Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utfordring jeg ikke vet helt hvordan å møte best. Og jeg vet at svaret er "SNAKK MED HAM!", men hvordan..? Saken er: samboeren min retter på penis (eller ballene, hva vet jeg), når vi sitter ved middagsbordet.  Jeg tror, at han tror, at ingen ser det, for han gjør det utrolig fort, og liksom litt sånn under bordet, men: det synes likevel. Jeg har på en spøkefull måte nevnt dette ved noen anledninger, typ smilt og spurt litt sånn "jaha?"/"javel??" (på en veldig vennlig måte). Og jeg vet at han noen ganger har noe utslett som gjør det litt ubehagelig hvis penis ligger feil. Uansett, jeg tenker, man kan ikke putte handa i underbuksa ved matbordet, og ikke vaske hendene før man spiser videre. Vi har to gutter og en jente sammen, og jeg vil ikke at guttene (eller jenta) skal lære dette fra ham..

Jeg er veldig redd han blir sår eller furt eller ille berørt når jeg tar dette opp med ham. Han har en tendens til det, og han syns ofte jeg er ganske konfronterende, også når jeg virkelig prøver å ikke være det. Noen (kanskje menn, eller noen med master i kommunikasjon eller noe...) som har tips til hvordan jeg kan ta dette opp med ham på en grei måte?

Anonymkode: 036a8...5fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du ta det opp på en grei måte? Alle som har litt folkeskikk vet at det er ekkelt å putte hånda i buksa ved matbordet, eller foran andre generelt. Hvis han blir sur så får han bare bli sur

• Liker 22
Skrevet

Trodde først han gjorde det utenpå buksa... det gjør ofte min svoger.  Men inni? Altså... Da hadde jeg bedt ham gå å vaske hendene og være så snill å la være med det. Og det burde ikke kreve mer forklaring til et voksent menneske 

Anonymkode: b52f0...9ca

• Liker 10
Skrevet

uten på må være ok, sikkert vondt om den ligger i klem. Men ikke stikke hånda ned i buksa

Anonymkode: 0602f...264

• Liker 2
Skrevet

Du kan spør han ved neste anledning om han ønsker seg nye behagelige boksere, for du har sett at han må møblere om i underetasjen når han setter seg til middagsbordet

Anonymkode: 0602f...264

• Liker 5
Skrevet

? Du har fått 3 barn med han uten å nevne til at at han er ekkel svinepels? Mener bestemt det er på høy tid å si fra nå og ikke bry seg som mye om han furter litt.

Anonymkode: a06b8...1ba

• Liker 10
Skrevet

«Slutt å ta på pikken ved matbordet»! 

Sånn, så enkelt. Ferdig. Ikke noe mer å psykoanalysere. 

• Liker 24
Skrevet
Spicymami skrev (23 minutter siden):

Hvorfor må du ta det opp på en grei måte? Alle som har litt folkeskikk vet at det er ekkelt å putte hånda i buksa ved matbordet, eller foran andre generelt. Hvis han blir sur så får han bare bli sur

Jeg er jo helt enig, men jeg vil ta det opp «på en grei måte» fordi jeg altså tror at han tror ingen ser det, og fordi jeg tror han kommer til å bli ganske flau over det faktum at jeg har sett meg nødt til å ta det opp med ham. Og fordi jeg tror jeg kan virke litt belærende og latterliggjørende. I alle fall er det det han kan si om meg i andre, litt situasjoner der jeg kommenterer på noe han gjør eller ikke gjør. 

TS

Skrevet

Du har barn og kan ikke risiker at de plukker opp denne ekstremt ekle uvanen! Sett hardt mot hardt og kjør utvisning av alle familiemedlemmer som tafser på kjønnsorganene sine ved matbordet. De som ikke evner å følge normale sosiale regler får ikke spise middag sammen med resten av familien men må stå i skammekroken. 

Anonymkode: 336b9...37c

• Liker 11
Skrevet

Ok, takk for mange ærlige svar. Jeg overanalyserer sikkert. Og syns sikkert at dette er veldig ubehagelig selv, og er nok også redd for at JEG skal synes det er ubehagelig å ta opp. Jeg legger ikke skjul på at jeg har en del problemer med å konfrontere/irettesette de som står meg nær, det kunne jeg skrevet i HI. 

Men la meg snu på det: hvis du som kvinne, eller mann, hadde en slik uvane. Og du trodde at du gjorde det så raskt og ubemerket at ingen sikkert la merke til det. Og så viste det seg at samboeren din har lagt merke til det, og så tar det opp med deg, og du blir veldig flau. Hvordan ville du likt at han/hun sa det til deg? 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, takk for mange ærlige svar. Jeg overanalyserer sikkert. Og syns sikkert at dette er veldig ubehagelig selv, og er nok også redd for at JEG skal synes det er ubehagelig å ta opp. Jeg legger ikke skjul på at jeg har en del problemer med å konfrontere/irettesette de som står meg nær, det kunne jeg skrevet i HI. 

Men la meg snu på det: hvis du som kvinne, eller mann, hadde en slik uvane. Og du trodde at du gjorde det så raskt og ubemerket at ingen sikkert la merke til det. Og så viste det seg at samboeren din har lagt merke til det, og så tar det opp med deg, og du blir veldig flau. Hvordan ville du likt at han/hun sa det til deg? 

TS

Hei, Kjell. Jeg liker tissen din, og skulle gjerne rettet litt på den. Men jeg vill heller gjøre det, der vi er alene. 

Anonymkode: 0e145...ced

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har barn og kan ikke risiker at de plukker opp denne ekstremt ekle uvanen! Sett hardt mot hardt og kjør utvisning av alle familiemedlemmer som tafser på kjønnsorganene sine ved matbordet. De som ikke evner å følge normale sosiale regler får ikke spise middag sammen med resten av familien men må stå i skammekroken. 

Anonymkode: 336b9...37c

Jeg er så enig..... Er jo derfor jeg søker råd her. Fordi jeg syns det er vanskelig å finne ordene for å ta opp dette. Og tidspunkt. Jeg kan ikke plutselig bare «Hey! Der var det tafsing, jeg så det der, gå fra bordet takk. Ja, der ser dere unger, pappa tar seg på tissen og da må han gå fra bordet.» Altså, nei.

Jeg er, btw, overtydelig når jeg sier til ungene «vi må gå på do hvis det klør på/i tissen, og klø med papir. Og så vaske hendene etterpå! Ellers kommer det tisse- og bæsjebakterier på det du tar på etterpå» (osv) når han hører på, men det har jo tydeligvis ikke hjulpet det dugg...

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, Kjell. Jeg liker tissen din, og skulle gjerne rettet litt på den. Men jeg vill heller gjøre det, der vi er alene. 

Anonymkode: 0e145...ced

Takk, «Kjell»! 😊 Jeg tror noe sånt er veien. Skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig for meg å finne ordene. Syns bare det er skikkelig ubehagelig. 

TS

Skrevet

Du må jo nesten bare si det. Ta det opp uten barna der. Si sånn "du jeg synes dette er litt flaut og teit å ta opp men det ser ut som du i blant tar hånda i buksa når vi spiser og det er jo både uhygenisk og ikke noe vi vil lære barna så om det er det du gjør kan du vær så snill være litt obs på at du slutter med det?"

Anonymkode: ed345...e63

• Liker 7
Skrevet

Og om han blir flau og reagerer med å bli sur så må du nesten bare være trygg i deg selv og vite at dette ikke er din skyld, og forsøk å ikke la det bli en krangel. Ikke la han starte noe diskusjon om det, bare si "ok jeg syntes det er flaut og ubehagelig jeg også men det er også viktig for meg og jeg beklager at du ble såret men jeg ville bare gi beskjed og jeg vil ikke diskutere dette eller krangle om det". 

Anonymkode: ed345...e63

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Jeg hadde ønsket at du sa det der og da når det skjedde, naturlig og uanstrengt som at det ikke var noen stor sak. Hvis det går uten at det blir en greie for barna, da. Bare sånn: «Gidder du eller? Det synes at du har hånda i buksa, og jeg vil ikke at kidsa skal plukke opp det.»Finito. Hjelper ikke det må du kanskje gjøre det til en større sak? 

Anonymkode: 0a79c...1f5

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er så enig..... Er jo derfor jeg søker råd her. Fordi jeg syns det er vanskelig å finne ordene for å ta opp dette. Og tidspunkt. Jeg kan ikke plutselig bare «Hey! Der var det tafsing, jeg så det der, gå fra bordet takk. Ja, der ser dere unger, pappa tar seg på tissen og da må han gå fra bordet.» Altså, nei.

Jeg er, btw, overtydelig når jeg sier til ungene «vi må gå på do hvis det klør på/i tissen, og klø med papir. Og så vaske hendene etterpå! Ellers kommer det tisse- og bæsjebakterier på det du tar på etterpå» (osv) når han hører på, men det har jo tydeligvis ikke hjulpet det dugg...

TS

«Tissen din er fin men du trenger ikke dra den frem ved matbordet», eller «du får leke med leken din når vi er ferdig å spise» osv.

Du kan bruke humor.

Ikke ta det direkte foran barna men heller etterpå. Det er vel det å bli potensielt ydmyket foran ungene som kan gjøre at tema blir surt. Men til syvende og sist får du si ifra tydelig: «hva om jeg satt å grafset oppi slufsa ved matbordet og det luktet reker fra middagsbordet når vi egentlig satt å spise tomatsuppe. Slutt å dra i pikken foran matbordet, du er ikke en ninja, vi alle ser det og: det er ... udelikat »! 

Endret av Raven.Writingdesk
Skrevet

Dette er da ikke verdens undergang vel? Han blir ikke veldig skitten på hånda av å dytte den litt til siden, og han er et voksent menneske som står for sine egne handlinger.

Anonymkode: f99e1...c34

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært mer bekymret for utslettet han har i skrittet,🤨som gjør at han må rette på stellet.

Har han vært til lege?

Min ex pleide å rette på ballene, le og si "balls itch", men det var utenpå buksen og ikke ved bordet.

Min nåværende kjæreste har jeg aldri sett rette på pikk og baller i de 11 årene vi har vært sammen.

Kanskje det er en uvane?

Anonymkode: ac990...cb0

• Liker 8
Skrevet

Så lenge han ikke tar den ut og koser seg med den under bordet så er all good.....

Anonymkode: 886d1...b57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...