Gå til innhold

Forslag til enkel tre retters meny?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hjjjelp har overgått meg selv og skal lage tre retters middag til 10 venner.

Tenkte en enkel men god salat til forrett, ??? til hovedrett, gjerne noe å ha i ovnen /som lager seg selv, men trenger litt hjelp til event saus også. Til dessert tenkte jeg kanskje en sånn "brownie" sjokoladekake, litt rå liksom med is. Har noen ide hvordan jeg kan lage sånn god bringebær saus? bare litt til å ha som ekstra smak !

Takker for mange gode tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pulverheksa

Hei

Istedet for forrett kan du lage et par enkle tapas retter.

F.eks Lime marinert avocado.

Til to avocadoer trenger du:

1 grønn syltet chili

1 lime

Hakk chilien, riv det grønne av skallet på limen og press ut saften. Trill limen på benken først så får du mere ut av den, eller ti sek i mikroen.

Skjær avocadoen i tynne skiver vend med limesaften og legg fint på et fat. strø limeskall og chili over. Sett i kjøleskapet et par timer, la stå litt i romtemperatur før servering.

bacondadler/svisker

surr bacon rundt svisken, fest med tannpirker (uten mint) og stek til baconet er sprøtt.

Kan gjerne serveres med en dråpe tabasco.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til forett kan du ha for eksempel bruscetta? Enkelt og godt, og lager seg nesten selv i ovnen! Hovedrett, en meget enkel og god pasta rett, som også lager seg selv (nesten da... :wink: )

skjær opp skinke, løk, champignong, ha det i en steke panne, hell over matfløte, og la det surre i ca. 15-20 min. Ha gjerne i litt hvitløk. (Beregn ca. 1 bogskinke boks, en løk, 1 boks matfløte og godt med ferske chamingonger til 2 pers, da har du MER enn nok mat!) Kok tagliatelle til (gjerne fersk!)

Dessert kan jo være noe så enkelt som is, riskrem, mandelkjerne pudding, e.l som kan lages på forhånd!

lykke til!!!

PS. Den pasta retten er SÅÅÅ utrolig god, og mettende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel bringebærsaus/ coulis:

Kjøp inn enten frosne eller ferske bringebær, kjør dem i foodprosessoren med littegrann vann, smak til med sukker og evnt litt sitron eller lime. Bruker du frosne bær så bare kjør dem frosne i maskinen, men vær klar over at massen blir mer og mer flytende etter hvert som den tiner.

En enkel forrett kan for eksempel være ferske asparges (kokt/stekt) med saus av blanding av hvitvin, smør, salt og pepper eller med en beurre blanc.

Parmaskinke med parmesan og pesto er jo veldig enkelt, gjerne med litt rukkolasalat og en dasj balsamico.

Jeg synes ofte hele kjøttstykker er det enkleste å lage til hovedrett jeg. helstekte filleter, entrecôte etc. Da bruner jeg kjøttet i stekepannen først, før jeg putter det i langpannen i stekeoven. Da driver jeg med intervallsteking. f eks 15 min inne i ovnen, så 15 hvile ute på benken, så nye 15 min i ovnen etc. Hvor lange intervallene er kommer ann på hvor store kjøttstykket/ene er, pleier ikke ha ovnen på mer enn 200 grader. Kjøttet bør være inne i ovnen i tre omganger (så sant det ikke er tynne filleter det er snakk om). Når kjøttet er ferdig stekt lar du det hvile ca 20 min før servering. Jeg pleier ofte å steke ferdig kjøttet før gjestene kommer, da er det ferdig 1/2 time til 1 time før de kommer, holder da kjøttet varmt i alluminiumsfolie. Kjøttet er ikke glovarmt når det serveres, men det viktigste er nå at alt tilbehøret er varmt, synes nå jeg da.

Når du steker kjøttet i intervaller, kan det ikke bli feil. Kjøttet blir mørt og saftig selv om det kanskje ikke var det flotteste stykket du i utgangspunktet fikk tak i. Er du litt i tvil om kvaliteten på kjøttet kan du jo marinere det natten over. Jeg pleier da å ta en blanding av olivenolje, rødvin, en dasj rødvinseddik, evnt fersk hvitløk, pepper + diverse krydder. Bruker IKKE salt i marinaden. Jeg pleier først å ta salt på kjøttet når det er ferdig brunet.

Nå er det masse flott sopp å få tak i ute, så du kan jo lage soppsaus til. (det er jo masse sopp i butikkene også), putt i litt tørket steinsopp i tillegg til fersk sopp. Videre er det jo bare å velge grønnsaker som du liker, og velge om du skal ha kokte, bakte eller fløtegratinerte poteter eller ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med løksuppe til forrett og lammelår med fløtegratinerte poteter til hovedrett? Ellers begynnte jeg nesten å sikle over orakel sitt forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm, blir sulten jeg!

Men til hovedretten, foreslår lammelår, nå som det er sesong for godt og billig lammekjøtt!

En måte jeg liker å forberede lammelår på, som kanskje ikke er så tradisjonell, er:

kjøp lammelår, alt etter hvor mange personer som skal spise

mariner lammelåret med 1/2 l yoghurt naturell blandet med 2 ss tandoori krydder (pulver). dette gir bittelitt smak til kjøttet, men gjør også at det blir svært mørt. la det marinere i 3-4 timer i en tett pose. etter marineringen tar du tørkepapir og tørker av marinaden. stek så lammelåret i steikepanne til du får steikeskorpe, og ha det i steikeovn med termometer. skal steike på 170 grader til kjøttet er 65-70 grader (sjekk med termometeret) underveis mens det steiker kan du bruke en liten øse og øse over kraften som evt siver ut, over kjøttet igjen. du kan gjerne ha over litt rosmarin og hvitløk dersom du liker den smaken også.

serveres med rotgrønnsaker, en god saus og fløtegratinerte poteter eller hjemmelaget potetmos (som du smaker til med smør og fersk parmesan, nam!)

du kan også sette noen hele hvitløk i ovnen og la de bake i ca 1 time, da blir de utrolig søte og gode som tilbehør til f.eks kjøtt.

Lykke til med middagen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tuuuusssen takk for kjempegode forslag !! Det blir lammestek med rødvinsaus til hovedrett og eplekake med is til dessert og antagleig en deilig salat med herlig dressing til forrett.

det blir så herlig atte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...