Mezzosoprena Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Sist jeg var hos legen ble det tilfeldig oppdaget at jeg har rimelig høy puls - 120 da, men ligger på mellom 80 og 90 store deler av tiden. Fikk betablokkere (depottabl.) og beskjed om at det ikke var farlig, men at jeg skulle slippe å ha ubehaget med høy puls. Men kjære for noen bivirkninger da - jeg føler meg jo mye mer ubehagelig MED å bruke dem, enn jeg hadde med den pulsen min. Er det noen som har erfaringer omkring dette?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Du kan fint finne bivirkninger på felleskatalogen.no Anonymkode: 48c76...037 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Jeg blir fort sliten, og sover dårlig etter at jeg begynte på betablokkere. Det er en vanlig bivirkning på den typen jeg går på. Anonymkode: d8171...01a 1
Mezzosoprena Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan fint finne bivirkninger på felleskatalogen.no Anonymkode: 48c76...037 Åh takk - er vel det samme som jeg leste på pakningsvedlegget på medisinene? Seriøst, tror du jeg er dum, eller? Nå var det ikke hva slags bivirkninger man kan få (det både kjenner jeg selv, og har lest om på pakningsvedlegget) - jeg spurte etter andres erfaringer omkring bruken av dette, da jeg lurer på om jeg like gjerne kan droppe medisinen...
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Og for guds skyld ikke drikk alkohol på de, jeg glemte meg en gang og tok 3n halvliter med ei venninne, jeg ble fyllasjuk fort etter ølen og våknet dårlig dagen etterpå etter 5dl øl..! Anonymkode: 006ad...ad8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Mer behagelig uten? Vel..ikke noe særlig om du dauer pga høyt blodtrykk. Derfor er betablokker best for deg. Anonymkode: 05715...66f 1
Mezzosoprena Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mer behagelig uten? Vel..ikke noe særlig om du dauer pga høyt blodtrykk. Derfor er betablokker best for deg. Anonymkode: 05715...66f Jeg har ikke høyt blodtrykk. Endret 21. februar 2021 av Teatrica 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mer behagelig uten? Vel..ikke noe særlig om du dauer pga høyt blodtrykk. Derfor er betablokker best for deg. Anonymkode: 05715...66f Det er da ingen sammenheng mellom høy puls og høyt blodtrykk. Men har du fått noen utredning av årsaken til at du har så høy puls? Anonymkode: d671d...506
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Teatrica skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke høyt blodtrykk. Ok. Da så Anonymkode: 05715...66f
Mezzosoprena Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da ingen sammenheng mellom høy puls og høyt blodtrykk. Men har du fått noen utredning av årsaken til at du har så høy puls? Anonymkode: d671d...506 Det ble tatt EKG der, som ikke viste noe unormalt utover litt for hurtige hjerteslag... Jeg er i dårlig form, og jeg leser jo om at det ikke er unormalt høy puls jeg har (formen tatt i betraktning) så jeg tenker at kanskje legen var litt trigger happy med å skrive ut medisiner her...
Mezzosoprena Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og for guds skyld ikke drikk alkohol på de, jeg glemte meg en gang og tok 3n halvliter med ei venninne, jeg ble fyllasjuk fort etter ølen og våknet dårlig dagen etterpå etter 5dl øl..! Anonymkode: 006ad...ad8 Hehe, takk for advarselen 🤪
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Teatrica skrev (3 minutter siden): Det ble tatt EKG der, som ikke viste noe unormalt utover litt for hurtige hjerteslag... Jeg er i dårlig form, og jeg leser jo om at det ikke er unormalt høy puls jeg har (formen tatt i betraktning) så jeg tenker at kanskje legen var litt trigger happy med å skrive ut medisiner her... Greit å sjekke stoffskiftet for sikkerhets skyld også. Men det må da være bedre å hjelpe deg å komme i form, fremfor å gi medisiner som gjør deg ENDA mer sliten, tenker jeg. Anonymkode: d671d...506
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 Forsøkte betablokkere som en del av forebygging av kronisk migrene. Måtte slutte på alle grunnet bivirkninger og lite effekt. Fikk rett og slett symptomer på lavt blodtrykk. Svimmelhet, svartning for øynene og prikking og dovning av hender og bein. Gikk på dem i ca 3 mnd hver. Mitt forslag er at du går til lege og legger frem bivirkningene dine. Mest sannsynlig blir du rådet til å seponere. Muligens finnes fet andre alternativer. Anonymkode: d2c84...669 1
Mezzosoprena Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Greit å sjekke stoffskiftet for sikkerhets skyld også. Men det må da være bedre å hjelpe deg å komme i form, fremfor å gi medisiner som gjør deg ENDA mer sliten, tenker jeg. Anonymkode: d671d...506 Det er blitt sjekker - og det med formen tar jeg tak i på egen hånd (har gjort det en stund). Så jeg tenker at det er bedre å gjøre ting naturlig for å få ned pulsen, enn å slite nesten mer med unaturlige hjelpemidler.... 1
pia mater Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Jeg tålte metoprolol veldig dårlig (ekstremt dårlig form), så for meg hjalp det mye å skifte til bisoprolol, i tillegg til redusert dose. Forsøkte også en annen type en kort periode, men tålte heller ikke den. Nå har jeg bare kalde hender og føtter, blir lett svimmel, og drømmer hakket mer. Så for meg er de helt ok å leve med. Men mange bivirkninger vil kunne gå over iløpet av de første månedene du bruker det. Lurt å prøve å vente litt å se det an, men opplever du ubehagelige bivirkninger så er det flere typer betablokkere på markedet.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Er du I dårlig form og trenger å trene for å få ned pulsen (uansett noe du bør snakke med legen om og få en skikkelig utbredning), så hjelper det ikke med betablokkere. Herremin det var som å sitte fast i sirup og leve i slow motion... Klarte ingenting, var trøtt og utslitt hele tiden og ble bare sjuk og deppa. Betablokkere er ikke for alle, sånn er det bare. Og uten at jeg skal si det er tilfellet, jeg tror kvinner kanskje reagerer annerledes enn menn? Anonymkode: affa4...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har brukt betablokkere i flere år, det er helt uproblematisk når man bare finner rett dose. Det kan være dosen du har fått er for høy, og at du trenger å redusere, men dette må du ta opp med legen. Anonymkode: f4b3f...b35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå