AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Har et barn som skal på melkefri og soyafri diett i 6 uker for å teste om det kan være melkeproteinallergi hun lider av. Jeg sliter litt med å komme på både frokost, lunsj og middag. Barnet elsker ost på brødskiva, og er omtrent det eneste hn vil ha på. Har kjøpt havremelk, mandelmelk, havreyoghurt og havresmørepålegg. Ser ikke for meg å kjøpe ost (cheddar, gulost)-erstatninger, for de er sabla dyre. Barnet er 3 år og har litt sterke meninger om hva som skal smakes på eller ikke. Anonymkode: 656c8...fa4
Blod Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Man kan fryse ned vegansk ost, man kan bruke mindre men ha det lenger. Evt er det mange oppskrifter på nett for å lage sin egen. Er det egentlig så mye dyrere for vegansk ost? Vanlig ost er ikke akkurat billig det heller?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har et barn som skal på melkefri og soyafri diett i 6 uker for å teste om det kan være melkeproteinallergi hun lider av. Jeg sliter litt med å komme på både frokost, lunsj og middag. Barnet elsker ost på brødskiva, og er omtrent det eneste hn vil ha på. Har kjøpt havremelk, mandelmelk, havreyoghurt og havresmørepålegg. Ser ikke for meg å kjøpe ost (cheddar, gulost)-erstatninger, for de er sabla dyre. Barnet er 3 år og har litt sterke meninger om hva som skal smakes på eller ikke. Anonymkode: 656c8...fa4 Coop vegetardag vegansk ost er ikke sabla dyr. Synes ikke go’vegan sin er det heller for såvidt. Og barna her i huset (4 og 7) elsker disse. Ang de andre måltidene vil jeg tipse om vegansk barneprat på Facebook,og du må selvsagt ikke være veganer,men du vil garantert få mange gode tips der Anonymkode: 12298...955 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Du kan spise det meste selv om du skal ha melkefritt og soya fritt. Det største problemet er halvfabrikata, men det bruker vi nesten aldri. Pålegg: leverpostei, makrell i tomat, syltetøy, salami, spekeskinke, servelat, mange salater er melk og soyafri, rema 1000 har melk og soyafritt sjokolade pålegg, oatly har smøreost. De aller fleste oppskrifter kan lages med erstattnings produkter som f.eks. havremelk Anonymkode: b3e2a...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Siden det er helt nytt for oss ser vi nok begrensingene i stedenfor mulighetene for øyeblikket. Hadde vært enklere om det var meg selv, for jeg er relativt altetende. Men barnet er ikke det foreløpig blir det kjøtt med grønnsaker jeg har klart å komme pÅ til middag. Blir litt kjedelig på sikt. Tror det som gjør at jeg ikke ser muligheter akkurat nå er at vi må lese på ALT! Og soya blir veldig ofte brukt som erstatning for melk. Anonymkode: 656c8...fa4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Anbefaler soya sjokoladedrikk 😊 finnes også i små med sugerør. Smaker faktisk veldig godt!! Jeg pleier å kjøpe en stor, og for hvert glass fyller jeg bare halvfullt og fyller nesten med kaldt vann. Da blir den ikke så tykk, mindre karbohydrater og smaker helt likt. Da blir det heller ikke så dyrt. Du kan også gjøre dette med alle melke erstatningene. Det kan høres ekkelt ut for de fleste, men hvis man tenker over hvordan man lager mandelmelk så er det ikke så ille. Man knuser mandler, og siver de gjennom vann med et filter og det er det man drikker. Osten er dyr og har litt plastisk konstistens, har enda ikke funnet en god en og jeg har prøvd alle 😩 middager, hva med spagetti og ketsjup? 🙈 tomatsuppe også bruker du soyamelk i den 😊 kanskje ta oppi noen makaroni? Anonymkode: 24d4f...d17 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Bor du nære Oslo eller Nesoddtangen? Der har de butikk som heter Røtter. Veldig mange som ikke drikker melk handler der 😊 Er bare å spørre i kassa, så viser de deg mange forskjellige alternativer! De har alt mulig der 😊 Anonymkode: 24d4f...d17 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anbefaler soya sjokoladedrikk 😊 finnes også i små med sugerør. Smaker faktisk veldig godt!! Jeg pleier å kjøpe en stor, og for hvert glass fyller jeg bare halvfullt og fyller nesten med kaldt vann. Da blir den ikke så tykk, mindre karbohydrater og smaker helt likt. Da blir det heller ikke så dyrt. Du kan også gjøre dette med alle melke erstatningene. Det kan høres ekkelt ut for de fleste, men hvis man tenker over hvordan man lager mandelmelk så er det ikke så ille. Man knuser mandler, og siver de gjennom vann med et filter og det er det man drikker. Osten er dyr og har litt plastisk konstistens, har enda ikke funnet en god en og jeg har prøvd alle 😩 middager, hva med spagetti og ketsjup? 🙈 tomatsuppe også bruker du soyamelk i den 😊 kanskje ta oppi noen makaroni? Anonymkode: 24d4f...d17 Nå kunne ikke ungen drikke soya heller Anonymkode: 12298...955 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå kunne ikke ungen drikke soya heller Anonymkode: 12298...955 Åja... sjokolademelken av mandel er også ganske god 😊 Anonymkode: 24d4f...d17
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Det bør ikke være noe problem å finne middager uten melk. Jeg lager middag fra bunn stort sett hele tiden og det er sjelden jeg bruker melk eller ost i middagen. Fisk, kjøtt, poteter, grønnsaker, ris, bønner, pasta, egg Litt mer utfordrende med frokost og lunsj. Anonymkode: 8aa9d...e38 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Siden det er helt nytt for oss ser vi nok begrensingene i stedenfor mulighetene for øyeblikket. Hadde vært enklere om det var meg selv, for jeg er relativt altetende. Men barnet er ikke det foreløpig blir det kjøtt med grønnsaker jeg har klart å komme pÅ til middag. Blir litt kjedelig på sikt. Tror det som gjør at jeg ikke ser muligheter akkurat nå er at vi må lese på ALT! Og soya blir veldig ofte brukt som erstatning for melk. Anonymkode: 656c8...fa4 Næringsrike pannekaker http://www.veganmisjonen.com/2018/01/oppskrift-linsepannekaker-vegansk.html?m=1 Bananlapper er genialt til til lunsj 2 dl havremelk eller annen vegetabilsk melk 125 g moden banan, skrelt (= ca 1 medium banan) 2 ts eplecidereddik 1 ts vaniljesukker (Kan fint sløyfes) 1 liten ts natron 1/3 ts salt 150 g hvetemel 1. Ha alle ingrediensene, unntatt melet, i en blender. Kjør til det er jevnt og bananen most. Du kan ev. ha det i en bolle og bruke stavmikser. 2. Tilsett melet og kjør videre til det er en helt glatt, tykk røre. 3. Varm opp en stekepanne til ca middels varme. Hell pannekakerøre oppi og stek i vei. Her kan du helle rett fra blenderen, enkelt og greit. Snu pannekakene når de har stivnet på toppen. Anonymkode: 12298...955 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Bruker dere vanligvis litt toro? Isåfall er flere av produktene melk- og soyafrie. Feks glutenfri brunsaus, glutenfri tomatsuppe, spaghettisaus og meksikansk gryte. Anonymkode: 0fed2...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bruker dere vanligvis litt toro? Isåfall er flere av produktene melk- og soyafrie. Feks glutenfri brunsaus, glutenfri tomatsuppe, spaghettisaus og meksikansk gryte. Anonymkode: 0fed2...bbe Pluss Glutenfri blomkålsuppe,italiensk gryte,stroganoff,bolognes gryte og risengrynsgrøt Anonymkode: 12298...955
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 Det er bare en vanesak, jeg har en melkefri tre-åring som har vært det siden hun var baby, og det går så fint atte! Og min er også kresen. Må bare få litt rutiner og lære hva som inneholder melk. Og så må man prøve og feile på oppskrifter og hva som likes og ikke. Det er en omstilling, men det går! Jeg skjønner det bli annerledes når barnet er vant å spise melk altså, men ta det litt og litt så går det nok😊Jeg vil tro dere allerede har masse i kostholdet fra før som er uten melk eller som kan bli det ved små justeringer! Hva liker barnet å spise til vanlig da? Rams opp hva barnet har spist før det ble melkefritt, så kan jeg hjelpe med alternativer😊 Det meste av brød er uten melk, og over er det listet opp masse pålegg som kan spiser. Her bruker vi mye egg som pålegg. Kokt egg, eggerøre, omelett og stekt egg med ketchup er poppis. Vi spiser helt vanlig middagsmat. Lapskaus kan lett lages melkefri hvis man steker kjøttet i melkefritt smør evt olje, spagetti bolognese er det det samme med. Gilde pølser er uten melk, tror de er uten soya også? Mitt aller hotteste tips er Gryr som fløteerstatning. Den er uten soya og står sammen med melk i butikken. Vi bruker også mye mandelmelk, da havremelk ofte får en bismak ved varmebehandling. Havregrøt kan feks kokes med mandelmelk og og en skvett gryr👌 Anonymkode: 088f2...10c
Marihønepøne Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Anbefaler soya sjokoladedrikk 😊 finnes også i små med sugerør. Smaker faktisk veldig godt!! Jeg pleier å kjøpe en stor, og for hvert glass fyller jeg bare halvfullt og fyller nesten med kaldt vann. Da blir den ikke så tykk, mindre karbohydrater og smaker helt likt. Da blir det heller ikke så dyrt. Du kan også gjøre dette med alle melke erstatningene. Det kan høres ekkelt ut for de fleste, men hvis man tenker over hvordan man lager mandelmelk så er det ikke så ille. Man knuser mandler, og siver de gjennom vann med et filter og det er det man drikker. Osten er dyr og har litt plastisk konstistens, har enda ikke funnet en god en og jeg har prøvd alle 😩 middager, hva med spagetti og ketsjup? 🙈 tomatsuppe også bruker du soyamelk i den 😊 kanskje ta oppi noen makaroni? Anonymkode: 24d4f...d17 Veldig lite lurt å anbefale soya til noen som skal unngå nettopp soya.
tånegla Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Vi brukte mye Odense Erlet. Fåes kjøpt på helsekost. Kan piskes til krem og smaker godt. Laget mye pannekaker Og grøt. Sardiner og leverpostei på hjemmebakt brød eller knekkebrød. Etter en uke er du så vant med dette at de neste ukene går lekende lett.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Vi lager mat som vanlig. Kjøper mandelmelk, melkefrie ost, veganske produkter. Ta deg en titt i allergi hylla så finner du mat 😊 Anonymkode: 47def...9f7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 Hva spiser dere til middag til vanlig da? Spagetti og kjøttdeig, hjemmelaget lasagne (bruker brødrasp i steden for ost til mini, vanlig til oss), hjemme laget fiskegrateng, kjøttkaker, fiskepinner, pannekaker med bacon, pølse gryte, kylling nuggets, kylling filet og ris, pølser og potetmos (finnes en frossen uten melk og soya hvis du ikke vil lage selv), pizza, pizza snurrer, taco, laks og pasta, laks og poteter, osv.. vi lager stort sett det samme som alle andre, bytter bare ut det som inne holder melk, du finner erstatning for stort sett alle produkter som inneholder melk, blå melange erstatter smøt, oatly ifrashe erstatter rømme, havremelk erstattet melk dette er en vane sak, det tar deg noen uker å bli vant til å finne løsninger og så går det av seg selv! Du blir vant til å lese bak på produkter og vet hva som er safe Anonymkode: b3e2a...0cd
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 tånegla skrev (16 minutter siden): Vi brukte mye Odense Erlet. Fåes kjøpt på helsekost. Kan piskes til krem og smaker godt. Laget mye pannekaker Og grøt. Sardiner og leverpostei på hjemmebakt brød eller knekkebrød. Etter en uke er du så vant med dette at de neste ukene går lekende lett. Tror ikke denne er for salg lengre, men oatly har kommet med en fløte som kan piskes til krem selges på meny bla. Anonymkode: b3e2a...0cd
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 Takk for tips dere. Jeg tenker det blir lettere når vi har blitt vant til dette i et par uker. Middag er ofte fiskekaker, fiskegrateng, diverse asiatisk mat (med soya), spaghetti bolognese (heldigvis trygg), burrito (med ost og rømme). fisk med ertepure (fløte og smør), lasagne etc. Barnet er i en liker ikke gryterett-fase. Jeg lager det meste fra bunnen og synes vi har smør, rømme, soyasaus, hoisinsaus, oystersaus, fløte og melk i mye. Men kanskje ikke så mye som jeg først tenker. Mulig jeg er litt låst fordi det er en ny ting å bli vant til. Brødmat til frokost og lunsj er litt utfordrende da. Barne vil ikke ha skinke, salami eller leverpostei for øyeblikket. Har blitt mye peanøttsmør. Og yoghurt er storfavoritt som frokost. Håper barnet liker Havregurt eller Yokos. Anonymkode: 656c8...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå