Gå til innhold

Hva skal man gjøre når det er budrunde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg holder på å selge en leilighet og hadde visning i går.

Har budrunde idag. Den starter kl 9. Det jeg lurer på er at hva er min oppgave som selger når det er budrunde? 

Hvor mange timer varer budrunden?

Det er første gang jeg selger bolig så vet ikke så mye om disse tingene

Anonymkode: a1494...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel megler? Tror du gjør ingenting før evt megler har spm eller tar kontakt ellers. 

Anonymkode: e7025...2c3

• Liker 4
Skrevet

Megler ordner budrunde.

Du blir informert om budene ,forbehold osv   ... hvis ikke ring megler.

Ellers sitt bak og chill.

(jeg vet ,lettere sagt en gjort ,lol).

Anonymkode: d68b4...2df

Skrevet

Ja ,budrunde varer inntil det er bare 1 budgiver igjen.

Sikkert til 14-15 så er alt ferdig. Kan bli ferdig før og ,i noen tilfeller tar det lengre tid og (sjeldent) ....

Anonymkode: d68b4...2df

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei jeg holder på å selge en leilighet og hadde visning i går.

Har budrunde idag. Den starter kl 9. Det jeg lurer på er at hva er min oppgave som selger når det er budrunde? 

Hvor mange timer varer budrunden?

Det er første gang jeg selger bolig så vet ikke så mye om disse tingene

Anonymkode: a1494...004

Vær tilgjengelig for spørsmål. Det kan fort komme noen av disse helt på tampen.

Det jeg mener er smart er å fortløpende vurdere hva man mener om de bud som kommer inn. Husk at et bud bare er gyldig/bindende for budgiver fram til akseptfristen går ut. Å hele tiden anta at det skal komme et bedre bud er det enkelte som brenner seg på. Siden du er førstegangsvelger; ta gjerne en prat med den/de du stoler på når / hvis et bud kommer inn - fremfor 2 min før det går ut..

En budrunde, hvis du får bud, varer i utgangspunktet til budfristen utløper. Den første budfristen man kan ha er kl 12:00. Etter det må man nesten bare se det an. Byr ulike budgiver over hverandre vil fristen bli skjøvet fortløpende.

Skrevet (endret)

En budrunde starter når første bud kommer inn, og avsluttes når siste bud er akseptert. Så det er ikke noe man kan styre. Eneste som er gitt i regelverket er at bud via megler skal stå til minst kl 12 dagen etter siste annonserte visning

Som selger bør du være tilgjengelig hele dagen for spørsmål, aksept/avslag av bud o.l. Utover det tar megler seg av hele prosessen (dersom du ikke selger uten megler?). I tillegg bør du ha gjort deg opp en klar mening om hva du er villig til å selge for dersom du kun får bud under prisantydning. Det er ganske vanlig at en budgiver begynner der, og dersom det ikke er flere budgivere er det ikke gitt at det kommer flere bud.

For noen kommer første bud inn raskt, hos andre igjen kommer det kanskje ingen bud i det heletatt første dagen. Og varigheten av budrundene er helt avhengig av budgiverne. Noen gir lange frister og andre budgivere kan da sitte på gjerdet i større grad, mens noen gir korte frister, det er få budgivere og det er raskt avklart. Enkelte går over flere dager, men de fleste budrunder avgjøres i løpet av en dag, kanskje utover neste dag.

Sist jeg solgte tok det faktisk 4 mnd å få solgt, så det å ha hatt visning er ingen garanti for salg/bud. Mens der jeg kjøpte nå sist var alt avklart midt på dagen (mener å huske i 13-tiden) dagen etter visning. Da var jeg den "kjipe" budgiveren (av 4) som ikke la inn ett eneste bud før jeg så at alle andre hadde gitt seg med å knive seg i mellom og det var bare en annen igjen. Da ventet jeg til budfristen nærmet seg, for å være helt sikker på at de andre hadde gitt seg, før jeg la inn mitt bud. Ergo var jeg en av de som ikke var med på å dra opp prisen underveis, og igjen var med på å trekke ut budrunden.

Endret av DrueSmoothie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...