papaya93 Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Drittlei FedEx Dette er en lang historie (føler jeg). Det startet med at jeg kjøpte treningsutstyr fra den amerikanske nettbutikken shopbala.com to ganger i november/desember 2020. Dette er et relativt nytt selskap. Da var eneste leveringsalternativ med FedEx. Første gangen med kjøp gikk det bra. Jeg tenkte ikke stort mer over det enn det. Nå angrer jeg dypt. Andre gangen var det problemer med sporing, eller, jeg fikk masse meldinger og email med oppdateringer hele tiden om at den nærmet seg. Så var den i Lillestrøm. Jeg ringte da FedEx som sa at den ikke hadde ankommet Norge i det hele tatt enda. Dette stemte ikke med det som stod i sporingen, samt hadde jeg fått melding om at pakken skulle leveres i dag innen kl. 18.00 (forberedte meg derfor på å være hjemme)! Neste dag eller noe, så er den i tollen (merk: dette er en vare jeg forhåndsbetalte toll og frakt for da jeg kjøpte varen). Da Ble jeg fortalt at noen papirer manglet, og de ville ha meg til å sende over commercial invoice etc. Jeg tok kontakt med shopbala for å få alle papirene og sendte til «clearance broker». Etter at jeg fikk varen, endelig, etter mye surr og (endeløse) emailutvekslinger - med stadig nye kontaktpersoner i FedEx, (pluss over 1t lang ventetid i telefonkø hver gang, hvor jeg en dag aldri kom frem på tlf), fikk jeg én måned senere en regning fra FedEx på å betale toll!!!! (som allerede hadde gått ut - for 6 dager siden!) - på det SAMME beløpet jeg forhåndsbetalte til shopbala. Jeg kontakter shopbala som sier at alt skal ha blitt gjort og at alt er betalt «DDP». Jeg ringte fedex igjen, stod 1 t i telefonkø (igjen, men denne gangen tok de tlf), og de sa da at de ville fryse betalingen pga. situasjonen med at jeg har betalt toll osv, og vi må finne ut av det. Den svenske mannen på tlf sa at jeg skulle få kun én kontaktperson å forholde meg til etter dette. Én mnd igjen senere får jeg et purregebyr, altså inkassogebyr og er helt målløs. Den ble sendt for 10 dager siden ifølge dato (jeg fikk den på en fredag ettermiddag), og meningen er at jeg skal betale det innen 14 dager fra sendedato. Det er utrolig frekt at FedEx gjør dette, og går til inkasso når saken ikke er løst ÒG de sa de ville fryse betalingen. JEG FIKK ABSOLUTT INGEN HEADS UP. Mannen jeg snakket med på tlf bløffet meg. FedEx krever nå at jeg betaler noe jeg allerede har betalt, og jeg mistenker at bala ikke har plassert VOEC-nummeret på pakken som viser at det er betalt. FedEx krever sikkert betaling av meg nå pga. at de måtte legge ut for dette i tollen pga. manglende VOEC-nummer. Det er ikke til å begripe at FedEx ikke klarer å formidle hva de trenger av informasjon i en melding i en slik sak. Begge parter virker HELT inkompetente på norske lover, og jeg snakker hele tiden med svenske, danske og engelske folk. Det er absolutt ikke en eneste en jeg har snakket med som er norsk og som har nok kunnskap om tollsystemet og reglene her i Norge. I stedet blir det opp til forbrukerne og lese seg opp. Jeg har tatt kontakt med shopbala og skrev dette i en mail: «Hi again, I’m getting back in touch, as FedEx has brought this case back to life again by sending a debt collection notice on a bill they last claimed to have frozen until further notice. After going back over the communications in this case, and doing some research on my own, I suspect there is some miscommunication. In that context, I have some questions to help clarify this matter: What kind of system did Bala utilize to prepay duty and taxes: VOEC, FedEx or something else? Did Bala mark any kind of referral number, like a VOEC number, on the shipping label regarding the prepaying of duty and taxes? I have a hunch that Bala may have prepaid duty and taxes using VOEC, through the ecommerce provider, but not marked the shipping label with the VOEC number received. With no VOEC number on the shipping label, FedEx had to pay the tax authorities a second time to release this package. They now expect someone to cover this. If this is correct, is there any way you can dig up the VOEC number?» Har ikke fått et svar enda. I dag må jeg kontakte SVEA for å si at jeg må fryse gebyret/skal gå til sak muligens. Situasjonen er rett og slett dritkjip, og har krevd mye tid og stress over flere måneder. Vær så snill til dere andre: STYR UNNA FEDEX. Det er et drittselskap. Bare les alle omtalene på nett. Her er et par punkter som beskriver de: Du når aldri frem på telefon til de (tar de i det hele tlf?) Ingen norske ansatte som kan ordentlig om lover og regler Upålitelig sporing og leveringsestimat, misvisende sms om levering osv. Upålitelig ansatte og du som forbruker av de som leveransetjeneste «forsvinner» og kastes frem og tilbake i systemet Helt utrolig: når du snakker med en ansatt på tlf virker de ikke å ha peiling med det de driver med og kan ikke forsvare ting kolleger har sagt/gjort Også helt utrolig: ingen har evne til å oppsummere eller avklare hva de trenger i ÉN melding. I stedet blir det langtekkelige emailutvekslinger hvor de ber om samme informasjon igjen og igjen. Ikke serviceinnstilte på telefon eller på melding Uforutsigbare og FREKKE mtp. at de kobler inn inkasso etter at de har sagt at de har satt saken på frys _________________________________ Er det noen her inne som har opplevd lignende? Hva gjorde dere? Jeg er helt matt og jeg merker at dette tapper meg for energi. Som sagt må jeg kontakte SVEA i dag for å melde sak, for inkassogebyr går ut om TO dager.. både FedEx og SVEA var stengt i helgen. I dag tidlig fikk jeg en ny type purremelding fra kontaktpersonen min i FedEx om at tollen ikke er betalt. Herregud. Venter som sagt på svar fra shopbala om å få klarnet opp i det her. Huff. Noen som har erfaring med å ta en case som dette opp i forbrukerrådet? Kunne trengt all visdom og tips..
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Først av alt, hvorfor må du øke skriftstørrelsen så voldsomt? det gjør teksten din tung å lese. Å fatte seg i korthet hadde nok også gitt deg flere svar her. For å være ærlig så er ikke engelsken din videre god heller, mailen er rotete skrevet og med et alt for muntlig språk. Jeg har bestilt mye fra utlandet og aldri hatt problemer med FedEx, jeg tror heller problemet ditt ligger hos nettbutikken som du selv sier er ny (og dermed sannsynligvis urutinert). Du bør jo først og fremst kontakte butikken du har handlet av og spørre hvordan de har håndtert betalingene, og evt si fra at varene blir returnert pga rot rundt toll og import i Norge. Anonymkode: 026a5...106 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 Dette er jo ikke FedEx sin skyld, problemet er mellom deg og nettbutikken. Anonymkode: b0538...f22 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 DET ER FORSKJELL PÅ TOLL OG MVA - DET ER TO ULIKE AVGIFTER. Det er mva som blir oppkrevd i VOEC-ordningen. Toll betales når varen kommer til landet. Anonymkode: e7ca3...d7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå