Gå til innhold

Spekesildfilet fra Fiskemannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde kjøpt spekesildfilet fordi jeg ville prøve meg på sursild uten vanlig sukker, før jul. Men det ble ikke noe av. Er egentlig litt grønn på matlaging. Har spekesildfilet fra fiskemannen. Skal den stekes, eller spises uten å tilberedes? Har prøvd å google litt, men finner ikke noe. Er disse varmet opp fra før, eller er de rå.?

Anonymkode: f1eca...213

Skrevet

Spekesild er ikke varmebehandlet. De er jo ikke "rå" som sådan, da de har vært gjennom en spekeprosess, som er en måte å konservere fisken på. (Man kaller ikke røkelaks, gravlaks eller rakfisk for rå fisk heller, selv om ingen av dem har vært varmebehandlet.) 

Den  tradisjonelle måten å spise spekesild på er med kokte poteter, rødbeter, en rømmeklatt og muligens noen andre lokale variasjoner. 

Noen spekesildfileter bør vannes ut før spising pga at de er veldig salte. Prøvesmak dagen før du har tenkt å spise den, så kjenner du fort om fisken bør overnatte i en bolle med kaldt vann i kjøleskapet. 

Anonymkode: 6ee00...62c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Spekesild er ikke varmebehandlet. De er jo ikke "rå" som sådan, da de har vært gjennom en spekeprosess, som er en måte å konservere fisken på. (Man kaller ikke røkelaks, gravlaks eller rakfisk for rå fisk heller, selv om ingen av dem har vært varmebehandlet.) 

Den  tradisjonelle måten å spise spekesild på er med kokte poteter, rødbeter, en rømmeklatt og muligens noen andre lokale variasjoner. 

Noen spekesildfileter bør vannes ut før spising pga at de er veldig salte. Prøvesmak dagen før du har tenkt å spise den, så kjenner du fort om fisken bør overnatte i en bolle med kaldt vann i kjøleskapet. 

Takk for svar. :) Den tradisjonelle måten som du skriver; er det å spise den kald eller å varme den?

Skrevet

Noen koker den. Tror dette er vanlig nord i landet, det er der jeg har blitt tilbudt det.  Men den er absolutt best passe utvannet med poteter, rå løk, rødbeter, hardkokt egg og smør. Da er den rå. 

• Liker 1
Skrevet

Min kjæreste spiser dem kalde med sylta rødbeter, kokte poteter, rømme og flatbrød.  Han vanner filetene ut ca 1 times tid før de spises. 

Men sursild i februar er ikke feil 😃  Jeg laget bare for noen dager siden tomatsild til pålegg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 17.18):

Takk for svar. :) Den tradisjonelle måten som du skriver; er det å spise den kald eller å varme den?

Ha ha, her skrev jeg masse i første innlegg, men glemte det helt sentrale: silda spises kald. Potetene er varme, da. 

Skrevet

Der jeg er ifra er det vanlig med kålrotstappe til spekesild. Rødbeter og rå løk er visst også et must. 

Anonymkode: 86eec...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 16.49):

Jeg vokste opp med tilbehøret poteter, gulrotstuing (altså litt tykk, hvit saus med masse moste, kokte gulrøtter i), rødbeter og kaldt smør. Gulrotstuingen blir mild og litt søt pga. mengden gulrøtter, og det smaker kjempegodt til den salte silda. :) 

Anonymkode: 07209...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...