Gå til innhold

Høy anti-tpo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har høy anti-TPO, og har skjønt at det betyr at stoffskiftet mitt ligger an til å få trøbbel på ett eller annet tidspunkt. Foreløpig er verdiene for TSH og fritt T4 helt fine, og jeg merker heller ikke noen problemer som kan skyldes lavt stoffskifte.

Anti-TPO stiger likevel veldig raskt, og det stresser meg litt. Jeg gikk fra ca 100 i fjor høst til ca 900 i høst. Referanseområdet til Fürst er < 100, referanseområdet til den første laben som analyserte prøven min var < 34. Uansett er jeg nå skyhøyt over.

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før anti-TPO beveger seg ut på bærtur til man begynner å merke problemer med selve stoffskiftet? Hvor høyt opp kan egentlig anti-TPO gå?

Anonymkode: f30ee...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke helt sånn det fungerer. 

Anti-tpo er en betennelsesverdi.

Det er ikke alle med lavt stoffskifte som har forhøyet anti-tpo i det hele tatt. 

Anonymkode: f3fa8...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om de som har over 1000, men usikker på hvor høyt den kan gå. Din er ganske høy? Jeg fikk påvist ls og anti tpo på 550 ca. Skjoldbruskjertelen var blitt litt mindre/krympet ut i fra UL pga betennelsen i kjertelen. Ikke for å kuppe tråden men er det noen som vet noe om hvor lang tid det tar for en kjertel å bli mindre/krympe. Er det snakk om veldig lang tid? 

Anonymkode: 2a886...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metabolisme er svært, svært komplekst. Det er ingenting "mannen på gata" eller KG vet om dette. Det er spesialister som må hjelpe deg. Selv om vi har spesialister er det også svært lite vi vet om dette feltet innen medisin. Det er tydelig når du henger deg opp i anti-TPO som ikke trenger ha noen ting med lavt/høyt stoffskifte å gjøre i det hele tatt. Mitt råd er å høre på spesialistene og ikke google deg frem til ting du ikke forstår

Anonymkode: 56f36...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke alle med lavt stoffskifte som har forhøyet anti-tpo i det hele tatt. 

Nei, men har man høy anti-TPO tyder det på en antiinflammatorisk prosess i skjoldbruskkjertelen som med stor sannsynlighet fører til problemer med stoffskiftet etter hvert. Jeg sier ikke at jeg har problemer med stoffskiftet nå, jeg sier tvert imot at jeg ikke har det.

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Metabolisme er svært, svært komplekst. Det er ingenting "mannen på gata" eller KG vet om dette. Det er spesialister som må hjelpe deg. Selv om vi har spesialister er det også svært lite vi vet om dette feltet innen medisin. Det er tydelig når du henger deg opp i anti-TPO som ikke trenger ha noen ting med lavt/høyt stoffskifte å gjøre i det hele tatt. Mitt råd er å høre på spesialistene og ikke google deg frem til ting du ikke forstår

Anonymkode: 56f36...da7

Spesialister er ikke interessert før man faktisk har problemer med stoffskiftet. Før den tid er eneste beskjed "ta regelmessige blodprøver" og ta kontakt når stoffskiftet begynner å bli dårlig. Fastlegen kan ikke svare på slike spørsmål. Derfor spør jeg om erfaringer, ikke fasitsvar. Noe som jeg mener går ganske klart frem i første innlegg her. Å si at anti-TPO ikke har noe med stoffskiftet å gjøre er jo ganske spesielt; jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har stoffskifteproblemer nå, men høy og raskt stigende anti-TPO er en rimelig klar indikasjon på at det med tid og stunder kommer til å komme - i følge spesialisten jeg har snakket med.

Anonymkode: f30ee...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Der tar du nok litt feil. Anti TPO antistoffer er første tegn på sykdommen lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 2a886...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde anti-TPO på 3500 for 15 år siden ca. Har tatt stoffskifteprøver årlig etter det. Har fortsatt ikke fått hypothyreose. 

Anonymkode: 9f2d4...0df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...