Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det bare er meg, men jeg ville aldri gjort det. I dag har vi vært og besøkt barnebarnet som er 2 uker gammel. Begge sett besteforeldre var tilstede. Det var selvfølgelig stor stas å holde den lille, men da den ene bestemoren holdt barnet puttet hun lillefingeren sin inn i munnen på barnet og lot hen suge på den. Og hun kom ikke rett fra håndvasken for å si det sånn.

Er det jeg som er prippen eller er dette helt greit å gjøre? Hva synes dere mamma'er her inne? Ville dere tillatt det?

Anonymkode: 9e412...58d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke akseptert det og hadde også gitt beskjed om at vedkommende skulle ta bort fingra sine fra munnen til min baby. Så kjip er jeg 😅 er det noe som hae kommet fram i disse koronatider så er det hvor dårlig folk er til å vaske hendene sine

Anonymkode: 30f96...680

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ikke akseptert det og hadde også gitt beskjed om at vedkommende skulle ta bort fingra sine fra munnen til min baby. Så kjip er jeg 😅 er det noe som hae kommet fram i disse koronatider så er det hvor dårlig folk er til å vaske hendene sine

Anonymkode: 30f96...680

Jeg var den eneste som så det og jeg turte ikke si noe. (Jeg er altså den andre bestforelderen).

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var den eneste som så det og jeg turte ikke si noe. (Jeg er altså den andre bestforelderen).

TS

Si i fra til din sønn/datter sånn de er oppmerksom på det og kan si i fra selv til den bestemoren. 😊

• Liker 2
Skrevet
Kenelz skrev (16 minutter siden):

Si i fra til din sønn/datter sånn de er oppmerksom på det og kan si i fra selv til den bestemoren. 😊

Kvier meg i grunn litt for det også. Da vil mest sannsynlig hun det gjelder få vite at det er jeg som har "sladret" siden det var bare jeg som satt der og så det. Ønsker ikke at det skal bli noe bråk oss besteforeldre i mellom.

Skrevet

Når mitt barn var baby så var min familie fæl på å la baby sutte på fingrene dems. 

Sa ifra og ba de slutte. Uheldig for babyens munn med ekle "basselusker". 

Anonymkode: af98d...038

Skrevet

O. O det er jo ditt barnebarn er jo bare å si Hey nei sånn gjør du bare ikke. 

Du ifra! For dette er ikke greit en liten Bby skal ikke ha noen fingres i munnen bortsett ifra sitt eget

Anonymkode: 95cf0...b87

• Liker 2
Skrevet

Da må de ferske henne neste gang hun gjør det. Det der er grusomt ekkelt og ikke minst nå. De kan bruke «covid 19 kortet» også.

Anonymkode: 3eb2a...bad

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ganske vanlig å la baby sutte på finger, som erstatning for smokk eller pupp, dersom baby har stort sugebehov. Dette gjøres på barsel, og av barnelegen for å holde bbay rolig under undersøkelser f.eks. Men at gjester skal gjøre dette synes jeg *ikke* er greit! Både fordi det burde være unødvendig å trenge å roe baby i armene til gjester (gi baby tilbake til trygghetsperson dersom den er så urolig), og av smitte hensyn. 

Anonymkode: 83f2b...97e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

O. O det er jo ditt barnebarn er jo bare å si Hey nei sånn gjør du bare ikke. 

Du ifra! For dette er ikke greit en liten Bby skal ikke ha noen fingres i munnen bortsett ifra sitt eget

Anonymkode: 95cf0...b87

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må de ferske henne neste gang hun gjør det. Det der er grusomt ekkelt og ikke minst nå. De kan bruke «covid 19 kortet» også.

Anonymkode: 3eb2a...bad

Jeg er så enig med dere, jeg kunne aldri funnet på å gjøre noe sånt. Men samtidig er jeg veldig konfliktsky og hater å måtte være den som sier i fra. Håper heller at moren/faren til barnet ser det selv en gang og sier ifra.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ganske vanlig å la baby sutte på finger, som erstatning for smokk eller pupp, dersom baby har stort sugebehov. Dette gjøres på barsel, og av barnelegen for å holde bbay rolig under undersøkelser f.eks. Men at gjester skal gjøre dette synes jeg *ikke* er greit! Både fordi det burde være unødvendig å trenge å roe baby i armene til gjester (gi baby tilbake til trygghetsperson dersom den er så urolig), og av smitte hensyn. 

Det visste jeg faktisk ikke.

Barnet var ikke urolig i det hele tatt, likevel puttet hun fingeren i munnen på hen.

TS

Skrevet

Hos oss får ikke folk ta på eller holde baby før de har vasket seg godt på hendene. 
Her er det heller ingen som putter fingrene sine i munnen hans og jeg tror jeg hadde reagert ganske kraftig om noen andre enn meg, samboer, Helsesykepleier eller lege hadde gjort det

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvier meg i grunn litt for det også. Da vil mest sannsynlig hun det gjelder få vite at det er jeg som har "sladret" siden det var bare jeg som satt der og så det. Ønsker ikke at det skal bli noe bråk oss besteforeldre i mellom.

Neida! De blir sikkert ikke å ta det opp før de ser det selv og du kan jo uansett si i fra om bekymringene dine! 

Det viktige er at man ikke overser eller unnlater å fortelle noe som er viktig (dette er viktig) spesielt i korona tidene! ☺️

Skrevet
Kenelz skrev (3 minutter siden):

Neida! De blir sikkert ikke å ta det opp før de ser det selv og du kan jo uansett si i fra om bekymringene dine! 

Det viktige er at man ikke overser eller unnlater å fortelle noe som er viktig (dette er viktig) spesielt i korona tidene! ☺️

Ja, jeg kan jo si det til foreldrene og be de følge med neste gang de er sammen. Jeg synes jo dette er viktig jeg også og det kunne ikke falle meg inn å gjøre det samme. Men jeg har ikke så veldig lyst til å si det direkte til den besteforelderen det gjelder. Så jeg tenker jeg sier fra til foreldrene jeg.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det visste jeg faktisk ikke.

Barnet var ikke urolig i det hele tatt, likevel puttet hun fingeren i munnen på hen.

TS

Det er en tradisjonell greie, vanlig at eldre gjør det. Egner seg ikke helt supert under corona, men om det ikke var din unge, så gi faen.

Anonymkode: b691f...472

• Liker 1
Skrevet

Syns disse bestemødrene har mye rart for seg noen ganger. Tror noen glemmer seg og mister litt fornuft i samspill med de aller minste fordi de er så søte og nydelige og alt det der og de ønsker så sterkt en eller annen fysisk kontakt. Bestemor her stakk finger med rømme på i munnen på sønnen min da han var to måneder for hu elsker jo rømme og ville så gjerne at han også skulle smake. Ville så gjerne samsove med han da vi var på overnattingsbesøk da jeg fortsatt ammet om natten, nei det følte hu ikke var et problem. 
Bare si i fra neste gang du ser det. Det er korona og alle burde ta det som en selvfølge nå at det ikke er sånn man bare gjør. Ærlig talt. 

Anonymkode: 78ca6...590

• Liker 1
Skrevet

Det er visst et ganske vanlig triks for å roe de aller minste, ja. Vårt eldste barn ble skikkelig forkjølet som baby etter at en nabo som var på besøk plutselig puttet lillefingeren i munnen hennes da hun begynte å gråte (det roet babyen, men husker jeg stusset veldig, og antok at det var der forkjølelsen kom fra etterpå, uten at jeg kan vite det sikkert). Men barnelegen gjorde det samme for å roe ned vår veldig misfornøyde nyfødte baby nr. to, så da lærte jeg at det kan ha en funksjon/mening. 

Det var sannsynligvis godt ment, og noe hun har gjort med egne barn og/eller blitt lært opp til å gjøre, kanskje. Uansett virker det ikke som en god idé slik du beskriver det, når babyen er rolig, det er ikke noe spesielt den må roes for å gjennomføre og det er korona. 

Anonymkode: b0387...65b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns disse bestemødrene har mye rart for seg noen ganger. Tror noen glemmer seg og mister litt fornuft i samspill med de aller minste fordi de er så søte og nydelige og alt det der og de ønsker så sterkt en eller annen fysisk kontakt. Bestemor her stakk finger med rømme på i munnen på sønnen min da han var to måneder for hu elsker jo rømme og ville så gjerne at han også skulle smake. Ville så gjerne samsove med han da vi var på overnattingsbesøk da jeg fortsatt ammet om natten, nei det følte hu ikke var et problem. 
Bare si i fra neste gang du ser det. Det er korona og alle burde ta det som en selvfølge nå at det ikke er sånn man bare gjør. Ærlig talt. 

Anonymkode: 78ca6...590

Dette er sant.

viktig å huske på å være sterk - stå på sitt og ikke være redd for å kreve at du og din mann sine regler gjelder. 

Anonymkode: 23673...08a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vanlig, men da helst av noen som akkurat har vasket hender, og gjerne en av foreldrene eller barnelege som sikkert er steril. 

Off kvalmt at noen andre skal gjøre det.. 

Anonymkode: 721db...f8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje det bare er meg, men jeg ville aldri gjort det. I dag har vi vært og besøkt barnebarnet som er 2 uker gammel. Begge sett besteforeldre var tilstede. Det var selvfølgelig stor stas å holde den lille, men da den ene bestemoren holdt barnet puttet hun lillefingeren sin inn i munnen på barnet og lot hen suge på den. Og hun kom ikke rett fra håndvasken for å si det sånn.

Er det jeg som er prippen eller er dette helt greit å gjøre? Hva synes dere mamma'er her inne? Ville dere tillatt det?

Jeg kunne aldri tillatt det. Jeg hadde tatt barnet og gitt klar beskjed om at dette gjør man ikke med andres barn

Anonymkode: a95b6...538

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...