AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Fødselsraten er historisk lav, og samfunnet har behov for at det fødes flere barn av norske kvinner. Men hva skal til for at kvinnene i dette lande skal ønske seg barn eller flere barn? Du som ikke har barn og ikke ønsker barn, er det noe samfunnet kan gjøre for at du skal ønske barn likevel? Du som har ett eller to barn, hva skal til for at du skal få flere barn? For min del, jeg er en kvinne i begynnelsen av 30-årene og har ikke barn. Jeg synes det virker som et evig slit rett og slett. Søvnløse netter, full jobb, fullt kjør etter jobb, husarbeid og lite avslapping og tid til egne interesser. Dette er i hvertfall inntrykket jeg har av småbarnsforeldre. Og jeg orker ikke å «holde ut mens det står på, det blir bedre». Og selvsagt også økonomi da. Ser ikke hvordan jeg skulle hatt råd til barn med min økonomi. For meg hadde jeg kanskje revurdert saken (nå begynner jeg å bli for gammel uansett da); -dersom permisjonen var lenger. Man har gått gravid, og tatt seg av et lite barn dag og natt, og skal ut i full jobb samtidig som man er våken med barnet på nettene, ammer osv. Hardkjør og rovdrift av kvinner synes jeg. -jobbe redusert med full lønn mens barna er under typ 5 år. -at mannen tar halvparten av det som må gjøres. Og da mener jeg alt, også alt det usynlige som planlegging og organisering. Dette er vanskelig for myndighetene å fikse på et blunk da. -billigere boliger, sfo, fritidsaktiviteter osv. Dette er jo veldig dyrt og helt urealistisk, men det er også veldig kritisk at fødselstallene synker. Hva er deres tanker? Anonymkode: 926b9...df1 11
sicario Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Har 2 barn. Jeg og mor til barna er i en alder hvor det uansett er uaktuelt med flere. Kan egentlig ikke forestille meg hva som ville fått oss til å ville ha et barn til selvom vi hadde vært 15 år yngre heller.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Fødselspermisjon til barnet er 2 år og redusert arbeidstid, si 6 t/d, for en av foreldrene frem til skolestart. Da kan jeg få 8 stk, 0 problem. Anonymkode: a4a7d...1ca 30
Lipyros Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 At samfunnet legger mer til rette for det. Når begge må jobbe 100% pga økonomi og pensjon blir det utfordrende å følge opp flere barn. 18
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 200.000.000 skattefrie kroner. Anonymkode: ae772...610 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Jeg stoppet på to, hadde opprinnelig lyst på 3. For min del var det helt personlige grunner til det, jeg var begynt å tvile på forholdet. Det hadde altså null og niks med politikk å gjøre. Anonymkode: e1ce0...32d 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Når alle kvinner skal yte 100% på jobb og hjemmebane går det ikke opp, sånn er det. Kunne tenkt meg tre barn, men orker ikke. Anonymkode: cd650...dd1 17
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 For vår del hadde det hjulpet mye dersom barnehage og SFO hadde vært gratis (vi ønsker oss faktisk flere barn, men har ikke råd) Dette hadde frigjort midler som hadde kunne gjort bankene mer lånevillige (vi får faktisk 2 millioner mindre i boliglån fordi vi har barn !) slik at det hadde vært lettere å skaffe seg en passende familiebolig. Dersom vi hadde hatt stor nok bolig fra før av, eller vurdert det dithen at det kunne vente noen år, så kunne vi ha prioritert å jobbe litt redusert for å ha mer tid til barna i småbarnstiden. Lenger foreldrepermisjon for mor er også et must. Det er helt på trynet at det nå er lagt opp til at mor skal tilbake i jobb når babyen er knappe 7 måneder, og fortsatt våkner for pupp ørten ganger hver natt. Dette er rovdrift av mødre og er heller ikke til det beste for babyen. Ergo er ulønnet permisjon løsningen for de som har råd, og det gir jo også familieøkonomien en alvorlig knekk. Så dersom mor fikk lenger foreldrepermisjon og barnehage/SFO ble gratis så hadde vi definitivt fått et tredje barn. Men slik som det er nå så har vi verken økonomi eller tid/overskudd til flere barn (og tiden avhenger jo direkte av økonomien, da det per nå er helt urealistisk å jobbe redusert med tanke på høye boligpriser, redusert mulighet til å øke boliglånet pga. barna og store utgifter til barnehage som ikke kommer til å bli redusert før barna er ferdige med SFO) Anonymkode: e54cd...f68 13
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Lenger permisjon, bedre økonomi i form av lavere skatt og billigere barnehage og SFO og slutt på fordømmelsen over å velge antall barn over gjennomsnittet. Vi skulle gjerne hatt fire barn, men økonomien stopper oss. Anonymkode: 18989...410 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Bedre økonomi og mer tid. Anonymkode: dcd97...7a2 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Mannen min må si ja Har to, han har ikke lyst på flere. Jeg skulle gjerne hatt både en og to til. Anonymkode: bbc12...f03 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Jeg må bli frisk. Jeg er alvorlig kronisk syk, så det er et veldig sårt punkt nå som jeg er i starten av 30-årene og ikke ser noen utsikter til bedring. Hvis jeg i det hele tatt kan få barn akkurat nå, hadde det krevd at mannen min gjorde 95% av jobben, og det syns jeg ikke er greit. Anonymkode: a06c6...344 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 Har to nå, men egentlig lyst på en eller to til. Men pga hvordan ting er så er vi ikke sikre på om vi skal stoppe her eller ikke. det som gjør oss usikre er: -lite valgmuligheter til å fordele permisjonen slik det passer vår familiesituasjon -barnehage er sinnsykt dyrt, og ingen av oss jobber i veldig høytlønnede yrker selv om vi klarer oss godt -mer rom for feks avdragsfrihet på huslån mens barna går i barnehagen så rett og slett økonomiske grunner. Kan hende vi venter med å få flere til de to vi har er ferdige i barnehagen, men vi får se. Anonymkode: 3d81b...956 4
MarianneE Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 For at vi skal få en til må vi i første omgang bli ihvertfall 10 år yngre for å si det sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Bedre helse. Anonymkode: c2275...90b 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har problemer med å bære frem babyer, det stopper oss. Anonymkode: 0fc19...a71
Jordbæra Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Syns egentlig man er litt pinglete her jeg, se i andre land der de drar på jobb rimelig kort tid etter fødsel. De barna overlever også. Har to barn og har likt å dra på jobb når den tid kom. Jeg syns permen varte veldig lenge. 8
Nuka Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 Har to ig syns det er koselig, men vil ikke ha fler og det blir ikke fler heller. Er 30 og har fjernet livmora 😊 kan hende vi melder oss som beredskapshjem eller fosterhjem når egen bolig er på plass innen et par år (vi leter aktivt), men slikt er utrolig vanskelig da det for oss personlig i så fall må være en sak der det er 100% klart at barnet/ungdommen absolutt ikke kan bo hjemme.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 Lavere boligpriser slik at vi faktisk får råd til vårt eget sted å bo. Anonymkode: eb25c...ef2 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 1. at det blir garantert at jeg ikke får fødselsskader. 2. At noen tar bleieskiftene og nattevåkingen for meg 3. Garantert at barnet er 100% friskt både fysisk og mentalt. Og at det ikke får kolikk. Ei heller store mentale plager i tenårene eller voksenårene. 4. kortere dager på jobb, men at vi skal tjene det samme som nå Men siden ingen kan garantere meg noe av dette, kommer jeg ikke til å få barn Anonymkode: 5dd09...fcd 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå