Gå til innhold

Vanskelig å komme inn på boligmarkedet i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått startlån på 1 150 000. Jeg er veldig glad, problemet er bare at det virker som det er veldig budkrig nå. Hittil har leiligheter jeg bydd på gått 100 - 200 000 over takst! Andre rister med andre ord meg lett av seg. 
Jeg blir veldig lei meg og demotivert av det her. Hva hvis det bare fortsetter sånn? Da kommer jeg jo ikke til å få kjøpt meg noe. :tristbla:

Anonymkode: d5723...f25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det Oslo det er snakk om? 

Anonymkode: 90787...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det Oslo det er snakk om? 

Nei, bor heldigvis ikke der. Telemark. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, bor heldigvis ikke der. Telemark. 

Er det heftige budrunder i Telemark? 

Skrevet

I Oslo hadde du ikke engang fått en utendørs parkeringsplass med det budsjettet. Vet ikke hvordan markedet er i Telemark. Men eiendomsmeglere opererer med en tommelfingerregel om at prisen blir 6% høyere enn prisantydning i Oslo. Sikkert noe av det samme i Telemark.

Anonymkode: e1cfc...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det heftige budrunder i Telemark? 

Iallfall på de leiligheten jeg har bydd på. Gått 100 - 200 000 over takst, noen ganger mer.

Skrevet

Vel, vi bor i et tettsted rett utenfor Oslo grensa. Her har de 3 siste rekkehusene vi har sett på, gått til mellom 800.000 - 1mill. over prisantydning den siste måneden.

Så slutt med sytinga di'a!!!! 100.000 over takst omg!! Lucky you!!!

Anonymkode: 117fe...6f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, vi bor i et tettsted rett utenfor Oslo grensa. Her har de 3 siste rekkehusene vi har sett på, gått til mellom 800.000 - 1mill. over prisantydning den siste måneden.

Det var da voldsomt. 

Men fortsetter det å gå 100.000 over takst så har jeg ikke sjans, derfor jeg er engstelig.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt. 

Men fortsetter det å gå 100.000 over takst så har jeg ikke sjans, derfor jeg er engstelig.

Kjøper du ikke nå, så kommer det til å koste 100-200.000kr mer enn prisantydnig pr. i dag, om ett års tid uansett.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøper du ikke nå, så kommer det til å koste 100-200.000kr mer enn prisantydnig pr. i dag, om ett års tid uansett.

Med andre ord risikerer jeg å aldri komme inn i boligmarkedet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det var jo en måte å se det på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøp en leilighet som ikke er like attraktiv. Går du for de som er ferdig oppusset, med prima beliggenhet og.l. så skyter du deg selv lett i foten.

Bare kom deg inn på markedet fort som f***.

Ikke kjøpt de dårligste heller, men ta gjerne leiligheter som ser slitne ut f.eks, men med gid beliggenhet. De finnes. Ikke la deg blende av fine farger og interiør, da dette er noe du kan få helt likt om du legger inn litt innsats.

Anonymkode: 3a48b...069

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det var jo en måte å se det på.

Det er jo problemet med startlån, det legger seg tett inntil prisen på de billigste leilighetene man får på markedet og lånet kan ikke utvides på noe måte (selv hvis man hadde fått låne ekstra av f.eks. en slektning). Man har tre måneder på å finne noe, etter dette går lånemuligheten ut og man må søke på nytt. Potten til startlån er gjerne tømt for året og man å vente til neste år før man evt. kan prøve igjen.

Føler med deg ts, ser ut som dette kanskje ikke er året for å kjøpe leilighet med startlån, forhåpentligvis slutter boligene å gå mye over takst inne alt for lenge.  

Anonymkode: e5272...659

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjøp en leilighet som ikke er like attraktiv. Går du for de som er ferdig oppusset, med prima beliggenhet og.l. så skyter du deg selv lett i foten.

Ikke kjøpt de dårligste heller, men ta gjerne leiligheter som ser slitne ut f.eks, men med gid beliggenhet. De finnes. Ikke la deg blende av fine farger og interiør, da dette er noe du kan få helt likt om du legger inn litt innsats.

Ferdig oppusset med prima beliggenhet er vel ikke innenfor budsjettet med startlån uansett.

• Liker 2
Skrevet

Ungdommen min prøver å kjøpe leilighet i Drammensområdet, og der går objektene 400K over prisantydning. Så markedet er tydeligvis hett nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ferdig oppusset med prima beliggenhet er vel ikke innenfor budsjettet med startlån uansett.

Aner ikke hva boliger koster i Telemark...

Skrevet

Selvsagt er det vanskelig. Hadde jeg ikke kommet inn på markedet i 2016 hadde det aldri gått. Det blir tøffere og tøffere hvert år. Det er veldig effektiv prevensjon om ikke annet, fødselstallene er jo i fritt fall.

Anonymkode: 89546...5da

• Liker 1
Skrevet

Her hos oss ,"stein kast fra Oslo grensen" så selges det som varm hvetebrød.

2 eneboliger solgt som bare det ,mange ,mange folk på visning. Begge 2 gikk over prisantydning.

Og i oktober ,november 2020 ,2 naboer skulle selge og de har slitet som bare det. 1 trakk fra salget og andre solgte i januar for under prisantydning.

Viste det fra før jeg ,slutten av januar fram til ca. mars alt selges som bare det.

Anonymkode: 2e8dd...4c4

Skrevet

Følg med på svingninger i markedet, Jeg gjorde dette et par år før jeg begynte å gå på visninger, og slik trenden var da var markedet ganske dårlig om sommeren. Jeg kjøpte leilighet i mai, og fikk den til takst fordi jeg var den eneste som la inn bud.

Anonymkode: 516b9...cc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bør man ikke kjøpe noe som blir lett å selge? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...