AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Har en jente på snart 14 år som plutselig har fått veldig mye uren hus/kviser. Fra myk «baby-hud» til masse kviser ganske fort. Det kom i forbindelse med at hun kom i puberteten og har selvsagt (sikkert?) mest med hormoner å gjøre. Hun fikk mensen for første gang for noen mnd siden og har ganske kjapt gått fra spinkel barnekropp til å få litt kvinnelige former. Hva er det beste å bruke for å forsøke å få bukt med disse kvisene? Hun har den typiske T-sonen hvor kvisene samler seg, på haken, nesen og i pannen. Ingenting langs kjeven eller hårfestet eller på kinnene. Har prøvd å Google litt, men er jo en jungel der ute. Har forsøkt Dermologica sine akne-produkter nå en liten stund, men er ingen forskjell enda i hvert fall - muligens vi må gi det litt mer tid? (Brukt ca en mnd tipper jeg) Har ellers lest om Elixir og Mario Badescu, og lurer på å prøve en av disse. Noen som har erfaringer med disse eller eventuelt har andre merker eller annet å anbefale? Anonymkode: 0e34c...ae4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Ingenting av hudprodukter fungerte på meg som tenåring. Bare å skrubbe ansiktet med ren klut og vann, samt endringer i kosthold. Kutte ut sukker/søppelmat og melkeprodukter. (Jeg reagerte veldig på melk). Fikk også verre utbrudd av koffein. Så det hjalp også å kutte ut. Ellers som tenåring må man bare leve med det. Anonymkode: 071f4...489 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Anbefaler exuviance. Det kan fort bli verre de første to-tre ukene, fordi produktene fremskynder prosessen med all gørra som ligger under huden og venter på å bryte ut, men deretter vil du se kraftig bedring. Anonymkode: a1700...79c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefaler exuviance. Det kan fort bli verre de første to-tre ukene, fordi produktene fremskynder prosessen med all gørra som ligger under huden og venter på å bryte ut, men deretter vil du se kraftig bedring. Anonymkode: a1700...79c Det hindrer ikke nye kviser i å poppe frem. Forkorter bare levetiden til de som allerede er der. Anonymkode: 071f4...489
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Ta henne med til legen. Slikt går veldig utover hud og selvtillit, og de kan gi reseptbelagte kremer, samt henvise til hudlege. Dess fortere dere tar seriøst tak i det dess fortere kan dere få hjelp. Jeg tok mitt barn med til hudpleier et par ganger før vi dro til legen. Skulle nok gått til legen først, for fikk bedre hjelp med det. Ble tatt seriøst av legen, fikk kremer og henvisning til hudlege, selv om problemet var langt mindre enn det mange tenåringer sliter med. Ellers er gode renserutiner veldig viktig. Anonymkode: d86e1...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det hindrer ikke nye kviser i å poppe frem. Forkorter bare levetiden til de som allerede er der. Anonymkode: 071f4...489 Det er jo som med alle hudpleieprodukter det. Man kan jo ikke gå på legemidler med en gang bare fordi en tenåringsjente får kviser under puberteten! Anonymkode: a1700...79c 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ta henne med til legen. Slikt går veldig utover hud og selvtillit, og de kan gi reseptbelagte kremer, samt henvise til hudlege. Dess fortere dere tar seriøst tak i det dess fortere kan dere få hjelp. Jeg tok mitt barn med til hudpleier et par ganger før vi dro til legen. Skulle nok gått til legen først, for fikk bedre hjelp med det. Ble tatt seriøst av legen, fikk kremer og henvisning til hudlege, selv om problemet var langt mindre enn det mange tenåringer sliter med. Ellers er gode renserutiner veldig viktig. Anonymkode: d86e1...6c4 Antibetotika burde være det siste man prøver, ikke det første. Anonymkode: cf659...b95 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Antibetotika burde være det siste man prøver, ikke det første. Anonymkode: cf659...b95 Det finnes mange ting legen kan skrive ut som ikke er antibiotika. Kremer som Epiduo f.eks. Det er gjerne bare litt sterkere versjoner av de samme virkestoffene som selges i reseptfri form. Anonymkode: d530c...38f 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Basiron wash og en parfymefri gel krem dette er litt tøffere behandling (reseptfri) og man trenger litt tilvenning da du kan bli litt tørr. Ellers så er salisyl produkter gode. ACO på apoteket har en toner og krem med dette. Anonymkode: ad0e8...522
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Antibetotika burde være det siste man prøver, ikke det første. Anonymkode: cf659...b95 Jeg snakker ikke om antibiotika, men først og fremst det å få henvisning til hudlege. Utover det fikk mitt barn en krem på resept hos legen også, som hjalp. Tror veldig mange tenker at kviser bare hører med når man er tenåring, og tar derfor ikke tak i det. Var ganske nylig en lengre artikkel om dette, der flere hudleger var veldig klare på at vi foreldre burde ta tak i det og få barnet til legen, og hudlege, istedenfor å bare la barna plages med det. Det var den artikkelen som fikk meg til å bestille legetime, for hvorfor skal egentlig tenåringer slite med slikt unødvendig? Anonymkode: d86e1...6c4 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Hudlege, hudlege og hudlege!! Anonymkode: 3214f...d33 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Helt ærlig, ikke gjør for mye. Jeg støtter hudlege. Skal dere gjøre noe selv, så sørg for at hun har en mild rens for sensitiv hud hun bruker morgen og kveld. Følg opp med en nøytral dag/nattkrem. Du trenger ikke gjøre det mer avansert, mange overbehandler problemhud og den blir enda mer sinna. Jeg har selv sensitiv hud, og jo mindre jeg gjør jo mer fornøyd er huden. Har ikke så mange kviser lengre, men de dukker opp iblant. Jeg pirker ikke på dem, og lar huden puste ekstra (ingen sminke) i de periodene. Anonymkode: 37ac7...164 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 Ta en tur til en hudpleier som har behandlinger/produkter som passer ung hud, og få veiledning av en fagperson. Jenta trenger vel ikke å gå til hudlege hvis hun ikke har akne? Anonymkode: 27a8a...a53
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Skrevet 22. februar 2021 Hvis hun er veldig plaget av det, så ta henne med til noen som kan hud. Det vil nok også hjelpe på selvtilliten av en lege kan forklare at det ikke er hennes feil, at det er HELT normalt og at de kan prøve å hjelpe henne. Hvis hun ikke er særlig plaget av det, men vil ha en hudpleie rutine, velg noe mildt og enkelt (La Roche Posay, Cosrx, Heimish, ikke skum-cleanser - gel eller milk er bedre for de aller fleste og gjerne noe med BHA syre), muligens en toner som fukter (de fleste av oss er dehydrerte, dehydrering gjør at huden overproduserer olje, dermed dannes det flere kviser etc), en hudkrem tilpasset hudtypen hennes og en solkrem som hun kommer til å bruke. Anonymkode: ca1e6...a1f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 Takk for gode svar alle - hun virker heldigvis ikke så veldig plaget av det, enn så lenge, men hun har jo ikke hatt dette så veldig lenge. Mulig det kan komme til å plage henne mer hvis det forblir på samme måten eller blir verre. Jeg tenker hun i første omgang får forsøke noen milde produkter og se hva som skjer fremover. Muligens det kan roe seg litt etter hvert? Det kom jo veldig plutselig og samtidig med mensen og at hun begynte å utvikle seg. Hvis det ikke bedrer seg får jeg ta kontakt med enten hudpleier eller i verste fall lege for å se om det finnes en løsning. Det er selvsagt helt normalt med uren hud og kviser i tenårene, men det er jo unødvendig å plages med det om det er en måte å bedre det på. Gjør utrolig mye med selvtilliten om man har dårlig hud. Jeg slet selv veldig med huden, og har fremdeles utbrudd (men ikke i nærheten av sånn som da jeg var yngre) og det ødela nesten selvtilliten min helt. Jeg følte aldri det var noe som kunne hjelpe, men at alt jeg prøvde enten gjorde det verre eller førte til andre problemer (typisk tørr og flassende hud) Jeg ser at hun heldigvis ikke har samme type hud som jeg hadde, jeg hadde skikkelig akne og hadde særlig mye på kinn og kinnbena/langs kjeven. Tror nok det var som en hudsykdom for min del, og ikke «normale» tenåringskviser sånn som det kan se ut hun har. Håper virkelig det i hvert fall, for sånn som jeg har hatt det unner jeg ingen. Ikke nødvendigvis at jeg hadde det verdt av alle ig ikke har sett verre, men måten det fikk meg til å føle meg på. Huden min er fremdeles et sårt tema for meg, og jeg føler nesten at ungdomstiden min ble hemmet av det, da det var mye jeg unngikk (overnattinger, bading ol) fordi jeg følte jeg måtte dekke til med sminke og var livredd for at noen skulle se meg uten eller at sminken skulle gnis vekk. Anonymkode: 0e34c...ae4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå