Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal studere til høsten og har alltid sett på studielån som en selvfølge. Men nå er det så mange nav-ordninger beregnet på studenter at jeg ikke sier nei til å slippe noen hundre tusen i studielån. Men er det noen som har oversikt over hvordan man kommer inn i nav-ordningene for studier?

Har hørt at man få dagpenger eller aap mens man studerer. Det er noe jeg skal se nærmere på. Men er det andre områder innen nav jeg burde sjekke?

Anonymkode: e3f67...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, hvis dette stemmer vil jeg gjerne ha mer info.

Har aldri hørt om noen som får penger av NAV når de studerer, med mindre de er uføretrygda på forhånd. 

Anonymkode: d23cb...271

Skrevet

Hvilke NAV- ordninger er det du tenker på? Personlig har jeg inntrykk av at det er helt motsatt. Jeg jobber ved siden av studiene, men da jeg ble permittert fikk jeg ikke dagpenger av NAV siden jeg var under utdanning. Når man er student og aldri har jobbet er det ikke noe å hente hos NAV. 

For øvrig er studielånet det mest gunstige lånet du kan få, så jeg ville tatt studielån uansett. Hvis du ikke bruker pengene, kan du sette det på sparekonto og bruke som egenkapital ved boligkjøp. Det har jeg gjort. 

Anonymkode: c3a9a...3ab

• Liker 1
Skrevet

De fleste mister aap når de begynner å studere, nettopp fordi nav henviser til lånekassen. Dagpenger kan du jo få forutsatt at du har sagt opp jobb og vært i 16 uker karantene uten penger, eller blitt oppsagt, eller er permittert. 

Har en venninne som fikk hjelp av nav mens hun studerte siste året på bachelor. Hun hadde ikke fått hjelp om det hadde vært snakk om 3 år. Hun fikk aap. Tok 2 år fra hun søkte til søknaden ble inviglet. 

Anonymkode: bf416...a00

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke NAV- ordninger er det du tenker på? Personlig har jeg inntrykk av at det er helt motsatt. Jeg jobber ved siden av studiene, men da jeg ble permittert fikk jeg ikke dagpenger av NAV siden jeg var under utdanning. Når man er student og aldri har jobbet er det ikke noe å hente hos NAV. 

For øvrig er studielånet det mest gunstige lånet du kan få, så jeg ville tatt studielån uansett. Hvis du ikke bruker pengene, kan du sette det på sparekonto og bruke som egenkapital ved boligkjøp. Det har jeg gjort. 

Anonymkode: c3a9a...3ab

Gunstig og gunstig fru blom. 

Å ha 400 tusen i studielån når du skal søke om boliglån vil jeg ikke kalle gunstig. 

Det er f.eks snakk om at alle kan få dagpenger mens de studerer og at politikerne kommer til å gjøre ordningen permanent. Jeg vet ikke hvor langt dette har kommet. Men vil gjerne ha oversikt hva nav kan gjøre sånn at jeg ikke påtar meg flere hundre tusen i gjeld helt unødvendig.

Skrevet

ts, har du noen jobb i dag som er grunnlag for dagpenger? hvis ikke skjønner jeg ikke helt hvordan du får dagpenger.

er du syk? aap er for de syke.

Anonymkode: 14b97...188

Skrevet

Dytter.
Kan mann forresten få støtte av nav mens mann studerer UTEN å ta støtte fra lånekassen?

Anonymkode: 155d7...407

Skrevet

De har kommet med noen midlertidige unntaksgreier hvor folk som er permittert fra jobben kan ta noen studiepoeng på siden uten å miste retten til dagpenger.

Om du har mistet jobben grunnet korona og tenker ta noen studiepoeng mens du venter på å komme deg i arbeid igjen så finnes det altså ting du kan undersøke (ikke satt meg veldig inn i detaljene).

Om du derimot bare er (eller skal bli) vanlig student så må du ta til takke med studielån eller ingenting.

• Liker 5
Skrevet

Om du er permittert og går på dagpenger kan du studere ja. Det er ikke sånn at man får aap for å studere, da må du ha aap fra før og få godkjenning til å starte studie uten å miste stønaden. 

Anonymkode: ba9bb...07b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dytter.
Kan mann forresten få støtte av nav mens mann studerer UTEN å ta støtte fra lånekassen?

Anonymkode: 155d7...407

Nei 

Skrevet

Det er veldig mange endringer for tiden. Og politikerne endrer mening like ofte som jeg skifter underbukse. 

Så du skal ikke se bort fra at innen høsten så finnes ordninger som gjør at du slipper lånekassen og heller får penger fra nav til å studere. Har ikke oversikt over alt som foregår for tiden, men om du kan burde du vente så lenge som mulig med å søke lån i tilfellet det kommer nye regler som at nav betaler utdanningen.

Anonymkode: e62c8...1c9

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal studere til høsten og har alltid sett på studielån som en selvfølge. Men nå er det så mange nav-ordninger beregnet på studenter at jeg ikke sier nei til å slippe noen hundre tusen i studielån. Men er det noen som har oversikt over hvordan man kommer inn i nav-ordningene for studier?

Har hørt at man få dagpenger eller aap mens man studerer. Det er noe jeg skal se nærmere på. Men er det andre områder innen nav jeg burde sjekke?

Vanlige heltidsstudenter blir henvist til lånekassa.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen av disse ordningene. Er du ufør eller liknende? Da kan det kanskje være noe. "Vanlige" studenter får ikke noe støtte gjennom NAV. De får selvsagt av lånekassa. Og ja, jeg vil anbefale studielån uansett om du bor hjemme, jobber under studiene etc.

Anonymkode: 7dd00...116

Skrevet

Det er lagt inn forslag om at man skal kunne få dagpenger mens man studerer ja.
Kravene vil da være at man er over 30 år, og at man ikke tar mer enn 10-15 studiepoeng. Altså man kan ikke studere mer enn maksimalt 50%.
Dagpengesatsen for dette er også foreslått redusert i forhold til normal sats, siden det kan kobimneres med ordinær støtte.
Varighet av studie er også forslått til å være maks ett eller to semester.
Høringssfristen gikk ut 10. februar, så hva som blir realiteten er fortsatt usikkert.

Man kan få utdanning på aap ja.
Det forutsetter selvfølgelig at du har medisinsk årsak for å få aap, og at det heller ikke er gode utsikter for at du får jobb uten utdanning. Nav vil i såfall godkjenne "korteste vei" tilbake til arbeidslivet for deg med din medisinske historikk og din allerede etablerte kompetanse. Ett helt studie er sjeldent "korteste vei" tilbake til arbeidsliv, og blir dermed sjeldent godkjent.
Før det i det hele tatt blir vurdert å gi støtte under utdanning, så skal det jo gjøres diverse utredninger, det skal vurderes hvorvidt du er i stand til å studere og hvor mye (siden du tross alt har medisinsk årsak til å ikke være i arbeid når du er på aap), og det skal vurderes hvilke studier som kan være aktuelle for å sikre deg jobb i ettertid.

Så kort forklart: nei, du får ikke støtte av NAV bare fordi du ikke vil ta opp lån.

Anonymkode: c49d2...29e

• Liker 4
Skrevet

I utgangspunktet så kan du ikke det nei. Det er noen unntak som baserer seg på at du grunnet helse (eller annet) må slutte i din nåværende jobb, og at det er større sjanser for deg til å få jobb gjennom å studere. Dette er ikke noe du kan søke om uten videre, men et opplegg for de som f.eks. har vært sykemeldt over tid og ikke lenger kan bli i jobben. F.eks. en tømrer som må amputere hånden, eller en politibetjent som blir slått ned på jobb og ikke klarer å komme tilbake. 

En annen ordning er for de som nå er permittert. Da må du selvsagt være permittert fra din ellers vanlige jobb, og derfor må utdanne deg for å kunne få ny jobb. Noen kan få dette, men ikke alle, er en del krav. 

Ellers så er det kvalifiseringsstønad som kan hjelpe deg, men igjen - er du "vanlig" student får du ikke dette. 

Hvis du bare er lei av jobben din, akkurat ferdig på VGS eller utdanner deg til det du drømmer om å jobbe med så får du ikke støtte fra NAV. Regelen er vel egentlig at så lenge du kan ha en deltidsjobb ved siden av får du ikke støtte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De fleste mister aap når de begynner å studere, nettopp fordi nav henviser til lånekassen. Dagpenger kan du jo få forutsatt at du har sagt opp jobb og vært i 16 uker karantene uten penger, eller blitt oppsagt, eller er permittert. 

Har en venninne som fikk hjelp av nav mens hun studerte siste året på bachelor. Hun hadde ikke fått hjelp om det hadde vært snakk om 3 år. Hun fikk aap. Tok 2 år fra hun søkte til søknaden ble inviglet. 

Anonymkode: bf416...a00

nja, sannhet med modifikasjoner. Går utmerket å studere med aap så lenge det er innebakt i planen din og du faktisk oppfyller vilkårene til aap

Anonymkode: 7ec30...c51

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

nja, sannhet med modifikasjoner. Går utmerket å studere med aap så lenge det er innebakt i planen din og du faktisk oppfyller vilkårene til aap

Anonymkode: 7ec30...c51

stemmer! jeg har studert på aap, og hadde også lån fra lånekassen☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

stemmer! jeg har studert på aap, og hadde også lån fra lånekassen☺️

Samme her, gjør det nå 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er veldig mange endringer for tiden. Og politikerne endrer mening like ofte som jeg skifter underbukse. 

Så du skal ikke se bort fra at innen høsten så finnes ordninger som gjør at du slipper lånekassen og heller får penger fra nav til å studere. Har ikke oversikt over alt som foregår for tiden, men om du kan burde du vente så lenge som mulig med å søke lån i tilfellet det kommer nye regler som at nav betaler utdanningen.

Anonymkode: e62c8...1c9

Jo, det tror jeg TS skal se bort fra, med mindre TS er permittert. Det er mer sannsynlig at de ekstra ordningene som finnes nå vil forsvinne til høsten enn at det kommer nye, mtp vaksinering. 

Anonymkode: 52e7e...d59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...