AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Dette handler om naboen. Det er heldigvis ikke nærmeste nabo, men det er nært nok til at det er et problem, for de har en tendens til å oppsøke meg/oss når det er noe. Det har vært mange episoder, men det siste episoden fant sted for noen uker siden, da jeg overhørte at de direkte truet noen som var på besøk i gata. Jeg hørte ikke alt som ble sagt, jeg gikk forbi så raskt jeg kunne da jeg hørte krangelen, og så at politiet kom lenger nedi gata, men jeg hørte nok til å forstå hva det handlet om. Det er ikke første gangen jeg har hørt dem true andre, men det er første gangen truslene var av en slik grad at jeg ble redd. Jeg vil ikke ha noe med dem å gjøre, og i alle fall ikke noe ut over et helt overflatisk naboforhold med utveksling av vanlige høflighetsfraser når vi møtes, men jeg er redd for å avvise dem. Jeg har jo sett og hørt hva som skjer når noen går i mot dem. Jeg føler at jeg ikke kan gjøre noe riktig i en slik situasjon. Det blir galt hvis jeg jatter med dem, og det blir galt hvis jeg går i mot dem. Noen som har gode råd? (Jeg ber om forståelse for at jeg ikke går i detaljer, jeg vil ikke bli gjenkjent) Anonymkode: 40ffc...497
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Det er litt vanskelig å vite hvordan man kan råde deg til å avvise dem på en fin måte, når vi ikke vet mer om hvordan de er, hva de tåler, hvordan de oppsøker dere osv. Så det eneste rådet jeg kan gi deg basert på den lille informasjonen du gir er å ikke åpne når de ringer på hos dere om dere kan late som dere ikke er hjemme, og vær høflig, men kort når dere møter på dem ute. Avslutt samtalene raskt, typ «men jeg må jeg skynde meg videre, fordi jeg skal....». Anonymkode: d8e4b...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er litt vanskelig å vite hvordan man kan råde deg til å avvise dem på en fin måte, når vi ikke vet mer om hvordan de er, hva de tåler, hvordan de oppsøker dere osv. Så det eneste rådet jeg kan gi deg basert på den lille informasjonen du gir er å ikke åpne når de ringer på hos dere om dere kan late som dere ikke er hjemme, og vær høflig, men kort når dere møter på dem ute. Avslutt samtalene raskt, typ «men jeg må jeg skynde meg videre, fordi jeg skal....». Anonymkode: d8e4b...5b0 Takk, ja jeg ser den. Jeg skal prøve å fortelle litt mer uten at det blir for gjenkjennelig. De oppsøker meg når de ser at jeg er ute. De ringer sjeldent på døren, da er det i såfall noe akutt som ikke kan vente. Jeg har opplevd at de har ventet på at jeg skal komme ut, eller at gjester skal gå, før de kommer over. Hvis jeg sier at jeg ikke har tid til å snakke ignorerer de det, jeg må fysisk gå avgårde for å avslutte en samtale. Et eksempel på dette er når jeg luker i bedet. Da kan nabofruen stå på utsiden av gjerdet og skravle mens jeg luker. Hvis jeg flytter meg til et annet sted følger hun etter. Jeg trenger ikke svare, hun snakker mer enn gjerne hele tiden, og går ikke før jeg sier at jeg må gjøre noe innendørs. Høretelefoner hjelper ikke. De tåler ikke at noe ikke går deres vei, og de vil ha økonomisk vinning av alt. En gang lånte nabomannen en gjenstand fra meg, og leverte den ødelagt tilbake. Da jeg ba ham om å stå for reparasjonen fikk han et skikkelig raseriutbrudd. Neste gang han spurte om å låne noe sa jeg nei, men da fikk han også et raseriutbrudd. Dette er ikke eldre mennesker, de er 10-15 år yngre enn meg. Anonymkode: 40ffc...497
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 Slik jeg leser det mellom linjene her, er det snakk om noen fra «livets harde skole», som du ikke vil være venner med, men i hvert fall ikke være uvenner med (?). Jeg ville holdt meg nøytral, hilst vennelig når dere møtes, men som andre nevner her fortet meg videre uten å være for hyggelig. Sånne folk blir mye avvist, og det skal lite til for at de mistolker andres signaler. Vær hyggelig, men kort. Anonymkode: 59d8d...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Du må bare holde på dine grenser selv om det blir raseriutbrudd. Litt som med barn. Etterhvert skjønner de at det ikke er noe å hente. Du sier at høretelefoner ikke hjelper, men så lenge du ikke kan høre henne, så hjelper det jo. Anonymkode: b26f2...a46 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 Løsninga her er at du dessverre må begynne med å kun smile kort og nikke og gå fort videre. Står de over hekken er det helt greit å si at: "Jeg beklager men jeg må konsentrere meg om å få gjort dette ferdig. Ha en fin kveld!" smil kort og vend deg rett mot det du holder på med. Skal du ut, nikk kort og gå fort videre slik at de ikke rekker å få sagt noe. Ikke begynn med "Jeg har det travelt og må dessverre gå" det er unødvendig. Enten er naboene slik at du syns det er ok å prate med dem, eller det er ikke ok. Du må velge og du må kjøre den harde linja med slike mennesker. Noen naboer kan heller ikke vite at du er travel, og da er det bedre at du går raskt istedenfor å svare på spørsmål. Bare si kort hei og gå videre. Noen naboer er heller ikke ute etter å være vanskelige, og spør for å bedre ting i nabolaget, så du må skille litt der også. Men ja, har du det travelt og jeg feks hadde spurt om du hadde lagt merke til noe som kan være et problem i nabolaget, da ville jeg satt pris på at du bare sa: Nei, men om jeg ser noe skal jeg gi beskjed til de som kan ordne opp i dette. Du kan informere politiet om at de stadig kontakter deg for å oppnå hva det enn er, og at det oppleves ubehaglig og truende. Tips gjerne politiet om alt du måtte se og høre, det kan tipses anonymt på politiets nettsider. Da bruker politiet det de kan bruke mens resten blir forkasta eller evt lagret i tilfelle andre naboer også tipser om hendelser. I tilfellet du beskriver, at politiet var på vei, det betyr at de må ha endel ting på disse menneskene fra før. Så om du ikke har tipsa politiet om hva som ble sagt eller gjort hadde det kanskje vært greit å gjøre det nå. Og tilslutt. Du er ikke nødt til å snakke med noen av disse. Et veldig kort hei, eller bare et nikk er lov. Du kan også bare gå rett forbi. Det er ikke ditt problem at de ikke takler avvisning. Anonymkode: 587a9...a03 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slik jeg leser det mellom linjene her, er det snakk om noen fra «livets harde skole», som du ikke vil være venner med, men i hvert fall ikke være uvenner med (?). Jeg ville holdt meg nøytral, hilst vennelig når dere møtes, men som andre nevner her fortet meg videre uten å være for hyggelig. Sånne folk blir mye avvist, og det skal lite til for at de mistolker andres signaler. Vær hyggelig, men kort. Anonymkode: 59d8d...b0a De er ikke gått "livets harde skole ". Tvert i mot er begge høyt utdannet fra diverse universiteter i inn- og utland. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan informere politiet om at de stadig kontakter deg for å oppnå hva det enn er, og at det oppleves ubehaglig og truende. Tips gjerne politiet om alt du måtte se og høre, det kan tipses anonymt på politiets nettsider. Da bruker politiet det de kan bruke mens resten blir forkasta eller evt lagret i tilfelle andre naboer også tipser om hendelser. I tilfellet du beskriver, at politiet var på vei, det betyr at de må ha endel ting på disse menneskene fra før. Så om du ikke har tipsa politiet om hva som ble sagt eller gjort hadde det kanskje vært greit å gjøre det nå. Og tilslutt. Du er ikke nødt til å snakke med noen av disse. Et veldig kort hei, eller bare et nikk er lov. Du kan også bare gå rett forbi. Det er ikke ditt problem at de ikke takler avvisning. Anonymkode: 587a9...a03 Takk. Jeg har snakket med mannen min om det, og vi ble enige om å snakke med politiet for å be om råd. Dette har gått for langt. Anonymkode: 40ffc...497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå