Gjest Acer Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 (endret) Datteren skulle låne morens telefon, og sjekket tilfeldigvis morens sms, og oppdaget innkallingen til vaksinasjon. En melding moren på 92 hverken hadde sett eller klart å åpne. Nå ropes det varsko på vegne av mange eldre. Mange eldre klarer ikkje å bruke de digitale løsningene for å bl.a melde seg opp til vaksinering, og kan i verste fall koste liv. Mange eldre vegrer seg også for å reise offentlig, ettersom digitale betalingsløsninger har tatt over under pandemien. Mange eldre nytter idag kortbetaling, og mange eldre er ofte blitt eit offer for svindel, tyveri av identitet. En høy andel eldre er også NAV-brukere, og også her har digitaliseringen tatt over. De aller fleste vet at det å kome igjennom på telefon til NAV kan kreve ein god porsjon tålmodighet. Det er 600.000 nordmenn som ikke er digitale. Kommunene er derfor nødt til å plukke opp telefonen og ringe, slik at de kan forsikre seg om at alle i risikogruppen blir vaksinert, sier eldreombudet. Pandemien har vert både til glede og irritasjon under pandemien, og nye måter å komunisere på er tatt i bruk. Penger som betalingsmiddel ser uttil å vera utgått på dato, og den som ikkje takler vår digitale verden med vipps, apper, sms, digipost- e-boks, skybe, streamer, nettbank o.s.v Personleg kjenner eg mange eldre som ikkje takler omstillingen til vår nye digitale hverdag, og føler seg nokså fortvilt, dette forsterker også ensomhetsfølelsen blandt mange eldre. Her bør myndighetene sette inn noen tiltak for slik ønsker ein ikkje å ha det. Endret 22. februar 2021 av Skybe
Anbefalte innlegg