Gå til innhold

Bruken av AnonymBruker på TV-rommet

Ctrl

Anbefalte innlegg

Hei... Igjen ;) 

Jeg lurer egentlig på hensikten med AnonymBruker-funksjon på TV-rommet? 

I dag brukes denne funksjonen ofte for å gjemme folk som har bevisst vonde hensikter med å spoile. Farmen Kjendis-tråden er et prakteksempel på det. Nå er det jo engang slik at spoiling er på generelt grunnlag et ømt og vanskelig tema for både oss og dere, som dere har luftet deres meninger om. Skjønner også at det er vanskelig å ha kontroll på dette når nett-tv og linær TV er så usynkront. 

Men, tilbake til spørsmålet mitt, så kan det jo hende at fjerning av AB-funksjon faktisk gjør at spoiling, herav vondsinnet spoiling, faktisk minimeres og fjernes automatisk. For da snakker man under sitt eget nick, og det blir noe annet enn å gjemme seg. 

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor AB-funksjonen er på TV-rommet i det hele tatt. Det diskuteres jo aldri sensitive forhold der inne som kjærlighet, seksualitet og sykdommer. Kanskje kan fjerning av AB-funksjon sørge for et mer saklig klima inne i TV-trådene, også i omtaler rundt personer/kjendiser i TV-programmene. Igjen, folk får ikke anledning til å gjemme seg, og må i større grad ta ansvar for det dem skriver. Det gjør dem oftere under sitt eget nick enn gjennom AB. 

Hvis dere kan forklare nødvendigheten rundt AB-bruker på TV-rommet, så hadde det vært supert. Men jeg anbefaler dere å slå den av på denne mappen. For husfredens skyld. 

Takk ;) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ctrl skrev (Akkurat nå):

Hei... Igjen ;) 

Jeg lurer egentlig på hensikten med AnonymBruker-funksjon på TV-rommet? 

I dag brukes denne funksjonen ofte for å gjemme folk som har bevisst vonde hensikter med å spoile. Farmen Kjendis-tråden er et prakteksempel på det. Nå er det jo engang slik at spoiling er på generelt grunnlag et ømt og vanskelig tema for både oss og dere, som dere har luftet deres meninger om. Skjønner også at det er vanskelig å ha kontroll på dette når nett-tv og linær TV er så usynkront. 

Men, tilbake til spørsmålet mitt, så kan det jo hende at fjerning av AB-funksjon faktisk gjør at spoiling, herav vondsinnet spoiling, faktisk minimeres og fjernes automatisk. For da snakker man under sitt eget nick, og det blir noe annet enn å gjemme seg. 

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor AB-funksjonen er på TV-rommet i det hele tatt. Det diskuteres jo aldri sensitive forhold der inne som kjærlighet, seksualitet og sykdommer. Kanskje kan fjerning av AB-funksjon sørge for et mer saklig klima inne i TV-trådene, også i omtaler rundt personer/kjendiser i TV-programmene. Igjen, folk får ikke anledning til å gjemme seg, og må i større grad ta ansvar for det dem skriver. Det gjør dem oftere under sitt eget nick enn gjennom AB. 

Hvis dere kan forklare nødvendigheten rundt AB-bruker på TV-rommet, så hadde det vært supert. Men jeg anbefaler dere å slå den av på denne mappen. For husfredens skyld. 

Takk ;) 

Det står i tråden at det ikke blir moderert bort fordi det ikke står i overskriften at det ikke skal spoiler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker har fått beskjed om at det bare er å si fra så endres overskriften, men dette er ikke gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (Akkurat nå):

Det står i tråden at det ikke blir moderert bort fordi det ikke står i overskriften at det ikke skal spoiler. 

Klink skrev (1 minutt siden):

Anonym bruker har fått beskjed om at det bare er å si fra så endres overskriften, men dette er ikke gjort. 

Joda, men jeg henger meg ikke direkte opp i spoilingen, derimot hvorfor man har AB-funksjon på rommet. AB-funksjonen er en pådriver til vondsinnet spoiling der inne, med store hensikter om å ødelegge for andre. Slik som i dag, midt under finalen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (Akkurat nå):

Joda, men jeg henger meg ikke direkte opp i spoilingen, derimot hvorfor man har AB-funksjon på rommet. AB-funksjonen er en pådriver til vondsinnet spoiling der inne, med store hensikter om å ødelegge for andre. Slik som i dag, midt under finalen. 

Man kan like gjerne spoile med brukernavn da dette er et anonymt forum. Ingen problem å lage seg to brukere heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (19 minutter siden):

Man kan like gjerne spoile med brukernavn da dette er et anonymt forum. Ingen problem å lage seg to brukere heller. 

Okei, ja mulig det. Jeg tenkte at det kanskje kunne hjelpe. Både rundt vondsinnet spoiling og saklighet rundt debattene. Det er faktisk noe annet å skrive med nick enn AB. Jeg har aldri opplevd vondsinnet spoiling under brukere med nick. Kun AB. 

Endret av Ctrl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at TV og film burde vært uten AB-funksjonen. Terskelen for å være drittsekk blir høyere om man må vise nicket sitt. Har aldri sett noen drive ondsinnet spoiling under nick jeg heller, kun under AB. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du stiller spørsmålet om hensikten med AnonymBruker på TV og film. Kvinneguiden er et forum som i utgangspunktet tilbyr AB-funksjonen overalt. Vi stiller derfor spørsmålet annerledes - hvorfor skal vi frata brukere muligheten til å bruke AB? Vi ser at mange benytter seg av muligheten og vi ønsker i størst mulig grad å tilby denne funksjonen til de brukere som ønsker det. De aller fleste kommentarer, både med brukernavn og som AB, er innenfor regelverket. Vi ønsker ikke at noen få som bedriver regelbrudd skal ødelegge for andre brukere. I noen tilfeller blir regelbrudd under AB så utstrakt at vi dessverre må fjerne muligheten for AB. Dette gjelder f.eks. underforumene Aktuelle saker og politikk, og Koronavirus.

Det blir igjen her brukt spoiling som eksempel. I virkeligheten er det svært få spoilinger som er regelbrudd. Minner igjen om at spoiling ikke er tillatt må presiseres i trådtittel. Uten dette er ikke spoiling regelbrudd.

Det vi opplever innimellom av regelbrudd på TV og film er personangrep og persondebatt. Vi forstår at det kan være vanskelig å skille grensene når det gjelder realityserier, men diskusjon som går direkte på personer er ikke tillatt - evt. tilhørende Rampelyset. Diskusjon om selve TV-programmet er selvfølgelig ok på TV og film. Dette er allikevel av et såpass lite omfang at det ikke forsvarer å frata størsteparten av brukermassen muligheten for å bruke AB. Slik situasjonen er nå ser moderatorteamet ingen grunn til å fjerne AB på TV og film.

Som vanlig oppfordrer vi til å rapportere regelbrudd, men vil også nevne at det å rapportere ting som ikke er regelbrudd (vi har fått masse rapporter på spoiling som ikke er regelbrudd) skaper merarbeid for moderatorteamet og gjør at kapasiteten blir mindre til å rydde innlegg som faktisk er regelbrudd.

Vi vurderer AB-funksjonen fortløpende i alle underforum, og vi takker for tilbakemeldingen. Det vil per dags dato ikke bli endret, men vi følger med kontinuerlig.

Edie, adm.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Edie, og takk for svar. 

Edie skrev (12 minutter siden):

Du stiller spørsmålet om hensikten med AnonymBruker på TV og film. Kvinneguiden er et forum som i utgangspunktet tilbyr AB-funksjonen overalt.

Dette er vel ikke helt riktig, og det presiserer du vel også etter hvert. KG har mange underforum hvor AB ikke er tilgjengelig. Aktuelle saker og politikk, Koronavirus og hele Rampelyset inngår vel i kategorier uten AB. Jeg føler for øvrig at TV og film har mange fellestrekk med nettopp Aktuelle saker og politikk, Koronaviruset og Rampelyset med diskusjoner rundt offentlige hendelser og personer, hvor AB ikke er tillatt/nødvendig av en god grunn. Jeg ser visse likhetstrekk mellom alle disse kategoriene.

AB-bruken inne på KG er massivt overdrevent. Funksjonen til AB har sine gode formål inne på KG, men jeg klarer ikke å se at det er nødvendig under TV og film, på linje som med Aktuelle saker og politikk, Koronaviruset og Rampelyset. 

Edie skrev (17 minutter siden):

Det vi opplever innimellom av regelbrudd på TV og film er personangrep og persondebatt.

Farmen-tråden er/var et prakteksempel på personangrep og persondebatt forårsaket av vondsinnet spoiling med AB. Mulig deres regelverk ikke fanger denne spoilingen, men det betyr ikke at det er fornuftig å invitere til at det skal skje i slike tråder. Masserapporteringen, personangrepene og persondebattene kom vel som resultat av denne konstante provokasjonen med spoiling gjennom AB med bevisste vonde hensikter som kom uke etter uke. Dette skjer aldri når brukere må skrive under med sitt eget nick.

Jeg skjønner at dere at bestemt dere for både bruken av AB og tillatelse av spoiling, men da tenker jeg at dere tillater/inviterer samtidig at problemet fortsetter. 

Ellers får jeg slå meg til ro med å være uenig i praktiseringen rundt AB i TV og film.

Ha en fin dag. :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Til moderatorene av KG.

Jeg opprettet denne tråden i februar angående et gjengangerproblem inne i TV-rommet med konstant spoiling, hets og amper stemning inne i trådene med Anonyme Brukere særlig i spissen. Vinterens Farmen Kjendis-tråd var et prakteksempel på hvor dårlig debattklimaet kunne få blitt, og moderatorene måtte støtt og stadig ta en opprydding.

Jeg velger å hente opp denne tråden igjen for å gi dere en tilbakemelding etter at dere i sommer valgte å slå av AnonymBruker under en egen Reality-TV-avdeling, som jeg for øvrig er svært aktiv i.

For det første merker jeg at diskusjonene er mye mer saklig. Hets mot TV-deltakere og brukere har blitt byttet ut med mer kritikk. Men brukerkritikken er det faktisk langt imellom. Brukerdebatt og brukerangrep har nesten vært fraværende i forhold til tidligere. Debattklimaet har derfor vært upåklagelig siden endringen deres, og det har tidvis vært en fryd å delta i reality-trådene. Litt også fordi det er lettere forholde seg til hverandre og danne relasjoner med hverandre inne i tråden.

For det andre har det store problemet rundt spoiling knapt vært tilstede i uansett TV-program siden endringen. Og hvis det spoiles, så spoiles det med advarsler og i spoilertag, altså at brukere får velge selv om de vil lese eller ikke. Akkurat slik det skal være. Det virker som om at det store problemet rundt spoiling har blitt minimert så langt det lar seg gjøre med endringen.

For det tredje, og som sum av de to første punktene, har jeg merket at det ryddes mye mindre i TV-trådene enn før. Det er en oppfatning jeg har fått, men jeg håper og tror at dere har lagt merke til det samme? 

For all del, det kan enda gå en kule varmt, og det skjer innimellom noen glipp av både den ene og den andre underveis. Men i sum summarum har endringen med å ikke tillate AnonymBruker på Reality-rommet vært en berikelse for forumet.

Den tidligere nevnte Farmen Kjendis-tråden med AnonymBruker og høstens Farmen uten AnonymBruker har vært natt og dag i forhold til hverandre. Så ettersom denne avdelingen heter "ris og ros om forumet", så følte jeg det var på sin plass å gi dere fortjent ros for å ta en endring på forumet som kanskje satt langt inne å gjøre.

Så takk for endringen, og jeg håper virkelig at den er kommet for å bli! Ha en fin dag! :) 

Endret av Ctrl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ctrl, det var et velkomment syn å komme tilbake til kg og se denne endringen. Husker det kunne bli litt av en bonanza i farmen trådene men nå er det mye roligere syntes jeg, ingen som diskuterer hvilke deltakere som har silikon eller angriper deg for å ha en mening. Jeg føler meg tryggere i de trådene nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, det var hyggelig.

Endringen ser ut til å ha kommet for å bli, men vi skal ha en evaluering uansett i november. :) 

Anglofil (teamleder)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (På 28.10.2021 den 22.28):

Takk for tilbakemelding, det var hyggelig.

Endringen ser ut til å ha kommet for å bli, men vi skal ha en evaluering uansett i november. :) 

Anglofil (teamleder)

Blir det vurdert å fjerne ab fra tv og film også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cid skrev (30 minutter siden):

Blir det vurdert å fjerne ab fra tv og film også da?

HeI

Det blir en del av evalueringen, men i utgangspunktet ikke.

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...