Gå til innhold

12åringer og skjermer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får 12 åringene deres lov å ha ipad /telefon/lap topen på rommet etter leggetid? Ukedag som helg. 

Her sier vi det skal ikke være på rommet etter leggetid om natten. Da er vi visst kjempeteite og det blir stort h*****. 

Anonymkode: bf886...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ungene godtar det uten problemer.

Anonymkode: d9099...955

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Ungene godtar det uten problemer.

Anonymkode: d9099...955

Hvor gamle er de? 

Skrevet

Jeg fikk min første laptop da jeg var 12-13, og mine foreldre nektet meg ikke å ha den på soverommet. Ikke telefonen heller. Kanskje var jeg moden for alderen, men jeg kjente selv best når det var på tide å sove. De gangene jeg satt våken for lenge, så kjente jeg det dagen etterpå. Slik lærte jeg å regulere egen søvnrytme. Jeg hadde heller ikke noe fast leggetid, men jeg måtte være på rommet når klokken ble det og det. Ble menneske av meg og, og jeg hadde godt av å ha den friheten og lære selv. 

Skrevet
Sprinkle skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk min første laptop da jeg var 12-13, og mine foreldre nektet meg ikke å ha den på soverommet. Ikke telefonen heller. Kanskje var jeg moden for alderen, men jeg kjente selv best når det var på tide å sove. De gangene jeg satt våken for lenge, så kjente jeg det dagen etterpå. Slik lærte jeg å regulere egen søvnrytme. Jeg hadde heller ikke noe fast leggetid, men jeg måtte være på rommet når klokken ble det og det. Ble menneske av meg og, og jeg hadde godt av å ha den friheten og lære selv. 

12åringen her kan sitte oppe halve natten i helgene, også til 04-05, å spille og snappe. Står gjerne opp 12-13 tiden. 

I ukene kan hun også finne på å sitte leenge på telefon, når hun skal på skole. Veldig vanskelig å få opp om morgen. 

Jeg syns da det ikke funker etter flere sjanser med å la det ligge når det er natta, å bestemte at når hun skal sove skal det ut. 

Vi er ikke kjipe på leggetider. Får være oppe til 21.30 skolekvelder, 23-00 helger og ferier. Døgne en gang i blant når avtalt med venner om spillenatt.

Ts

Skrevet

Nei absolutt ikke. Legger fra seg alt slikt på stuen før de legger seg, ukedag som helg.

Anonymkode: 96694...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

12åringen her kan sitte oppe halve natten i helgene, også til 04-05, å spille og snappe. Står gjerne opp 12-13 tiden. 

I ukene kan hun også finne på å sitte leenge på telefon, når hun skal på skole. Veldig vanskelig å få opp om morgen. 

Jeg syns da det ikke funker etter flere sjanser med å la det ligge når det er natta, å bestemte at når hun skal sove skal det ut. 

Vi er ikke kjipe på leggetider. Får være oppe til 21.30 skolekvelder, 23-00 helger og ferier. Døgne en gang i blant når avtalt med venner om spillenatt.

Ts

Men dette er da veldig relevant info. 

Det virker jo som du har prøvd. Hvis hun ikke klarer å regulere dette selv, så MÅ du bare si at slik blir det. Men det er også viktig å la henne prøve igjen ved en senere anledning når hun har forstått konsekvensene. 

Skrevet

Her er vi også strenge på at skjermer er nede i stuen om natta. Jeg sier at det er kjempefarlig å ha elektriske duppeditter nært seg om natta pga stråling, og den kjøper de glatt. 9 og 11 år.

Etter barna har lagt seg blipper og blopper det støtt i 11-åringens telefon, til over midnatt. Ukedager og helg. Det er grupper på snap og messenger med klassekameratene hennes, hvor det er aktivitet både sent og tidlig... Så det er nok mange av dem som har mobilen med seg i senga.

Anonymkode: 3f8f7...03d

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Får 12 åringene deres lov å ha ipad /telefon/lap topen på rommet etter leggetid? Ukedag som helg. 

Her sier vi det skal ikke være på rommet etter leggetid om natten. Da er vi visst kjempeteite og det blir stort h*****. 

Nei. Det får de ikke. 12 og 13. 

Anonymkode: b3ae1...e37

Skrevet

11 og 13 her og pc og telefoner legges i stuen når det er natt. De sitter våken til langt på natt vist ikke.

Anonymkode: d6e5d...bbb

Skrevet

Ja her får han ha telefonen med på rommet. Må fysisk legge den ut på gangen senest  22.30 hverdager. I helgene legger han den som regel frivillig bort før 23.30. Deler rom med eldre bror, han hadde nok betydelig strengere skjermtid som tolvåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...