Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser stadig intervjuer i media med moderne og fremoverlente toppledere som understreker igjen og igjen at de ikke blir imponert over mastergrader og doktorgrader. De ansetter folk med "edge", ikke akademiske grader. 

Samtidig ser vi politikere som stadig viser til utdanning som en nøkkelfaktor for å få ned ledighetstallene. 

Her ser vi at det ikke er samsvar mellom politikk og det virkelige liv. Da vil få politiske tiltak som ikke virker og som kaster bort enormt med penger og ressurser. 

For å få flere i jobb og sikre at kommende generasjoner skaffer seg rett kompetanse må vi mer samsvar mellom hva næringslivet etterlyser og hva folk flest får av kompetanse gjennom livet.

Anonymkode: 76c31...91f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo veldig hva slags jobb og utdanning det er snakk om.

Jeg er helt med på tankegangen om at gutter som sitter hjemme på rommet og lærer seg IT på egenhånd, kan få seg jobb uten utdanning.

Er dog ikke så sikker på at jeg ville vært komfortabel med at en kirurg uten utdanning skulle operere meg, eller en lærer uten utdanning skulle lært opp barna mine. 

Noen ganger trengs utdanning, andre ganger ikke. 

Anonymkode: ea918...6fe

• Liker 7
Skrevet

Ja, lege, lærer, sykepleier, ingeniører osv trenger høyere utdanning. Itfolk bør være en blanding, men ofte holder bachelor for å ha grunnopplæringen også er resten erfaring. Jeg har høyere utdanning, men skrev aldri ut graden min. De to siste jobbene har jeg ikke vist frem dokumentasjonen på det jeg påstår i cven min, kun anbefaling og nettverk, blitt bedt om å komme på en kaffeprat, også har vi blitt enige om vi skal ta formellt intervju eller at vi ikke passer sammen. Jobber som utviklingsleder innen IT i fintech.

Anonymkode: 1b630...5be

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, lege, lærer, sykepleier, ingeniører osv trenger høyere utdanning.

Hvorfor? Det er viktig å utfordre vedtatte sannheter. 

De aller fleste er enige om at man erfaring er bedre enn utdanning. En lege har som regel lært det meste han kan på jobben. Ikke under studiene. 

Ville du ansatt en nyutdannet ingeniør til å bygge en bro? Eller ville du ansatt en som har bevist at han kan bygge trygge broer, og har gjort det i 30 år?

Når vi henger oss opp i vedtatte sannheter om at leger og ingeniører må gjennom den samme smale stien i livet får vi ingen innovasjon. Og det helt unødvendig. 

Anonymkode: a738a...118

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De aller fleste er enige om at man erfaring er bedre enn utdanning. En lege har som regel lært det meste han kan på jobben. Ikke under studiene. 

Ville du ansatt en nyutdannet ingeniør til å bygge en bro? Eller ville du ansatt en som har bevist at han kan bygge trygge broer, og har gjort det i 30 år?

Når vi henger oss opp i vedtatte sannheter om at leger og ingeniører må gjennom den samme smale stien i livet får vi ingen innovasjon. Og det helt unødvendig. 

Hva er liksom alternativet ditt her? Man bare møter opp på sykehuset, får utdelt en skalpell og begynne operere på folk? Jeg kan ikke svare for deg, men jeg ville heller blitt operert av en lege med 7 år på skolebenken og null erfaring, enn en lege med null år på skolebenken og null års erfaring.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

https://www.nrk.no/urix/minst-42-dode-etter-brokollaps-i-italia-1.14165565

Av denne enkle grunnen, Morandi-broen i italia som kollapset på grunn av en konstruksjonsfeil. Broa sto støtt i 50 år, og kanskje den som konstruerte den klappet seg selv på skuldra og følte jobben var godt utført, men så kollapset den etter alle de årene. Man er nødt til å ha stålkontroll på styrke- og spenningsberegningene om man skal konstruere slike byggverk, for det finnes altså så mye som kan gå galt hvis ikke. Da holder det ikke at en som ikke har noe teoretisk utdanning innen fagfeltet gjør jobben, for ingen konstruksjon er lik og det er ekstremt mye å ta hensyn til, som en som bare har praktisk erfaring med brobygging og ingen teoretisk utdanning på fagfeltet altså ikke hadde hatt forutsetninger for å utføre på en sikker måte. 

Anonymkode: 70fa7...5a5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://www.nrk.no/urix/minst-42-dode-etter-brokollaps-i-italia-1.14165565

Av denne enkle grunnen, Morandi-broen i italia som kollapset på grunn av en konstruksjonsfeil. Broa sto støtt i 50 år, og kanskje den som konstruerte den klappet seg selv på skuldra og følte jobben var godt utført, men så kollapset den etter alle de årene. Man er nødt til å ha stålkontroll på styrke- og spenningsberegningene om man skal konstruere slike byggverk, for det finnes altså så mye som kan gå galt hvis ikke. Da holder det ikke at en som ikke har noe teoretisk utdanning innen fagfeltet gjør jobben, for ingen konstruksjon er lik og det er ekstremt mye å ta hensyn til, som en som bare har praktisk erfaring med brobygging og ingen teoretisk utdanning på fagfeltet altså ikke hadde hatt forutsetninger for å utføre på en sikker måte. 

Denne broen var konstruert av en sivilingeniør, altså formell utdanning. Likevel kollapset den. Det er ikke sikkert det hadde skjedd om den hadde blitt konstruert av en med praktisk erfaring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Denne broen var konstruert av en sivilingeniør, altså formell utdanning. Likevel kollapset den. Det er ikke sikkert det hadde skjedd om den hadde blitt konstruert av en med praktisk erfaring.

Jo, for han med kun praktisk erfaring hadde jo ikke hatt en eneste forutsetning for å foreta disse krevende styrkeberegningene. Den aktuelle sivilingeniøren hadde ikke gjort en god nok jobb, og det beviser jo bare hvor krevende det faktisk er og hvor viktig det er med grundig kunnskap. Forøvrig har jeg fagbrev selv og er snart ferdig utdannet ingeniør, og jeg setter praktiske ferdigheter høyt. Men jeg vet helt sikkert at mine kolleger på verftet hvor jeg tok fagbrev ikke kunne beregnet påkrevd a-mål til en rekke sveiser, eller funnet tillatt flytegrense i materialet for en konstruksjon, for eksempel. Dette er helt basic utregninger innen konstruksjonsteknikken, og de skulle jaggu slitt med å komme frem til et tilfredsstillende svar, til tross for at flere av dem har bygget skip i 30 år og er veldig dyktige i sin jobb.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

for han med kun praktisk erfaring hadde jo ikke hatt en eneste forutsetning for å foreta disse krevende styrkeberegningene.

Dette er en påstand tatt ut fra løse luften. Du har ingenting annet enn dine egen magefølelse som grunnlag for påstanden.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er helt basic utregninger innen konstruksjonsteknikken

Dette kan folk lære gjennom praktisering like godt som på skolebenken. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det spørs jo veldig hva slags jobb og utdanning det er snakk om.

Jeg er helt med på tankegangen om at gutter som sitter hjemme på rommet og lærer seg IT på egenhånd, kan få seg jobb uten utdanning.

Er dog ikke så sikker på at jeg ville vært komfortabel med at en kirurg uten utdanning skulle operere meg, eller en lærer uten utdanning skulle lært opp barna mine. 

Noen ganger trengs utdanning, andre ganger ikke. 

Det er fult mulig. Mange av de flinke lærerne er ufaglærte lærere. 

Anonymkode: 57c5f...97e

• Liker 1
Gjest Thoringen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fult mulig. Mange av de flinke lærerne er ufaglærte lærere. 

Anonymkode: 57c5f...97e

Kilde?

Skrevet

Spørs helt hvilket fag. Innen mange fag som mange som har "myke" utdannelser, så kan man kanskje greie seg med erfaring. Enkelte tekniske yrker også. Men jeg er ikke enig i at man kan jobbe som ingeniør uten utdanning, absolutt ikke, her må man har et minimum av realfaglig bakgrunn. 

Så har man flere typer jobber der utdanning er et formelt krav, som tannlege, lege, sykepleier, jurist/advokat etc. Da må man nødvendigvis ha den korresponderende utdannelsen. 

Anonymkode: 638a1...684

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er en påstand tatt ut fra løse luften. Du har ingenting annet enn dine egen magefølelse som grunnlag for påstanden.

Dette kan folk lære gjennom praktisering like godt som på skolebenken. 

Man kunne helt sikkert lært en del ja, men det ville vært problematisk fordi det for det første er tidkrevende og går utover det faktiske arbeidet som skal gjøres. Det er ikke så enkelt som du får det til å virke, og det er en god grunn til at ingeniørene på kontoret utfører sitt arbeid og sine beregninger, mens arbeiderne i produksjonen fokuserer på sin jobb i praksis. For det andre burde utregninger foretatt av noen uten utdanning vært under oppsyn fordi det er veldig mange ulike hensyn som må tas når det skal foretas en sånn beregning, og da er det jo veldig lite hensiktsmessig. Jeg som snart er ferdig med ingeniørutdanningen er jo på absolutt ingen måte utlært etter disse årene på skolebenken, og føler det introduseres en eller annen ny faktor man må ta hensyn til hele tiden, fordi alle elementer man beregner har sine særegenheter. Derfor er det ikke nok med bare en liten innføring for noen som primært gjør det praktiske arbeidet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe enten-eller her. I jobber som krever høy grad av kompetanse vil man være nødt til å ha et visst teoretisk grunnlag før man kan hoppe over på å «bygge erfaring». Du må bygge grunnmuren før du kan legge takstein. Spørsmålet blir kanskje heller hvordan høyere utdanning i større grad kan kombinere teoretisk kunnskap med praktisk erfaring. 
Kirurg er nevnt her. Det er klart at hvis man hadde ønsket det, hadde man fint klart å lære opp ikke-kirurger til å gjøre rutineinngrep. Problemet oppstår når det dukker opp mer komplekse problemstillinger eller komplikasjoner som krever et nivå av forståelse for hvordan kroppen fungerer som man ikke får bare ved å lære å kutte og sy. 
Det er heller ingen motsetning mellom høyere utdanning og innovasjon. Jeg synes dette blir en helt oppkonstruert problemstilling. 

Anonymkode: d2ae3...9fb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er heller ingen motsetning mellom høyere utdanning og innovasjon. Jeg synes dette blir en helt oppkonstruert problemstilling. 

Det er ikke en motsetning. Men det var heller ikke spørsmålet i HI. Men ressursbruk.

Hvis utdanning og verdiskapning ikke har noen sammenheng så kaster vi som samfunn bort ufattelige summer på å utdanne befolkningen. Næringslivsledere sier jo at diplomer spiller null og niks rolle om hvem de ansetter.

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her ser vi at det ikke er samsvar mellom politikk og det virkelige liv. Da vil få politiske tiltak som ikke virker og som kaster bort enormt med penger og ressurser. 

Du cherrypicker fakta. Enkelte næringslivsledere representerer ikke næringslivets fremtidige behov. En Mastergrad tar minimum fem år, og da er mange av disse ekspertene kjørt ut på et sidespor.

Svaret er at utdanning er kunnskap og kompetanse og at dette alltid er et gode.

Vil utdanningen betale seg i form av lønninger, bonuser og høye smørbrød? Da må du være litt selektiv i forhold til utdanning.

Skrevet

Kommer veldig an på bransjen. Sykehusene ansetter ingen sykepleiere eller leger uten utdanning for de har "edge". Der jeg jobber er det også krav om master- eller doktorgrad for mange av stillingene. Hjelper ikke med edge der heller

Anonymkode: 5decf...533

• Liker 3
Skrevet

Kan ta meg selv som eksempel:

Utdannet bioingeniør:

Øvde på hverandre når vi skulle ta blodprøver for første gang. Det var vel kun 1 i hele klassen min som faktisk klarte å få noe blod i røret. Jeg ville aldri i livet ha troppet opp på et sykehus og stukket i min første pasient der og da!

Går nå IT-utdannelse:

Jeg kan lite fra før, men har folk i klassen min som kan alt vi har lært fra før av. De går der bare for å ha det på CV’en.

Så ja, det kommer absolutt an på fagområdet :) 

• Liker 1
Skrevet

Nå var det dette med kontekst... 

Det har vært mange, da gjerne med Elon Musk som hovedperson, som prøver å få frem at utdanning og skolegang er to forskjellige ting. En burde ikke utelukke dem som er utdannet i noe men som mangler skolegang. Dette er da spesielt med tanke på ekte genier, som gjerne er utdannede innen en rekke disipliner, som han selv, men som kun har skolegang i 1 eller til og med 0 fagfelt. 

For de fleste av oss blir dette særdeles lite relevant. Det absolutt siste næringslivet i dag ønsker, er arbeidstakere uten noe form for kompetanse. De fleste av oss er ikke smarte nok til å lære oss kompliserte fagfelt uten formell skolegang, så det blir eneste veien å gå for å bygge kompetanse. 

Anonymkode: 8ba36...bbf

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Dette må jo kun gjelde i enkelte bransjer. Bare beskrivelsen forteller meg at det ikke gjelder alle bransjer. Fremoverlent og edge er ting som er lite brukt i min bransje for eksempel. 

Slik jeg opplever det så stemmer ikke det overens med hvordan virkeligheten egentlig er. Der blir kravene til utdanning høyere, men samtidig skal "alle" ha folk med x antall år erfaring. Man ser i aller høyeste grad på utdanning, men selvfølgelig er summen av utdanning og erfaring noe som teller mye. I enkelte bransjer kan mye erfaring veie opp for manglende utdannelse, men jeg opplever ikke av den grunn at utdanning ikke har en betydning. For meg så virker det som man må ha mer utdanning jo mindre erfaring man har, og selv da er det vanskelig for nyutdannede. Man må bevise at man kan noe og at kunnskapen man besitter er oppdatert og aktuell. 

Det får man ikke nødvendigvis bare ved hjelp av erfaring. Så dette er lite overførbart til alle bransjer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...