Gå til innhold

Betale all gjeld, eller spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Frekkulf skrev (45 minutter siden):

Hva slags gjeld har dere hvis dere bare leier?? 

For et spørsmål. Det er da en million ting man kan ha gjeld på, selv om man "bare" leier? De kan ha tatt lån til depositum, til møbler, hvitevarer, reiser, generelt forbruk etc.

Anonymkode: 13021...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det ser bedre ut på papiret når dere søker om lån i fremtiden, at dere har klart å nedbetale det dere skylder fra tidligere. Jeg ville kvittet meg med gjelden først hvis det var meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde to kredittkort jeg betalte ned på, fikk slått de to sammen i et refinansieringslån for å bare ha en kreditor i stedet for en. Skylder ca 25 000 på det lånet, og betaler en minstesum på 1000 i måneden. Betaler som regel mer på det, men justerer det litt etter inntekt fra måned til måned. Vi har en billig bil i utgangspunktet, lånet der er på 25 000 så det er ikke så mye. Bilen blir mye mindre brukt nå enn før, siden vi bor veldig sentralt. Jeg har ikke lappen, og jobber midt i byen, så vi er avhengige av å bo enten sentralt eller med gode bussforbindelser. Betaler 9500 i leie, og da er kun strømmen utenom, så vi får det ikke så mye billigere heller med tanke på den størrelsen vi her behov for. 

Anonymkode: 74ae7...d39

Må dere ha bil? Hvis ikke bør dere absolutt kvitte dere med den mens dere betaler ned lån og sparer til EK.

Anonymkode: b0a6a...31d

• Liker 1
Skrevet

Søk betalingsutsettelse på studielånet, selg bilen og betal alt dere klarer på den usikrede gjelda. Da burde dere være ferdig på under 1 år tenker jeg og bare sitte igjen med studiegjeld. Da kan dere begynne å spare.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For et spørsmål. Det er da en million ting man kan ha gjeld på, selv om man "bare" leier? De kan ha tatt lån til depositum, til møbler, hvitevarer, reiser, generelt forbruk etc.

Det er jo ganske relevant å vite for å kunne svare her!

Anonymkode: e61c0...0bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Forbrukslån til reiser og møbler!? wtf

Anonymkode: 7a57b...64f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tok opp et relativt stort kredittkort herfra for å kjøpe møbler når jeg og mannen flyttet hjem til Bergen fra USA. Det er forsåvidt det dummeste jeg har gjort, men vi manglet noen tusen for å komme i mål. Fikk uansett noen rabatter på kortet, og betalte det raskt. Sånnsett greit, men jeg angret etterpå. Alle har det forskjellig, og noen kanskje prioriterer annerledes.

Om man vil spare eller betale ned all gjeld er veldig forskjellig da, men med de lave rentene som er nå på sparing, ville jeg betalt ned all gjelden. Man frigjør lånerammen helt. Problemet oppstår jo bare at man da ikke har oppsparte midler - da må man liksom ta opp lån igjen. Samme prosedyren på nytt. Blir litt kjedelig det der. Så kommer rentene oppå det igjen.

Anbefaling til TS - gjør en hybrid, spar det dere kan, og betal ned så mye dere klarer. Femti-femti? Seksti-førti?

Lykke til og stooor klem fra meg ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min gjeld er kredittkort, til nav (fikk forskudd på dagpenger da jeg ble permittert i mars 2020) og studiegjeld. Hans er forbrukslån og billån. 
TS

Bør virkelig betalt ned på alle lån, føe dere begyntr med sparing. da jeg går ut i fra at det er dyre lån dere har, de som er nevnt? Lånet til nav er vel å betrakte som statlig, så det må en også prioritere! 

Studielånet er jo et fordelaktig lån, med lav rente.  Her kan du be om både betalingsutsettelse og sletting av renter. Det kan du ikke med de andre lånene du har!  så betal ned studielånet i normal hastighet,evt søk om betalingsutsettelse /renteslett(og bruk de pengene på å betale ned dyre lån...ikke forbruk). 

Når sparekonto renten er 0.00 omtrent og lånerenten på lånene deres antagelig er på flere prosentpoeng så lønner det seg jo så klart å betale ned de dyre lånene så fort dere klarer. Det er god "sparing", for alternativet er jo de fremtidige rentekostnader.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi trenger ikke være så nedlatende.

Sånn velger enkelte å gjøre det, og når de spør om råd, så kan vi hjelpe med den kunnskapen vi har. 

Da kan det være ts  eller andre lærer litt , slik at de ikke går i den fella igjen. 

Endret av MiniMjau
  • Liker 1
Skrevet
Mann923 skrev (7 timer siden):

hvor mye samlet gjeld har dere ?

Inkludert mitt studielån, så er samlet gjeld på i overkant av 200 000. Studielånet mitt utgjør 120 000 av dette. 
Vi må ha bil pga jobben til samboer, men den er ganske billig i utgangspunktet. Han bruker den stort sett kun til og fra jobb, og til å hente eldste datteren sin annenhver helg. Så den utgjør ikke så mye i utgifter i måneden :) 

Vi kommer til å legge nesten alt vi får av feriepenger og eventuelle skattepenger til å få bort forbruksgjelda og min navgjeld. Så skal vi spare noe av det, for vi er nødt til å ha en buffer. Det har vi ikke per nå, og med to fastboende barn synes jeg det er ganske viktig. Vi har forhørt oss litt med Husbanken, og vi kan få lån der hvis vi får opp inntekten og får ned noen av utgiftene våre, så det blir målet. 
Tusen takk for alle svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...