Gjest Hel Skrevet 20. august 2005 #1 Del Skrevet 20. august 2005 Hvordan skal jeg klare og holde styr på alt dette?! Har begynt å seriøst vurdere å bli sunn (har alltid vært sofapotet).. begynne å trene og legge om kostholdt osv. Men jeg skjønner jo ikke bæret av hva jeg burde spise og ikke spise. Skjønner jo at brus, godis og sånt ikke er bra men hva med alt det andre?! Har skjønt at det er kalorier man legger på seg av (eller..?? ). Men hva er karbohydrater? Hvor store mengder av hva er bra/dårlig for deg? Ser jo på pakkningen av mat du kjøper at det er så og så mye fett/protein/energi osv i det men hva med mat som ikke kommer i pakke? Jeg leste akkurat at bananer er dårlig når man trener og sånt. Og brødskiver om kvelden. Det er så mange regler. Hva betyr kJ og kcal?? Setter pris på svar fra de som gidder men måtte bare få det her ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 20. august 2005 #2 Del Skrevet 20. august 2005 Kcal og Kj er det samme. Eller det er to forskjellige måter å måle energi på. Kcal = kalorier og Kj = kilo joule Fra kj til kcal dele på 4,2 og omvendt gange med 4,2. Så skal man regne inntak må man velge den ene eller andre formen. Selv syns jeg kcal er greit. Da er et dagsbehov for kvinner 1800-2300 kcal omtrent. Kommer ann på høyde, vekt, muskler ol. Ser du på iform.no under verktøy er det et sted du kan måle ut ca hva du vil forbrenne på en dag. Kalorier er det kroppen trenger for å leve, blir det fler kalorier enn kroppen klarer å bruke opp vil det lagres i kroppen og omdannes til fett. Fett, protein, karbohydrater og alkohol er de tingene som gir kalorier/energi. Så kommer det ann på hva formålet med å legge om kosten er, er det for å slanke seg så er det mange som sier banan er dårlig og brød på kvelden er fysj og fy. En banan etter trening er godt og fyller opp med karbohydrater og kan godt spises dersom du ikke er opptatt av et stort og raskt vekttap (som ikke er bra heller). Brød på kvelden må man også gjerne spise, bare sørg for at det er grovt og ha et sunt pålegg på som mager kjøttpålegg f.eks (kokt skinke). Karbohydrater finnes i frukt, grønnsaker, brød, pasta, ris osv. De er ikke farlige det gjelder bare å velge de rette Grovt brød, fullkornpasta, grønnsaker, naturris er gode kilder. Ved å spise mye raske karbohydrater (som i loff, sukker,baguette) vil de tas fort opp i kroppen, du vil få store svingninger i blodsukkeret ditt og føle mer sult og være mer sugen etter noe godt. De jeg nevnte først er såkalt trege karbohydrater og bruker lengre tid på å brytes ned i kroppen. Du får mer stbailt blodsukker, vil være mett lengre og ikke bli så fysen. Det var noe ihvertfall..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. august 2005 #3 Del Skrevet 20. august 2005 Jeg er ikke så inne i alt dette som jeg burde, men jeg vil anbefale deg å lese litt på denne siden. Den er, syns jeg da, veldig bra og har masse informasjon om kosthold. Lykke til med et sunnere liv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 20. august 2005 #4 Del Skrevet 20. august 2005 Hvordan skal jeg klare og holde styr på alt dette?! ← Ja, det er ikke så lett. Det som er sunt i dag viser deg jo ofte å være usunt i morgen. Kj og kcal er uttrykk for det samme og betyr hvor mye energi maten inneholder. De vanligste er å snakke om kcal, kalorier. Tror 1 kcal er ca 3,6 kj, men som sagt så er det nok å konsentrere seg om kaloriene. En gj.snittelig norsk kvinne trenger vel ca 2000 kalorier om dagen for å holde kroppen i gang når man er "normalt aktiv". Men dette er veldig individuelt og avhenger bla av vekt, hvor mye muskler man har, aktivitetsnivå mm. Hva er sunt og hva er usunt? Kroppen trenger både fett, karbohydrater og protein for å fungere. Kroppen bruker energi for å forbrenne maten, og fett er det som det trengs minst energi for å forbrenne. Kroppen kan også omdanne karbohydrater og protein til fett for lagring dersom kalori-inntaket er høyere enn det kroppen har behov for. De fleste jenter spiser alt for lite protein og kan med fordel øke inntaket av det. Gode proteinkilder er magert kjøtt som feks kyllingfilet. Karbohydrater har blitt den store "synderen" de siste årene. Har ikke lyst å starte den diskusjonen , men sukkerinntaket bør ikke være for høyt. Grove brødtyper er sunnere enn fine, men det kommer også av fiberinnhold og vitaminer/mineraler. Det er også veldig stor forskjell på type fett. Den aller verste fettypen er transfett som er kunstig framstilt. Denne finnes bla i kjeks, og skjuler seg ofte bak navn som høres ufarlige ut i varedeklarasjonen. Ellers har man mettet og umettet fett, umettet fett kan igjen være en- eller flerumettet. Umettet fett er sunnere enn mettet fett. Det finnes fettyper som kroppen ikke kan lage selv og som vi er avhengig av å få tilført via maten. Jeg kunne skrevet i en evighet om dette, men synes det viktigste er å bruke sunn fornuft. Spis mye frukt og grønt (5 om dagen, der 3 bør være grønnsaker), holde seg til grove brødtyper, spise magert kjøtt, fisk et par ganger i uken. Legg til litt mosjon og man er langt på vei til et sunnere liv. Og ikke bli helt fanatisk, det skal være rom for å kose seg innimellom også!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 20. august 2005 #5 Del Skrevet 20. august 2005 Nella, ser vi skriver omtrent det samme. Sorry, det tok litt tid å skrive svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 20. august 2005 #6 Del Skrevet 20. august 2005 Kalorier er energi. Inntar du mer energi enn du forbrenner, lagres det overflødige (i form av fett og muskler). Forbrenner du mer enn du inntar, bruker kroppen lagret energi (i form av fett og muskler). Kalorier får du fra karbohydrater, fett, proteiner og alkohol. 1 gram fett = 9 kalorier 1 gram karbohydrat = 4 kalorier 1 gram protein = 4 kalorier 1 gram alkohol = 7 kalorier Ellers kan du lese deg klokere på www.iform.no Mange bra (og dårlige) artikler der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 20. august 2005 #7 Del Skrevet 20. august 2005 Jeg leste akkurat at bananer er dårlig når man trener og sånt. ← Bananer er bra etter trening, ettersom de tilfører rask energi. Dersom du er ute etter å slanke deg, vil jeg nok anbefalt en annen frukt utenom etter trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 20. august 2005 #8 Del Skrevet 20. august 2005 Nella, ser vi skriver omtrent det samme. Sorry, det tok litt tid å skrive svaret. ← startet vel bare litt før deg da. Fint vi er enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reddelinnea Skrevet 20. august 2005 #9 Del Skrevet 20. august 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassiopeia Skrevet 21. august 2005 #10 Del Skrevet 21. august 2005 (endret) Jeg er ikke så inne i alt dette som jeg burde, men jeg vil anbefale deg å lese litt på denne siden. Den er, syns jeg da, veldig bra og har masse informasjon om kosthold. Lykke til med et sunnere liv! ← Den siden har masse informasjon om lavkarbo-kosthold..kanskje best at hun får litt mer nøytral info i begynnelsen? http://www.mao.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=145521 Den boka kan kanskje passe? Det er jo datteren til Grete Roede som har skrevet den, men den er vel ikke spesielt beregnet på slanking. http://www.mao.no/SamboWeb/sok.do?rom=MP&e...es&innsnevre=ja Den kan jeg anbefale. Heller ikke spesielt for de som skal slanke seg. Ta deg en tur på biblioteket og kikk litt på hva de har der. Du kan også finne mye info på nettet, men også mye motstridende info, som bare virker forvirrende. Anbefaler deg å lese artikler skrevet av ernæringsfysiologer, ikke vanlige "forståsegpåere". Men om jeg skal ta en kort oppsummering: Fett er ok, men i passe mengder, og rett fett. Unngå fete oster etc. Unngå halvfabrikata og ferdigmat i størst mulig grad, de er ofte fulle av salt, usunt fett etc. Unngå sukker, og bruk så mange grove kornprodukter som mulig. Grovt brød, havregryn etc. Protein er viktig, men velg helst magre produkter som kylling og karbonadedeig, for masse animalsk fett er ikke bra. Kcal trenger du ikke tenke på med mindre du har vektproblemer, og så vidt jeg har forstått har ikke du det. Når det gjelder mosjon er det en hovedregel: All aktivitet er bra! Du behøver ikke trene på treningssenter 4 ganger i uka for å være sunn. Hverdagsmosjon som å gå til og fra butikken, gå i trapper etc er kjempebra. All mosjon teller! Men du bør jo forresten ikke høre på meg, for jeg er også en forståsegpåer.. Endret 21. august 2005 av Cassiopeia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. august 2005 #11 Del Skrevet 21. august 2005 (endret) Jeg svarte ut fra hva jeg mener er bra - og lindberg (som det står mye om på nevnte forum) er ikke utpreget lavkarbo, men lavglykemisk. Dessuten stilte trådstarter spørsmål om bl.a. jkarbohydrater - det er også noe den siden tar for seg. Om du er uenig så er det greit, men si det på en skikkelig måte! Jeg understreket til og med i innlegget mitt at JEG syns det var mye bra der - ikke at alle mener det. Men det er klart, hvis DU kan anbefale er det nok bedre enn om alle andre kan, eller hva? Endret pga Cassiopeia sitt svar. Endret 21. august 2005 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassiopeia Skrevet 21. august 2005 #12 Del Skrevet 21. august 2005 (endret) Jeg vil gjerne spørre med hvilken rett du ruller med øynene av meg? Er du moderator eller er du bare en høy-på-pæra bedreviter? Jeg svarte ut fra hva jeg mener er bra - og lindberg (som det står mye om på nevnte forum) er ikke utpreget lavkarbo, men lavglykemisk. Dessuten stilte trådstarter spørsmål om bl.a. jkarbohydrater - det er også noe den siden tar for seg. Om du er uenig så er det greit, men si det på en skikkelig måte! Jeg understreket til og med i innlegget mitt at JEG syns det var mye bra der - ikke at alle mener det. Men det er klart, hvis DU kan anbefale er det nok bedre enn om alle andre kan, eller hva? ← Jeg har vært inne på den siden og sett, og det er mye fokus på kurer som ketolyse, Atkins etc. Og jeg synes at noen som er helt nybegynnere når det kommer til ernæring bør begynne med det helt grunnleggende, sånn at man har nok forståelse til å velge om man synes lavkarbo er det beste. Lindberg er ok, det er jeg enig i, men det er mye annet på den siden som kan virke forvirrende. Og på den siden taler man veldig for lavkarbo, mens alt annet er feil. Og hun spurte om karbohydrater, og da synes jeg at hun skal få info som ikke utelukkende går ut på at karbohydrater er fy-fy. Når det gjelder at karbohydrater fortrinnsvis bør være lavglykemiske er jeg enig, men jeg synes som sagt at den siden kan bli litt forvirrende for en nybegynner, for det er veldig mange andre og mer ekstreme dietter som presenteres der. Men jeg kan godt anbefale CocoPuff at hun leser en av Lindbergs bøker. Men hvis du vet litt om Fredrik Pauluns teorier, han har skrevet en av bøkene jeg har anbefalt, så er hans teorier ganske like Lindbergs, han kom med dem lenge før Lindberg gjorde det. Beklager at jeg rullet med øynene til det du skrev. Det var ikke meningen å være arrogant, det gikk litt fort i svingene her..jeg skal ta det bort. Og jeg mener ikke at JEG har rett. Jeg mener at det i begynnelsen er fint å få info fra sånne som har utdanning innenfor ernæring, og det har så vidt jeg vet verken jeg, du, Lindberg eller de fleste på den lavkarbo-siden. Endret 21. august 2005 av Cassiopeia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. august 2005 #13 Del Skrevet 21. august 2005 En annen side, som sikkert er mer aktuell enn den første jeg forslo, er denne. Ellers kan du jo lete litt på nett, men som Cassiopeia sier, det er lurt å være kritisk. Det som passer for en passer ikke nødvendigvis for en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå