AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Hei. Jeg og min eks har et barn på 7 år, som vi deler omsorgen for. Frem til barnet begynte på skolen har vi hatt en ordning på at far har hatt barnet annenhver helg, men han ønsket selv å utvide til annenhver uke våren før barnet begynte på skolen. Dette har egentlig gått fint mtp barnet, men skapt litt irritasjon hos meg 😛 Faren er nemlig et skikkelig surrehue, han klarer ikke huske på viktige ting, han er dårlig med avtaler og tid og generelt veldig "fjern" når det gjelder å holde ordren i klær og skift o.l. Nå kan jo selvsagt barnet hjelpe til med visse ting, men.. Det er snakk om for eksempel at barnet kommer for seint på skolen både 1 og 2 ganger i uka når barnet er hos far. Lekser blir stort sett "glemt", dvs at far ikke klarer å planlegge det slik at de får tid til lekser før det er sengetid. Om lekser blir gjort, er det fordi fars samboer tar initiativ til det. På vinteren med slaps osv er det helt håpløst med skift, fordi far glemmer osv. Far husker ofte ikke å sjekke ukeplanen, og dermed får han ikke med seg f eks hvis det er turdag/aktivitetsdag o.l. Jeg må hele tiden følge med og følge opp, ringe far for å sjekke om han er våken om morgenen, ringe far for å gi beskjed om at "nå må du huske at det er aktivitetsdag i morgen" osv. Har forsøkt å gi han noen uker hvor jeg ikke har blandet meg, men da har det sklidd ut. Dette er jo ikke verdens undergang, men kjenner det stresser meg (som nesten er litt for nøye og pirkete igjen kanskje) å vite at ting stort sett er helt på halv tolv når barnet er hos far. Noen tips til hvordan jeg kan slappe av litt mer? :s Anonymkode: 69395...095
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Du må bare gi litt slipp. Slutte litt med å ta på alt ansvar. Se mellom fingrene og prøve ikke la det plage deg. Dersom det blir slik at det krysser linjen til omsorgssvikt så ville jeg først forsøkt å snakke med far og si til han at dette er omsorgssvikt. Kanskje han forstår alvoret da. Hvis ikke så er det barnevernet eller familievernkontoret som kanskje kan hjelpe, minske samværet kan jo da være aktuelt. Jeg føler med deg. Står i det samme. Føles noen ganger håpløst ut. Anonymkode: 7b8f8...16e 15
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Sånn har vi det med Barnemor også. De kommer forseint, følger ikke opp lekser, roter bort utetøy osv. Her måtte samboer ta en alvorsprat med henne. Hvis hun ikke skjerpet seg måtte han ta over mer ansvar for ungene og gå rettens vei. Anonymkode: 9dff8...e7c 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Om far ikke klarer å følge opp enkle ting som å komme til skolen i rett tid, lekser, lese ukeplan, utstyr og basic ting. Da burde han ikke ha 50% omsorg. Vil han være far så får han ta seg sammen og bli voksen, følge med og følge opp. Anonymkode: 37d77...dd7 30
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Her har skolen tatt opp sånne ting med meg. Jeg har blankt henvist til far og at de får ta det med ham fordi det er han som gjør at barnet kommer for sent, ikke har med badetøy osv. Det har bedret seg etter at læreren henvendte seg direkte til far. Anonymkode: bcd8a...f41 17
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Du bør i hvert fall ikke ordne opp og dekke over. Du bør slippe alt ansvar når han har barnet. Anonymkode: 4f24b...e1a 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Her har skolen tatt opp sånne ting med meg. Jeg har blankt henvist til far og at de får ta det med ham fordi det er han som gjør at barnet kommer for sent, ikke har med badetøy osv. Det har bedret seg etter at læreren henvendte seg direkte til far. Anonymkode: bcd8a...f41 Dette! Fars uke = fars ansvar. Anonymkode: b2ecb...0a8 8
regine Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Far ville ha mer omsorg for barnet = far må ta det ansvaret dette innebærer. Du, TS, må bare kutte helt ut i fars uker, fordi da er det hans ansvar. Kommer barnet for sent på skolen? Da må skolen ta det med far. Har ikke barnet riktig tøy ifht turdag ol? Skolen må ta det med far. Det er ikke meningen at 50/50 skal bety at du skal ha ansvaret 100%, mens far bare kan surre i vei uten konsekvenser. HAN må ansvarliggjøres for det som skjer i hans tid med barnet, og du må slutte å være curlingforelder for FAR. 17
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Skulle tro vi hadde barn med samme mann😅 Vi hadde 50/50 frem til barnet begynte på skolen. Han skled gjennom barnehage-tiden, leverte sent og glemte ting og klarte ikke følge opp en dritt. Jeg tok tak før barnet startet på skolen, for jeg kjente at jeg orker ikke dobbelt ansvar med å minne på klær, tider, lekser, aktiviteter - da var det bedre at jeg hadde det ansvaret hjemme hos meg selv. Prøvde fam.kontoret først, mekling, men endte med advokater og rettssak. Da fikk han samvær annenhver helg og to dager i uken, men ukedagene skled ut, han "glemte" samvær ol. Nå er det et mirakel hvis han klarer å levere i tide på skolen annenhver mandag.. Men det må jeg liksom bare leve med, og heller være glad for at jeg er ferdig med 50/50. Forstår frustrasjonen din! Anonymkode: 28544...f73 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Han slapper mer av når det er du som maser og minner på. Gi slipp. La glemsomheten bli mellom han og skolen. Det tas litt mer alvorlig når læreren maser enn når du maser, og han trener hukommelsen mer når han ikke hele tiden hviler på at han får påminnelse av deg før det går galt. Opplys gjerne lærer om at nå tar du et steg tilbake, og overlater fars uker til han og skolen. Da kan de være litt obs om det skulle skje noe som kan gå ut over barnet. Og de kan være forberedt om far skylder på deg for noe du har glemt. (det gjorde min glemsomme eks) Anonymkode: 1d078...264 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 *noe HAN har glemt Anonymkode: 1d078...264
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 Far her er også slik. Glemmer gjerne bursdagsbesøk, akedag, yttertøy, foreldremøter osv. Jeg minner han også sjeldent på det fordi jeg er ganske distré selv, og da er det vanskelig å følge opp pappaukene. Men blir ganske så oppgitt 😔 Anonymkode: b2b8d...5be
Anonym90059005 Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 Går det ikke an å spille på samvittigheten til sløve foreldre? Dette går jo utover barnas ve og vel. Kjipt for barn å ikke ha med akebrett når alle andre har osv. Jeg hadde blitt forbanna om sånt her gikk utover mitt barn. Verste jeg ser er når jeg har levert på skolen og klokka har ringt inn, så møter jeg andre foreldre på veien som følger barna sine til skolen, uten at de gidder og stresse en gang, selv om timen altså har begynt. Er så respektløst å komme for seint på skolen, går utover hele klassen. 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 TS her. TUSEN TAKK for alle fine og konstruktive svar. Skal ta med alle råd videre ❤️ Leit å se at så mange sliter med det samme. Det får meg til å tenke litt på hvordan det er blitt sånn. For det er vel stort sett, med noen unntak selvsagt, far som er så sløv. Og at vi mødre ofte er litt curlingforeldre for barnefedrene, hehe, som @regine nevner.Må innrømme at det er litt vanskelig å gi slipp, for som @Anonym90059005 sier, så er det så sårt for barnet når f eks alle de andre har med akebrett, men ikke barnet, fordi far har glemt det. Også helt enig i det du sier @Anonym90059005om det å møte foreldre som følger barna til skolen på veien, når man selv har levert og det har ringt inn for lenge siden (og de ikke viser antydning til å stresse litt engang). Har aldri skjønt meg på det.. Anonymkode: 69395...095 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei. Jeg og min eks har et barn på 7 år, som vi deler omsorgen for. Frem til barnet begynte på skolen har vi hatt en ordning på at far har hatt barnet annenhver helg, men han ønsket selv å utvide til annenhver uke våren før barnet begynte på skolen. Dette har egentlig gått fint mtp barnet, men skapt litt irritasjon hos meg 😛 Faren er nemlig et skikkelig surrehue, han klarer ikke huske på viktige ting, han er dårlig med avtaler og tid og generelt veldig "fjern" når det gjelder å holde ordren i klær og skift o.l. Nå kan jo selvsagt barnet hjelpe til med visse ting, men.. Det er snakk om for eksempel at barnet kommer for seint på skolen både 1 og 2 ganger i uka når barnet er hos far. Lekser blir stort sett "glemt", dvs at far ikke klarer å planlegge det slik at de får tid til lekser før det er sengetid. Om lekser blir gjort, er det fordi fars samboer tar initiativ til det. På vinteren med slaps osv er det helt håpløst med skift, fordi far glemmer osv. Far husker ofte ikke å sjekke ukeplanen, og dermed får han ikke med seg f eks hvis det er turdag/aktivitetsdag o.l. Jeg må hele tiden følge med og følge opp, ringe far for å sjekke om han er våken om morgenen, ringe far for å gi beskjed om at "nå må du huske at det er aktivitetsdag i morgen" osv. Har forsøkt å gi han noen uker hvor jeg ikke har blandet meg, men da har det sklidd ut. Dette er jo ikke verdens undergang, men kjenner det stresser meg (som nesten er litt for nøye og pirkete igjen kanskje) å vite at ting stort sett er helt på halv tolv når barnet er hos far. Noen tips til hvordan jeg kan slappe av litt mer? :s Anonymkode: 69395...095 Jeg har eldre barn, men vi har også 50/50 og jeg har sagt til både far og barn at dersom barnet kommer for sent på skolen en gang til i dette skoleåret er det slutt på den ordningen. Han har en jobb og det er å følge henne opp. Greier han ikke det får han annenhver helg. Jeg gir f i om det er rett eller ikke, en sånn villet hjelpesløshet som går ut over mitt barn er uaktuelt. Anonymkode: 1d6a4...20d 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Skrevet 22. februar 2021 Far kan jo ikke ha så mye omsorg for barnet nør han ikke klarer å følge opp skikkelig. For sent på skolen hver uke er uholdbart. Å ikke følge opp lekser og aktiviteter på skolen er uholdbart. Anonymkode: 0c765...ff5 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #18 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har eldre barn, men vi har også 50/50 og jeg har sagt til både far og barn at dersom barnet kommer for sent på skolen en gang til i dette skoleåret er det slutt på den ordningen. Han har en jobb og det er å følge henne opp. Greier han ikke det får han annenhver helg. Jeg gir f i om det er rett eller ikke, en sånn villet hjelpesløshet som går ut over mitt barn er uaktuelt. Anonymkode: 1d6a4...20d Det kan jo ikke du bestemme. Selv om jeg er enig med deg. Anonymkode: eb46c...f68
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #19 Skrevet 22. februar 2021 Jeg og barnefar hadde 50/50 fra 2 års alder, dette er over 20 år siden da. Vi hadde det hele oppveksten og det viktigste jeg lærte var at når det var min uke mitt ansvar, fars uke hans ansvar. Skolen tar grep hvis det går over styr, og desto mer du maser på far, jo mindre gidder han å ta ansvar for han vet du ordner opp. Anonymkode: f4685...df5 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #20 Skrevet 22. februar 2021 Her førte fars mangel på oppfølging av lekser til at barnet ikke vil bo der i ukedagene når det er skole. Barnet er over 12 år og skal heldigvis lyttes til. Anonymkode: c7a99...26b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå