Linnie Skrevet 27. september 2002 #1 Skrevet 27. september 2002 Jeg var hos hudlegen i går, og fikk resept på tetrazyclin for å bli kvitt kvisene mine. Er det noen her som har noen erfaringer med den? Bivirkninger? HVor lang tid tar det å bli bedre?
Linnie Skrevet 27. september 2002 Forfatter #2 Skrevet 27. september 2002 ok, moderator, denne ble kanskje lagt ut feil sted, kan du flytte den om du også syntes det?
Gjest *Nova* Skrevet 27. september 2002 #3 Skrevet 27. september 2002 Jeg brukte Tetrazyclini i nesten ett år (altfor lang tid) pga. annet hudutslett, men hadde ingen plager med acne i denne perioden. Nå skal det også tillegges at jeg aldri har vært så veldig plaget med acne, men i allefall de "obligatoriske" holdt seg borte. Merket ingen bivirkninger underveis, men som det også står på bruksanvisningen: Du må IKKE bli gravid mens du går på tablettene. Så husk sikker prevensjon. Må også si at kvisene kom tilbake som vanlig etter at jeg sluttet med tablettene. Håper at de hjelper for deg, og lykke til!
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #4 Skrevet 27. september 2002 Hei! Jeg fikk også Tetracyclin for kvisene mine for 4-5 år siden (hadde acne vulgaris,- dvs alvorlig variant av kviser ,- mange og store med andre ord) og gikk gjennom halvannen kur. Jeg skulle ikke sole meg fikk jeg beskjed om. Jeg fikk noen herlige bivirkninger (les underlivssopp) og det var pyton! Jeg sluttet etter en og en halv pakke. Fatter ikke at leger faktisk gir penicillin kurer til pasienter med kviser. Det er også rapportert tilfeller av at man kan bli motstandsdyktig mot andre penicillinkurer siden. Jeg er av den oppfatning av at slikt bare bør brukes hvis det er høyest nødvendig og man er veldig syk. Mener ikke å lage en skremselspropaganda, men du spurte om erfaringer. Det kan godt hende du ikke får bivirkninger, det er forskjellig fra person til person. Og det med motstandsdyktighet gjelder jo flere medikamenter enn penicillin, så det er nok ikke stor fare. Men skulle ønske legene sluttet å gi penicillin til dette uansett. Dette hjalp heller ikke for kvisene mine og jeg har dem den dag i dag. Dog i mindre størrelser og færre i antall. Har blitt bedre og bedre de siste årene heldigvis. Lykke til da. Håper de hjelper deg :D Klem , Kattepus
Linnie Skrevet 27. september 2002 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2002 Uff, jeg ble litt skremt av dette nå jeg!!!! Kanskje jeg skal la være allikevel?? Fikk med to kremer også, som jeg skal bruke i tilegg, kanskje jeg bare skal prøve de først?? Er jo ikke SÅÅÅ plaget!!!! Hmmm, dette må jeg tenke litt over først trur jeg! Men tusen takk for svar!!!!!
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #6 Skrevet 27. september 2002 Hei! Det var ikke meningen å skremme deg. Skal for all del ikke overkjøre legen din her. Men du kunne evt. spurt om det ikke er noe annet enn penicillin / antibiotika som du kunne brukt ? Noe som du istedet kan bruke utenpå huden og ikke innvortes. Dette er en erfaring jeg har hatt og ikke er fornøyd med. Men det kan gå kjempebra med deg. Dog,- det er du som bestemmer om du vil gå på dette eller ikke. Hvis legen din er en du trives med og kan snakke med, foreslår jeg at du viser til disse svarene mine og spør ham/henne om det. Hvis det er en OK lege, vil sikkert vedkommende gjerne ta dine meninger / din skepsis i betraktning. Jeg fikk også noen kremer,- bl. a Skinoren og et liniment som heter Dalacin. Disse virket bra på meg. Håper du finner ut av dette. Tips : Har du prøvd akupunktur eller homeopati ? Hudpleiesalong ? Jeg har hatt massssse problemer med akne og kviser selv og føler med andre som har det. Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg : ( Skal si ifra jeg, hvis jeg kommer på noe mer. Lykke til da,- og prat med legen og forklar situasjonen... Klem , Kattepus :D NB : Spør legen om info og om bivirkninger av penicillin.
Linnie Skrevet 27. september 2002 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2002 Hei Kattepus! Vet du, den legen kjenner jeg ikke i det hele tatt! Har aldri vært der før. Og det var liksom inn og ut på 10 min! Så på huden min i en forstørelses lampe, og skrev ut resepten! Jeg fikk også skinoren og en krem til, som jeg skulle bruke! Lurer på om jeg prøver disse kremene først jeg! Og eventuelt går over på pillene senere. Når jeg kom ut derifra, følte jeg egentlig ikke at jeg hadde fått svar på noen av mine spørsmål! Har bla også veldig tørr hud visse steder, og fikk ikke noe hjeøp på dette området! Hmmm, og dette betalte jeg 575 kr for!!! :o Jeg har prøvd hudpleie, og bruker kun hudpleie produkter!...føler liksom ikke at det hjelper helt... Men jeg prøver kremene først jeg, så kan jeg jo se! Liker ikke å dytte i meg antibiotika uten grunn eller!!!
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #8 Skrevet 27. september 2002 Uff, det er typisk leger. De bruker nesten ikke noe tid på pasienten og skriver fort ut en resept etter å ha tatt et raskt blikk.... :evil: Er dette en hudlege eller fastlegen din ? Er det fastlegen kan du bytte inntil 2 ganger pr kalenderår. Du kan evt. kontakte fastlegekontoret / ditt lokale trygdekontor hvis du villle vurdert å bytte. Evt. bytte hudspesialist ? Dette med en rask kikk på deg m forstørrelseslampe og så skrive ut en resept!?!? Også 10 minutter da!!! Arrrrgh! Jeg er selv helsesekretær (som tar ny utdanning, da) og har jobbet hos en gynekolog i Oslo. Der hadde vi 20 minutters timer stort sett og noen få timer som var 15 minutter. Vi kunne sette opp pasienter på begge typene avtaler, men var det nye pasienter ville legen ha 20 minutter, så han fikk mer tid til pasienten. 15-20 minutter bør være et minimum... Føler du at du ikke fikk tatt opp det du ville og følte at du satt igjen med en del spørsmål, ville jeg kanskje prøvd en annen lege. Føler med deg.... Håper det årner seg og husk at det er du som tar avgjørelsene! Lykke til :D :D Kattepus Irriterende å søke hjelp hos fagfolk som nesten gir blaffen :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #9 Skrevet 28. september 2002 Hei! jeg brukte tetracuyclin mot kvisene mine, og det er det eneste som hjalp meg, i og med at jeg var ganske mye plaget, og etter at man fyller 25-26 år, litt individuelt, blir huden tørrere med alderen, og nå som jeg 29 år har jeg litt kviser igjen, men det er kanskje fordi jeg er gravid? Så JA jeg anbefaler tetracyclin, tror ikke det er så farlig, hvis man bruker det i bare en periode i livet, jeg har ikke fått noe plager, og jeg har brukt antibiotika etterpå, og de har funket de! Ikke bruk hvis du er gravid, tror det er skadelig da.
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #10 Skrevet 28. september 2002 og linnie, hvis du har litt tørr og litt fet hud, så bruk bare OLJEFRIE produkter på huden. Hvis du bruker sterke uttørrende preparater som inneholder sprit, så kan de tørke ut huden så mye at huden din danner enda mer kviser for å kompensere for det tapte hudfettet, sa en spesialist til meg, og jeg hørte på spesialisten + tok antibiotika og vips! huden var uten kviser! veldig uvant, og jeg fikk bedre humør av det, og bedre humør gjør at du får det bra psykisk, noe som igjen hjelper på kvisene! lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #11 Skrevet 28. september 2002 Tok tetracyklin for en luftveisinfeksjon for noen år siden, og ble skikkelig dårlig! Kasta opp og hadde mageproblemer LENGE etterpå (flere år!), så jeg vil ALDRI mer ta tetracyklin... Men, det kan jo være en helt annen tetracyklin du har fått, sikkert svakere dose også, og som sagt, det er noen år siden min erfaring, kan jo hende det har vært litt produktutvikling. Men jeg ville likevel spurt litt! Beklager å skremme deg!...
Linnie Skrevet 30. september 2002 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2002 Hmmm, jeg trur jeg har bestemt meg for å vente litt med disse pillene jeg, og heller bare bruke kremene jeg fikk først. Om ting ikke bedrer seg, vil jeg prøve pillene... men jeg ble jo litt skeptisk nå da... hmmmm Men tusen takk for maaange gode svar! :D Ha en fin dag!
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2002 #13 Skrevet 30. september 2002 klokt valg av deg linnie, og ikke såååå redd for å prøve antibiotika, for de virker nemlig! du vil bli positivt overrasket! ingenting å grue seg for! du vil bare få penere hud! :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2002 #14 Skrevet 4. oktober 2002 Hei Linnie! Jeg gikk på en tetracyclinkur (Arco) mot kviser da jeg var 17 år. Det hjalp veldig. Jeg brukte Dalacin liniment i tillegg. Jeg hadde ingen bivirkninger, var til og med 1 måned i Syden uten at jeg merket noe til solsensibilitet. Da jeg sluttet med kuren kom dessverre en del av kvisene tilbake... Jeg vil gjerne få bemerke at DU kan ikke bli motstandsdyktig mot antibakterielle midler som tetracycliner, slik som man kan få inntrykk av at bl.a. "Kattepus" mener. Det er selvfølgelig bakterier som blir resistente, ikke mennesker. Snakk med legen din om medisinske spørsmål, ikke stol på hvem som helst her. Uansett hva du gjør, Lykke til!!
Gjest Diva Skrevet 5. oktober 2002 #15 Skrevet 5. oktober 2002 Gjest skrev : "Jeg vil gjerne få bemerke at DU kan ikke bli motstandsdyktig mot antibakterielle midler som tetracycliner, slik som man kan få inntrykk av at bl.a. "Kattepus" mener.Det er selvfølgelig bakterier som blir resistente, ikke mennesker" Beklager, gjest. Det var dette jeg mener. Tror jeg Linnie skjønte også..... Dessuten så er jeg ikke hvemsomhelst,- er faktisk utdannet som helsesekretær og har jobbet som dette. Det er lov å skrive feil...... Dette med å spørre legen og ikke hvemsomhelst her, gjelder for all medisinsk informasjon. Det beste er å kontakte legen, men det er ikke alle som liker å gå til lege og kanskje trenger litt støtte og litt "motivasjon" før de oppsøker lege ????? Jeg henviser alltid til lege når det gjelder slike ting bare leger kan svare på. Er det ting helsesekretærer kan svare på eller andre "legfolk", svarer jeg så godt jeg kan!!! Av min yrkeserfaring kjenner jeg godt til legeskrekk og tar hensyn til dette. Kattepus
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #16 Skrevet 7. oktober 2002 Hei Jeg har funnet et "vidunder produkt",som var svaret, og slutten på mine acne problem. Har lest mye om dette produktet, og tilslutt bestemte jeg meg for og prøve det. Huden ble som ny, myk og knudrefri, plus at kvisene forsvant!!! Jeg vet ikke om dette finnes i Norge eller ikke, men jeg fikk kjøpt det gjennom denne: www.proactive.com Klem fra en acnefri Sara :D
Gjest Diva Skrevet 7. oktober 2002 #17 Skrevet 7. oktober 2002 Høres interessant ut,- tar en kikk jeg :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå