Gå til innhold

Folk som ber om (mer) isbiter i drinker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg å forstå dette. Når man tar mer is i en drink så får drinken mindre alkohol i seg ikke sant? Synes det er så mange som maser om isbiter i drinkene sine ute på byen, og jeg skjønner det ikke. For er det ikke da bedre å bestille en drink som ikke er så sterk? Å som da sikkert også er billigere.

Alkoholen er jo dyr i Norge, hvis jeg bestiller en drink så vil jeg gjerne få det jeg betaler for og ikke vanne vekk alkoholen.

Jeg som har misforstått noe her?

Anonymkode: e3421...cd1

Skrevet

Hvis du har én enhet vodka i en drink, vil det uansett være én enhet samme hvor mye annet du putter i drinken. Det er bare den totale mengden som øker, og du sil drikke mer væske totalt sett for å få i deg samme mengde alkohol - men mengden alkohol vil være det samme....

• Liker 24
Skrevet

Jeg vil ha is i drinken min pga jeg ønsker at den skal være kald. Lunken drink klarer jeg ikke å drikke. Du driver vel i lunka øl eller lunka cider heller. 

Anonymkode: 9446d...25a

• Liker 5
Skrevet

Er vel like mye alkohol i selve glasset selv om du har mye is 😮 Du betaler ikke for mindre om det var det du mente?

Anonymkode: c6eff...0ef

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelp meg å forstå dette. Når man tar mer is i en drink så får drinken mindre alkohol i seg ikke sant? Synes det er så mange som maser om isbiter i drinkene sine ute på byen, og jeg skjønner det ikke. For er det ikke da bedre å bestille en drink som ikke er så sterk? Å som da sikkert også er billigere.

Alkoholen er jo dyr i Norge, hvis jeg bestiller en drink så vil jeg gjerne få det jeg betaler for og ikke vanne vekk alkoholen.

Jeg spør alltid om maks to isbiter. 

Anonymkode: cd6a4...392

Skrevet

Hvis alkoholprosenten er så viktig for deg så er det mest økonomisk å ha trønderbrygg på innerlomma og spe på. Andre liker bare en kald drink, ofte fordi smaken av alkohol er besk.

• Liker 5
Skrevet

Er premisset ditt at drinker er noe man kjøper for å bli mest mulig beruset for minst mulig penger?

De vil vel ha kald drikke, da. 

Anonymkode: 5b0f0...b9a

• Liker 3
Skrevet

Er vel breezer-generasjonen som gjør sitt inntog tenker jeg. De vil jo helst at alkohol skal svake some saft.

Anonymkode: ac4e3...0e5

Skrevet

Alkohol er dyrt i Norge ja - så tror du virkelig barene gir vekk mer alkohol fordi du ber om mindre is? 😛 ja, det er du som har misforstått noe. Men du er ikke alene da. Husker dette var en greie når jeg jobbet i bar at folk vil ha mindre is for de tror de får mer alkohol. For lite is gjør også at isen smelter fortere, så drinken blir utvannet. 

Anonymkode: aa2d6...6dc

• Liker 4
Skrevet

Det blir jo ikke mindre alkohol i en drink av at det blir lagt til mer isbiter i ettertid. Er det 4cl vodka i drinken så er det 4cl vodka i drinken. Forøvrig får du mer alkohol for pengene om du kjøper øl fra tap, om det er det du er ute etter:)

Anonymkode: be315...2ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spør alltid om maks to isbiter. 

Anonymkode: cd6a4...392

Interessant.

Anonymkode: 971bd...937

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De er nok ikke så glad i alkohol smaken og ønsker å vanne den ut, eller så vil de bare ha en iskald drink. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen av oss har faktisk penger.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det sjeldent jeg har drinken min så lenge at alle isbitene rekker å smelte, og servitøren vil jo uansett ikke ha i mindre alkohol i drinken selv om man har isbiter i. Mulig det blir plass til litt mindre blandavann, men det kommer vel helt an på drinken.

Anonymkode: be177...7ea

Skrevet

Det er jo når man har lite isbiter i glasset at alkoholen blir vannet ut mest. 

For eksempel: Når jeg bestiller G&T vil jeg ha glasset fullt av is. Det er først da forholdet mellom gin og tonic blir "riktig", og jeg smaker at det er gin der i det hele tatt. Ellers smaker det bare tonic. Mye av isbitene ligger uansett igjen i glasset når drinken er drukket opp. Dessuten vil jeg ha den skikkelig kald. 

Anonymkode: 384ec...ca7

Skrevet

Ts her. Takk for svar! Jeg virker sikkert dum, men jeg har faktisk lurt på dette 😛

Eksempel: hvis man heller 1 dl sprit i et stort glass. Og så fyller du resten av glasset med vann. Så blir du like beruset av å drikke dette som om du kun drakk den 1 dl med sprit? For jeg har alltid tenkt at det at alkoholen vannes ut vil si det samme som at alkoholprosenten blir mindre 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. Takk for svar! Jeg virker sikkert dum, men jeg har faktisk lurt på dette 😛

Eksempel: hvis man heller 1 dl sprit i et stort glass. Og så fyller du resten av glasset med vann. Så blir du like beruset av å drikke dette som om du kun drakk den 1 dl med sprit? For jeg har alltid tenkt at det at alkoholen vannes ut vil si det samme som at alkoholprosenten blir mindre 🙈

Det stemmer at alkoholprosenten blir mindre, men mendgen alkohol er den samme. Dvs at du blir like full med og uten blandevann, eller is eller bare sprit. Det kan være verdt å nevne at bobler i drikken åpner magesekken litt og du blir fortere full, mye mat samtidig kan forsinke alkoholopptaket noe. Men mengden alkohol er den samme. Derfor snakker man om enheter; det blir bare dumt å sammenligne en halvliter øl med en halvliter vodka og tenke at det er like mye.

Anonymkode: d7a53...9cd

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer at alkoholprosenten blir mindre, men mendgen alkohol er den samme. Dvs at du blir like full med og uten blandevann, eller is eller bare sprit. Det kan være verdt å nevne at bobler i drikken åpner magesekken litt og du blir fortere full, mye mat samtidig kan forsinke alkoholopptaket noe. Men mengden alkohol er den samme. Derfor snakker man om enheter; det blir bare dumt å sammenligne en halvliter øl med en halvliter vodka og tenke at det er like mye.

Anonymkode: d7a53...9cd

Aha skjønner. Da har jeg misforstått hele tiden jeg, uff flaut. Takk for svar :)

Skrevet

Jeg ber alltid om uten is, for vil heller ha mer blandevann enn vann

Anonymkode: 6c666...e6f

Skrevet

Vet dere grunnen for at man fyller opp hele glasset med isbiter nå du bestiller drinker på byen? Da går det mye mindre blandevann 😌

Anonymkode: a66a0...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...