Gå til innhold

Spørsmål om gastric bypass - bmi enheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva var begrunnelsen? At du ikke veide nok? 

Anonymkode: caf87...144

Begrunnelsen hennes var at jeg kom til å bli avvist med en gang fordi jeg har hatt en en periode hos psykolog. Som psykologen sa jeg har såvidt gitt deg behandling og ingen diagnose. Og så sier legen min "kanskje på et senere tidspunkt". Det slo meg veldig at det kunne hatt utrolig uheldige konsekvenser for mange. Skal man bare gjøre seg større å sykere for å komme videre i hennes øyne da? Det er godt mulig at jeg blir avvist på henvisningen min, men da er det i det minste de rette folkene som har tatt beslutningen. Jeg krysser fingrene for at jeg kommer videre. Ingen svar enda, henvisningen ligger fremdeles til vurdering i følge helsenorge. Jeg ønsker jo å ta ordentlig tak i problemet FØR jeg får diabetes osv. 

Anonymkode: e7880...156

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei mitt utgangspunkt rent fysisk: Alder snar 45. 150 kg - 43,4 i bmi er mann og 186cm. Søvnapne, høyt blodtrykk og ellers en god del vondter som korsryggsplager og betennelser i anklene osv. Vet ikke om de to sistnevnte symptomene har blitt vurdert i sammenheng med henvisningen til kirurgi. 

Jeg har slitt med vekt i over kanskje 20 år. Gjort veldig mye selv og gått ned i vekt og opp i vekt, og alltid endt opp med å bli større og større. Jeg har også en historie med angst og depresjon som jeg har jobbet meg gjennom årene.

For en del år siden var jeg kvalifisert til operasjon men trakk meg helt på slutten fordi jeg ville fikse det selv. Det gikk ikke så bra når man ser på resultatet i dag. 

Jeg fikk henvisning fra fastlegen i mai 2020 og er i dag (nesten bortsett fra noen samtaler) ferdig utredet hos poliklinikk og sykehus.  Operasjonen har blitt godkjent. Jeg vet ikke hvor i landet du befinner deg men siden det er fritt sykehusvalg vil jeg anbefale deg voss sykehus. De har flest operasjoner i hele landet og det går fort. Etter å ha vært på gastroskopi og fått innvilget operasjon har jeg fått vite at det er ca 3 mnd. ventetid på selve operasjonen. 

Jeg bruker tiden til å forberede meg til operasjonen for å kunne takle det på best mulig måte fysisk og psykisk. Jeg vil anbefale deg å se en del på " my 600lbs life" hvor man får et innblikk i det som omhandler fedme kirurgi. (ja det er ekstremtilfeller men selve kirurgien og det mentale er noe man kan hente lærdom av.) Ellers er det å søke trygg info om hva man går til hos andre, på nett osv. Ved fedme kirurgi kan man ikke spise mye ved hvert måltid. Man kan spise så ofte man vil og hvor usunt man vil. Det betyr at dersom man ikke bruker operasjonen riktig kan man enkelt ende opp like overvektig som man var før. Så det er flere feller å gå i dersom man ikke tenker seg om.  Jobben må man gjøre uansett. Det er sånn jeg tenker. 

Flott å få høre din historie. 

Eneste som skremmer meg med en slik operasjon og utredning er gastroskopi. Må alle ta det? Kjenner jeg får helt panikk av tanken! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skal også ned 60-70 kilo, og gjør dette helt selv. Jeg hadde bmi på over 50 da jeg startet for noen måneder siden. Har gått  ned litt over 20kilo ved kaloritelling. Du kan også klare dette😀

Anonymkode: 08636...772

La TS være ..du vet ikke hennes historie 

Anonymkode: 923d9...d40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eneste som skremmer meg med en slik operasjon og utredning er gastroskopi. Må alle ta det? Kjenner jeg får helt panikk av tanken! 

Jeg tok ikke gastroskopi .. men hadde sleeve operasjon 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tok ikke gastroskopi .. men hadde sleeve operasjon 

Det var en liten lettelse å høre. Hadde allerede begynt å grue meg til det, til og med før jeg har blitt godkjent. 

Hvordan er din historie etter operasjon? Alle her(inkl. meg selv) er jo anonyme så vanskelig å vite hvem som har delt sin historie. :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gastroskopi er ubehagelig men det går kjempefint. Man får tilbud om beroligende. Lege og sykepleierne er profesjonelle og plutselig er det over. Vet ikke om jeg var helt tilstede pga beroligende. Det tar kanskje en halv time totalt og selve undersøkelsen 10 minutter. Det er det minste du skal være redd for. Du er nødt til å ta gastroskopi for å sjekke om alt er ok med magen, spiserøret og tolv finger tarmen - ellers kan du ikke ta operasjonen. Bare bestem deg på forhånd at du gir blanke fanen og driter i det. Det gjorde jeg og var overraskende rolig. Tenk heller på det du får - et bedre liv med vektreduksjon.

• Liker 1
Skrevet

Det var en liten lettelse å høre. Hadde allerede begynt å grue meg til det, til og med før jeg har blitt godkjent. 

Hvordan er din historie etter operasjon? Alle her(inkl. meg selv) er jo anonyme så vanskelig å vite hvem som har delt sin historie. :)

Jeg skrev nettopp at alle må ta gastroskopi. Da er det sikkert feil. 

Skrevet

Begrunnelsen hennes var at jeg kom til å bli avvist med en gang fordi jeg har hatt en en periode hos psykolog. Som psykologen sa jeg har såvidt gitt deg behandling og ingen diagnose. Og så sier legen min "kanskje på et senere tidspunkt". Det slo meg veldig at det kunne hatt utrolig uheldige konsekvenser for mange. Skal man bare gjøre seg større å sykere for å komme videre i hennes øyne da? Det er godt mulig at jeg blir avvist på henvisningen min, men da er det i det minste de rette folkene som har tatt beslutningen. Jeg krysser fingrene for at jeg kommer videre. Ingen svar enda, henvisningen ligger fremdeles til vurdering i følge helsenorge. Jeg ønsker jo å ta ordentlig tak i problemet FØR jeg får diabetes osv. 

Beklager det høres ikke ut som en faglig medisinsk begrunnelse. Det er så feil det kan bli. Jeg har gått til psykolog i årevis og har fått innvilget operasjon 2 ganger. Det har aldri vært et problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da spiste du vel for mye etter hvert og ikke hadde nok aktivitet ? - Jeg bare spør, mener på ingen måte noe negativt. Jeg har fått vite at vekttapet uteblir dersom man ikke fortsetter med riktige mender og aktivitet.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg gikk ned de 3 første mnd også var det stopp. To år siden operasjonen.  Vært stabil siden da, men mangler ca 20 endå

Anonymkode: 05a2a...e99

Det er svært vanlig at vekta går opp igjen etter 1-2 år. Det er mange eksempler på at man kan være gastric bypass-operert og likevel ha BMI over 45. 
Årsaken til at man ikke går ned før operasjonen er jo misforhold mellom matinntak og aktitvitet, og det endrer seg ikke automatisk. Man venner seg bare til et litt annet spisemønster, slik at man etterhvert kommer opp mot gammel vekt. 

Anonymkode: a8c2f...ffa

• Liker 3
Skrevet

Gastroskopi er ubehagelig men det går kjempefint. Man får tilbud om beroligende. Lege og sykepleierne er profesjonelle og plutselig er det over. Vet ikke om jeg var helt tilstede pga beroligende. Det tar kanskje en halv time totalt og selve undersøkelsen 10 minutter. Det er det minste du skal være redd for. Du er nødt til å ta gastroskopi for å sjekke om alt er ok med magen, spiserøret og tolv finger tarmen - ellers kan du ikke ta operasjonen. Bare bestem deg på forhånd at du gir blanke fanen og driter i det. Det gjorde jeg og var overraskende rolig. Tenk heller på det du får - et bedre liv med vektreduksjon.

Beroligende ord du kommer med. Som du sier så er en halvtime med dette bedre enn et liv med overvekstplager. 

• Liker 1
Skrevet

Beklager det høres ikke ut som en faglig medisinsk begrunnelse. Det er så feil det kan bli. Jeg har gått til psykolog i årevis og har fått innvilget operasjon 2 ganger. Det har aldri vært et problem.

Ja, jeg er glad jeg forhørte meg med flere som mente at jeg burde oppsøke en annen lege. Jeg burde nok bytte fastlege etter som det kan virke som om min er imot operasjon og det kanskje kan bli litt vanskelig å få ordentlig oppfølging i ettertid av en evt. operasjon.. 

Skrevet

Er det forresten noen som kjenner til om en henvisning overskriver en annen? Fastlegen min henviste meg til rehabiliteringsprogram (noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker, ønsker operasjon), men fikk etter dette henvisning av annen lege til kirurg. 

Kan begge henvisningene gå samtidig? 

Skrevet

Det er to forskjellige mottakere, så begge henvisninger blir sendt og behandlet uavhengig av hverandre. 

Anonymkode: eea17...20a

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er to forskjellige mottakere, så begge henvisninger blir sendt og behandlet uavhengig av hverandre. 

Anonymkode: eea17...20a

Takk for svar. Står fremdeles «til vurdering» på den siste på helsenorge. Så får bare vente. Står at alt skal behandles innen 10 dager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 11.09):

Jeg skal ta gastric bypass. Type operasjon er valgt i samråd med kirurg pga. antall kg jeg skal ned. Det har med bmi enheter å gjøre hvilket inngrep som er mest hensiktsmessig. 

Mitt spørsmål er: Hvor mye er en bmi enhet? 

Har prøvd å finne ut av det på nettet men finner ikke noe om det. Skal selvfølgelig spørre legen neste gang men vil undersøke dette selv i mellomtiden.  

Hvor mye er en bmi enhet i kg? 

Og dere som har hatt gastric bypass - hva veide dere før og hvor mye gikk dere ned i vekt i måneden og året? 

(Og bare for å gjøre det helt klart siden vi er på KG og enkelte elsker å hetse andre mennesker: Jeg er 100% fornøyd med å skulle ta en slankeoperasjon. Jeg har ingenting å skamme meg over -  og kommer ikke til å bry meg med å kommenterer mulige kjipe kommentarer)

For større pasienter er BYPASS bedre enn sleeve fordi bypass er både malabsorberende og restrictiv der sleeve kun er restrictive. Det er bare tull å opererere en pasient med KMI over 40 som har vært overvektig stort sett hele livet med en sleeve. All statistikk viser seg at disse pasientene ikke klarer å oppnå tilfredsstillende vekttap med kun sleeve. 

En BMI enheten er en BMI enhet, altså 40 til 39, 39 til 38 osv. Kan ikke måles i KG, men du kan bruke ulike formler på nettet og se hvordan du ender med å gå ned og en kg på din høyde. Det lar seg heller ikke gjøre å sammenligne seg selv med andre. En pasient på 200kg går ned mye raskere enn en pasient på 90kg. 

Det finnes også en mye bedre operasjon, men den gjøres kun på ibsensykehuset i Norge, etter det jeg forstår. Den heter mini gastric bypass. I motsetning til bypass, hvor 10% av tarmen bypasses, så bypasses 25% av tarmen på MGB. Den gir altså sum et bedre resultat en GB med mindre sjanse for komplikasjoner. 

Jeg veide 140kg for 1,5år siden- Jeg veier 60kg nå. Jeg kunne aldri vært foruten og har ingenting å utsette på dette selv om det har noen bivirkninger. Alle de som kritiserer er fordi de har ingen kunnskaper om dette eller komplikasjonene rundt overvekt. Rart det der at alle kjenner noen som har dødd eller blitt syke, når komplikasjonsraten er 1 av 1000 pasienter også, og mortalitetsraten er 1 pasient av 10 000 pasienter, og det er som regel pasienter med svært høy BMI og store risikofaktorer i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 15.24):

Hei, 

Jeg kan ikke svare så veldig godt på dette rundt bmi. Lurer forsåvidt litt selv også. Jeg er selv endelig blitt henvist fra lege til kirurg for å finne ut om jeg kvalifiserer til operasjon, noe jeg er ekstremt motivert for. For å bli «normalvektig» i følge bmi, så er det snakk om at jeg må ned 60-70 kg. (Nesten halvering av min nåværende vekt) Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg skal klare dette helt uten hjelpemidler, så håper jeg får hjelp nå som jeg endelig har tørt å spørre! Min bmi er i dag på 45! 😕 

Hvordan var ditt utgangspunkt før du fikk innvilget operasjon? Er det fra det offentlige eller dekker du utgiftene selv? 

Ikke meningen å stille så mange spørsmål i stedet for å besvare, men er bare interessert i andres erfaringer med helsevesen osv. 

Det klarer du ikke heller, Ikke for å være negativ, men overvekt er komplisert og å gå ned så mange kg er tilnærmet umulig kun med kalorikontroll. Store personer har vanskelig for å bevege seg også. 

Dette er 100% riktig valg! :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 16.32):

Jeg skal også ned 60-70 kilo, og gjør dette helt selv. Jeg hadde bmi på over 50 da jeg startet for noen måneder siden. Har gått  ned litt over 20kilo ved kaloritelling. Du kan også klare dette😀

Anonymkode: 08636...772

Helt unøvendig kommentar. Flott for deg. Gi tilbakemelding om 20kg hvordan det går.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De gastroskoperer mens du er i narkose, du veit det ikke engang :)

• Liker 1
Skrevet
Mjessa skrev (16 minutter siden):

Det klarer du ikke heller, Ikke for å være negativ, men overvekt er komplisert og å gå ned så mange kg er tilnærmet umulig kun med kalorikontroll. Store personer har vanskelig for å bevege seg også. 

Dette er 100% riktig valg! :)

Jeg håper bare jeg er kandidat til å få dekket dette av det offentlige. Syntes det er voldsomt dyrt privat, så da må det virkelig spares veldig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper bare jeg er kandidat til å få dekket dette av det offentlige. Syntes det er voldsomt dyrt privat, så da må det virkelig spares veldig. 

Koster ca 50 tusen i Baltikum mot 100-130k her i Norge. Vel verdt hver krone og slipper noe som helst kursing og drit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...