Gå til innhold

Betale all gjeld, eller spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min flyttet nylig inn i en ny leilighet. Vi leier, og flyttet fordi vi trengte en større leilighet da vi nylig fikk barn nummer to. Han har også ei fra før, så leiligheten vi hadde før med to soverom fungerte rett og slett ikke. 
Vi har planer om å bo her i to-tre år for å komme litt i orden økonomisk og få spart opp litt egenkapital. Vi får ikke lån i banken pga null i egenkapital og vi får ikke heller ikke i boligbanken pga lav inntekt/høye utgifter. 
Vi har ikke veldig mye gjeld, men jeg bruker 3500 på gjeld, han bruker ca 5000, så det er allikevel litt. Vi har en samlet inntekt på ca 30K i måneden, så vi har lavtlønnsyrker begge to. 
Planen vår er å spare det vi får av feriepenger dette året og de neste to årene for å få en egenkapital/god buffer, men så begynner jeg å lure på om det kanskje heller er bedre å bruke de på å betale ned på den gjelden vi har. Hva hadde dere gjort? 

Trenger ikke kommentarer om hvorfor vi har tre barn tilsammen med den økonomien vi har; det er irrelevant, og barna våre får det de trenger av mat, klær og leker, i tillegg til masse uendelig kjærlighet ;) 

Anonymkode: 74ae7...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville betalt ned gjelden først! Kanskje satt av noe på sparing for å ha en buffer, men absolutt prioritert gjelden

Det er høyere rente på lån enn hva det er på sparekonto. Ergo vil det koste dere mye mer i renteutgifter å spare penger og betale mindre gjeld, enn å betale alt dere klarer og bli fortest mulig ferdig med det. Når dere så er ferdig med å betale all  gjelden kan dere spare like mye som dere har betjent lån med, og da vokser sparekontoen raskt :) 

Og, spesielt ettersom jeg forstår det dithen at dette er forbruksgjeld? Ergo er det gjerne ganske høye renter også.

Selv er jeg i en helt annen situasjon enn dere, men også jeg setter inn mest mulig i boliglånet, fremfor å sette det jeg kanskje har til overs på en sparekonto, for å spare renteutgiftene!

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 6
Skrevet

Hadde betalt ned gjeld først. 

Anonymkode: 26574...6ac

• Liker 4
Skrevet

Dere sier ikke noe om hva slags gjeld dette er. Men siden det ikke er boliglån er det mest sannsynlig unødvendig høy rente. Ergo burde dere prioritere gjelden, men bygg opp en liten buffer i tillegg slik at dere ikke blir nødt til å ta opp mer gjeld om noe uforutsett skulle dukke opp.

Anonymkode: 5c654...701

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg prioritert gjeld.

Anonymkode: 85ba5...aba

• Liker 1
Skrevet

Den type gjeld jeg gjetter at dere har, kredittkort eller forbrukslån, er det skyhøye renter på, så den lønner det seg alltid å betale fortest mulig ned. Det er svært dyre lån å ha.

Prioriter den, begge to, og betal ned så mye som mulig hver måned, helst mer enn minstebeløpet om dere kan. Da går det fortere å betale ned.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags gjeld det er, men med summene du nevner så mer enn antar jeg at det ikke er studiegjeld. Forbruksgjeld og billån bør dere betale ned først, ja. Det er ingen grunn til å betale høye renter dersom dere har penger på konto, og med forbruksgjeld som dere betaler store summer på i måneden så vil dere også slite med å få boliglån. Med deres inntekt vil dere nok slite med å få boliglån uansett, så her ville jeg ha prioritert å få fulle stillingsprosenter begge to. 

Anonymkode: 8ee5c...f13

• Liker 2
Skrevet

Min gjeld er kredittkort, til nav (fikk forskudd på dagpenger da jeg ble permittert i mars 2020) og studiegjeld. Hans er forbrukslån og billån. 
TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min gjeld er kredittkort, til nav (fikk forskudd på dagpenger da jeg ble permittert i mars 2020) og studiegjeld. Hans er forbrukslån og billån. 
TS

Prioriter da alt utenom studielånet.

Anonymkode: 85ba5...aba

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer helt an på hva slags gjeld det er, men med summene du nevner så mer enn antar jeg at det ikke er studiegjeld. Forbruksgjeld og billån bør dere betale ned først, ja. Det er ingen grunn til å betale høye renter dersom dere har penger på konto, og med forbruksgjeld som dere betaler store summer på i måneden så vil dere også slite med å få boliglån. Med deres inntekt vil dere nok slite med å få boliglån uansett, så her ville jeg ha prioritert å få fulle stillingsprosenter begge to. 

Anonymkode: 8ee5c...f13

Han har 80%, men jobber mer enn 100% under vanlige omstendigheter. Han jobber på hotell, så han er delvis permittert for tiden. 
Jeg har en 50%, men jobber opp mot 80%. Jobber i restaurantbransjen, og er i mammapermisjon nå. Planen er at iallfall jeg skal finne meg en ny jobb eller en jobb til som jeg kan kombinere med den jeg allerede har. 

Skrevet

Summene dere bruker på å betale lån hver måned indikerer at dere har mer enn nok i usikret gjeld. Prioriter å betale ned denne samtidig som dere må ha sette av en liten sum hver måned til ca "3mnd husleiesum" -buffer også. Har dere ikke buffer vil ikke gjelden minke stort i lengden. 

Anonymkode: a79af...285

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS

Jeg ville betalt ned kredittkortet, forbruksgjelden, nav, bil og til slutt studielånet i den rekkefølgen.. Hvis NAV kan vente, hvis ikke start med NAV og ta de andre i rekkefølge etter hvor mye det koster dere å beholde det. kredittkort og forbrukslån er "verste sort" gjeld, "de fleste" har nok behov for billån og "alle" har studielån så det er liksom "greit" men ikke om det hindrer dere i få boliglån - da må det bort liksom.. 

Anonymkode: 86dd8...5c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville betalt ned kredittkortet, forbruksgjelden, nav, bil og til slutt studielånet i den rekkefølgen.. Hvis NAV kan vente, hvis ikke start med NAV og ta de andre i rekkefølge etter hvor mye det koster dere å beholde det. kredittkort og forbrukslån er "verste sort" gjeld, "de fleste" har nok behov for billån og "alle" har studielån så det er liksom "greit" men ikke om det hindrer dere i få boliglån - da må det bort liksom.. 

Anonymkode: 86dd8...5c9

NAV er statlig og ikke en kreditor å ha på nakken. Denne må betales som den skal - ikke ventes med. 

Lånekassen er selvsagt det lånet som prioriteres sist og en ikke bør innfri om det ikke er en veldig liten sum igjen. Men det skal ikke misligholdes, akkurat som med NAV.

Betal lånene som dere skal, og sett alt ekstra inn på kredittkort/forbruksgjeld for å redusere disse med høye renter. 

Anonymkode: a79af...285

Skrevet

Jeg hadde sjekket hva renten på gjelden er. Så hadde jeg sett hvor mye aksje- og fondverdier måtte øke for at det ville lønnet seg å ha dem der istedetfor å betale ned gjeld. 

31 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Hvor mye igjen av billånet? Hadde vurdert selge bilen, kjøpe noe rimligere og putte resterende penger i fond. 

Anonymkode: a8cf2...0b2

Skrevet

En liten buffer men vent med EK til alle gjeld med høyrente er borte. Når dere har gjelde som har lavere rente en sparekonto kan dere vurdere å spare mer. 

Passe på at dere starter sparing når dere redusere lånet og innbetaling. Så ikke pengen forsvinner i forbruk. 

Anonymkode: 94f74...00a

• Liker 1
Skrevet

Kvitte seg med gjeld er første pri. Har dere mulighet til det, så sett av litt til sparing.

Anonymkode: 4c147...b7c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde betalt ned kredittkort fremfor å spare. Ved behov for raske penger kan man da bruke kredittkortet.

Anonymkode: b0a6a...31d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde sjekket hva renten på gjelden er. Så hadde jeg sett hvor mye aksje- og fondverdier måtte øke for at det ville lønnet seg å ha dem der istedetfor å betale ned gjeld. 

Hvor mye igjen av billånet? Hadde vurdert selge bilen, kjøpe noe rimligere og putte resterende penger i fond. 

Anonymkode: a8cf2...0b2

Jeg hadde to kredittkort jeg betalte ned på, fikk slått de to sammen i et refinansieringslån for å bare ha en kreditor i stedet for en. Skylder ca 25 000 på det lånet, og betaler en minstesum på 1000 i måneden. Betaler som regel mer på det, men justerer det litt etter inntekt fra måned til måned. Vi har en billig bil i utgangspunktet, lånet der er på 25 000 så det er ikke så mye. Bilen blir mye mindre brukt nå enn før, siden vi bor veldig sentralt. Jeg har ikke lappen, og jobber midt i byen, så vi er avhengige av å bo enten sentralt eller med gode bussforbindelser. Betaler 9500 i leie, og da er kun strømmen utenom, så vi får det ikke så mye billigere heller med tanke på den størrelsen vi her behov for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde to kredittkort jeg betalte ned på, fikk slått de to sammen i et refinansieringslån for å bare ha en kreditor i stedet for en. Skylder ca 25 000 på det lånet, og betaler en minstesum på 1000 i måneden. Betaler som regel mer på det, men justerer det litt etter inntekt fra måned til måned. Vi har en billig bil i utgangspunktet, lånet der er på 25 000 så det er ikke så mye. Bilen blir mye mindre brukt nå enn før, siden vi bor veldig sentralt. Jeg har ikke lappen, og jobber midt i byen, så vi er avhengige av å bo enten sentralt eller med gode bussforbindelser. Betaler 9500 i leie, og da er kun strømmen utenom, så vi får det ikke så mye billigere heller med tanke på den størrelsen vi her behov for. 

Det betyr at du betale 2500 i mnd på et annet lån siden du betaler 3500 i mnd.

Betal ned gjeld før dere setter av til sparing.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og samboeren min flyttet nylig inn i en ny leilighet. Vi leier, og flyttet fordi vi trengte en større leilighet da vi nylig fikk barn nummer to. Han har også ei fra før, så leiligheten vi hadde før med to soverom fungerte rett og slett ikke. 
Vi har planer om å bo her i to-tre år for å komme litt i orden økonomisk og få spart opp litt egenkapital. Vi får ikke lån i banken pga null i egenkapital og vi får ikke heller ikke i boligbanken pga lav inntekt/høye utgifter. 
Vi har ikke veldig mye gjeld, men jeg bruker 3500 på gjeld, han bruker ca 5000, så det er allikevel litt. Vi har en samlet inntekt på ca 30K i måneden, så vi har lavtlønnsyrker begge to. 
Planen vår er å spare det vi får av feriepenger dette året og de neste to årene for å få en egenkapital/god buffer, men så begynner jeg å lure på om det kanskje heller er bedre å bruke de på å betale ned på den gjelden vi har. Hva hadde dere gjort? 

Trenger ikke kommentarer om hvorfor vi har tre barn tilsammen med den økonomien vi har; det er irrelevant, og barna våre får det de trenger av mat, klær og leker, i tillegg til masse uendelig kjærlighet ;) 

Hva slags gjeld har dere hvis dere bare leier?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...