Gå til innhold

Dere på aap -hva tenker dere om å måtte ut i ett karensår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner det stresser meg, 3 år på å bli avklart på aap og karensåret som spøker. Sparer dere opp til å evt måtte stå uten inntekt ett år eller tar dere det som det kommer?  (Spørr i utgangspunktet dere som har ett sparepotensial).

Anonymkode: 8b04b...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjenner det stresser meg, 3 år på å bli avklart på aap og karensåret som spøker. Sparer dere opp til å evt måtte stå uten inntekt ett år eller tar dere det som det kommer?  (Spørr i utgangspunktet dere som har ett sparepotensial).

ja jeg har satt deler av et studielån på egen konto, og min far kommer evt til å hjelpe meg de 12 mnd, hvis dette skjer. fastlege og alle mine spesialister(og nav) mener uføretrygd er det neste steget etter 15 år med sykdom og frem og tilbake med aap og mislykkede forsøk på utdannelse.

men tar ingenting for gitt! siden jeg eier leilighet(50 m2 utenfor sentrum) kommer jeg ikke til å få sosialstønad. det blir uansett dyrere å leie, jeg eier rimelig.

så klart bør jeg finne en deltidsjobb de 12 mnd-men å finne den arbeidsgiveren som kan ha meg i arbeid blir ikke lett. pleier også å bli sykemeldt etter noen uker...i små deltidsstillinger🥲men man har heller ikke krav på sykepenger uten å ha jobbet 26 uker uten å være sykmeldt. så det blir tøft. men lurer veldig på hva som blir grunnlag om man søker aap på nytt; blir tidligere aap gjenopptatt-eller de småpengene man kanskje tjener i karensåret😞

Anonymkode: 1466d...95b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har søkt ufør nå, om ikke det blir innvilget så blir jeg totalt avhengig av mannen og han må betale alt. Jeg er gift og vi har barn sammen. Det er en helt forjævlig ventetid på avgjørelsen om ufør, samt om det blir «himmel eller helvette», når det er sagt så er det ingen gevinst å bli ufør, men når jeg er så syk som jeg er så har jeg ikke sjans til å prøve meg i arbeid, det vil føre til ytterligere problemer og det er i allefall ikke familien tjent med. Jeg frykter at ekteskapet går i oppløsning om jeg må inn i et karensår... 

Anonymkode: 4887a...f9e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ja jeg har satt deler av et studielån på egen konto, og min far kommer evt til å hjelpe meg de 12 mnd, hvis dette skjer. fastlege og alle mine spesialister(og nav) mener uføretrygd er det neste steget etter 15 år med sykdom og frem og tilbake med aap og mislykkede forsøk på utdannelse.

men tar ingenting for gitt! siden jeg eier leilighet(50 m2 utenfor sentrum) kommer jeg ikke til å få sosialstønad. det blir uansett dyrere å leie, jeg eier rimelig.

så klart bør jeg finne en deltidsjobb de 12 mnd-men å finne den arbeidsgiveren som kan ha meg i arbeid blir ikke lett. pleier også å bli sykemeldt etter noen uker...i små deltidsstillinger🥲men man har heller ikke krav på sykepenger uten å ha jobbet 26 uker uten å være sykmeldt. så det blir tøft. men lurer veldig på hva som blir grunnlag om man søker aap på nytt; blir tidligere aap gjenopptatt-eller de småpengene man kanskje tjener i karensåret😞

I en midlertidig situasjon, som dette er, vil du som regel kunne få sosialstønad selv om du eier bolig. Oppsparte midler må du likevel selvfølgelig uansett bruke først. 

Selv regner jeg ikke med å bli ferdig avklart før makstiden min utløper siden alt som heter arbeidsutprøving etc. mer eller mindre har stoppet opp her det siste året. Nå vet jeg at jeg kommer til å klare meg uansett uten å måtte gå fra gård og grunn, men det kommer til å bli tøft og tanken er absolutt ikke helsebringende. Jeg klarer uansett ikke å jobbe så det blir å håpe det beste og forberede seg på det verste :(

Det som muligens kan komme til å "redde" meg er at vi får regjeringsskifte til høsten og en annen sammensetning på Stortinget som gjør at man får flertall for å fjerne bl.a. karensåret. Det har vært oppe flere ganger, men slik det er nå går det akkurat ikke gjennom fordi H, V, KrF og FrP stemmer i mot. Med andre ord er det viktig å stemme til høsten! 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har søkt ufør nå, om ikke det blir innvilget så blir jeg totalt avhengig av mannen og han må betale alt. Jeg er gift og vi har barn sammen. Det er en helt forjævlig ventetid på avgjørelsen om ufør, samt om det blir «himmel eller helvette», når det er sagt så er det ingen gevinst å bli ufør, men når jeg er så syk som jeg er så har jeg ikke sjans til å prøve meg i arbeid, det vil føre til ytterligere problemer og det er i allefall ikke familien tjent med. Jeg frykter at ekteskapet går i oppløsning om jeg må inn i et karensår... 

Føler med deg. I ventetiden så følte jeg at jeg satt og rev med i håret. Alenemor med ansvar for et barn her. Ante ikke hva jeg skulle gjøre dersom det ble nei. Fikk helt vondt i magen av å tenke på flere år med dårlig råd. 

Anonymkode: f2122...efb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

hvorfor kan du bli skilt? er mannen din så kjip at han nekter å hjelpe deg 12 mnd🥲

herlighet, pappa har lovd å hjelpe meg. «for better or worse» betyr visst ingenting i dag. kanskje du bør forlate han når/hvis du får orden på økonomi🙌🏻🥂

• Liker 4
Skrevet

TS her -jeg vet det kommer til å bli en uføresak ut av min aap, er altfor syk til å stå i jobb -men det i tillegg skulle stå uten inntekt ett år legger sten til byrden det er å være syk. Så jeg sparer for harde livet for å kunne ha stabil inntekt om jeg må ut i karensår. Jeg er gift men vi kommer ikke til å klare oss på hans inntekt alene, ikke orker jeg å skulle forholde meg til sosialstønad heller. Kommer meg knapt ut av huset å få ordnet sånne ting. Man må jammen være oppegående og fremsynt for å være syk. Håper også på regjeringsskifte for dette systemet med aap fungerer dårlig i mange tilfeller og stigmatiserer allerede mennesker som «ligger nede». Målet er å spare slik at jeg har 16.000 og rutte med pr mnd i evt karens. Om jeg skipper karens så har jeg ihvertfall spart en god slump ekstra penger som jeg tenkte skulle gå til pensjonssparing. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

hvorfor kan du bli skilt? er mannen din så kjip at han nekter å hjelpe deg 12 mnd🥲

herlighet, pappa har lovd å hjelpe meg. «for better or worse» betyr visst ingenting i dag. kanskje du bør forlate han når/hvis du får orden på økonomi🙌🏻🥂

Det handler kanskje ikke så mye om å være kjip, men at etter en lang periode med stor belastning på samlivet på grunn av sykdom etc. så blir karenstiden med alt det fører med seg kanskje tungen på vektskålen. 

Endret av Leo
  • Liker 4
Skrevet

Du står da ikke uten noe som helst, du vil ha rett på sosialstønad. Det at du ikke orker styret er barnslig. Det tar deg 30 min å samle dokumenter og send inn på nett. Du må ikke gå noen steder, du gjør alt på nett. 

Er det uførsak som du påstår, så er det noe som kreves for å få søkt uføretrygd. Er det praksis/tiltak så må du over på tiltakspenger. Er det utredning/behandling så søker du forlengelse på AAP. 
Er du for syk til omskolering, behandling, utredning, tiltak etc så søker du uføretrygd. Dersom NAV ikke tillater det så er du ikke så syk som du skal ha det til. 

Dersom du må ha lengre tid, så får du søkt om forlengelse, hvis du trenger det. 
Jeg hadde gått ut makstiden på 4 år da reglene kom. Noe som betyr at jeg kun fikk forlengelse opp til maks desember 2019. Jeg søkte og fikk enda et år og i Desember 2020 ble det søkt uføretrygd. Kunne ha søkt om enda en forlengelse på AAP, men det ble konkludert med at det ikke var noe mer å hente i utredning, behandling eller tiltak. 

Har du behov for det, så får du det. Har du ikke behov for det, så får du det ikke. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: adf2a...eed

Skrevet

Min AAP går også snart ut 😰 vet ikke enda hva som skjer fremover... får bare svar fra nav at de ikke vet om de har alt som trengs for å søke ufør når AAP tiden er ute. Frykter jeg må på karensår med sosialstønad. Har heller ingen mulighet til å spare noe 😰😰😰 Tar på helsa å bekymre seg over dette hele tiden... 

Anonymkode: 3cdc2...012

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du står da ikke uten noe som helst, du vil ha rett på sosialstønad. Det at du ikke orker styret er barnslig. Det tar deg 30 min å samle dokumenter og send inn på nett. Du må ikke gå noen steder, du gjør alt på nett. 

Kanskje, det spørs helt hvordan NAV vurderer boligen. Hvis TS eier en større bolig av en viss verdi, kan NAV forlange at denne må selges, enten til fordel for en mindre, mer grisgrendt kåk, eller gå over til leie, før hun får lov til å motta sosialhjelp. Hvis det foreligger en uføresøknad, er noe større sjanse for å få beholde bolig, bil og BSU, men dersom hun "bare" venter å håp om å få gjenopptatt AAP etter et år på karens, er intet garantert. 

Anonymkode: f9a61...86f

Skrevet
Leo skrev (20 minutter siden):

Er det deg Heidi? :ler: 

Nei og du vil bli rapportert, for dette er personangrep mot den personen du poster fult navn og bilde av! IKKE GREIT! 

Personen tar for øvrig helt feil og er ikke i nærheten av det jeg skrev. Les!
Dersom du trenger mer utredning, så får du forlengelse. Du vil også få 6 mnd forlengelse for å søke jobb når du er ferdig avklart. Du vil også få forlengelse i påvente av uføresøknad. Den nye regelen ble til fordi svært mange mottok AAP i mange år, i opp til 10 år, uten å være i tiltak eller behandling eller uten fremgang på noe som helst plan. Det var misbruk og feilbruk av AAP. Derfor ble det mer krav og også krav om kortere makstid. Dersom du trenger mer avklaring eller behandling, så får du søkt om forlengelse. For har du behov for det, så vil du få det.

Det er også andre stønader man kan gå på. Som tiltakspenger og kvalifiseringsprogrammet. Men da må man så klart være frisk nok til å fylle kravene på de to. 
Går det mot uføretrygd så vil du få beskjed hva NAV mangler for at du skal søke ufør. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei og du vil bli rapportert, for dette er personangrep mot den personen du poster fult navn og bilde av! IKKE GREIT! 

Dersom du trenger mer utredning, så får du forlengelse. Du vil også få 6 mnd forlengelse for å søke jobb når du er ferdig avklart. Du vil også få forlengelse i påvente av uføresøknad. Den nye regelen ble til fordi svært mange mottok AAP i mange år, i opp til 10 år, uten å være i tiltak eller behandling eller uten fremgang på noe som helst plan. Det var misbruk og feilbruk av AAP. Derfor ble det mer krav og også krav om kortere makstid. Dersom du trenger mer avklaring eller behandling, så får du søkt om forlengelse. For har du behov for det, så vil du få det.

Det er også andre stønader man kan gå på. Som tiltakspenger og kvalifiseringsprogrammet. Men da må man så klart være frisk nok til å fylle kravene på de to. 
Går det mot uføretrygd så vil du få beskjed hva NAV mangler for at du skal søke ufør. 

Eh, du vet at personen som blir "angrepet" her er stortingspolitiker, og representant for partiet som implementerte politikken som omtales?

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Heidi Nordby Lunde har skrevet det innlegget jeg la ut screenshot som stortingsrepresentant og leder av partiet Høyre i Oslo 😉 Det er med andre ord ikke snakk om å henge ut en privatperson. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke var ferdig utredet innen tiden (og fordi nav da ikke har fått alle nødvendige papirer til å søke ufør) så vil jeg ha karensår 😞 

De begynner det med at jeg starter AAP med skole.... under bare et halvt år ble det omgjort at jeg var på AAP pga sykdom og jeg skulle ikke fullføre skole. Men de sier, fordi jeg startet med skole, så får ikke jeg lov til å få noe forlenget ☹️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, du vet at personen som blir "angrepet" her er stortingspolitiker, og representant for partiet som implementerte politikken som omtales?

Har personen sagt det er greit å bruke på kg da? eh nei og dessuten så er det irrelvant 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke var ferdig utredet innen tiden (og fordi nav da ikke har fått alle nødvendige papirer til å søke ufør) så vil jeg ha karensår 😞 

De begynner det med at jeg starter AAP med skole.... under bare et halvt år ble det omgjort at jeg var på AAP pga sykdom og jeg skulle ikke fullføre skole. Men de sier, fordi jeg startet med skole, så får ikke jeg lov til å få noe forlenget ☹️

Men det er jo veldig rart. For et av vilkårene for forlengelse er blant annet om man er under godkjent utdanning. "Du kan også få AAP i inntil to år for å fullføre et innvilget opplæringstiltak" https://www.nav.no/no/person/arbeid/arbeidsavklaringspenger/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-6 

Men om de mangler noen papirer så er det vell ikke så lenge til du kan søke.  Det tar ikke et år. Eller?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har personen sagt det er greit å bruke på kg da? eh nei og dessuten så er det irrelvant 

Det trenger ikke personen si. Det er selvsagt greit å omtale politikeres uttalelser på forumet.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo veldig rart. For et av vilkårene for forlengelse er blant annet om man er under godkjent utdanning. "Du kan også få AAP i inntil to år for å fullføre et innvilget opplæringstiltak" https://www.nav.no/no/person/arbeid/arbeidsavklaringspenger/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-6 

Men om de mangler noen papirer så er det vell ikke så lenge til du kan søke.  Det tar ikke et år. Eller?

Er ferdig utredet psykisk, men ikke fysisk 🙄 Har et halvt år igjen på AAP.. Veldig spent om sykehuset rekker finne ut hva som er galt 😕 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er ferdig utredet psykisk, men ikke fysisk 🙄 Har et halvt år igjen på AAP.. Veldig spent om sykehuset rekker finne ut hva som er galt 😕 

Kanskje de rekker å utrede det fysiske innen fristen, slik at du får søkt ufør før aap går ut. 

Skrevet

jeg ville søke om et år utvidelse etter makstiden på 3 år, fordi jeg har blitt sykere. men fordi jeg har klart 10 sp(hjemmefra, stort sett med pc i sengen) var jeg for frisk til å få utvidet aap. men samtidig mener legene og nav at jeg er for syk til å jobbe, og bør få ufør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...