Gå til innhold

Foreldre rettsløse mot barnevernet, dom mot barnevernet i Oslo .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i Dagbladet en dom mot barnevernet i Oslo området . Barna og foreldre har blitt holdt atskilt i 4 år uten grunn. Varsler i barnevernet fryses ut og ble tatt av saken . Når saken kom for retten ble varsler oppfordret til å lyge i retten av leder. Det er skremmende lesning , dette viser jo at saker er avhengig av gode saksbehandlere i barnevernet og at de følger loven. Denne saken viser jo hvilke makt barnevernet har og foreldre blir rettsløse, for en fortvilt situasjon foreldrene har vært i 4 år og mye er ødelagt . Burde barnevernet organisert på en annen måte? 

Anonymkode: 092a3...395

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med antall saker med feilbehandling som har kommet i det siste er det tydelig at barnevernet trenger en omorganisering og nye retningslinjer å jobbe etter. Rettssikkerheten til barna og foreldrene er jo betydelig svekket med den praksisen som er i dag. Barnevernet er i noen tilfeller overgriperen. Slik kan det jo ikke fortsette. 

• Liker 13
Skrevet

Denne svartmalingen av barnevernet er heslig.
Jeg var fosterbarn og hadde det FORFERDELIGT hjemme hos mine biologiske foreldre.
Men de også vant i retten pga såkalt "Lovbrudd" som barnevernet utførte, det endte opp med at de 4 siste årene i livet mitt hjemme ble ett helvette....
Jeg savnet fosterforeldrene mine hver dag

Normale mennesker mister ikke barnet sitt uten grunnlag, det er nok i så fall ett mikroskopisk antall.

Det som er trist er at slike saker også påvirker rettighetene til fosterbarn.
En venn av meg ble tvunget til MER samvær pga rettighetene foreldrene har, enda hun opplevde ting hos foreldrene man ALDRIG skal oppleve. 

Det er flere nyanser i slike saker

Anonymkode: 567c4...69f

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var fosterbarn og hadde det FORFERDELIGT hjemme hos mine biologiske foreldre.
Men de også vant i retten pga såkalt "Lovbrudd" som barnevernet utførte, det endte opp med at de 4 siste årene i livet mitt hjemme ble ett helvette....

Normale mennesker mister ikke barnet sitt uten grunnlag, det er nok i så fall ett mikroskopisk antall.

En venn av meg ble tvunget til MER samvær pga rettighetene foreldrene har, enda hun opplevde ting hos foreldrene man ALDRIG skal oppleve. 

Trist at du har opplevd dette. Tenker at barnevernet bør gå gjennom en omorganisering for å ivareta rettigheter til barna på en god måte . At saksbehandlere følges opp og får den hjelpa for å gjøre rett saksbehandling . Da er det ikke avgjørende på hvilke saksbehandler og leder i BV man får. Og lik oppfølging , det må ikke stå i hvor mye ressurser som er tilgjengelig . 

Anonymkode: 092a3...395

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes denne type rose maling av barnevernet er heslig...

men nei, barnevernet gjør mye bra men de gjør forferdelige feil også! Om det så er 4% av sakene det blir begått lovbrudd/alvorlige feil er dette faktisk fortsatt helt forferdelig for de der gjelder.

BV har tapt flere saker her og i menneskerettighets domstolen å det sier at her må det ett stort løft samt at vi må se på en omorganisering. Når man leser noen av sakene de har tapt ser man at det eksisterer systematiske lovbrudd, så samme om de reddet og hjalp deg er det helt uakseptabelt at ett slikt organ kan dra ut saker, lyve , true og gjemme bort bevis uten konsekvenser!! Det er faktisk helt jævlig horribelt

Anonymkode: 867b5...fa0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ok at en bv-leder oppfordrer ansatte til lovbrudd?

Trist å høre din historie ❤️

Anonymkode: 65e77...71d

• Liker 5
Skrevet

Dette er et resultat av privatisering, folkens! 

Anonymkode: b001f...cf8

• Liker 1
Skrevet

Ingen røyk uten ild. 

Anonymkode: a28df...6d4

Skrevet

Jeg spyr av alle "ekspertene" fra livets harde skole som vet "alt" om hvordan barnevernet jobber og hvor "kunnskapsløse" barnevernspedagoger er. Beste jeg leste i dag var en som skrev at man ikke lærer noen ting om barns utvikling på barnevernsstudiet.😂 Herregud, ta dere sammen! Dere er voksne folk som ikke evner å ta vare på barna deres, som ikke evner å ta i mot hjelp og veiledning, som ruser dere eller i noen tilfeller er voldelige, overgripere, psykotiske eller bare ekstremt neglisjerende. Dere ØDELEGGER barna deres, i noen tilfeller dreper dere dem til og med indirekte med å traumatisere dem så alvorlig at de tar selvmord eller overdose! Hva med å rette blikket innover? Ta i mot hjelp til å bli en bedre forelder? ALLE er enige om at barn har det best hos egne foreldre så lenge de klarer å leve opp til den latterlig lave minimumsstandarden som skal til for å ikke miste omsorgen for egne barn etter norsk lov. Antallet omsorgsovertakelser er veldig lavt i Norge, akkurat som det skal være! Hjelpetiltak skal og vil alltid utføres i hjemmet først. Så er vi over på det egentlige problemet, at vi trenger mange flere ansatte i barnevernet slik at alle familier som trenger hjelp får den hjelpen de har krav på.

Anonymkode: eaf5d...4bc

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg spyr av alle "ekspertene" fra livets harde skole som vet "alt" om hvordan barnevernet jobber og hvor "kunnskapsløse" barnevernspedagoger er. Beste jeg leste i dag var en som skrev at man ikke lærer noen ting om barns utvikling på barnevernsstudiet.😂 Herregud, ta dere sammen! Dere er voksne folk som ikke evner å ta vare på barna deres, som ikke evner å ta i mot hjelp og veiledning, som ruser dere eller i noen tilfeller er voldelige, overgripere, psykotiske eller bare ekstremt neglisjerende. Dere ØDELEGGER barna deres, i noen tilfeller dreper dere dem til og med indirekte med å traumatisere dem så alvorlig at de tar selvmord eller overdose! Hva med å rette blikket innover? Ta i mot hjelp til å bli en bedre forelder? ALLE er enige om at barn har det best hos egne foreldre så lenge de klarer å leve opp til den latterlig lave minimumsstandarden som skal til for å ikke miste omsorgen for egne barn etter norsk lov. Antallet omsorgsovertakelser er veldig lavt i Norge, akkurat som det skal være! Hjelpetiltak skal og vil alltid utføres i hjemmet først. Så er vi over på det egentlige problemet, at vi trenger mange flere ansatte i barnevernet slik at alle familier som trenger hjelp får den hjelpen de har krav på.

Det er ikke enten eller, altså enten hater man BV eller «elsker» dem. De aller fleste er jo enig at de som absolutt ikke kan ta vare på barn ikke kan ha dem ,man må klare å skille de som BV hjelper fordi det absolutt trengs og de sakene der BV begår lovbrudd og feil- det er to helt forskjellige sider...

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er flere fagfolk som arbeider innenfor feltet, deriblant jurister og psykologer,  som er kritiske til hvordan systemet fungerer.

Advokat Thea Totland:

– Barnevernet skal redde barn fra vanskjøtsel, alvorlig psykiatri, overgrep, vold og rus. Nå har vi beveget oss dit at et flertall av sakene med omsorgsovertakelse begrunnes med at barna ikke får god nok emosjonell omsorg. Dette er subjektivt og basert på for mye skjønn. Det innebærer en finmåling av omsorg som kan bære galt av sted, varsler advokat Thea Totland i Barneadvokatene.

Sakkyndig  psykolog og meddommer Ragnhild E. Pettersen: 

– Tanken om at barn plasseres som ikke burde vært tatt ut av hjemmet, er det ikke så mange som vil være med på. De som avviser kritikken viser til grundig saksbehandling både i kommunen og i rettsapparatet. Men både fylkesnemnda og rettsapparatets vurdering er svært avhengig av kommunens fremstilling. Foreldreferdigheter måles og veies uten at verken målemetoder eller resultat er tilstrekkelig fundamentert i forskning eller teori. Vi må ha større treffsikkerhet, sier hun.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/barneadvokat-reagerer-pa-omsorgsovertakelser--for-mye-skjonn-og-finmaling-av-omsorg-6.158.598566.ec1ccb9f39

Det er altså ikke bare folk med "livets harde skole" som reagerer. Jeg har ikke utdanning innen feltet, men ser at flere kritikere, blant annet Einar Salvesen, hevder at det ikke alltid blir forsøkt hjelpetiltak. Selv om det etter loven skal settes inn tiltak. Og når det blir satt inn tiltak, er det ikke alle som er enige i at det er riktig tiltak.

Det er også et stort problem at Fylkesnemnden i stor grad baserer seg på rapporter fra den enkelte  saksbehandler. Jeg har opplevd å bli meldt til bv, med påfølgende undersøkelse. I vår sak var der ikke mistanke om alvorlige forhold, og bv konkluderte saken uten hjelpetiltak. Men jeg ble såpass skremt av barnevernets fremgangsmåte, slurvete rapportføring  og mangel på kompetanse, at jeg i etterkant er blitt noe skeptisk til hvordan systemet fungerer. 

Er veldig uenig i at bv trener flere ansatte. De kan utrette mye med de ressursene de har per i dag, om disse disponeres hensiktsmessig. Skoler og andre med taushetsplikt må få opplæring i at de ikke skal melde til bv når de ikke er bekymret for omsorgen. Det må komme på plass en klageinstans som gjør det mulig for foreldrene  å klage over barnevernets saksbehandling. Slik det er nå i dag, så er det klin umulig å klage på barnevernets arbeidsmetoder (tidl. Fylkesmannen, nå Statsforvalter vil ikke føre tilsyn)  

• Liker 11
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke enten eller, altså enten hater man BV eller «elsker» dem. De aller fleste er jo enig at de som absolutt ikke kan ta vare på barn ikke kan ha dem ,man må klare å skille de som BV hjelper fordi det absolutt trengs og de sakene der BV begår lovbrudd og feil- det er to helt forskjellige sider...

BV begår ikke så mange lovbrudd eller feil. Det er mennesker som jobber der, det vil alltid være noen. Og en ting som er trist men sant, som mange ikke vet, er at i tilfeller hvor ungdommer er altfor skadd til å hjelpes fins det ingen bedre alternativer enn å la dem være hos foreldrene sine. Fordi de bare vil få det enda verre andre steder. Det som må til er et barnevern med flere ansatte, nok ansatte til å hjelpe disse mens de er små, aller helst hjemme hos foreldrene. Problemet er de foreldrene som ikke ønsker eller er i stand til å endre seg, det er de du ser på grupper som "barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet." Du trenger ikke lese mye der for å få en sterk mistanke om at de er uegnet som foreldre. Barnevernet skal alltid bli bedre og bedre, men etter min mening har Norge det beste barnevernet i verden. Ingen andre land har så få tilfeller av foreldre som dreper egne barn som i Norge. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

BV begår ikke så mange lovbrudd eller feil. Det er mennesker som jobber der, det vil alltid være noen. Og en ting som er trist men sant, som mange ikke vet, er at i tilfeller hvor ungdommer er altfor skadd til å hjelpes fins det ingen bedre alternativer enn å la dem være hos foreldrene sine. Fordi de bare vil få det enda verre andre steder. Det som må til er et barnevern med flere ansatte, nok ansatte til å hjelpe disse mens de er små, aller helst hjemme hos foreldrene. Problemet er de foreldrene som ikke ønsker eller er i stand til å endre seg, det er de du ser på grupper som "barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet." Du trenger ikke lese mye der for å få en sterk mistanke om at de er uegnet som foreldre. Barnevernet skal alltid bli bedre og bedre, men etter min mening har Norge det beste barnevernet i verden. Ingen andre land har så få tilfeller av foreldre som dreper egne barn som i Norge. 

Har du link som viser at få barn blir drept av foreldrene sine i Norge fordi barnevernet går inn og redder dem? 

Eller skyldes det kanskje helt andre ting? Som gode velferdsordninger?

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har du link som viser at få barn blir drept av foreldrene sine i Norge fordi barnevernet går inn og redder dem? 

Eller skyldes det kanskje helt andre ting? Som gode velferdsordninger?

Alt henger sammen, velferdsordninger som barnevern og Nav komplimenterer hverandre. Psykiatri og kriminalomsorgen klarer i mange tilfeller å hjelpe de som ikke har blitt hjulpet på tross av gjentatte tiltak eller at foreldrene har klart å skjule det/det ikke har blitt fanget opp. Det som er positivt her i landet er at det alltid finnes et håp, de som er under 18 vil bli forsøkt hjulpet så lenge loven tillater det. Det som er trist er at det for voksne folk er lov å gå til grunne dersom de ikke vil motta hjelp. Alle har ressurser, alle fortjener å leve det beste livet de kan! Er du ikke enig?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var jo barnevernet sitt lovbrudd som gjorde at du måtte flytte hjem igjen.

Illustrerer i grunnen godt at det behovet for omlegging

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er flere fagfolk som arbeider innenfor feltet, deriblant jurister og psykologer,  som er kritiske til hvordan systemet fungerer.

Advokat Thea Totland:

– Barnevernet skal redde barn fra vanskjøtsel, alvorlig psykiatri, overgrep, vold og rus. Nå har vi beveget oss dit at et flertall av sakene med omsorgsovertakelse begrunnes med at barna ikke får god nok emosjonell omsorg. Dette er subjektivt og basert på for mye skjønn. Det innebærer en finmåling av omsorg som kan bære galt av sted, varsler advokat Thea Totland i Barneadvokatene.

Sakkyndig  psykolog og meddommer Ragnhild E. Pettersen: 

– Tanken om at barn plasseres som ikke burde vært tatt ut av hjemmet, er det ikke så mange som vil være med på. De som avviser kritikken viser til grundig saksbehandling både i kommunen og i rettsapparatet. Men både fylkesnemnda og rettsapparatets vurdering er svært avhengig av kommunens fremstilling. Foreldreferdigheter måles og veies uten at verken målemetoder eller resultat er tilstrekkelig fundamentert i forskning eller teori. Vi må ha større treffsikkerhet, sier hun.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/barneadvokat-reagerer-pa-omsorgsovertakelser--for-mye-skjonn-og-finmaling-av-omsorg-6.158.598566.ec1ccb9f39

Det er altså ikke bare folk med "livets harde skole" som reagerer. Jeg har ikke utdanning innen feltet, men ser at flere kritikere, blant annet Einar Salvesen, hevder at det ikke alltid blir forsøkt hjelpetiltak. Selv om det etter loven skal settes inn tiltak. Og når det blir satt inn tiltak, er det ikke alle som er enige i at det er riktig tiltak.

Det er også et stort problem at Fylkesnemnden i stor grad baserer seg på rapporter fra den enkelte  saksbehandler. Jeg har opplevd å bli meldt til bv, med påfølgende undersøkelse. I vår sak var der ikke mistanke om alvorlige forhold, og bv konkluderte saken uten hjelpetiltak. Men jeg ble såpass skremt av barnevernets fremgangsmåte, slurvete rapportføring  og mangel på kompetanse, at jeg i etterkant er blitt noe skeptisk til hvordan systemet fungerer. 

Er veldig uenig i at bv trener flere ansatte. De kan utrette mye med de ressursene de har per i dag, om disse disponeres hensiktsmessig. Skoler og andre med taushetsplikt må få opplæring i at de ikke skal melde til bv når de ikke er bekymret for omsorgen. Det må komme på plass en klageinstans som gjør det mulig for foreldrene  å klage over barnevernets saksbehandling. Slik det er nå i dag, så er det klin umulig å klage på barnevernets arbeidsmetoder (tidl. Fylkesmannen, nå Statsforvalter vil ikke føre tilsyn)  

Kunne vel ikke vært mer uenig med Totland. Det er så horribelt mye alvorlig psykisk vold mot barn.

At du mener ressursene er tilstrekkelige om bare offentlige meldere forholdt seg til meldeplikten, er jeg også helt uenig i. Det er virkelig ikke det som stjeler ressursene

Anonymkode: 90b26...f8c

• Liker 3
Skrevet

Vi trenger en styrking av øvrige kommunale hjelpeinstanser. Barneverntjenesten skal være siste instans

• Liker 2
Skrevet

Enig. Er glad vi har et barnevern, men det er også viktig å ha et kritisk blikk på den etaten. Slik er det jo med alle etater vi har. Det er mennesker som jobber der og mennesker gjør feil, selv om de selvsagt gjør mye bra og. 

Anonymkode: 50ac7...48d

• Liker 4
Skrevet

Kunne vel ikke vært mer uenig med Totland. Det er så horribelt mye alvorlig psykisk vold mot barn.

At du mener ressursene er tilstrekkelige om bare offentlige meldere forholdt seg til meldeplikten, er jeg også helt uenig i. Det er virkelig ikke det som stjeler ressursene

Totland sier jo ikke at grov psykisk vold er greit. Hjelpes.

Hun sier at finmåling av psykisk omsorg kan føre veldig galt avsted. Og det er jeg enig i. 

• Liker 3
Skrevet

Nå er det vel mange saker som er gjort riktig man ikke hører om, noe som kanskje er verdt å ta med seg når man skal gjøre seg opp en mening. Samtidig er det greit å huske et det er mennesker som jobber i et sammensatt system, og det er helt sikkert positivt også for dem at hverdagen deres belyses, både med tanke på forberdring, tilføring av mer ressurser, fokus på et bedre system for å ivareta både de som arbeider og de disse skal arbeide med osv osv. Å ha full åpenhet mot et kontrollorgan for eksempel, eller alldid ha en uavhengig spesialist som skal delta - mange måter fører til samme mål, men at BV med fordel kan gå gjennom en reform er jo også de som jobber der tydelig på, det hjelper ingen at en ansatt har hundre saker de ikke får ta ordentlig tak i for eksempel.. 

Anonymkode: c38ff...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...