Gå til innhold

Når er det på tide å si farvel til en gammel katt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en ca 15 år gammel katt som har levd et vondt liv. Han ble mishandlet av sine første eiere, før han ble reddet av noen som dessverre døde etter en stund. Han havnet deretter på kattehuset og deretter i fosterhjem før han til slutt fikk alderdommen hos oss. Grunnet mishandlingen har han veldig dårlig balanse, og en gang for noen år siden falt han fra balkongen i fosterhjemmet slik at han måtte amputere beinet. 

Han har hatt det relativt bra uten det fjerde beinet sitt, men nå som han begynner å bli gammel så er balansen blitt mye dårligere og han sliter mer med å gå. Muskulaturen har sikkert blitt svakere. Noen ganger faller han ned trappa, og han faller hvis noen prøver å klappe han. Han leker ikke lenger heller, og når han går på kattedoen så søler han veldig fordi han ikke helt klarer å komme seg ut derfra. 

I tillegg kaster han opp ganske ofte, uten at veterinær vet hvorfor.

Jeg er en erfaren dyreeier, men er mest vant til hund og syns selv da det er vanskelig å vite om man skal la et dyr "få slippe" eller om det bare skal få leve selv om livet kanskje ikke har så mange gleder igjen. Tar gjerne imot noen tanker om hva jeg burde gjøre, eller ikke - i denne situasjonen. 

Anonymkode: 4754e...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener denne katten burde få slippe. 

Når den faller ned trappen, eller når den får kos, så har toget gått allerede. 

Og den kaster opp. 

Denne saken mener jeg er en "No brainer", denne katten burde få slippe umiddelbart. 

Kjempe topp at dere har gitt katten et fint siste dle av livet, nå er de tpå tide med den ultimate erklæringen, nemlig la den slippe. 

Kondolerer 💜

Anonymkode: 59e61...1ba

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva du skriver her, vil jeg si det er på tide å tenke på farvel ❤ For det høres ut som katten har mer plager enn gleder. Og, en død katt har ingen plager! Ikke la det gå for langt, har hørt mange som har " mishandlet" dyr, fordi de ikke ønsker å avlive.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne skal få slippe. Faller ned trapper, kan ikke gå skikkelig lenger, kaster opp «uten grunn» (jeg vil tro noe ligger bak selv om man ikke finner årsaken). 
syns egentlig ikke det er så mye å tenke på. Veldig fint at den har fått alderdommen hos dere ❤️ 

Anonymkode: da2c7...ffa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har levd ett langt liv så jeg synes den skal få slippe ♥️

Anonymkode: 5db09...249

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar dere. Jeg lot det gå for langt med den forrige hunden vår, så vil ikke gjøre det igjen. Men syns det er vanskelig å ta avgjørelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Takk for svar dere. Jeg lot det gå for langt med den forrige hunden vår, så vil ikke gjøre det igjen. Men syns det er vanskelig å ta avgjørelsen.

Klart det er vanskelig 💔 men her mener jeg at dere gjør det rette i å la han slippe mer. Når han knapt nok kommer seg ut av kattedoen, faller ned trapper osv så har han jo ikke et fullverdig liv. 

Anonymkode: da2c7...ffa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars liten :hjerte: 
Synes han skal få slippe. 

Vi lot det gå for langt med vår katt, og jeg kommer for alltid til å ha dårlig samvittighet for det. Vi burde ha tatt avgjørelsen tidligere til kattens beste. 

Anonymkode: fa85f...7ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... det er to ting her: hva om han ikke får tilgang til trappen mer, kun bor i første etasje? Og hva om du kan skaffe en kattedo med lavere kanter som det er lettere å komme seg ut/inn av? 

Vet ikke hvor ofte han kaster opp, men det er ikke unormalt at katter kaster opp (hårballer osv). 

Det er vel heller ikke så unaturlig å være litt dårlig til bens når man mangler et ben - og begynner å bli litt gammel. 

Har katten livskvalitet? Spiser? Virker fornøyd? 

Anonymkode: 623d5...141

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men... det er to ting her: hva om han ikke får tilgang til trappen mer, kun bor i første etasje? Og hva om du kan skaffe en kattedo med lavere kanter som det er lettere å komme seg ut/inn av? 

Vet ikke hvor ofte han kaster opp, men det er ikke unormalt at katter kaster opp (hårballer osv). 

Det er vel heller ikke så unaturlig å være litt dårlig til bens når man mangler et ben - og begynner å bli litt gammel. 

Har katten livskvalitet? Spiser? Virker fornøyd? 

TS skriver at katten ikke leker lenger. 

Anonymkode: 8c125...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart avliving. Ta den til veterinær, eller få hjelp av noen som har et egnet skytevåpen som de klarer bruke til å gi katten en smertefri død.

Anonymkode: f96c1...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS skriver at katten ikke leker lenger. 

Det er ikke alle voksne katter som interesserer seg for leking hele livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alle voksne katter som interesserer seg for leking hele livet. 

Jo, det gjør de. At de ikke leker er tegn på at de er deprimerte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil jeg gjerne ha en (faglig) kildehenvisning på. 
-

Jeg er fullstendig enig i at man skal avlive (eller «la katten få slippe» som det så fint kalles) når tiden er moden for det. Men jeg synes også det er fint om man legger til rette for å la katten ha en verdig alderdom når helsen tillater det. I dette tilfellet kan det være små grep i huset som kan være til hjelp for katten. Det må være greit å tenke alternativt i stedet for å ta den lette veien til dyrlegen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med en veterinær du stolte på. Jeg har alltid rådført meg med mine veterinærer, og de vet de får være ærlig med meg og si rett frem om katten kommer til å plages/ha det vondt/osv. Hvis de sier for eks at med små tiltak så kan den få en siste pensjonstid fredfult og trygt, så ville jeg naturligvis lagt opp til det. Å avlive skal være siste utvei når katten har det vondt/har meget lav livskvalitet og lignende. Det kan godt være at med litt triks og miks så har plutselig pus en mye lettere hverdag og noen flere år å kose seg med. 

Mine var fortsatt i full vigør da de var 13+, men døde dessverre brått av forskjellige ting. (altså katter jeg har hatt oppigjennom livet 😂 ikke noen som døde samtidig av mystiske årsaker). 

Anonymkode: ee607...2ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også alltid støttet meg på veterinærens råd når jeg har vært i tvil om avliving.

Anonymkode: 5a535...49f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. 

Min eldste har ikke vist interesse for lek på lenge. Den kan reagere spontant om den ser en fugl utenfor vinduet, eller jaktinnstinktet slår til på annen måte, men ellers, ingenting. Ser på meg med et tåpelig blikk, for å si "så barnslig er jeg ikke". 

Utover det søker den aktivt kos, er sosial, viser stor interesse for fysisk nærhet og oppmerksomhet. Spiser godt. Og jeg tar årlig blodprøver hos veterinær, som er helt fine. (viktig for meg å avdekke det så tidlig som mulig om det er begynnende sykdom eller plager, for at de ikke skal lide) 

Jeg støtter meg på de andre her. La veterinæren ta beslutningen, og vær ærlig med veterinæren om hva du opplever hjemme. Det gjør det lettere å løfte beslutningen bort fra en selv. Jeg har også fått god hjelp til å få tilpasset for, medisiner som kan gjøre de siste månedene/årene gode, og mer. 

Anonymkode: 409fe...0f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det være i grenseland. At en gammel katt sliter med å gå på tre bein er ikke unormalt, da alle som blir eldre typisk blir dårligere til beins. Her bør du i alle fall legge til rette slik at pus slipper å gå i trapper. Når det gjelder oppkast, så bør du rådføre deg med veterinær, om det bare er noe pus ikke tåler som du da kan unnlate å gi han slik at det blir bedre, eller om det f. eks. er kronisk infeksjon på grunn av alderdom som ikke kan gjøres noe med. Vansker med å gå ut av doboksen kan kanskje løses med en med lavere kanter hvis han ikke er nesten helt handicappet. 

Alle godt voksne og eldre katter er heller ikke nødvendigvis opptatt av lek lenger, her må du se på oppførsel for øvrig. Oppsøker han dere for litt kos, og er han ellers til stede i hverdagen, eller ligger han stort sett bare og "depper? Tar han til seg mat eller spiser han mye mindre enn før? Vasker og steller han seg selv ennå?  

Anbefaler at du snakker ut med veterinær slik at dere får avklart alle slike forhold, kanskje kan noe gjøres kanskje ikke. 

Anonymkode: c903b...7fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er innafor å avslutte her. Dere har gitt han en så fin pensjonisttilværelse dere kunne ❤

Anonymkode: 9fd45...f7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...