AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har tenkt at det er vanlig for menn å drikke en del øl så har ikke tenkt så mye over det. Men hva tenker dere? 2-3 ølbokser på 0,33 (altså de små) på vanlige hverdager, kanskje ikke hver dag, men ganske ofte, og i helgene er det alt fra 6 til 12 bokser fredag og 6 til 12 bokser lørdag. Det er alltid de SMÅ boksene altså, aldri sånne halvlitere. Helt i starten av forholdet vårt tenkte jeg kanskje litt på dette fordi mitt eneste forhold før han, var med en som måtte bli sørpe dritings hver eneste helg. Men nåværende samboer har jeg sjelden sett full, vet ikke om det er et godt tegn eller om det er et dårlig tegn mtp det å tåle alkohol godt? Anonymkode: 72141...de6
powerpuffen Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Jeg synes det høres mye ut, spesielt hvis det er barn involvert. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 For mye for hva? Det er sannsynligvis et alkoholinntak som er skadelig for helsen. Det er sannsynligvis et alkoholinntak som er skadelig for barn å bo med. Det finnes en enkel blodprøve man kan ta hos fastlegen, PEth. Den vil kunne si med ganske god treffsikkerhet hvordan det ligger an. Anonymkode: 3760d...d08 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Sprinkle skrev (4 minutter siden): Jeg synes det høres mye ut, spesielt hvis det er barn involvert. Ingen barn. - TS Anonymkode: 72141...de6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Har hatt det likedan. Barn involvert. Faren til samboer er alkoholiker. Ga ham kniven på strupen. Enten kuttet han kraftig ned på inntaket, eller så var det over mellom oss. HELT uaktuelt for meg å la barna våre vokse opp i den tro at å drikke to øl hver eneste dag er nornalen. Samboer valgte å oppsøke hjelp og drikker nå toppen tre-fire øl i måneden. Anonymkode: f9b38...9a3 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hatt det likedan. Barn involvert. Faren til samboer er alkoholiker. Ga ham kniven på strupen. Enten kuttet han kraftig ned på inntaket, eller så var det over mellom oss. HELT uaktuelt for meg å la barna våre vokse opp i den tro at å drikke to øl hver eneste dag er nornalen. Samboer valgte å oppsøke hjelp og drikker nå toppen tre-fire øl i måneden. Anonymkode: f9b38...9a3 Så det du sier er at mengden jeg beskriver i HI er for mye? Anonymkode: 72141...de6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så det du sier er at mengden jeg beskriver i HI er for mye? Anonymkode: 72141...de6 Ja, jeg synes det er for mye. Hvorfor må han drikke tre øl daglig? Er det fordi han er tørst? I så fall kan han drikke noe alkoholfritt. Er det fordi han må ha alkohol for å roe ned? I tilfelle er han avhengig og trenger hjelp, selv om han ikke er den typiske alkoholikeren. Samboeren min drakk seg aldri full, har en meget god stilling med stort ansvar i en privat bedrift. Likevel måtte han drikke alkohol hver dag for å roe ned etter en hektisk dag. Da har man et problem. Anonymkode: f9b38...9a3 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 www.snakkomrus.no har også noen fine skjemaer hvor du kan plotte inn ulike faktorer og få en indikator på hvorvidt man har et problem. Anonymkode: 3760d...d08 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Det finnes en del på KG som vil synes at det inntaket der er heeelt normalt, men vet du hva ts? Det er det ikke. Samboeren din drikker for mye. Anonymkode: 0e413...a4d 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 TS her. Nå ble jeg litt lei meg. Jeg er glad for at dere svarer her, men trodde faktisk at svarene som kom skulle være litt mer avslappet. Hvis det er så mye så bekrefter det magefølelsen jeg hadde i starten av forholdet. Det har jo blitt normalt for meg å se hvor mange bokser som pantes hver uke. Og siden han veldig sjelden er synlig full så har jeg jo tenkt at det ikke er så farlig. Nå fremover skal jeg skrive ned eksakt hvor mye han drikker på en vanlig uke, selv om jeg tror jeg er ganske on point med det jeg skrev i HI. Vi har ikke barn, men vi snakker om å få barn i fremtiden, og jeg kan ikke starte den fasen uten at dette er snakket om hvis det er noe som kan skade barna våre. Jeg bare håper ikke at jeg er for seint ute med å si det når vi er kommet såpass langt? Jeg er redd for å miste han hvis han ikke vil akseptere et eventuelt ultimatum fra meg om dette. Han er så bra på så mange måter ellers. Anonymkode: 72141...de6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Han ble forresten litt full på julaften når vi var med familien hans, der det er to barn under 10 år. Men det ble jeg også. Jeg liker det ikke og synes det er feil. - TS Anonymkode: 72141...de6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 Har en samboer som kan ta seg øl i ukedagene (til maten eller kos foran dataskjermen).. Selv han synes mannen din drikker litt for mye. Anonymkode: 3de53...f35 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en samboer som kan ta seg øl i ukedagene (til maten eller kos foran dataskjermen).. Selv han synes mannen din drikker litt for mye. Anonymkode: 3de53...f35 Hvor mye drikker din i helgene? Og hva mener du med at han tar seg øl i ukedagene, hvor mye er det? Anonymkode: 72141...de6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er redd for å miste han hvis han ikke vil akseptere et eventuelt ultimatum fra meg om dette. Han er så bra på så mange måter ellers. Anonymkode: 72141...de6 Om han velger å fortsette å drikke om du stiller et ultimatum, må du jo bare spørre deg selv om det er slik du ønsker å ha det i fremtiden? Ønsker du en som drikker såpass mye, som far til dine barn? Samboeren min er også fantastisk på alle måter, men barna kommer først og jeg kunne ikke akseptere at de skulle vokse opp med en far som drakk halvannen liter øl hver dag, selv om han aldri drikker seg full. Anonymkode: f9b38...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Skrevet 22. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvor mye drikker din i helgene? Og hva mener du med at han tar seg øl i ukedagene, hvor mye er det? Anonymkode: 72141...de6 Er veldig variert så blir vanskelig å ramse opp, men en 6 pakning kan stå i kjøleskapet alt fra noen få dager til 1-2 uker. I helgene drikker han overraskende «lite», men 2-3 stk på en lørdag.. om ikke mindre. Noen ganger kan det vær 1 øl og andre ganger fler. Kan også gå flere uker uten øl om jeg for eks. spør om det, men er mest for bare kos og avslapping. Litt som at jeg drikker cola hver dag til middagen fordi jeg synes det smaker godt, men MÅ ikke. Er kun snakk om øl og noen få ganger vin, men ellers aldri sprit eller noe i den duren. Ingen fest heller. Ikke de små ølboksene. Anonymkode: 3de53...f35
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er veldig variert så blir vanskelig å ramse opp, men en 6 pakning kan stå i kjøleskapet alt fra noen få dager til 1-2 uker. I helgene drikker han overraskende «lite», men 2-3 stk på en lørdag.. om ikke mindre. Noen ganger kan det vær 1 øl og andre ganger fler. Kan også gå flere uker uten øl om jeg for eks. spør om det, men er mest for bare kos og avslapping. Litt som at jeg drikker cola hver dag til middagen fordi jeg synes det smaker godt, men MÅ ikke. Er kun snakk om øl og noen få ganger vin, men ellers aldri sprit eller noe i den duren. Ingen fest heller. Ikke de små ølboksene. Anonymkode: 3de53...f35 Åja, men ikke såå langt unna min da siden det er sånne store bokser. Tok en test på nett nå, da kom ikke samboer så ille ut... så jeg vet ikke helt jeg, kanskje det går helt fint. Jeg personlig reagerer ikke umiddelbart på at det drikkes øl med barn tilstede så lenge det ikke gjør at barnet blir redd. - TS Anonymkode: 72141...de6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #18 Skrevet 22. februar 2021 Jeg har en samboer som i perioder drikker øl nesten hver eneste dag. ( i andre perioder drikker han ikke i det hele tatt). I desember har en f. eks øl kalender og han liker å gå på polet, eller meny for å kjøpe ulike typer øl for å smake. Men det er da 1 øl på enten 0,33 eller 0,5 l og ikke mer den dagen. Han drikker ikke noe mer enn dette i helgene. Altså maks 1 øl til maten fordi det er godt. Dette opplever jeg som uproblematisk. Han driker aldri så han får synlig promille og jeg har aldri sett han kjøpe inn en seks-packning f. eks for å drikke opp alene (med det åpenbare unntaket av når vi faktisk skal på fest). Hadde han drukket i de mengdene du beskriver, så ofte hadde jeg reagert. Og han måtte i hvert fall endret på de vanene før det ble snakk om barn. Anonymkode: 4ea61...fce
Pappi Skrevet 22. februar 2021 #19 Skrevet 22. februar 2021 TS, Jeg synes dette høres for mye ut, jeg drikker kanskje 3-5 øl i snitt i løpet av en uke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #20 Skrevet 22. februar 2021 Jeg synes ikke det høres så veldig mye ut. Litt mer enn normalen, litt usunt, men mange som drikker like mye. Anonymkode: 2a5a8...7f6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå