Gjest Acer Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 (endret) Om noen mnd. er det igjenn klart for konfirmasjoner rundt om i landet såfremt pandemien ikkje setter ein stopper for dem. Spørsmålet er hva som idag er vanleg i gji til konfirmasjoner utifra relasjoner ein du står på slektreet overfor konfirmanten ? Endret 21. februar 2021 av Skybe
powerpuffen Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Vanskelig å gi deg et konkret svar på dette når vi ikke vet hvordan relasjon du har til konfirmanten. Dessuten er det veldig forskjellig hvor mye man får til konfirmasjonen. Jeg kjenner flere som fikk totalt flere titalls tusen av besteforeldre, foreldre og andre nære slektninger. Det kommer veldig an på hvor mye penger som ligger i slekta virker det som. Jeg fikk bunad av foreldrene mine, og totalt sett rundt 15-17.000 kroner fra familie, venner og slekt. Jeg var konfirmant på starten av 2010-tallet. En god tommelfingerregel er at man som oftest gir litt mer enn hva man ville gitt til for eksempel bursdag eller jul. Konfirmasjonen oppleves bare en gang i livet.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Som fadder og som tante og onkel har vi gitt gaver til en verdi av ca 1500 kroner de siste årene. Vi kunne også gitt 1500 kroner som ren pengesum. Til en konfirmant som ikke er i familien, men hvor vi har vært mye sammen med både konfirmant og foreldre har vi gitt litt mindre. Sistgang det var aktuelt gav vi en gave som kostet ca 800 kroner. Det var i 2019. Vi vurderte å gi en pengesum på enten 500 eller 1000 kroner den gangen, men endte med en presang. Hva som er vanlig varierer selvsagt mye, så dette blir jo bare et eksempel. Vi har alltid gitt dyrere gave til konfirmasjon enn til bursdag og jul. Det er tross alt en annen anledning. Anonymkode: ee14c...657
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Jeg er tante og fadder. Gir nok 1500 eller 2000 fra meg og samboer. Mulig det blir 2000 da det har vært et kjedelig og umotiverende år for niesa mi (som for alle andre🙃). Anonymkode: 7d07b...feb
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Søsteren min fikk 10.000 av bestemoren og stebestefaren(med gode jobber), og 1000kr av bestefaren sin(som er uføretrygdet). Anonymkode: be8de...3fd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søsteren min fikk 10.000 av bestemoren og stebestefaren(med gode jobber), og 1000kr av bestefaren sin(som er uføretrygdet). Anonymkode: be8de...3fd Dette var i fjor. Hun fikk rundt 45.000 + bunad tilsammen. Dette var en vanlig sum i hennes krets, også var det jo noen som fikk under 5000kr og de som fikk rundt 100.000kr. Man kommer alle fra forskjellige familier, med ulik størrelse og økonomi:) Anonymkode: be8de...3fd
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Du gir etter hva økonomien din tilsier at du kan gi! Husk på eventuelle flere barnebarn sånn at det ikke blir forskjell😊 Anonymkode: bedd1...019
powerpuffen Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Skybe skrev (20 timer siden): Er besteforeldre til konfirmanten. Jeg fikk 2000 av mine besteforeldre på begge sider om jeg ikke husker feil. Det viktigste er som nevnt over her hva økonomien tilsier, ikke summen i seg selv!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Er dere besteforeldre så ville jeg tenkt over at jeg hadde hatt mulighet til å gi det samme til alle barnebarn. Da jeg var konfirmant i 2000 fikk jeg bunadsring og 1000kr av farmor og farfar, de hadde 17 barnebarn og gav det samme til alle jentene, mens guttene fikk slipsnål og samme sum. Av mormor og morfar fikk jeg 2000 pluss en t-skje i sølv som hun hadde tatt vare på da mine oldeforeldre gikk bort, de har 9 barnebarn og alle som konfirmerte seg frem til morfar døde og mormor ble dement fikk samme gave. Anonymkode: aaa5e...047
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Min konfirmant vil arve bestemors bunad, veldig koselig. Bestemor bruker ikke bunaden lengre, men det skaper et nytt dilemma, hva med de andre barnebarna? Hun kan ikke gi dem 30 000 hver i konfirmasjonsgave. Anonymkode: 070af...dee
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Jeg fikk 700kr og et arvesmykke av bestemoren min. Ble veldig glad for begge deler. Anonymkode: e5038...58b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 Skybe skrev (På 24.2.2021 den 18.56): Er besteforeldre til konfirmanten. Og den økonomiske situasjonen deres er? og er konfirmantene foreldre av typen som kan påregnes å bruke pengene på sarv? Gitt at dere er normalt stilt økonomisk for deres aldersgruppe (eier nedbetalt bolig og har penger på fond) ville jeg gitt 10-15 000 i fond låst frem til konfirmanten oppfyller noe som definerer hans eller hennes fremtid i positiv retning. Som å ta eller fullføre høyere utdannelse eller binde pengene til kjøp av egen bolig. De fleste 60-åringer merker ikke en gave av slik størrelse, og på 5-15 år vokser den til et anstendig beløp. Pluss, en gave i fond normaliserer investering i tidlig alder. Anonymkode: 8cb1f...3c8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og den økonomiske situasjonen deres er? og er konfirmantene foreldre av typen som kan påregnes å bruke pengene på sarv? Gitt at dere er normalt stilt økonomisk for deres aldersgruppe (eier nedbetalt bolig og har penger på fond) ville jeg gitt 10-15 000 i fond låst frem til konfirmanten oppfyller noe som definerer hans eller hennes fremtid i positiv retning. Som å ta eller fullføre høyere utdannelse eller binde pengene til kjøp av egen bolig. De fleste 60-åringer merker ikke en gave av slik størrelse, og på 5-15 år vokser den til et anstendig beløp. Pluss, en gave i fond normaliserer investering i tidlig alder. Anonymkode: 8cb1f...3c8 🤯 hva om de har fem barnebarn da? Eller ti? Konfirmanten trenger virkelig ikke en så stor gave! Anonymkode: bedd1...019
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Min datter fikk i fjor 5000 av sine besteforeldre (altså ganger to) + 10 000 på BSU som min mor har spart til henne siden hun ble født. Jeg vet om folk som gir mer og folk som gir mindre. Anonymkode: fd6de...7d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå