AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Hei. Når sluttet dere med nattamming? Og ble melkeproduksjonen veldig redusert? Er redd for at å slutte med nattamming vil føre til uplanlagt ammeslutt, noe jeg synes er litt tidlig enda. Vil gjerne delamme til baby er 1 år. Anonymkode: 53a9d...7d7
Million Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 9 mnd. Da sluttet jeg fordi legen sa jeg måtte det, fordi jeg så ut som et spøkelse, avmagret og blek, etter 9 måneder uten nattesøvn pga oppvåkninger hver time natten gjennom på barnet. Ikke at det hjalp en døyt å slutte med nattamming. Ungen våknet hver time hver natt helt til han var to år uansett. .
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Med to av dem når de selv ville. Rundt to år? En av dem da jeg var gravid igjen, ca 16 mnd. Da ville han ikke ha på dagtid lengre heller. Så ganske mye eldre enn din☺️ Men om h*n dier hyppig om natten, kan du jo begynne med et av måltidene? Og så se hvordan det går og ta det derfra? Kjenner mange som ikke nattammer, og likevel har ammet i mange år. Anonymkode: 183f8...9f6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Min sluttet selv ved 9 mnd. Har opprettholdt amming som normalt på dagen, ammer fortsatt 3 ganger om dagen men før ammet jeg på ett bryst om gangen, nå ammer jeg på begge sider, synes det virket som om melkeproduksjonen gikk ned. Anonymkode: 70b30...020
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Sluttet med nattamming da jeg skulle starte i jobb igjen, da var barnet 8 1/2 måned, hadde jeg hatt lenger permisjon hadde jeg ammet lenger på natt. Men jeg delammet frem til barnet var 16 måneder, fikk litt mindre melk men ikke så lite at jeg ikke kunne amme tre ganger per dag. Anonymkode: 1c163...bf4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Her sluttet vi når ungene selv ikke ba om nattmat. Varvel rundt 10 mnd med begge. Da hadde de siste nattammingene vært såpass nært morgenkvisten at jeg ikke gadd legge meg igjen, men heller tok grytidlig start på jobb. Merket ikke noe på produksjonen, ammer til et år med begge, da mistet de helt interessen. Anonymkode: 8c0ae...f27
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 Nattamming etter 6 måneder er bare tull. Anonymkode: f69f0...c75 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Min eldste sluttet å amme på natten ved 4 mnd. Vi fullammet (vel litt smaksprøver) til 6 mnd, siden delammet vi til 15 mnd. Hadde godt med melk Anonymkode: 8a5e9...479
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nattamming etter 6 måneder er bare tull. Anonymkode: f69f0...c75 Ganske vanlig å fortsatt nattamme ved 6 mnd, ikke noe tull med det. Men når barnet spiser greit med fast føde kan man fint droppe nattamming om man ønsker. Anonymkode: 8a5e9...479 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Baby har sovet natten gjennom så og si fra 2 mnd (selvfølgelig med unntak). Delammet fra fødsel av, men har ikke fått mindre melk enn jeg hadde i utgangspunktet (baby er 5 mnd nå). Anonymkode: 959a1...67e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Er nede på en gang pr natt nå (hun er 6 måneder), og planen er å fortsette til hun selv ikke etterspør lengre. Har begynt med en stor porsjon grøt før natten, så da gikk det fra tre til en gang om natten:) Anonymkode: be24b...884
Kassiopeia8 Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nattamming etter 6 måneder er bare tull. Anonymkode: f69f0...c75 Haha, si det til babyen! Vår får ikke i seg mye fast føde på dagtid, og er helt klart sulten hvertfall 1-2 ganger om natten. Av og til våkner han oftere også og vil ha pupp, det får han selvfølgelig. Pupp er da mer en bare mat for de små. Blir jo litt trøtt, men det er sikkert glemt om et års tid. 2
ididi Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 Jeg stoppet med nattamming da lillejenta var 6-7 mnd. Målet var å få henne over på eget rom for at jeg skulle klare å sove litt bedre om natta; jeg våknet av alle smålyder hun lagde. Så samboeren og lillejenta flyttet over på naborommet. Planen var at han skulle komme inn med henne til meg for amming, men hun våknet bare én gang hver natt de første 2-3 nettene, og så begynte hun å sove natta gjennom. Det var helt fantastisk for søvnen min og lillejenta virket helt fornøyd. Melkeproduksjonen gikk noe ned etter en ukes tid, men var helt super for å amme på dagtid. Lillejenta hadde begynt med smaksprøver og litt etter litt ble det mer fast føde og mindre amming. Men jeg delammet fram til hun var ca. 14 mnd. og da var ikke datteren interessert lenger. Drt bare fader ut helt av seg selv. Det passet også helt fint for meg, for da var jeg omtrent syv mnd. på vei med nummer to. 🙃
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 Sluttet med nattamming da jeg begynte å jobbe ved ca 7 mnd. Det gikk veldig fint, hadde uansett melk etterpå. Delammet til 10 mmd og sluttet da kun fordi ungen mista interesse for pupp og spiste godt med annen mat Anonymkode: bb927...b7e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Nattammingen er den siste ammingen jeg har sluttet med med mine, så rundt 2 år. Anonymkode: 0116f...b11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Sluttet rundt 10 mnd, fortsatte å amme til 18 mnd. Anonymkode: c0257...9df
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 Million skrev (På 21.2.2021 den 19.05): 9 mnd. Da sluttet jeg fordi legen sa jeg måtte det, fordi jeg så ut som et spøkelse, avmagret og blek, etter 9 måneder uten nattesøvn pga oppvåkninger hver time natten gjennom på barnet. Ikke at det hjalp en døyt å slutte med nattamming. Ungen våknet hver time hver natt helt til han var to år uansett. . Dette. Min er 18 mnd og har alltid vært helt lik. Skulle så gjerne ønske i møte med andre mødre og helsepersonell, at det var kjent og snakket om at NEI, nattamming er ikke nødvendigvis årsak til nattevåk. Fikk så uendelig mye press om kutte det ut. Nå sluttet min unge å amme helt (baby bestemte) ved 12 mnd, og han er ennå våken minst like mye som da jeg ammet. Eneste forskjell er at han er mye vanskeligere å roe igjen nå, enn hva han var da han fikk pupp. Jeg tror utrolig mange mødre har sluttet å nattamme og dermed sluttet å amme helt - fordi det er «allmenn kjent» at når man avvenner nattamming så sover ungen rundt. Det er svært få dette gjelder for, unger som er våkne er våkne åkke som. Ja, det funker nok for noen - men langt i fra alle! Anonymkode: 4783f...4a1 1
ididi Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette. Min er 18 mnd og har alltid vært helt lik. Skulle så gjerne ønske i møte med andre mødre og helsepersonell, at det var kjent og snakket om at NEI, nattamming er ikke nødvendigvis årsak til nattevåk. Fikk så uendelig mye press om kutte det ut. Nå sluttet min unge å amme helt (baby bestemte) ved 12 mnd, og han er ennå våken minst like mye som da jeg ammet. Eneste forskjell er at han er mye vanskeligere å roe igjen nå, enn hva han var da han fikk pupp. Jeg tror utrolig mange mødre har sluttet å nattamme og dermed sluttet å amme helt - fordi det er «allmenn kjent» at når man avvenner nattamming så sover ungen rundt. Det er svært få dette gjelder for, unger som er våkne er våkne åkke som. Ja, det funker nok for noen - men langt i fra alle! Anonymkode: 4783f...4a1 Dere har helt sikkert prøvd dette, men jeg spør likevel: sover den lille på samme rom som dere eller på eget rom? For oss var det det å få knøttet over på eget rom som løste våkneproblematikken om natta; nattammeslutt kom som konsekvens av dét, ikke omvendt. Det er dessverre ingen enkeltløsning som funker for alle - som dere godt vet. Selv om noe gjelder for mange, betyr det ikke at det også gjelder akkurat din baby. Jeg syns det er synd når noen presenterer noe som en selvfølgelighet som garantert vil løse alle problemer. Sånn er det bare ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 ididi skrev (37 minutter siden): Dere har helt sikkert prøvd dette, men jeg spør likevel: sover den lille på samme rom som dere eller på eget rom? For oss var det det å få knøttet over på eget rom som løste våkneproblematikken om natta; nattammeslutt kom som konsekvens av dét, ikke omvendt. Det er dessverre ingen enkeltløsning som funker for alle - som dere godt vet. Selv om noe gjelder for mange, betyr det ikke at det også gjelder akkurat din baby. Jeg syns det er synd når noen presenterer noe som en selvfølgelighet som garantert vil løse alle problemer. Sånn er det bare ikke. Jepp prøvd alt. Men vi overlever, det var ikke poenget Blir bare så trist når jeg hører om mødre som skal kutte ut nattamming for å få ungen til å sove. Noen barn sover bare ikke, uansett hva man gjør. Synd å risikere hele ammingen dersom man ellers trives med amming, bare fordi allmennheten tror at det er årsaken til søvnproblem Anonymkode: 4783f...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå