Gå til innhold

Spørsmål om gastric bypass - bmi enheter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta gastric bypass. Type operasjon er valgt i samråd med kirurg pga. antall kg jeg skal ned. Det har med bmi enheter å gjøre hvilket inngrep som er mest hensiktsmessig. 

Mitt spørsmål er: Hvor mye er en bmi enhet? 

Har prøvd å finne ut av det på nettet men finner ikke noe om det. Skal selvfølgelig spørre legen neste gang men vil undersøke dette selv i mellomtiden.  

Hvor mye er en bmi enhet i kg? 

Og dere som har hatt gastric bypass - hva veide dere før og hvor mye gikk dere ned i vekt i måneden og året? 

(Og bare for å gjøre det helt klart siden vi er på KG og enkelte elsker å hetse andre mennesker: Jeg er 100% fornøyd med å skulle ta en slankeoperasjon. Jeg har ingenting å skamme meg over -  og kommer ikke til å bry meg med å kommenterer mulige kjipe kommentarer)

Anonymkode: caf87...144

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 11.09):

Jeg skal ta gastric bypass. Type operasjon er valgt i samråd med kirurg pga. antall kg jeg skal ned. Det har med bmi enheter å gjøre hvilket inngrep som er mest hensiktsmessig. 

Mitt spørsmål er: Hvor mye er en bmi enhet? 

Har prøvd å finne ut av det på nettet men finner ikke noe om det. Skal selvfølgelig spørre legen neste gang men vil undersøke dette selv i mellomtiden.  

Hvor mye er en bmi enhet i kg? 

Og dere som har hatt gastric bypass - hva veide dere før og hvor mye gikk dere ned i vekt i måneden og året? 

(Og bare for å gjøre det helt klart siden vi er på KG og enkelte elsker å hetse andre mennesker: Jeg er 100% fornøyd med å skulle ta en slankeoperasjon. Jeg har ingenting å skamme meg over -  og kommer ikke til å bry meg med å kommenterer mulige kjipe kommentarer)

Hei, 

Jeg kan ikke svare så veldig godt på dette rundt bmi. Lurer forsåvidt litt selv også. Jeg er selv endelig blitt henvist fra lege til kirurg for å finne ut om jeg kvalifiserer til operasjon, noe jeg er ekstremt motivert for. For å bli «normalvektig» i følge bmi, så er det snakk om at jeg må ned 60-70 kg. (Nesten halvering av min nåværende vekt) Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg skal klare dette helt uten hjelpemidler, så håper jeg får hjelp nå som jeg endelig har tørt å spørre! Min bmi er i dag på 45! 😕 

Hvordan var ditt utgangspunkt før du fikk innvilget operasjon? Er det fra det offentlige eller dekker du utgiftene selv? 

Ikke meningen å stille så mange spørsmål i stedet for å besvare, men er bare interessert i andres erfaringer med helsevesen osv. 

Anonymkode: e7880...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at en BMI enhet er tallet på BMIen din. Har du BMI på 44 har du 44 BMI enheter. Vektnedgangen i kilo vil derfor variere utifra din nåværende BMI.

Letteste er å bruke en BMI Kalkulator

Hvis du er 165cm høy og veier 120 kilo med BMI på 44, og du skal ned til BMI på 40, så skal du ned 11 kilo feks. 

Anonymkode: eea17...20a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing: måtte dere via alle kurer og piller og overvektsklinikk før legen ble enig i kirurgi? Hilsen en med Bmi på 40

Anonymkode: fd94a...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Liten avsporing: måtte dere via alle kurer og piller og overvektsklinikk før legen ble enig i kirurgi? Hilsen en med Bmi på 40

Min fastlege nektet å henvise meg til spesialist, jeg mente dette var feil så oppsøkte lege privat som har sendt meg videre. Hun var helt enig i at dette ikke var en beslutning som fastlegene skal ta. Jeg for min del venter nå på svar på henvisning. Er mildt sagt meget spent!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg kan ikke svare så veldig godt på dette rundt bmi. Lurer forsåvidt litt selv også. Jeg er selv endelig blitt henvist fra lege til kirurg for å finne ut om jeg kvalifiserer til operasjon, noe jeg er ekstremt motivert for. For å bli «normalvektig» i følge bmi, så er det snakk om at jeg må ned 60-70 kg. (Nesten halvering av min nåværende vekt) Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg skal klare dette helt uten hjelpemidler, så håper jeg får hjelp nå som jeg endelig har tørt å spørre! Min bmi er i dag på 45! 😕 

Hvordan var ditt utgangspunkt før du fikk innvilget operasjon? Er det fra det offentlige eller dekker du utgiftene selv? 

Ikke meningen å stille så mange spørsmål i stedet for å besvare, men er bare interessert i andres erfaringer med helsevesen osv. 

Jeg skal også ned 60-70 kilo, og gjør dette helt selv. Jeg hadde bmi på over 50 da jeg startet for noen måneder siden. Har gått  ned litt over 20kilo ved kaloritelling. Du kan også klare dette😀

Anonymkode: 08636...772

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal også ned 60-70 kilo, og gjør dette helt selv. Jeg hadde bmi på over 50 da jeg startet for noen måneder siden. Har gått  ned litt over 20kilo ved kaloritelling. Du kan også klare dette😀

Så flott at du har klart det. Dessverre så viser forskningen at dette ikke har en langtidseffekt for pasienter med fedme, og slankeoperasjon er et av de mest effektive tiltakene for at vekten holdes nede. La andres beslutning være deres egen. 

Anonymkode: eea17...20a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig hyggelig med oppmuntrende ord og veldig gøy at det går så bra for din del. Jeg har gjort som deg mange ganger men ender alltid opp igjen med å gå opp i vekt + enda litt. Som personen over her sier så er kanskje ikke det heller helt riktig, da det egentlig er ganske lite forskning som har blitt gjort rundt virkningene av slankeoperasjon på lang sikt, 10+ år. 

Jeg personlig har nå satt meg så utrolig godt inn i hva dette innebærer, så jeg er veldig klar for å få operasjon. Jeg kommer til å bli meget skuffet dersom jeg blir avvist, så det blir tungt å skulle ta fatt på dette alene. Slankemedisin vil jeg ikke ha. Bivirkningene byr meg helt imot, og jeg er jo frisk bortsett fra all overvekten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig hyggelig med oppmuntrende ord og veldig gøy at det går så bra for din del. Jeg har gjort som deg mange ganger men ender alltid opp igjen med å gå opp i vekt + enda litt. Som personen over her sier så er kanskje ikke det heller helt riktig, da det egentlig er ganske lite forskning som har blitt gjort rundt virkningene av slankeoperasjon på lang sikt, 10+ år. 

Jeg personlig har nå satt meg så utrolig godt inn i hva dette innebærer, så jeg er veldig klar for å få operasjon. Jeg kommer til å bli meget skuffet dersom jeg blir avvist, så det blir tungt å skulle ta fatt på dette alene. Slankemedisin vil jeg ikke ha. Bivirkningene byr meg helt imot, og jeg er jo frisk bortsett fra all overvekten. 

Bivirkninger ja. Har vært Vitso pasienter som har spist kun flytende føde etter Opr ( årevis etterpå) på grunn av komplikasjoner. Slankemedisinen kan man ihvertfall slutte med....

Anonymkode: 52ab6...2d0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bivirkninger ja. Har vært Vitso pasienter som har spist kun flytende føde etter Opr ( årevis etterpå) på grunn av komplikasjoner. Slankemedisinen kan man ihvertfall slutte med....

*borti ikke vitso🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja har prøvd i mange år. Ender opp bare større når jeg gir opp. Alltid vært rund men langlemma, så bærer det godt. For 20 kg siden... jeg er alene med ett barn og har fått en ganske ødeleggende revmatisk sykdom med ekstrem fatique, har add der all energi kun er i hodet, og migrene, ooog trigeminusnevralgi, som er nervesmerter i halve ansiktet, så og si konstant. Så alle er enige i at operasjon hadde vært det eneste for meg, hvis det skulle gå an å hå ned såpass mye in this lifetime. 

var på sånn overvektklinikk. Der man skulle plutselig spise et par knekkebrød om dagen bare og masse samtaler osv. jeg ville heller hatt treningsopphold og tid og proffesjonelle rundt for å klare dette. 
vurderer å bare gjøre det privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned de 3 første mnd også var det stopp. To år siden operasjonen.  Vært stabil siden da, men mangler ca 20 endå

Anonymkode: 05a2a...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja har prøvd i mange år. Ender opp bare større når jeg gir opp. Alltid vært rund men langlemma, så bærer det godt. For 20 kg siden... jeg er alene med ett barn og har fått en ganske ødeleggende revmatisk sykdom med ekstrem fatique, har add der all energi kun er i hodet, og migrene, ooog trigeminusnevralgi, som er nervesmerter i halve ansiktet, så og si konstant. Så alle er enige i at operasjon hadde vært det eneste for meg, hvis det skulle gå an å hå ned såpass mye in this lifetime. 

var på sånn overvektklinikk. Der man skulle plutselig spise et par knekkebrød om dagen bare og masse samtaler osv. jeg ville heller hatt treningsopphold og tid og proffesjonelle rundt for å klare dette. 
vurderer å bare gjøre det privat. 

Så likt vi har hatt det. Er også plaget med migrene og trigeminusnevralgi., og sliter med fatigue i perioder. Har tatt gastric bypass og gått ned seksti kilo. Brukte tre år. 20 kilo hvert år, ingen bivirkninger egentlig å snakke om. Spiser og drikker det meste. Julemiddagen er litt tung å fordøye:o) Trengte ingen operasjoner av overflødig hud fordi jeg gikk så rolig ned i vekt. Jeg angrer ikke . Ville gjort det igjen. Hadde bmi over 40 . Nå er den på 21.5. Reiste til Latvia og det gikk aldeles knirkefritt. Orket ikke vente på det norske helsevesenet. Fra jeg bestemte meg for operasjon på ordentlig tok det to uker så var jeg operert og i gang med det hele. Det var mitt valg og min reise. 

Anonymkode: 7931e...379

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så likt vi har hatt det. Er også plaget med migrene og trigeminusnevralgi., og sliter med fatigue i perioder. Har tatt gastric bypass og gått ned seksti kilo. Brukte tre år. 20 kilo hvert år, ingen bivirkninger egentlig å snakke om. Spiser og drikker det meste. Julemiddagen er litt tung å fordøye:o) Trengte ingen operasjoner av overflødig hud fordi jeg gikk så rolig ned i vekt. Jeg angrer ikke . Ville gjort det igjen. Hadde bmi over 40 . Nå er den på 21.5. Reiste til Latvia og det gikk aldeles knirkefritt. Orket ikke vente på det norske helsevesenet. Fra jeg bestemte meg for operasjon på ordentlig tok det to uker så var jeg operert og i gang med det hele. Det var mitt valg og min reise. 

Så «artig»☺️ 
jeg fikk det som bivirkning av medisinene og nå er de kroniske plager😑

og pga betennelser i nakken  

tenker ofte at det er bare å reise å få det gjort ja! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så «artig»☺️ 
jeg fikk det som bivirkning av medisinene og nå er de kroniske plager😑

og pga betennelser i nakken  

tenker ofte at det er bare å reise å få det gjort ja! ❤️

Ja når jeg hadde bestemt meg for det var det uaktuelt å vente kanskje flere år på operasjon. Dessuten har jeg vært plaget med angst og depresjon og jeg vet ikke om jeg hadde kommet gjennom nåløyet her hjemme, det gjorde jeg i latvia. Og det er jo ingen grunn for at jeg ikke skulle kunne ta operasjonen, jeg har fungert greit i flere år nå. Jeg går på lyrica for nervesmertene og synes det hjelper noe. Og litt tramadol innimellom for å ta toppene. Det er grusomt, reneste torturen. Umulig å forstå for de som ikke har opplevd det. Også får jeg migrene når jeg blir for stresset fysisk, kanskje ikke sover pga trigeminusen. Dårlig sirkel som ruller og går. Og hele greia tar så mye energi at man får "fatigue" av det hele. Jeg synes opplegget i Latvia var veldig bra. Følte meg veldig godt ivaretatt fra begynnelse til slutt, snakket lenge med kirurgen på forhånd. Det eneste er at man er noe overlatt til seg selv  i etterkant og må selv ta ansvar for opplegget en må leve i. Spise mye proteiner og ta en neve vitaminer hver dag. Blant annet. Og jeg syntes det var fint at jeg kunne ha med min mor og hun kunne være på rommet mitt hele tiden, hjelpe meg på reisen hjem og slikt. Betalte tusen kroner ekstra for det. Veldig greit opplegg . Jeg er ikke så reisevant og spesielt på flyreisen hjem var hun god å ha. Jeg ønsker deg lykke til uansett hva du gjør. Det er utrolig deilig å være lettere i kroppen i hvert fall. Nå danser jeg zumba tre ganger i uka og kroppen henger med:o)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei, 

Hei mitt utgangspunkt rent fysisk: Alder snar 45. 150 kg - 43,4 i bmi er mann og 186cm. Søvnapne, høyt blodtrykk og ellers en god del vondter som korsryggsplager og betennelser i anklene osv. Vet ikke om de to sistnevnte symptomene har blitt vurdert i sammenheng med henvisningen til kirurgi. 

Jeg har slitt med vekt i over kanskje 20 år. Gjort veldig mye selv og gått ned i vekt og opp i vekt, og alltid endt opp med å bli større og større. Jeg har også en historie med angst og depresjon som jeg har jobbet meg gjennom årene.

For en del år siden var jeg kvalifisert til operasjon men trakk meg helt på slutten fordi jeg ville fikse det selv. Det gikk ikke så bra når man ser på resultatet i dag. 

Jeg fikk henvisning fra fastlegen i mai 2020 og er i dag (nesten bortsett fra noen samtaler) ferdig utredet hos poliklinikk og sykehus.  Operasjonen har blitt godkjent. Jeg vet ikke hvor i landet du befinner deg men siden det er fritt sykehusvalg vil jeg anbefale deg voss sykehus. De har flest operasjoner i hele landet og det går fort. Etter å ha vært på gastroskopi og fått innvilget operasjon har jeg fått vite at det er ca 3 mnd. ventetid på selve operasjonen. 

Jeg bruker tiden til å forberede meg til operasjonen for å kunne takle det på best mulig måte fysisk og psykisk. Jeg vil anbefale deg å se en del på " my 600lbs life" hvor man får et innblikk i det som omhandler fedme kirurgi. (ja det er ekstremtilfeller men selve kirurgien og det mentale er noe man kan hente lærdom av.) Ellers er det å søke trygg info om hva man går til hos andre, på nett osv. Ved fedme kirurgi kan man ikke spise mye ved hvert måltid. Man kan spise så ofte man vil og hvor usunt man vil. Det betyr at dersom man ikke bruker operasjonen riktig kan man enkelt ende opp like overvektig som man var før. Så det er flere feller å gå i dersom man ikke tenker seg om.  Jobben må man gjøre uansett. Det er sånn jeg tenker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg gikk ned de 3 første mnd også var det stopp. To år siden operasjonen.  Vært stabil siden da, men mangler ca 20 endå

Anonymkode: 05a2a...e99

Da spiste du vel for mye etter hvert og ikke hadde nok aktivitet ? - Jeg bare spør, mener på ingen måte noe negativt. Jeg har fått vite at vekttapet uteblir dersom man ikke fortsetter med riktige mender og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si lykke til! Er 4 uker siden jeg tok min og så langt har det gått fint :)

Anonymkode: dd1d5...5fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Etter henvisning fra lege gikk jeg videre til poliklinikk for overvekt. Under utredning (ihvertfall hos meg) så var jeg gjennom 3 samtaler (sykepleier, ernæringsfysiolog og lege) før de tverrfaglig diskuterer problemstillingen og kommer med en anbefaling. Det blir også tatt hensyn til mine egne ønsker. De ser på om du har gjort alle rimelige forsøk på å endre egen situasjon før kirurgi anbefales. Jeg har prøvd det meste i privat sammenheng som utallige grete rode kurs, egentrening, psykolog osv osv, samt ulike tiltak gjennom det offentlige som livsstilskurs, behandlingsopphold, frisklivssentral osv . Derfor gikk legen inn for å henvise meg videre fra poliklinikk til sykehus for kirurgi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min fastlege nektet å henvise meg til spesialist, jeg mente dette var feil så oppsøkte lege privat som har sendt meg videre. Hun var helt enig i at dette ikke var en beslutning som fastlegene skal ta. Jeg for min del venter nå på svar på henvisning. Er mildt sagt meget spent!!! 

Hva var begrunnelsen? At du ikke veide nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...