Gå til innhold

Skal straff av barna gjøre vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere sender barna tidligere i seng, tar fra dem goder, gir dem timeout osv... Mener dere at det skal gjøre vondt da? Hva om barna ikke bryr seg, hva gjør dere da? 

Selv er jeg mer for å snakke med barna om det de har gjort hvis de har gjort noe galt, prøve å forklare hvorfor det var galt, og etter praten kan vi legge det bak oss. Jeg er ikke så fan av straffemetoder og at det skal være vondt osv... Ble for mye utsatt for straff som barn for filleting. Lærte ikke mye av det.

Hva mener andre her inne?

Anonymkode: b31ee...091

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke engang spørsmålet. Straffer jo aldri ungene ved å sende dem til seng eller gjør dem vondt. Det er vel ingen som gjør sånt nå lenger som er ved sine fulle fem.

• Liker 17
Skrevet
Rosa Dartle skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke engang spørsmålet. Straffer jo aldri ungene ved å sende dem til seng eller gjør dem vondt. Det er vel ingen som gjør sånt nå lenger som er ved sine fulle fem.

Ok. Jeg er bare nyskjerrig på hva andre tenker om dette. Jeg syns det er kjempebra hvis ingen gjør det mer.

Skrevet
Rosa Dartle skrev (9 minutter siden):

Skulle skrive akkurat det samme! 

Anonymkode: 07a2d...642

• Liker 1
Skrevet

Vold er straffbart! En venninne sendte nylig sin far i fengsel etter en barndom full av vold! 

Nå er vi skolerte og vi er pedagogiske. Vi snakker og sier ikke gjør slikt osv. Man kan få timeout. 

Anonymkode: 52cb6...8da

• Liker 2
Skrevet

Bare så de er sagt så er jeg selv imot straff og å gjøre barn vondt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis dere sender barna tidligere i seng, tar fra dem goder, gir dem timeout osv... Mener dere at det skal gjøre vondt da? Hva om barna ikke bryr seg, hva gjør dere da? 

Selv er jeg mer for å snakke med barna om det de har gjort hvis de har gjort noe galt, prøve å forklare hvorfor det var galt, og etter praten kan vi legge det bak oss. Jeg er ikke så fan av straffemetoder og at det skal være vondt osv... Ble for mye utsatt for straff som barn for filleting. Lærte ikke mye av det.

Hva mener andre her inne?

Usikker på om jeg skjønner hva du mener? 

Men min får ofte noe ved god oppførsel ved spesielle anledninger, konsekvenser av det er jo at hun ikke får det om hun oppfører seg dårlig. Dette er alt fra og velge ett pålegg i butikken til en leke. Tar nok sjeldent ting fra hun.

Anonymkode: b6976...1e9

Skrevet

Jeg prater med barna, men hører de ikke etter er konsekvensen tidligere i seng. Rydder de ikke lekene sine er konsekvensen av lekene havner i pose og legges i boden i boden. Prater altid først, men når den 3 praten ikke hjelper så blir det konsekvenser. Har 4 stykker boende hjemme og 2 som har flyttet ut. De er flotte barn alle sammen. Man straffer ikke barna sine, men lærer de at forskjellige valg kan føre til det forskjellige konsekvensener.

Hvor får du for deg å sende barn tidligere i seng er straff? 

Anonymkode: a5f08...4ba

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Usikker på om jeg skjønner hva du mener? 

Men min får ofte noe ved god oppførsel ved spesielle anledninger, konsekvenser av det er jo at hun ikke får det om hun oppfører seg dårlig. Dette er alt fra og velge ett pålegg i butikken til en leke. Tar nok sjeldent ting fra hun.

Bare lurte egentlig på om folk mener det skal gjøre vondt. Kjenner et par stykker som mener det. Det gjør meg litt trist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare lurte egentlig på om folk mener det skal gjøre vondt. Kjenner et par stykker som mener det. Det gjør meg litt trist. 

Det skal aldri gjøre vondt. Men det hender vi tar bort ting dersom beskjedene ikke har gått inn etter ørten ganger. Da kjenner hun litt på det og skjønner veldig godt hvorfor det ble som det ble. Vi kan ikke bare gi og gi. 

Anonymkode: 62e00...c4f

• Liker 6
Skrevet (endret)

Om jeg hadde hatt barn hadde jeg aldri verden straffet dem med psykisk/fysisk vold. Men det hadde vært konsekvenser om barnet gjorde noe virkelig galt - og jeg hadde vært konsekvent. Det er viktig at barn lærer at nei er nei, og at de lærer respekt. Respektere seg selv og andre. At de lærer folkeskikk og at de får utviklet empati. 

Konsekvensen av en ugjerning hadde kanskje vært: stå i skammekroken et kvarter. Og da mener jeg ugjerninger som blir gjort for andre gang - altså ikke første gangen det skjer. Første gangen så snakker man sammen og forklarer barnet hvorfor det er galt. Ugjerningen kan være slå søsken, sparke en hund, due...andre dyr, stjele. 

Hadde aldri straffet barnet for å ikke takke for maten. Miste noe i gulvet. Glemme å rydde bort en leke... Sånne bagateller. Det er bare sykelig kontroll og vil skade barnet på sikt. 

Endret av CorvusCorax
Tilleggsinformasjon
  • Liker 1
Skrevet

Men fint om du formulerer deg riktig. Mener du vondt som i at barnet fysisk skal blir skadet, eller vondt som i at du tar en bamse og barnet blir lei seg?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg prater med barna, men hører de ikke etter er konsekvensen tidligere i seng. Rydder de ikke lekene sine er konsekvensen av lekene havner i pose og legges i boden i boden. Prater altid først, men når den 3 praten ikke hjelper så blir det konsekvenser. Har 4 stykker boende hjemme og 2 som har flyttet ut. De er flotte barn alle sammen. Man straffer ikke barna sine, men lærer de at forskjellige valg kan føre til det forskjellige konsekvensener.

Hvor får du for deg å sende barn tidligere i seng er straff? 

Anonymkode: a5f08...4ba

Det er straff å sende de tidligere til sengs. Hadde du selv likt å bli sendt til sengs? 

Anonymkode: 07a2d...642

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men fint om du formulerer deg riktig. Mener du vondt som i at barnet fysisk skal blir skadet, eller vondt som i at du tar en bamse og barnet blir lei seg?

Mente ikke fysisk. Mere det andre du skrev.

Skrevet

Jeg har ett barn på 9 år å de gangene han har fått straff så er det å fjerne en gode. Da har jeg tatt mobilen hans vekk å hatt den en dag. Da har han lært fort at det ikke er lurt å sparke når han er sint eller oppføre seg dårlig på andre måter.

Anonymkode: 2be47...833

• Liker 6
Skrevet

Straff her i huset består også av å fjerne en gode relatert til hva som skjedde. Kastet ipad i gulvet? Ingen mer ipad. Feks.

Jeg har gjort barnet mitt vondt fysisk én gang i hele hans liv, og jeg har aldri hatt så vondt inni meg selv noen sinne. Han holdt på å brenne seg svært alvorlig og jeg røsket hånda hans bort så han falt i gulvet og både slo seg og fikk vondt i hånda. Det var ren refleks hos meg og gjort som beskyttelse og ikke straff - men likevel hadde jeg tidenes jævligste følelse i magen i lang tid etterpå selv om vi snakket mye om det og han virket upåvirket i relasjon. Så jeg tror ikke jeg hadde vært i stand til å skade barnet som straff. 

Men å fjerne goder som «straff» handler ikke om at jeg vil han vondt, men å vise i praksis at handlinger har konsekvenser :) dette viser jeg både på godt og vondt, gode handlinger får gode konsekvenser og motsatt.

Anonymkode: 89f11...223

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil ikke ungene vondt. Hverken fysisk eller psykisk. Jeg vil ikke at grunnen til at ungene mine oppfører seg er at de er redd for kjeft og straff! Snur de juicekartongen på hodet, så blir de ikke sendt på rommet. Da blir de med på å gjøre det rent. Ikke for at de skal ha det kjipt, men for at det skal bli rent, og at juicen ikke vasker seg selv, og at det ikke er mammas jobb.

Anonymkode: fc478...b27

• Liker 1
Skrevet

Her har barnet fått straff en gang, men da stjal hun 500 kr, og dro til byen med venner og handlet bort alt. Da tok jeg alt hun hadde handlet, hun fikk ikke gå ut noe mer den dagen. Og hun måtte gjøre oppgaver hjemme, til hun da hadde spart opp 500 kr, og da skulle hun få tilbake det hun hadde handlet. Og hun har aldri stjålet igjen. Så jeg gir straff, men da skal det jo være fordi barnet har gjort noe alvorlig. 

Anonymkode: 6d8b5...e09

• Liker 2
Skrevet

Jeg sender de aldri til sengs som en straff, jeg synes ikke senga skal brukes som en konsekvens.
Men jeg tar fra de tv-tid hvis de ikke hører etter 2-3 advarsler og jeg har også sendt de på rommet sitt. De mister goder hvis de ikke kan oppføre seg, slik er det jo bare. Men det er viktig å forklare de hvorfor de ikke får gjøre det de har gjort, og hvorfor de får konsekvenser. 

Anonymkode: 28871...a98

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vold er straffbart! En venninne sendte nylig sin far i fengsel etter en barndom full av vold! 

Nå er vi skolerte og vi er pedagogiske. Vi snakker og sier ikke gjør slikt osv. Man kan få timeout. 

Anonymkode: 52cb6...8da

Å sende barna på rommet sitt, eller nekte de goder, er ikke vold.

Anonymkode: c9eca...865

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...