Gå til innhold

Trekking av visdomstann. Vanlig med fravær fra jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har seriøst aldri hørt om noen som har vært hjemme pga trekking av eller operasjon for å få ut visdomstenner. Klart det er vondt etterpå, men man blir da ikke hjemme kun pga smerter...? Så ille er det da ikke?

Anonymkode: 7fbff...2f5

Regner med det kommer litt an på hvilken type jobb man har. Har man en rolig kontorjobb der man stort sett jobber på PC hele dagen er det sikkert greit nok å gå på jobb. Har man derimot en fysisk krevende jobb der man gjør tunge løft, kjører bil, snakker mye i telefonen (og det gjør vondt i kjeven) så får man nok fri.

Anonymkode: 63d69...e67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har seriøst aldri hørt om noen som har vært hjemme pga trekking av eller operasjon for å få ut visdomstenner. Klart det er vondt etterpå, men man blir da ikke hjemme kun pga smerter...? Så ille er det da ikke?

Anonymkode: 7fbff...2f5

Jo, så ille kan det bli. Jeg har hatt infeksjon i tannkjøttet rundt en visdomstann og måtte skjære i det betente vevet. Jeg har også trekt en visdomstann nede, og begge opplevelsene var et smertehelvete uten like. Går ikke an å forklare hvor vondt det var, husker jeg ble nesten helt krakilsk den ene gangen av smertene. 

Anonymkode: 5a415...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppe så fantes det ikke vondt etterpå, bare ømt. Den nederste var helt tullete vondt. Spiste vaniljesaus og yoghurt gjennom sugerør i tre dager før jeg kunne åpne munnen ordentlig. Selve trekkingen var ikke vond da, det er jo alltids noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt 2 oppe og 1 nede. De to oppe var null stress, litt vondt i et par timer. Nede var vondt in en ukes tid, men ikke ekstremt vondt eller noe. Fikk resept på smertestillende som jeg brukte noen dager. Livet gikk ellers sin vante gang med jobbing som vanlig. Skal også nevnes at den nede hadde skikkelig fiskekrok røtter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opererte ut en visdomstann som var veldig betent (var da en hastetime). Har fysisk krevende jobb, og pga. blødningsfare i ettertid fikk jeg beskjed om å ta det med ro (unngå løft, osv.). Heldigvis var dette en fredagskveld, og jeg hadde fri i helgen. Mandag og utover fikk jeg tilrettelagt slik at jeg ikke ble stående med de tyngste oppgavene, men egentlig rettet det seg fort. 

Med mindre du får infeksjon i ettertid, tviler jeg på at du får sykemelding. Du kan derimot bruke egenmelding med god samvittighet dersom det ikke er mulig å tilrettelegge. 

Anonymkode: 65907...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trekt tre og operert ut én, og har hatt fire forskjellige erfaringer.

Nummer en, høyre oppe, var helt forjævlig, tannlegen brukte veldig lang tid på å få den ut fordi den satt kilt fast i en utstikker i kjevebeinet, noe som ikke syntes på røntgenbildene, og jeg hadde helt grønnjævlig vondt i hele trynet ganske lenge etterpå. Tror jeg måtte ta 600mg ibux og 1g paracet (resept fra tannlegen, jeg så visst helt herja ut da jeg kom til apoteket, med kjeften full av blod) hver kveld i en måned for å unngå at jeg våknet opp med helt sinnsyke smerter om natta.
Jeg fikk beskjed fra sjefen/assisterende på jobben at jeg burde ta neste dag fri da jeg ringte og fortalte hvordan det hadde gått. Det gikk greit å dra på jobb dag to etter trekkingen, men jeg var også nøye med å ta smertestillende for å unngå for mye smerter.

Nummer to, venstre oppe, var stikk motsatt. Den datt nesten ut av seg selv etter 15 sekunder med knirking og både jeg og tannlegen ble så overrasket av vi holdt på å dette av stolene. Nesten null smerter, bare litt ømt når jeg skulle spise i et par dager.

Nummer tre, høyre nede, ble operert ut og jeg opplevde mer kløe og ubehag av stingene enn noe annet. Dette gikk også over av seg selv da stingene ble tatt.

Numer tre, venstre nede, ble også trukket, tok omtrent et kvarter, lite smerter i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke unormalt med sykedager i etterkant. Det er virkelig helt j..

Anonymkode: 5dbda...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...