Gå til innhold

Naboen kan gå rett inn i leiligheten min og sette på strømmen, og ytterdøra er ødelagte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en liten leilighet i 2.etg, og naboen min bor rett ved siden av i en annen liten leilighet. Huseierne bor under i 1.etg.  Jeg var den første som svarte på leiligheten, og den var veldig billig, og jeg trengte ikke betale depositum. 

Da jeg flyttet inn sa huseierne aldri noe om at naboen min måtte komme inn til meg for å sette på strømmen, og det skjer hele tiden. Husker jeg hadde bodd her noen dager, og plutselig kom naboen på døra og måtte sette på strømmen som hadde gått inne hos seg. I tillegg fikk jeg ikke låst døra pga låsen er ødelagt, og da jeg tok det opp med huseierne ble de dritsure og irriterte og så virkelig ikke problemet. Døra på hovedinngangen var jo alltid låst, ifølge de, men det har hendt at den har stått ulåst, så tror de ikke bryr seg så mye. 

Jeg låser alltid soverommet mitt, ellers så klarer jeg ikke å sove. Nå må jeg bare bo her ut kontrakten som går ut i sommer. Merker at jeg føler meg utrygg pga jeg ikke kan låse døra, og har null privatliv pga naboen som plutselig kan komme på døra i utide. Og om jeg ikke svarer går naboen bare rett og for å sette på strømmen. Har opplevd at jeg sitter på do eller er i dusjen, og så banker det på, og noen får rett inn og setter på strømmen. Heldigvis har jeg nøkkel på badet. 

Men hva tenker dere om saken? De er vanskelige å prate med. De vil bare ha penger og ikke noe mas, styr eller bråk. 

Anonymkode: c167a...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener sikringa?

Øhh, du skal selvsagt ha lås på døra. Si at de må fikse låsen, ellers gjør du det selv - og si at man har krav på sikkerhet/privatliv og lås på døren inn til boenheten man leier.

Anonymkode: 10ea7...5b2

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener sikringa?

Øhh, du skal selvsagt ha lås på døra. Si at de må fikse låsen, ellers gjør du det selv - og si at man har krav på sikkerhet/privatliv og lås på døren inn til boenheten man leier.

Ja, sikringsskapet står i gangen min. 

Nei, de forstår ikke hvorfor de skal fikse døra mi når ytterdøra er låst... Vi har alle felles inngang, men det er ofte den står ulåst om natta. 

Skrevet

Hvis utleieren/andre kommer uanmeldt på besøk eller snoker rundt i leiligheten din, er første steg å si ifra på en ordentlig måte, om nødvendig ved å vise til husleieloven. Hvis det ikke fører til endring, kan siste utvei være å skifte lås, opplyser Leieboerforeningen.

– Hvis utleier ikke respekterer bruksretten og privatlivet ditt, kan du bytte lås og kreve å få refundert kostnaden. Det er imidlertid ryddig å først varsle utleier om at du kommer til å skifte lås hvis han/hun ikke endrer atferd, sier Risa.

Han legger til at Leieboerforeningen mener at den eksklusive bruksretten uansett gir deg rett til å skifte låssylinder i løpet av leietiden.

– Betingelsen er at du tar vare på den gamle sylinderen og monterer den igjen når leieforholdet er over, understreker Risa.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/utleier-ingen-adgang

Så altså: Send skriftlig noe ala "Hei! Som sagt mange ganger så fungerer ikke låsen inn til leiligheten min. Dette er en lovfestet rett jeg har som leietaker, så om den ikke bli fikset ila uken så skifter jeg lås selv og ber om refusjon for utgifter, henviser til norsk lovvverk - husleieloven".

Også skifter du lås eller skrur på en sånn egen låslenke.

• Liker 6
Skrevet

Naboen må da bli lut lei av at strømmen går hos seg hele tiden. Kan ikke ha det slik. Kursen er for lav vel, til å dekke begge leilighetene -eller brukes det spesielle strømtrekkende elektrisk utstyr som får hovedbryteren til å stenge? Har du spurt naboen hva det er som gjør at strømmen går hos ham/henne?

Anonymkode: 38eca...2c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Naboen må da bli lut lei av at strømmen går hos seg hele tiden. Kan ikke ha det slik. Kursen er for lav vel, til å dekke begge leilighetene -eller brukes det spesielle strømtrekkende elektrisk utstyr som får hovedbryteren til å stenge? Har du spurt naboen hva det er som gjør at strømmen går hos ham/henne?

Anonymkode: 38eca...2c0

Naboen sa at om man brukte for mye strøm, som å ha på kokeplater mens man støvsugde, så gikk strømmen. 

Går ikke an å prate med de under. De blir så sure og vanskelige...

Det værste er at jeg ikke kan låse døra, så jeg har bestemt meg for å flytte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis utleieren/andre kommer uanmeldt på besøk eller snoker rundt i leiligheten din, er første steg å si ifra på en ordentlig måte, om nødvendig ved å vise til husleieloven. Hvis det ikke fører til endring, kan siste utvei være å skifte lås, opplyser Leieboerforeningen.

– Hvis utleier ikke respekterer bruksretten og privatlivet ditt, kan du bytte lås og kreve å få refundert kostnaden. Det er imidlertid ryddig å først varsle utleier om at du kommer til å skifte lås hvis han/hun ikke endrer atferd, sier Risa.

Han legger til at Leieboerforeningen mener at den eksklusive bruksretten uansett gir deg rett til å skifte låssylinder i løpet av leietiden.

– Betingelsen er at du tar vare på den gamle sylinderen og monterer den igjen når leieforholdet er over, understreker Risa.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/utleier-ingen-adgang

Så altså: Send skriftlig noe ala "Hei! Som sagt mange ganger så fungerer ikke låsen inn til leiligheten min. Dette er en lovfestet rett jeg har som leietaker, så om den ikke bli fikset ila uken så skifter jeg lås selv og ber om refusjon for utgifter, henviser til norsk lovvverk - husleieloven".

Også skifter du lås eller skrur på en sånn egen låslenke.

Problemet er at døra inn til leiligheten er ikke en ytterdør, det er en vanlig innedør med nøkkelhull som man kan se igjennom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at døra inn til leiligheten er ikke en ytterdør, det er en vanlig innedør med nøkkelhull som man kan se igjennom. 

Monter lenke eller krok.

Anonymkode: 42917...45a

• Liker 5
Skrevet

Eller innstikklås.

Anonymkode: 42917...45a

• Liker 4
Skrevet

Har dere skrevet kontrakt på leieforholdet? hvis ikke så hadde jeg bare flyttet, ikke blitt til sommeren.

Anonymkode: c70b7...9c0

• Liker 3
Skrevet

Sett på en sikkerhetslenke?

Anonymkode: 7c3b3...75d

Skrevet

Nå skal du være JÆVLA FORSIKTIG, TS!

Hvis strømmen går hos naboen, og han ikke kommer seg til sikringsskapet pga. hindringer DU har satt i veien, vil DU bli holdt ansvarlig for eventuelle skader på leilighet, innbo, inventar, person, etc.

Sikringen til naboen er HANS EIENDOM, og han HAR BRUKSRETT til gangen din, så lenge sikringen befinner seg der.

Idiotene som har svart i denne tråden har så lite peiling og er så dumme at jeg lurer på hvordan de klarer å ta på seg truse og BH. 

Anonymkode: b5920...6e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå skal du være JÆVLA FORSIKTIG, TS!

Hvis strømmen går hos naboen, og han ikke kommer seg til sikringsskapet pga. hindringer DU har satt i veien, vil DU bli holdt ansvarlig for eventuelle skader på leilighet, innbo, inventar, person, etc.

Sikringen til naboen er HANS EIENDOM, og han HAR BRUKSRETT til gangen din, så lenge sikringen befinner seg der.

Idiotene som har svart i denne tråden har så lite peiling og er så dumme at jeg lurer på hvordan de klarer å ta på seg truse og BH. 

Sikringene er ikke naboens eiendom, det er utleiers eiendom.

Her er det utleier som ikke gjør riktig, hvis disse to leilighetene er separate godkjente boenheter så skal selvfølgelig døren kunne låses og hvis sikringene til naboen ryker så er det utleier som må ta kontakt med TS og ikke naboen.

Naboen har selvfølgelig ikke bruksrett til TS sin leilighet selv om sikringsskapet står der og vedkommende har heller ikke lov til å ta seg inn uten avtale, selv huseieren har ikke lov til å ta seg inn uten videre.

Løsningen her er at sikringsskapet må flyttes eller at TS flytter ut, høres ut som om dette er en typisk utleier som enten ikke skjønner at man må følge husleieloven eller rett og slett driter i den så lenge pengene kommer inn.

Anonymkode: 98707...035

• Liker 8
Skrevet

Høres ut som om begge leilighetene er ulovlige. Ville tipsa kommunen og de får da ta kontroll på om utleier har hatt lov til å lage til to leiligheter på loftet.

Høres ikke ut som de er lovlige når de ikke har skikkelige inngangsdører og egne sikringskap.

Hva med strømmen? Er den innbakt i husleia eller må dere to på loftet betale hele saken? Da betaler dere antagelig for utleier også.

Uansett hva som står i kontrakten så er den ugyldig så lenge det ikke er fullstendig selvstendige enheter med egne sikringsbokser og inngangsdører.

Ville holdt att husleie, deler av den eller hele, kontakta leieboerforeningen (man må melde seg inn, koster vel 2-300 kr) og få hjelp til å finne ut hva du må gjøre.

Om jeg ikke tar feil skal du kunne flytte på dagen ut fra det du beskriver her.

Anonymkode: 17bbb...691

• Liker 8
Skrevet

Er det mulig å flytte inngangsdøra litt inn i gangen? Altså sette opp en ny dør med mulighet for å låse. At du fortsatt disponerer den ytterste gangen, men naboen har mulighet til å å gå inn for å nå sikringsskapet. 

Anonymkode: 1e0fc...43f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sikringene er ikke naboens eiendom, det er utleiers eiendom.

Her er det utleier som ikke gjør riktig, hvis disse to leilighetene er separate godkjente boenheter så skal selvfølgelig døren kunne låses og hvis sikringene til naboen ryker så er det utleier som må ta kontakt med TS og ikke naboen.

Naboen har selvfølgelig ikke bruksrett til TS sin leilighet selv om sikringsskapet står der og vedkommende har heller ikke lov til å ta seg inn uten avtale, selv huseieren har ikke lov til å ta seg inn uten videre.

Løsningen her er at sikringsskapet må flyttes eller at TS flytter ut, høres ut som om dette er en typisk utleier som enten ikke skjønner at man må følge husleieloven eller rett og slett driter i den så lenge pengene kommer inn.

Det er fullstendig forbudt å nekte noen tilgang på sikringen sin! TS hadde fått pålegg på flekken (evt. blitt arrestert), hadde hen satt opp hindringer, og naboen hadde kontaktet politiet.

Hvis TS skifter låsen, og strømmen går hos naboen, kan han helt lovlig bryte seg inn hos TS, om sikringsskapet befinner seg der. Strømbrudd regnes som nødstilfelle, på samme måte (men i mindre grad) som vannlekkasje og brann. 

• Liker 1
Skrevet

Det er fullstendig forbudt å nekte noen tilgang på sikringen sin! TS hadde fått pålegg på flekken (evt. blitt arrestert), hadde hen satt opp hindringer, og naboen hadde kontaktet politiet.

Hvis TS skifter låsen, og strømmen går hos naboen, kan han helt lovlig bryte seg inn hos TS, om sikringsskapet befinner seg der. Strømbrudd regnes som nødstilfelle, på samme måte (men i mindre grad) som vannlekkasje og brann. 

Hvorfor gidder du når du tydeligvis ikke har peiling?.

NABOEN har ikke under noen omstendighet rett til å ta seg inn i TS sin leilighet selv om sikringsskapet befinner seg i leiligheten, selv utleieren har ikke lov til å ta seg inn i leiligheten såfremt til at det ikke er snakk om et nødstilfelle.

"Har leietaker rett til fri tilgang til felles sikringsskap?" 

"Dere har ingen rett til adgang til utleiers bolig uten at dette er avtalt, På den annen side vil hyppige strømbrudd av ikke ubetydelig varighet være en mangel ved boligen."

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/fri-tilgang-til-sikringsskap-som-leietaker/

Dette gjelder selvsagt begge veier.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Hvis sikringene til naboen ryker ofte så er det utleier og ikke naboen som må ta kontakt med TS for å få tilgang til sikringsskapet, men utleieren kan ikke forvente å få umiddelbar tilgang og har ikke lov til å gå inn i leiligheten sånn uten videre.

Når dette er et vedvarende problem så er det en tydelig mangel, det kan også være at strømnettet er underdimensjonert og det kan være en brannfare. Det høres også ut som om dette bolig som er oppdelt uten at det er godkjent. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har skrevet kontrakt, så må bo her til 1.sept. Jeg har ikke betalt depositum, for det orket de ikke å styre med. 

Kan ikke låse andre dører. Fra gangen er det åpent inn ene veien til soverom og bad, og andre veien til Stue/kjøkken. 

Jeg kan låse bad og soverom. 

Kommer ikke til å skifte lås, det blir for mye styr, og naboen må jo få sette på strømmen. 

Jeg tenker at det beste jeg kan gjøre er å begynne å pakke og flytte iløpet av sommeren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har dere skrevet kontrakt på leieforholdet? hvis ikke så hadde jeg bare flyttet, ikke blitt til sommeren.

Anonymkode: c70b7...9c0

Vi har skrevet kontrakt, og de ville ikke ha depositum. 

Skrevet

Sett på en liten krok på døra da? Du vil jo ikke ta noen tips

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...