AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Vi har bodd litt langt unna klassekamerater så datter har ikke hatt særlig venner på besøk. I sommer kjøpte vi hus i et nabolag der de er 5 stykker i klassen innen 100ish meter radius. De leker mye sammen. I starten stusset jeg på at den ene jenta ikke fikk lov å ha særlig venner på besøk, de måtte alltid leke ute. Tenkte at slik vil ikke jeg være, her er alle velkommen og syns det er utrolig koselig at de er mange som leker. Men jeg har allerde fått nok. EN ting er at de leker, men de hører ikke etter. Sist gang så toppet det seg, tre (ink min datter) av de hadde tegnet på sengetøyet, veggen, døren og gulvet. ( tusj som gikk å vaske av, men det er på siden av poenget) Da sendte jeg en melding til begge mødrene og ba de ta det opp at slik oppførsel er ikke akseptert. Jeg oppdaget det ikke før de var gått hjem. og alle tre hadde ulik historie der de skylte på hverandre og hva de selv hadde gjort. De roter, flytter ting fra soverom til kjeller, hopper i vår seng enda jeg har bedt de om å la være. Vårt soverom er privat. Er det innafor å kreve? Tar dere barna hoppe i sengen deres? Jeg er lei av å kjefte og det blir dårlig stemning. Hva slags regler har dere hjemme? Og hvor gamle er de? Min datter og vennene er 8-9 år. Anonymkode: b5c9a...68b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Lag regler og følges ikke reglene så får de ikke lov til å være inne, enkelt og greit. Anonymkode: 7e0f8...09e 14
Raven.Writingdesk Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Hvor er dere voksne? Dette foregår jo i ditt hus, hvordan skal du holde andre foreldre ansvarlig? Det høres ut som at du sliter med å sette grenser og at barnet ditt kjører på med egne greier. Det er du/dere som må jobbe med å implementere reglene i deres hus, overfor din datter. Kanskje kan det være at hun er såpass «utsultet» på hjemmebesøk at hun derfor går helt bananas og all-in, når hun først har dem der. Men jobb du med grensesetting og ditt barn, så vil dette løse seg fint, tenker jeg 16
Misanthropis Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Har alltid hatt åpent hus, og har aldri opplevd noe problemer med det.. mine barn vet jo hva reglene i vårt hjem er og hvordan man oppfører seg. de kommer selv til meg hvis besøket skulle finne på å f. Eks bare ta godteri eller løpe ut i sokkene. da forklarer jeg hva som er ok og ikke, og problem løst. Dette har fungert med begge kjønn i alle aldre.. Men, så klart ungene vil ikke leke med de som ikke oppfører seg heller... vi har jo en standard..?! så tror du må starte med dine egne unger. og være tydelig og myndig og TILSTEDE, ihvertfall ovenfor besøkende. 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Nei altså, når mine har besøk må de oppføre seg. Men det krevde en del da de var i den alderen, det var ikke akkurat avslapning. Måtte gripe inn og rettlede en del. Har gutter, og ofte gikk det på høyt volum og løping og hoing. Mye bedre med alderen, nå er de høflige og alt vel 😁 Anonymkode: 592d9...194 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Har du relger for ditt barn da? Det er jo hennes hus og hun må vite hva hun får lov til eller ei. Anonymkode: 6391f...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Støtter den over. Vi har også litt ulike regler med ulike barn. Enkelte har bare ikke regler hjemme tror jeg og vet Ikke hva som er (i mine øyne) normalt og ikke. Anonymkode: f5ce9...575 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 De leker på rommet til de de er på besøk hos. Evt i kjellerstuen. De har ikke lov til å gå på andres soverom. Ene nabojenta ødela masse leker i kjellerstuen, så hun får ikke leke der mer, da vi ikke har oversikten over hva som skjer der. Hopping i sofa og senger er ikke lov i noen rom. Ingen hærverk heller selvsagt. Anonymkode: 375b0...beb 6
Arkana Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 (endret) Vi har tre barn så her renner det over med besøk på jevnlig basis. Vi har aldri opplevd noe sånt som du beskriver. Alle vi har hatt på besøk er med svært få unntak høflige og hyggelige og oppfører seg ordentlig. De spør vanligvis om lov hvis de har lyst til å gjøre noe de ikke vanligvis gjør. Å holde seg unna soverommet deres burde vært enkelt å følge (evt får du låse), at de flytter ting mellom etasjene ser jeg derimot ikke at skal være et problem så lenge de rydder etterpå. Våre har det ganske fritt når de har venner på besøk, men de må rydde etter seg og får selvsagt ikke ødelegge noe med vilje. Vi har egentlig aldri behøvd å legge fram noen klare regler, men det er som sagt fordi vi ikke har opplevd at de ikke har oppført seg slik man kan forvente. Det har sikkert skjedd en sjelden gang at jeg har måttet si i fra om at noe de gjør ikke er greit, men det tåler de fint å høre og har alltid fulgt det uten problemer. Endret 21. februar 2021 av Arkana 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har bodd litt langt unna klassekamerater så datter har ikke hatt særlig venner på besøk. I sommer kjøpte vi hus i et nabolag der de er 5 stykker i klassen innen 100ish meter radius. De leker mye sammen. I starten stusset jeg på at den ene jenta ikke fikk lov å ha særlig venner på besøk, de måtte alltid leke ute. Tenkte at slik vil ikke jeg være, her er alle velkommen og syns det er utrolig koselig at de er mange som leker. Men jeg har allerde fått nok. EN ting er at de leker, men de hører ikke etter. Sist gang så toppet det seg, tre (ink min datter) av de hadde tegnet på sengetøyet, veggen, døren og gulvet. ( tusj som gikk å vaske av, men det er på siden av poenget) Da sendte jeg en melding til begge mødrene og ba de ta det opp at slik oppførsel er ikke akseptert. Jeg oppdaget det ikke før de var gått hjem. og alle tre hadde ulik historie der de skylte på hverandre og hva de selv hadde gjort. De roter, flytter ting fra soverom til kjeller, hopper i vår seng enda jeg har bedt de om å la være. Vårt soverom er privat. Er det innafor å kreve? Tar dere barna hoppe i sengen deres? Jeg er lei av å kjefte og det blir dårlig stemning. Hva slags regler har dere hjemme? Og hvor gamle er de? Min datter og vennene er 8-9 år. Anonymkode: b5c9a...68b Har ikke datteren sitt eget rom? Synes det er merkelig at de tydeligvis herjer rundt i hele huset? Dette er ikke vanlig. Anonymkode: 617bf...fcf 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ikke datteren sitt eget rom? Synes det er merkelig at de tydeligvis herjer rundt i hele huset? Dette er ikke vanlig. Anonymkode: 617bf...fcf eget rom ja. Men sengen hennes er ikke stor nok til å hoppe på. Jeg syns det burde være unødvendig å låse døren. ET nei det er ikke lov å gå inn på vårt soverom burde holde. De har blitt mer og mer husvarme og ser antageligvis på vårt hus som et fristed der de tror de kan gjøre hva de vil fordi jeg ikke har vært streng nok. I sommer var det ikke noe problem, syns bare det er blitt mer støy og mer bråk og rot etterhvert som tiden har gått. Har gitt klar beskjed om at alle 5 ikke får leke der samtidig så lenge det er slik, da får de gå ut, de får bytte på hvor de leker, de får rydde opp etter seg, ikke dra leker ned i kjellerstuen og oppføre seg. Mitt barn oppfører seg forøvrig helt normalt ellers. Da jeg sendte meldingen til de to andre mødrene spurte jeg også om mitt barn oppførte seg når hun var hos de. Takk for tilbakemeldinger:) Anonymkode: b5c9a...68b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har ei på 9. Hun må spørre om å ta med noen hjem, og enkelte av jentene har jeg ikke alltid overskudd til å ha på besøk. . Jeg oppfordrer de til å finne på noe ute, men ellers får de være på rommet hvor hun har masse leker og de kan se på film/spille. Stua er liksom min, hvor jeg studerer, ser på tv og får ro, så jeg orker ikke ha de springende rundt. Er selvsagt annerledes når barna er små. Jeg har blitt flinkere til å gi tilsnakk når de gjør noe galt, for det hjelper ikke å være passiv å ta det med eget barn senere. Har foreløpig ikke hatt noe store opptrinn her. At de i den alderen tegner på vegger og gjør ting de ikke skal, må du ta tak i med én gang, slik at det ikke gjentar seg. Jeg stoler heller ikke på at de ikke går på rommet mitt når jeg ikke er hjemme, så jeg vurderer å låse døra. Når jeg var liten, var vi jo definitivt mye mer ute enn mange barn er nå, men om vi var inne, var vi alltid på rommet. Og barn i denne alderen, 8-10år, er såpass store at de ikke skal hærje rundt å ødelegge ting.. Anonymkode: 3c178...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 Dersom barnet her gjør ting som ikke er greit når hun har besøk, så tar jeg det opp med henne etterpå. Ved neste besøk av samme venner så minner jeg de alle sammen på hva som ikke er greit før leken starter. Har forøvrig ikke opplevd det så ille som du forteller om TS. Hva svarte forresten foreldrene på meldingen din? Anonymkode: 0a685...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 Hvorfor tillater du at datteren får ha 4 venninner på besøk? Det er jo nesten som et bursdagsselskap...ikke rart det blir bråk da. Anonymkode: 6391f...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom barnet her gjør ting som ikke er greit når hun har besøk, så tar jeg det opp med henne etterpå. Ved neste besøk av samme venner så minner jeg de alle sammen på hva som ikke er greit før leken starter. Har forøvrig ikke opplevd det så ille som du forteller om TS. Hva svarte forresten foreldrene på meldingen din? Anonymkode: 0a685...6dc Begge mødrene beklaget, ene tilbøy seg og komme og vaske sammen sin datter, andre skrev, jeg har pratet med henne og beklaget så mye og sagt at om hun ikke oppfører seg neste gang så sender du henne hjem. Hun skrev også dette er utrolig flaut. Da spurte jeg også hva slags regler de har og hvordan min datter oppfører seg der. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tillater du at datteren får ha 4 venninner på besøk? Det er jo nesten som et bursdagsselskap...ikke rart det blir bråk da. Anonymkode: 6391f...3e8 Som jeg skrev innledingvis, jeg syns det var utrolig koselig at vi endelig bor i en gate med masse barn og tenkte jeg ikke ville bli en slik som ikke ekskluderer noen eller er veldig streng. Det er tydeligvis nødvendig. Er det ikke vanlig at man er 5 stykker på besøk når de leker? Jeg var det da jeg var yngre. ( vi oppførte oss vel og merke og var eldre) Anonymkode: b5c9a...68b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Du bør ta kurs i grensesetting. Virker som du sliter med det vil jeg si. Anonymkode: e6d51...e63 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Raven.Writingdesk skrev (34 minutter siden): Hvor er dere voksne? Dette foregår jo i ditt hus, hvordan skal du holde andre foreldre ansvarlig? Det høres ut som at du sliter med å sette grenser og at barnet ditt kjører på med egne greier. Det er du/dere som må jobbe med å implementere reglene i deres hus, overfor din datter. Kanskje kan det være at hun er såpass «utsultet» på hjemmebesøk at hun derfor går helt bananas og all-in, når hun først har dem der. Men jobb du med grensesetting og ditt barn, så vil dette løse seg fint, tenker jeg holdt ikke de ansvarlig, jeg spurte hva slags regler de hadde og at det var blitt tusjet rundt på rommet. Ville du fått en tilbakemelding dersom ditt barn ikke hadde oppført seg borte, eller ville du ikke hatt en melding? Meldingen var også ment for litt råd og tips til at vi kan ha like regler. Jeg ville hvertfall ha likt å visst om min datter ikke oppførte seg på besøk. Jeg hadde ellers ikke trodd et var nødvendig med å fortelle er 8-9 åring at det ikke er innafor å tegne på huset og møbler. En på 3-4 ja, men ikke i denne alderen. Anonymkode: b5c9a...68b 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør ta kurs i grensesetting. Virker som du sliter med det vil jeg si. Anonymkode: e6d51...e63 ja, det viser seg jo at de ikke respekterer huset vårt. Opplever ikke problemene når det kun er en på besøk. Men det blir strengere og ikke aktuelt å ha alle her samtidig etter det som har skjedd. Anonymkode: b5c9a...68b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 Har alltid hatt åpent hus her, men aldri opplevd det du beskriver. Uavhengig av alder. Men da de var på alder med barnet ditt, fulgte jeg selvsagt mer med dem. Anonymkode: fa5a2...d45 1
Arkana Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 Jeg tror du hovedsakelig bør ansvarliggjøre datteren din her. Du kan jo ikke fotfølge dem hver gang hun har gjester. Hun må være klar over hva som er gjeldende regler og være i stand til å stoppe og si i fra til vennene sine at dette ikke er greit, og hun må trygges i at vennene hennes ikke kommer til å bli sure og slutte å komme på besøk om hun sier i fra hvis noe ikke er lov. Mange barn vil gjerne enten tøffe seg litt når de har venner på besøk eller vil at huset deres skal være mest mulig spennende å være på besøk i og er derfor motvillige til å sette grenser for vennene sine så dette er noe det er fint å ta en prat om. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå