midt i en konkurs, noe som ofte skjer i bransjen. 

Deretter ringer jeg og ber om anbud. Velger oftere basert på inntrykk og kvalitet, enn pris, med mindre det er noe helt enkelt. Sikrer deretter at vi får en erfaren prosjektleder, og legger veldig vekt på at jeg ønsker at de skal ta totalansvar. Aksepterer aldri noe annet enn at de koordinerer me andre handverkere. Ofte må du jo å 3-5 ulike handverkere inne for å pusse opp ett rom. 

Og - det tar tid, og det er tusen beslutninger, og det kommer overraskelser, både økonomiske og praktiske. Når man er ferdig med et prosjekt er man så vanvittig lei at man ikke ser for seg å sette i gang med neste. 

Anonymkode: d39eb...552

Skrevet

Akkurat totalrenovert et bad på 7kvm. Brukte 350 000 med et midt på treet budsjett på interiør og fliser (men topp kvalitet på alt du ikke ser på et bad men som er superviktig). Hadde befaringer fra aktuelle firma, fikk anbud på badet med prosjektleder som vi gikk for. Har du råd så anbefaler jeg prosjektleder som koordinerer snekker, murer/ flislegger og rørlegger. 

Anonymkode: 55724...2f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat totalrenovert et bad på 7kvm. Brukte 350 000 med et midt på treet budsjett på interiør og fliser (men topp kvalitet på alt du ikke ser på et bad men som er superviktig). Hadde befaringer fra aktuelle firma, fikk anbud på badet med prosjektleder som vi gikk for. Har du råd så anbefaler jeg prosjektleder som koordinerer snekker, murer/ flislegger og rørlegger. 

Anonymkode: 55724...2f2

Takk for tips. Badet mitt er et bittelite bad som forhåpentligvis kan slås sammen med boden ved siden av slik at det blir på totalt ca 5 kvm. Har ganske stort budsjett, men ønsker naturligvis ikke å bruke mer enn nødvendig. Håper å finne en god totalleverandør.

Det er ikke noen som har noen å anbefale i nærheten av Lørenskog tilfeldigvis?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...