AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Har en nabo som er veldig hyggelig, og hundene våre kommer godt overrens. Problemet er bare at når vi først møtes så nærmest forventes det at jeg skal bli stående en evighet å prate med vedkommende. Personen snakker videre selv om du for femte gang hinter om at hundene bør avslutte leken og du vil gå videre, personen kan til og med gå videre sammen med meg (mens jeg helst vil lufte hunden alene!). Vedkommende prater helst om seg og sitt, er lite interessert i ditt og er generelt sett en veldig dårlig lytter (mye avbrytelser osv). Kan og bli i overkant personlig om jeg står der lenge nok (forteller om vonde opplevelser fra barndommen osv).. Bortsett fra mye prat og lite lytting, personlig deling og lite respekt for andres tid, så er denne naboen veldig hyggelig. Hvordan skal jeg komme meg unna uten å være uhøflig? Har flere ganger blitt holdt igjen sånn en time når jeg egentlig ikke har tid (eller interesse!). De som ikke har møtt personen det er snakk her om skjønner nok ikke at dette er et problem, men tro meg det har det faktisk blitt. Anonymkode: e95ec...ad5 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Ha i ørepropper og lat som du er i en telefonsamtale. Så peker du bare på øreproppene og går videre 👍🏻👍🏻 Anonymkode: 40240...b01 24
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 "Nei har du sett på tiden,nå må jeg nesten gå!" Og så går du rett og slett. Begynn å venne personen på at du prater i 5 min max, ognoen ganger sier du bare Hei og fortsetter å gå. Anonymkode: e5905...e60 17
ShivaSol Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 Har et par slike naboer i blokka våres også. Så forstår frustrasjonen din godt. Enig med de over her.Har begynte å si pent i fra at jeg har det litt travelt med gjøremål og at vi heller får snakkes en annen dag. Sikkert mange som føler seg ensomme nå i disse tider. Så jeg prøver å ta meg tid til 5-10 min med litt små prat. Men har ikke opplevd noe negativ stemning av å være ærlig. Sier noe som dette: "Beklager. Skulle gjerne ha snakket mer med deg, men har enormt mye gjøremål/jobb. Det er ikke for å være frekk, men det er alltid litt mye å gjøre dessverre". Noe som egentlig er sant også. 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Hva med å gå i andre retninger, til andre tider enn naboen vanligvis gjør? De fleste er vanedyr og går de samme rundene hver dag. Anonymkode: e26ef...65d 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en nabo som er veldig hyggelig, og hundene våre kommer godt overrens. Problemet er bare at når vi først møtes så nærmest forventes det at jeg skal bli stående en evighet å prate med vedkommende. Personen snakker videre selv om du for femte gang hinter om at hundene bør avslutte leken og du vil gå videre, personen kan til og med gå videre sammen med meg (mens jeg helst vil lufte hunden alene!). Vedkommende prater helst om seg og sitt, er lite interessert i ditt og er generelt sett en veldig dårlig lytter (mye avbrytelser osv). Kan og bli i overkant personlig om jeg står der lenge nok (forteller om vonde opplevelser fra barndommen osv).. Bortsett fra mye prat og lite lytting, personlig deling og lite respekt for andres tid, så er denne naboen veldig hyggelig. Hvordan skal jeg komme meg unna uten å være uhøflig? Har flere ganger blitt holdt igjen sånn en time når jeg egentlig ikke har tid (eller interesse!). De som ikke har møtt personen det er snakk her om skjønner nok ikke at dette er et problem, men tro meg det har det faktisk blitt. Anonymkode: e95ec...ad5 Bare si, nå må jeg gå. Du må være tydelig, slike folk forstår ikke hint. Har selv hatt naboer som snakker på både inn og utpust, og man kan bli sliten av slike mennesker. Helt tydelig og klart språk, nå må jeg gå. Jeg har ikke tid. Har ikke anledning til å snakke med deg. Osv. Du må tørre å være tydelig, og ikke la deg overkjøre av mennesker, selv om de ikke ser det selv. Det heter å stå opp for seg selv. Anonymkode: 44fa4...f45 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare si, nå må jeg gå. Du må være tydelig, slike folk forstår ikke hint. Har selv hatt naboer som snakker på både inn og utpust, og man kan bli sliten av slike mennesker. Helt tydelig og klart språk, nå må jeg gå. Jeg har ikke tid. Har ikke anledning til å snakke med deg. Osv. Du må tørre å være tydelig, og ikke la deg overkjøre av mennesker, selv om de ikke ser det selv. Det heter å stå opp for seg selv. Anonymkode: 44fa4...f45 Takk for svar. Men er nok lettere sagt enn gjort, for denne naboen må på en måte «oppleves»😆. Hadde nok vært lettere å gå om ikke jeg hadde hatt hund og. (Personen lar jo bare hunden sin fortsette å leke med min og drar den ikke til seg når jeg sier i fra😅).. Vedkommende tar liksom ikke sånne vanlige sosiale hint som andre gjør. Som når du ser på klokken og sier «nei nå ser jeg klokken er mye.. så fortsetter bare monologen. Har til og med fulgt etter meg til døren og ikke latt meg gå, selv om jeg står med ytterdøren min låst opp😂 Mannen min sliter med å komme seg unna og, og har klart å bli holdt igjen til langt på natt når han skal på jobb dagen etter.. Kan det tenkes at personen har lettere asbergers syndrom eller går på medisiner som gjør en lite oppmerksom og veldig pratsom?🤔 Anonymkode: e95ec...ad5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Skrevet 22. februar 2021 Beste er å si hadet og gå. Ikke vent på respons. Bare gå. Har flere sånne naboen med NULL sosiale antenner. Men veldig, veldig hyggelige folk. Knakk koden da jeg bare sa hadet og gikk. De er like blide hver gang, så ingen sure miner hvertfall Anonymkode: 7d6a8...d40 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #9 Skrevet 22. februar 2021 Jeg stusser veldig over hvordan både du og mannen kan la dere styre slik av et annet menneske. 😳 Det er jo bare til å være ærlig og si at dere må gå, så sier dere hade og går. Anonymkode: 2ef41...cde 11
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg stusser veldig over hvordan både du og mannen kan la dere styre slik av et annet menneske. 😳 Det er jo bare til å være ærlig og si at dere må gå, så sier dere hade og går. Anonymkode: 2ef41...cde Denne personen holder igjen alle slags folk når jeg ser henne i vinduet fra huset mitt. Jeg pleier av og til å ta tiden😆. Så da er det nok ikke bare meg og min mann det er noe gale med. Vi snakker manipulator av en annen verden. Men fra nå av skal jeg bli knallstreng! Anonymkode: e95ec...ad5 2
AllahBallah Skrevet 22. februar 2021 #11 Skrevet 22. februar 2021 Er visst noen sånne typer i alle borettslag 😅 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #12 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Beste er å si hadet og gå. Ikke vent på respons. Bare gå. Har flere sånne naboen med NULL sosiale antenner. Men veldig, veldig hyggelige folk. Knakk koden da jeg bare sa hadet og gikk. De er like blide hver gang, så ingen sure miner hvertfall Anonymkode: 7d6a8...d40 Dette. Siden du sier naboen er en hyggelig person, blir hen garantert ikke grinete hvis du på en hyggelig, men klar og tydelig måte (og det er veldig viktig at du er både hyggelig og klar og bestemt) sier at du må gå og - og dette er viktig - faktisk går. Eller sier "takk for praten, men nå har jeg ikke tid til å prate mer" og LUKKER DØRA hvis naboen følger etter deg til inngangen. Eller hvis du når naboen følger etter deg på tur, sier det var hyggelig å prate med deg, men jeg trenger litt alenetid så jeg vil gå tur alene. Og gå. Og hvis naboen fortsetter å følge etter (og det tviler jeg på at hen vil hvis du er tydelig), gjenta det og si ikke følg etter meg. Men jeg tipper at hvis du sier klart og tydelig i fra, i stedet for hint som du har prøvd deg på, vil naboen la deg være i fred når du ber om det. Sånn du beskriver vedkommende er det et hyggelig menneske, og hyggelige mennesker har ikke lyst til å plage andre. Men nå vet ikke hen at det plager deg. Så: si i fra på en tydelig og bestemt, men vennelig måte. Og hvis du er redd for å såre naboen, husk at det er mer sårende at folk later som overfor deg enn at de respekterer deg nok til å være ærlige. Hvordan ville du likt det hvis du hadde en nabo du likte å slå av en prat med når du møtte vedkommene og trodde du hadde et godt naboforhold til, men fant ut etter lang tid at vedkommende egentlig har hatet å snakke med deg, men vært redd for å si fra om det? Det er mer sårende enn å si i fra på en hyggelig, men bestemt måte. Anonymkode: 9329c...f60 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 vi har kun en sånn i hele borettslaget-og hun er psykisk utviklingshemmet. den der naboen høres ikke god ut🙀 Anonymkode: c95c0...ad1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Skrevet 22. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Denne personen holder igjen alle slags folk når jeg ser henne i vinduet fra huset mitt. Jeg pleier av og til å ta tiden😆. Så da er det nok ikke bare meg og min mann det er noe gale med. Vi snakker manipulator av en annen verden. Men fra nå av skal jeg bli knallstreng! Anonymkode: e95ec...ad5 DEt skulle vært en slags turgruppe for disse med hunder. Så får de pratet og både eiere og hunder får mosjonert. Finnes det ingen slike grupper i ditt område du kan foreslå for henne? Evt at det blir starta opp noe lignende? Anonymkode: 9ed96...f12
Jytte Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 Si takk for praten, men nå må jeg gå, jeg venter en telefon. Vi ses en annen gang. Eller også lat som du prater i mobilen når du ser naboen. Det skader ikke noen at du egentlig prater med deg selv.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Skrevet 22. februar 2021 Jytte skrev (5 minutter siden): Si takk for praten, men nå må jeg gå, jeg venter en telefon. Vi ses en annen gang. Eller også lat som du prater i mobilen når du ser naboen. Det skader ikke noen at du egentlig prater med deg selv. det der tlf trikset er smart; det bruker jeg i mange situasjoner😎 Anonymkode: c95c0...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): det der tlf trikset er smart; det bruker jeg i mange situasjoner😎 Anonymkode: c95c0...ad1 Det Hadde aldri hindret vedkommende å komme bort!🤣 har til og med fortsatt å prate selv om tlf min ringer og jeg tar den haha Anonymkode: e95ec...ad5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 Ikke vær redd for å si fra. Folk som er så pågående som det der har nok mange ganger i løpet av sitt liv fått beskjed om at nå er det nok. Det MÅ de ha gjort, for de færreste har tid, ork og tålmodighet til å stå sånn å prate i det vide og brede. Denne naboen er så "på" deg fordi du ikke er tydelig nok. Han/hun vet du er høflig og at det skal mye til før du forlater en samtale, og det bruker vedkommende for alt det er verdt. Ut fra det du skriver om at naboen også er veldig enveis i samtalen og at det er veldig mye "megmegmeg", så kan det virke som du blir brukt som en slags søppeldunk hvor vedkommende får tømt seg for alt av tanker og bekymringer h*n måtte gå med. Det er nesten litt stygt å si det men sånne mennesker er nok vant til at folk tar u-sving når de møter på dem, og vant til å bli snakket litt direkte til ala "nå har jeg ikke tid til å stå her lenger, så ha det bra vi sees sikkert snart igjen". Tror ikke naboen din blir sur for at du sier fra. Anonymkode: ef383...22d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 On 2/22/2021 at 11:40 AM, AnonymBruker said: Takk for svar. Men er nok lettere sagt enn gjort, for denne naboen må på en måte «oppleves»😆. Hadde nok vært lettere å gå om ikke jeg hadde hatt hund og. (Personen lar jo bare hunden sin fortsette å leke med min og drar den ikke til seg når jeg sier i fra😅).. Vedkommende tar liksom ikke sånne vanlige sosiale hint som andre gjør. Som når du ser på klokken og sier «nei nå ser jeg klokken er mye.. så fortsetter bare monologen. Har til og med fulgt etter meg til døren og ikke latt meg gå, selv om jeg står med ytterdøren min låst opp😂 Mannen min sliter med å komme seg unna og, og har klart å bli holdt igjen til langt på natt når han skal på jobb dagen etter.. Kan det tenkes at personen har lettere asbergers syndrom eller går på medisiner som gjør en lite oppmerksom og veldig pratsom?🤔 Anonymkode: e95ec...ad5 Nå leste jeg dette. Du og din mann slår meg som konfliktsky litt forsiktige mennesker. Å bli holdt igjen til langt på natt av dette mennesket? Problemet ligger jo ikke hos naboen, men hos dere. Dere må jo si fra! Selv er jeg ganske beskjeden av meg, men til og med jeg hadde i mannen din sitt tilfelle sagt "alvorlig talt, nå orker jeg ikke mer jabbing. Ha det bra 😑 *lukke døra*" Anonymkode: ef383...22d 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 "Sorry, jeg må drite" sier du, og løper klønete av gårde mens du dytter hånden din opp i baken. Dette gjør du hver gang. Anonymkode: abfdf...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå