Gå til innhold

17. mai 2021

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, hva tror dere? Netflix & 2-liter med tress-is i sofaen i år og?

Mye tapt i livene til folk. For dem som fortsatt holder hodet over vannet.

Endret av pavlin
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det blir nok begrensninger i år også. 😒

Skrevet

Det blir hverken 17. mai i år eller i 2022 for den saks skyld. 

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør som i fjor hvis været tillater det. Vi pakker med oss mat for hele dagen og drar ut i skogen. Er det varmt nok så blir det årest første bad. 

Gjorde det samme i fjor og var den beste 17 mai på år og dag 😊 Blir været dårlig koser vi oss inne med god mat og familien.

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde en fin 17 mai i 2020 også. Spiste frokost, så på restaurant senere. Var 5 stk. Deretter dro vi til noen venner i hagen dems. Dette var i Oslo og innenfor alle regler😊 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er vel ikke så mye å feire for i år heller. Med politikere som viser såpass liten respekt for det som faktisk står i Grunnloven, så er det litt tullete. Vi får la den sakte passere i en slags klein stillhet i år, også får vi se igjen neste år. Enkelte bør kanskje vurdere å stå over da også, og i årene fremover. 

Endret av Example
  • Liker 9
Skrevet

Den generelle befolkningen elsker å bli styrt av frykt, og staten pøser på med skremsel, selv når det ikke er behov for det. Snart er 17. Mai glemt, teknokratiet er fullendt og demokratiet slik vi har kjent på det i Norge, er over. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er helt sykt hvordan vi har blitt forandret på mindre enn et år. Jeg blir helt ordløs. Hvordan vi lar oss styre. Som når de gamle på gamlehjem er helt fra seg av mangelen på kontakt og fysisk kontakt. Fordi myndighetene har sagt "Ingen klemmer eller fysisk berøring". Fordi man KAN bli smittet av korona. Og så sier de "Nå kan dere klemme igjen", og du ser desperasjonen og pinen i ansiktene på folk, og den vanvittige gleden og tilfredsstillelsen av å bli tatt på igjen. Det er som om korona i folks hoder har blitt det verste smittsomme og dødelige virus som finnes, og én berøring = den sikre død innen 5 minutter. Det er helt sykt hvordan folk følger, hvordan det er absolutt ingen situasjonsvurderinger. Kanskje er det bedre om 90-åringen får noen klemmer nå og da, fordi dette faktisk er viktigere enn det syke samfunnet som har blitt skapt. Det vrir seg i magen når jeg har sett innslagene fra gamlehjem der eldre får en første klem på 1 år. Av hvordan våre ledere styrer oss. Det er helt morbid, helt sykt. Det er som det har vært en fysisk, ugjennomtrengbar glassplate mellom folk, men så er det bare ord fra folk langt, langt unna vi ikke kjenner.

Jeg klarer ikke annet enn å se at det er voldtekt av basale menneskerettigheter. Én ting er anbefalinger, men å styre det dithen at folk tar det som absolutte påbud, er noe helt annet. Folk har et ansvar for ikke å være tette i skallen, men når myndighetene ser hvor hardt anbefalingene etterfølges, må ting nyanseres, når folk ikke klarer å tenke selv. Hvis min oldemor på 90 (som ikke finnes) sa det var viktigere med klem enn å kanskje bli smittet av korona, hadde jeg klemt henne hver dag. Selv om det i verste fall hadde gitt henne korona, og hun hadde dødd av det - HVIS hun heller valgte klemmer enn mulig korona. Kanskje for mange hadde denne omsorgen vært mye mer riktig, enn å leve et år eller mer av livet sitt i et fysisk ingenmannsland. Det er så trist, mest av alt, hvordan vi blir blindet, der ingen ting overgår det å KANSKJE få korona, og KANSKJE bli syk av den, og at myndighetene ikke tar ansvar for det de har satt i gang. Dette går så ekstremt mye lengre og dypere enn det å unngå et virus. 

Og for den som lurer på hva dette har med 17. mai 2021 å gjøre; nok en gang er vi helt ok med å kaste nasjonaldagen vår slik vi kjenner den, på båten. Vi har ingen vilje lenger.

Endret av pavlin
  • Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Capt. Obvious skrev (50 minutter siden):

Det blir hverken 17. mai i år eller i 2022 for den saks skyld. 

17.mai blir det, uansett vi hopper ikke fra 16. til 18 mai 😉

Men den blir nok som 2020. 

Skrevet

Det er nesten ingen vits i å feire en dag som er ment å hylle grunnloven så lenge  tiltakene som overkjører grunnloven fortsetter. Grunnloven  ble signert denne dagen - men vi har ikke lenger rettighetene som står i den. Da blir det mer som en «minnedag»- minnes grunnlovsdagen/ grunnloven. 

• Liker 4
Skrevet

Det er vel liten grunn til å feire grunnlovsdagen 17. mai, da grunnloven jo tydeligvis ikke gjelder lengre.
Spørsmålet er om regjeringen nå heller vil feire 12. mars, dagen da Norge uoffisielt ble innlemmet i Folkerepublikken Kina.

• Liker 9
Skrevet

Kalenderen hopper ikke over 17.mai eller 21.juni eller noen annen dato. Og min 17.mai blir anderledes i år men det er pga ting på det private plan. Hvorfor ikke gjøre det beste ut av en dag? Å bruke fantasien og skape gode minner greier alle, hvis de vil . Vær sammen med de man kan, man trenger ikke store selskap for å ha det fint? Man trenger ikke 20 folk rundt seg for å ha det fint, det holder med de nærmest. 

Skrevet
Enda en tulling skrev (9 minutter siden):

Det er vel liten grunn til å feire grunnlovsdagen 17. mai, da grunnloven jo tydeligvis ikke gjelder lengre.
Spørsmålet er om regjeringen nå heller vil feire 12. mars, dagen da Norge uoffisielt ble innlemmet i Folkerepublikken Kina.

Ja, skulle ikke bli overrasket om 12. mars blir den nye kriselovdagen 😄

• Liker 3
Skrevet

Helt tullete hele opplegget.

Vi er flere vennepar som kommer til å planlegge og gjennomføre en feiring med tog og det hele for barna våre. 

• Liker 2
Skrevet
mima skrev (1 time siden):

Ja, skulle ikke bli overrasket om 12. mars blir den nye kriselovdagen 😄

12. mars vil bli vår nye nasjonaldag hvor vi hyller vår allvitende herskerinne Erna. Hun kommer til å styre Norge med jernhånd de neste 25 årene. Akkurat som Xi Jinping, Putin og Hun Sen.

• Liker 1
Skrevet

Enda en «hva tror dere» tråd. Det blir jo bare gjetning. Men jeg kan ikke tro at mirakler skjer til 17 mai. Det er bare vel 3 mnd til. 17 mai blir vel som i fjor. 

Gjest Paramount
Skrevet (endret)

Jeg tror vi har stått i kø for mange år framover nå. 17. mai-toget er forhåpentligvis gått for siste gang. Like lite interessant som R-tallet for meg. La oss heller bygge en vakker frihetsgudinne som vi kan hylle hvert år. Vi har mye større behov for å få friheten tilbake enn å marsjere i tog.

Endret av Paramount
Skrevet

Som firebarnsmor med fire små fordelt på skole og barnehage synes jeg fjorårets 17.mai var helt nydelig! Endelig fikk jeg tilbringe tid med barna mine og familien denne dagen, fri for stress og dugnadsvakter både her og der. Barna mine synes det samme, så her i huset håper vi på en tilsvarende dempet feiring også i år!

• Liker 5
Skrevet

Etter å ha vært frarøvet frihet og rettigheter i lang tid, og hvis vi får det tilbake igjen til sommeren så tror jeg det kan bli litt «etterkrigs stemning».

• Liker 1
  • Opprett ny...