LonnOy Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 (endret) Hei, Pensjon er et vanskelig tema å sette seg inn i. Mange er uviten om hva de får i pensjon når de er 62 år ++. Får min del så er jeg født etter 1962 og har i dag en pensjonsgivende inntekt på 600 000,-. Om jeg velger å ta ut pensjon når jeg er 62 år, så vil jeg fra 77år få 188 000,- i pensjon før skatt. Dette er kun 31% av nåværende pensjonsgivende inntekt. Velger jeg å ta ut pensjon når jeg er 67 år, så får jeg 250 000,- fra 77år. Så ja, jeg sparer til pensjon. Hvem kan leve på 188 000,- eller 250 000 for den slags skyld før skatt i 2060 årene? Sparer du til pensjon? Vil du forresten sjekke hva du får i (estimert) pensjon, så kan du logge deg inn på minpensjon.no Endret 21. februar 2021 av LonnOy
Jentadi Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har en relativt god offentlig tjenestepensjon, men sparer i tillegg. Jeg vil reise når jeg blir pensjonist.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 LonnOy skrev (5 minutter siden): Mange er uviten om hva de får i pensjon når de er 62 år ++ Dagens unge er ikke så uvitende som mange tror. Det er ikke så vanskelig å forstå at de får null i pensjon. Et ganske enkelt regnestykke. At mange likevel ikke har lagt av 50% av lønnen til pensjonssparing er fordi de ikke har råd til det i tillegg til å betale inn skatt til dagens pensjoner. Ikke fordi de ikke vil eller fordi de ikke klarer å regne, Anonymkode: 24395...6d4 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dagens unge er ikke så uvitende som mange tror. Det er ikke så vanskelig å forstå at de får null i pensjon. Et ganske enkelt regnestykke. At mange likevel ikke har lagt av 50% av lønnen til pensjonssparing er fordi de ikke har råd til det i tillegg til å betale inn skatt til dagens pensjoner. Ikke fordi de ikke vil eller fordi de ikke klarer å regne, Anonymkode: 24395...6d4 nettopp! og folk er i ulike situasjoner, ikke alle har 500+ i årsinntekt. selv er jeg syk og går på aap. blir trolig ufør. pensjonen er estimert til ca 180 000 årlig(tror det var ved 62 år, uten at jeg husker). jeg jobbet flere år fulltid, og de senere år deltid. det er en gåte for meg hvor jeg skal hente sparepenger fra; låner allerede penger fra mine foreldre for å betale medisiner og behandlinger det off.ikke dekker🤨 Anonymkode: b2fc9...556
Cata Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Jeg sparer ja. Er også født etter -62 og er klar over at jeg ikke akkurat er pensjonsvinneren. Etter pensjonsreformen kom har jeg begynt å ta høyde for at jeg til en viss grad må forsørge meg selv også etter at pensjonsalderen er inntrådt.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Sparer til pensjon både i IPS og på ASK. Anonymkode: 5b82a...e7f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Sparer selv, både ips, utleieleilighet og aksjefond. Bedre å ha for mye enn for lite. Syns det er vanskelig å tenke meg frem til hva behovet er når jeg går av. Har jo ingen hobby foruten reiser. Ellers er det bare jobb og barn. Anonymkode: a4aa4...2ba
Sessan_ Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 Sparer 2000kr/mnd i globalt indeksfond, tiltenkt pensjon. I tillegg har vi gjort en lønnsom eiendomsinvestering som gir en god sikkerhet for fremtiden.
Eneri Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Er født i -73 og regner med det blir endringer i pensjonsordningen enda en gang før jeg rekker å bli pensjonist. Er offentlig ansatt og har dermed 'grei' pensjonsordning fra arbeidsgiver. Sparer i tillegg IPS, og har gjort det noen år. Er gjeldfri. Må antakelig ta lån for å renovere bad/bygge garasje, men tenker være gjeldfri igjen før pensjonstilværelsen. Når yngste barnet flytter hjemmefra om ca tre år vil jeg spare mer i indeksfond. Vil reise mye som pensjonist. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå