Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går i vg 2. da jeg begynte på videregående kom jeg i klasse med ei jeg var venn med fra før. Vi ble etterhvert en del av en venninnegjeng med fire andre. I hele vg1 og helt i starten av vg 2 følte jeg at vi var en bra gjeng som fant på ting og hvor alle inkluderte hverandre. Tidligere i høst begynte de andre å finne på ting og sånt uten å spørre meg, og jeg fikk aldri vite at de skulle finne på ting før etter at de var sammen og lagt det ut på sosiale medier osv. Jeg tok opp dette med de, men de sa bare at det ikke var noe og «alle kunne ikke være med hele tiden». Utestengingen fortsatte, og på skolen endte jeg opp med å være alene da de bare kuttet meg ut. Etter hvert fikk jeg høre at årsaken til utestengingen var på grunn av hun ene i jentegjengen (hun jeg kjente fra før) som mente jeg hadde startet en krangel med henne bare fordi jeg spurte hvorfor jeg aldri ble invitert med på noe mer. Jeg prøvde å snakke med henne, men hun kommer med sånne teite og mye unnskyldninger hver gang, og det virker som om at hun har fått med seg de andre jentene på å utestenge meg. Jeg har prøvd å finne meg andre venner og være med andre folk, men dette er ikke lett. Denne utestengingen og mangelen på sosialt liv begynner å gå veldig inn på meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få plass i gjengen igjen. Lurte derfor på om noen har oppleve det samme, og om dere har tips til hva jeg kan gjøre. Føler det blir dumt å blande inn lærer når vi tross alt går på videregående og blir 18 år i år.

Anonymkode: 2733e...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd utestenging sånn som deg, men jeg har levd lenge nok til å ha kjent på mange ubehagelige sosiale relasjoner, venner som har «slått opp» med meg, osv. 

Jeg vet ikke om jeg har så mange gode råd, ville mest av alt sende deg en styrkeklem, for dette høres supertungt ut for deg..! 

De eneste tankene jeg får er:

- er det noen av de andre i denne gjengen du kan ha kontakt med uten å måtte ha kontakt med hele gjengen?

- kanskje er du inne på noe når du prøver å henge med andre folk og finne deg andre venner..? Dette er ikke lett, som du sier, men likevel..? Har du noen andre arenaer hvor du kan få sosialt samvær eller vennskap? Jobb? Hobby? Tidligere klassevenninner? Familie? Kanskje noen du ikke har tenkt på som «venninne-materiale» likevel kan vise seg å bli en fin relasjon/vennskap?

- snakk med noen andre du føler deg trygg på. Ikke for å nødvendigvis løse det, men bare for å føle på litt støtte eller trøst eller det du trenger. Familie? Helsesykepleier på skolen? Prest? Lærer? (Du kan snakke med en lærer uten å involvere han/henne og gjøre en stor sak ut av det.) Andre? 

- her må du føle deg frem hva som blir riktig for deg, men: kan det kanskje være en idé, hvis du ikke allerede har gjort deg, å ta en alvorsprat med en eller flere av disse jentene, og spørre hva som EGENTLIG er grunnen til at du stenges ute? Er det noe du har misforstått som de er sur på deg for? Hvis de har en dårlig grunn, eller ikke klarer å forklare deg grunnen, eller snakker det bort, så tenker jeg at du kanskje bør ta det med i vurderingen av hvor greie venninner de egentlig er. 

Masse lykke til uansett hva du gjør ❤️

• Liker 2
Skrevet (endret)

Leit at du blir utestengt på skolen. Det er så vondt og sårt å bli utfryst av vennene. Klem til deg❤️

Endret av Ylvali
Skrevet

Jeg opplevde noe liknende på VGs og det førte til at jeg bytta vennegjeng til slutt. Var kanskje litt heldig med at jeg fant meg en ny gjeng. Dette var rundt russetiden, og de hadde tilfeldigvis en plass ledig i russebilen også. Det føltes ut som en utrolig stor seier at jeg kom meg videre og plutselig hadde mye bedre venner. Ble ikke noen konflikt heller, jeg bare følte at jeg visste hvor jeg hadde de andre og følte meg ikke verdsatt, derfor fant jeg noe bedre. 

Anonymkode: f1e4b...afb

• Liker 4
Skrevet

Styrkeklem. Dette er en vanskelig ting å bli utsatt for. Been there. Jeg ga opp å prøve å bli med i venninnegjengen igjen. De bare ditchet meg plutselig, omtrent slik som du opplever. Jeg var heldig som hadde andre venner i andre arenaer. Har enda ikke fått vite hundre prosent hva som skjedde den gangen, selv om jeg etterhvert har kontakt med to av dem igjen. Jeg kjenner allikevel på at forholdet til dem er annerledes, vi blir ikke like nærme fordi jeg ikke slipper dem helt inn lenger, men tenker mer på dem som bekjente. Vi kan møtes sosialt, drikke kaffe, henge på en fest. Men det er ikke dem jeg betror meg til eller føler jeg må stille veldig opp for lenger. Håper du klarer å heve deg over det. Det er noe herk at enkelte jenter må være sånn. 

Anonymkode: a9503...c9f

Skrevet

Noe lignende opplevde faktisk jeg også! 

Folk (som jeg faktisk trodde var mine venner) kunne plutselig finne på noe med hverandre. Men JEG fikk aldri vite noe som helst om dette, før ETTER at de hadde vært sammen på ett eller annet, og for eksempel snakket med hverandre om ett eller annet "morsomt" opplegg som de hadde vært på sammen. 

Hvis jeg forsøkte å for eksempel sende en tekstmelding om noen ønsket å gå på kino (for å se på en spesifikk film) eller what ever, så fikk jeg absolutt null og niks "respons" tilbake. Eller noen påstå at dem viss nok hadde "for dårlig tid" til å møte meg, eller at dem allerede hadde lagt helt andre planer. Men kort tid seinere så visste det seg at dem hadde gått til nøyaktig den filmen som jeg hadde ønsket å se! Til og med på en kveld som jeg også hadde muligheten til å være med, hvis dem bare hadde spurt meg. 

Men videregående varer jo selvfølgelig bare noen få år av livet ditt da. Forsøk heller å fokusere hundre prosent på studiene dine, og eventuelt se om du finner noen andre å henge sammen med enn den gjengen der. Seinere må du kanskje flytte for å studere videre, eller finne deg arbeid. Ryker "vennskapet" deres mellom den gjengen der allerede nå, så ville det mest sannsynlig ikke holdt etter at dere hadde flyttet uansett...           

Anonymkode: 94efa...dcd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 12.49):

Noe lignende opplevde faktisk jeg også! 

Folk (som jeg faktisk trodde var mine venner) kunne plutselig finne på noe med hverandre. Men JEG fikk aldri vite noe som helst om dette, før ETTER at de hadde vært sammen på ett eller annet, og for eksempel snakket med hverandre om ett eller annet "morsomt" opplegg som de hadde vært på sammen. 

Hvis jeg forsøkte å for eksempel sende en tekstmelding om noen ønsket å gå på kino (for å se på en spesifikk film) eller what ever, så fikk jeg absolutt null og niks "respons" tilbake. Eller noen påstå at dem viss nok hadde "for dårlig tid" til å møte meg, eller at dem allerede hadde lagt helt andre planer. Men kort tid seinere så visste det seg at dem hadde gått til nøyaktig den filmen som jeg hadde ønsket å se! Til og med på en kveld som jeg også hadde muligheten til å være med, hvis dem bare hadde spurt meg. 

Men videregående varer jo selvfølgelig bare noen få år av livet ditt da. Forsøk heller å fokusere hundre prosent på studiene dine, og eventuelt se om du finner noen andre å henge sammen med enn den gjengen der. Seinere må du kanskje flytte for å studere videre, eller finne deg arbeid. Ryker "vennskapet" deres mellom den gjengen der allerede nå, så ville det mest sannsynlig ikke holdt etter at dere hadde flyttet uansett...           

Anonymkode: 94efa...dcd

Akkurat dette har jeg opplevd også. Hvis jeg spurte i gruppechatten om noen ville henge, så jeg at de gikk inn i chatten, og bare gikk ut igjen. Fant forøvrig ut at de hadde en gruppe uten meg, da hun ene «uheldigvis» sendte melding i feil gruppe hvor hun skrev «Hva svarer vi???» og slettet rett etterpå. De snakket aldri om planer de hadde seg i mellom, men jeg fikk se det overalt på sosiale medier da de fant på ting. I tillegg til det snakket de ikke om noe annet enn det morsomme Osloturen på skolen dagen etter, mens jeg satt der, og ikke hadde hørt et ord om det i forkant.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut i forrige uke at hun har satt ut rykter om ting jeg har gjort osv som har nådd ut til mange. Hun er en sånn person som alle digger, så alle tror jo selvfølgelig på hennes versjon. Så det å finne nye venner er ikke akkurat en enkel jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre ikke så uvanlig på vgs. Det enkleste er nok å legge fokuset på å bli kjent med noen nye, for når en gruppe jenter har bestemt seg for å fryse ut noen er det vanskelig å fikse opp i. 

Anonymkode: 289d8...87a

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk vg2 hadde jeg sex for første gang. De to nærmeste venninne mine begynte å trekke seg tilbake og jeg fant senere ut at de snakket mye bak ryggen min. Da jeg konfronterte hun ene om de sa hun at jeg skulle være takknemlig for at det bare var de som snakket om meg, tenk om hele skole fant ut hva jeg hadde gjort. Vi er ikke venner i dag.

TS, ikke bry deg om disse jentene. Slutten av vgs er faktisk slutten av mange vennskap. Jeg har ikke kontakt med halvparten av gjengen min en gang, og vi var en stor gjeng på 15 stykker. Du fortjener bedre venner, ikke venner som holder deg utenfor og sårer deg. :klem: 

Anonymkode: 06a29...b2a

AnonymBruker
Skrevet
On 2/21/2021 at 3:19 PM, AnonymBruker said:

Hei. Jeg går i vg 2. da jeg begynte på videregående kom jeg i klasse med ei jeg var venn med fra før. Vi ble etterhvert en del av en venninnegjeng med fire andre. I hele vg1 og helt i starten av vg 2 følte jeg at vi var en bra gjeng som fant på ting og hvor alle inkluderte hverandre. Tidligere i høst begynte de andre å finne på ting og sånt uten å spørre meg, og jeg fikk aldri vite at de skulle finne på ting før etter at de var sammen og lagt det ut på sosiale medier osv. Jeg tok opp dette med de, men de sa bare at det ikke var noe og «alle kunne ikke være med hele tiden». Utestengingen fortsatte, og på skolen endte jeg opp med å være alene da de bare kuttet meg ut. Etter hvert fikk jeg høre at årsaken til utestengingen var på grunn av hun ene i jentegjengen (hun jeg kjente fra før) som mente jeg hadde startet en krangel med henne bare fordi jeg spurte hvorfor jeg aldri ble invitert med på noe mer. Jeg prøvde å snakke med henne, men hun kommer med sånne teite og mye unnskyldninger hver gang, og det virker som om at hun har fått med seg de andre jentene på å utestenge meg. Jeg har prøvd å finne meg andre venner og være med andre folk, men dette er ikke lett. Denne utestengingen og mangelen på sosialt liv begynner å gå veldig inn på meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få plass i gjengen igjen. Lurte derfor på om noen har oppleve det samme, og om dere har tips til hva jeg kan gjøre. Føler det blir dumt å blande inn lærer når vi tross alt går på videregående og blir 18 år i år.

Fordelen med å være 18 år er at du selv kan velge hvilken skole du vil gå på!

Det er lov å bytte skole midt i skoleåret!

Jeg kan tipse deg om noen kristne internatskoler som har vgs. slik at man bor sammen med de man går på skole med. Man må ikke være kristen for å gå på de skolene. Men det er et tips å kontakte de for å sjekke om de har ledige plasser. Du kan google ordene NLM og internatskole. De har det ulike steder i landet. Det koster riktignok litt mer enn vanlig, offentlig skole, men det er et alternativ. 

Lykke til! ❤️ 

Anonymkode: 9731b...20b

AnonymBruker
Skrevet

Du kan snakke med kontaktlærer eller en faglærer du liker/stoler på, særlig dersom det er noen du gjerne skulle blitt kjent med, så klarer sikkert læreren å planlegge noe samarbeid eller annen naturlig måte å komme litt i snakk med nye på. Men dersom det er alt du ønsker, og ikke noe oppvask/samtaler ville jeg ikke gått for mye inn på at det er mobbing (da er skolen pliktig å sette inn tiltak), men du kan si at du trenger å få nye venner i klassen evnt.

Anonymkode: 98655...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...